Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 17:48 #700056

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Sunday schreef :
Zodra ik m'n boot verlaat koppel ik paneel af.

Dat doe ik dus ook. Maar hoe krijg het zo dat het bier koud staat als je aan boord komt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:19 #700069

Even een telefoontje ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:20 #700071

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Sunday schreef :
Zodra ik m'n boot verlaat koppel ik paneel af.

Dat doe ik dus ook. Maar hoe krijg het zo dat het bier koud staat als je aan boord komt ?

De cellen zijn dan toch geladen?

Ik zag dat de zelfontlading minder dan 1% per maand is. Als je na één week terugkomt is de accu dan toch nog steeds vol?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:24 #700072

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik zet op afstand m'n koelkast aan via de Maretron cloud..
Niet dus: heb aan boord geen behoefte aan koud bier. Koel is goed genoeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:26 #700073

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ff zitten strepen, als je in het geel gearceerde gebied blijft en je ontlading is niet meer dan 1/4C (groene lijn) dan kun je 500.000 cycli maken. Lijkt me genoeg.


Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 25 jan 2016 18:27 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:31 #700075

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
roozeboos schreef :
ik wil het best wel ontwerpen hoor. maar ik denk dat er helemaal niet zoveel lifepo gebruikers zijn.
Afgezien van een handje vol enthousiastelingen.
en dat houdt dan in dat ik niet echt gemakkelijk kiet ga spelen met alle R&D kosten.

Het wordt financieel misschien een stuk interessanter als je complete accu's gaat verkopen inclusief de elektronica. De Chinezen van OptimumNano ( www.optimumnanoenergy.com/ ) willen graag zaken met je doen. Ik heb namelijk even geprobeerd om zelf een accu te importeren, maar zij zijn meer geïnteresseerd in tientallen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:40 #700078

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
roozeboos schreef :
wordt er bijna enthousiast over. Maja, die lithium cellen zijn zo duur! Maar de R&D zou kunnen met kleinere capaciteit cellen natuurlijk.

Ik wil toch al 4 cellen kopen van ca. 200Ah. Die wil ik wel beschikbaar stellen voor ontwikkeling als ik ze in de loop van mei maar in de boot kan plaatsen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:45 #700081

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Held Arcadia!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:47 #700083

mmm, die van 1000Ah zijn nog in voorraad.. :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:55 #700087

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
roozeboos schreef :
mmm, die van 1000Ah zijn nog in voorraad.. :ohmy:
:laugh:

De 200Ah cellen van Sinopoly zijn gewoon leverbaar. Hierover heb ik met Praag de volgende mailwisseling gehad:
Winston LFP160AHA-B we could get in about 2 months to our stock. Exact date is not set yet.

>> I have a preference for the Winston cells, as they have a wider range
>> between charging and discharging cut-off voltage, according to the data
>> sheets. Do you consider this a real difference?
Note, that there is very small difference in SOC between 3,6V and 3,8V.
These values is only recomendation. See some graphs here:
en.winston-battery.com/images/...n/WB-LYP160AHA-2.png

So there is no real difference.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:59 #700091

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wel leuk dat antwoord van Praag. Zitten wij hier te neuzelen over dat soort verschillen en zij geven gewoon aan dat niet uitmaakt.
En zo is het!
Praag heeft al vele duizenden cellen de markt ingeschoven en heeft heel wat meer ervaring dan wij hier allemaal bijeen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 18:59 #700093

oja, ik zie het nu. die synopoly zijn nog goedkoper ook. en 100Ah ook in voorraad
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 19:00 #700095

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Noballast schreef :
Even een telefoontje ;)

Of ik stap over mijn schaamte heen en plunder jou voorraad. :silly: :blink: :blush:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 25 jan 2016 19:51 #700109

Sunday schreef :
Wel leuk dat antwoord van Praag. Zitten wij hier te neuzelen over dat soort verschillen en zij geven gewoon aan dat niet uitmaakt.
En zo is het!
Praag heeft al vele duizenden cellen de markt ingeschoven en heeft heel wat meer ervaring dan wij hier allemaal bijeen.

Of ze willen veel verkopen. :dry:

Ik weet het niet. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.

Als ik dit ga ontwikkelen kost me dit zeker zo'n 3 a 4000 euro aan hardware, printen accu etc.. Afgezien van de uren.

Daar staat tegenover dat als ik die accu ga kopen(dan inclusief hun BMS en balancers) ik ook wel zeker wil weten dat het goed werkt, en het niet over een jaar of drie naar de filistijnen is omdat er niet goed voor gezorgd is.
En ga ik er dus sowieso in ieder geval een monitor functie opzetten. Dus ja, dan ben je toch al bezig.
Maar dan moet er ook weer een display bij. Of usb/wifi/bluetooth... Appje, voor android en apple. je blijft bezig.

kan ik vast wel een paar systeempjes hier slijten. Maar of het allemaal de moeite waard is, is nog maar de vraag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 07:14 #700170

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Arcadia schreef :
Het zoeken naar de ultieme oplossing waardeer ik zeer. Maar als ik nu vlot en eenvoudig aan de slag wil, en ik sluit een module aan à la www.ev-power.eu/Battery-Manage...4-cells-12V-60A.html , dan kan ik toch bij wijze van spreken de wereld rond zonder dat ik complicaties krijg?

De balance stroom is wel heel laag. Je kunt je afvragen of je bij accu's van ±200Ah daar iets mee opschiet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 07:25 #700171

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Sunday schreef :
Ik begrijp nog steeds niet goed waar het over gaat, anders dan dat ik al 5 jaar prima werk met mijn configuratie waarbij ik regulier laadt met zonnepaneel met specifiek voor LiFePo4 ingeregelde Genasun MPPT laadregelaar en incidenteel "vol laadt" met m'n 2 x 20ah dedicated LiFePO4 laders.
De MPPT is een boost model wat de 17 volt van paneel optut tot omhoog: afgeregeld op een float voltage van 28,4 volt, wat het ding 2 uur levert, daarna regelt ie naar null. genasun.com/all-products/solar...ar-boost-controller/
Zodra ik m'n boot verlaat koppel ik paneel af.
De laders zijn simpel: (een model uit Praag wat inmiddels is vervangen door iets ander model) ze laden als ik ze laat lopen tot 15 volt, waarna ze uitschakelen. Ik laat het zelden zover komen want schakel ze handmatig uit bij 14,8. Dat duurt nooit langer dan een uur of 8: dan moet ik vrij ver leeg zijn: 8x20=160 in m'n twee 270ah banken.

Het gaat om een systeem te bedenken wat gebruikt kan worden als vervanging van een lood accu te gebruiken door de gemiddelde weekeind zeiler.
De manier waarop jij en ik LiPo's gebruiken door ze los te koppelen als we van boord gaan lijkt slecht te passen bij wat de gemiddelde weekeindzeiler verwacht. Die wil graag het weekeinde beginnen met een volle accu. Verder gebruikt hij regelmatig zijn diesel motor met een alternator. Dat kan soms uren lang gebeuren. Wat voor de accu's kan leiden dat die ondanks ze al vol zijn nog uren in balancing spanning gehouden worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 07:34 #700173

Een tweede (kleine) loodaccu om dat op te lossen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 08:00 #700174

3Noreen schreef :
Sunday schreef :
Ik begrijp nog steeds niet goed waar het over gaat, anders dan dat ik al 5 jaar prima werk met mijn configuratie waarbij ik regulier laadt met zonnepaneel met specifiek voor LiFePo4 ingeregelde Genasun MPPT laadregelaar en incidenteel "vol laadt" met m'n 2 x 20ah dedicated LiFePO4 laders.
De MPPT is een boost model wat de 17 volt van paneel optut tot omhoog: afgeregeld op een float voltage van 28,4 volt, wat het ding 2 uur levert, daarna regelt ie naar null. genasun.com/all-products/solar...ar-boost-controller/
Zodra ik m'n boot verlaat koppel ik paneel af.
De laders zijn simpel: (een model uit Praag wat inmiddels is vervangen door iets ander model) ze laden als ik ze laat lopen tot 15 volt, waarna ze uitschakelen. Ik laat het zelden zover komen want schakel ze handmatig uit bij 14,8. Dat duurt nooit langer dan een uur of 8: dan moet ik vrij ver leeg zijn: 8x20=160 in m'n twee 270ah banken.



Het gaat om een systeem te bedenken wat gebruikt kan worden als vervanging van een lood accu te gebruiken door de gemiddelde weekeind zeiler.
De manier waarop jij en ik LiPo's gebruiken door ze los te koppelen als we van boord gaan lijkt slecht te passen bij wat de gemiddelde weekeindzeiler verwacht. Die wil graag het weekeinde beginnen met een volle accu. Verder gebruikt hij regelmatig zijn diesel motor met een alternator. Dat kan soms uren lang gebeuren. Wat voor de accu's kan leiden dat die ondanks ze al vol zijn nog uren in balancing spanning gehouden worden.

Ik dacht dat we er inmiddels achter waren dat het allemaal niet zo nauw luistert en dat je bij gebruik van een goede bms eigenlijk nergens meer op hoeft te letten. ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 26 jan 2016 08:06 door captain koek. Reden: szpellingk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 08:00 #700175

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Voor de weekendzeiler is er helemaal geen probleem. Als je maar de juiste spullen hebt, en die correct gebruikt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 08:24 #700179

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
captain koek schreef :
Ik dacht dat we er inmiddels achter waren dat het allemaal niet zo nauw luistert en dat je bij gebruik van een goede bms eigenlijk nergens meer op hoeft te letten. ;)

Precies.

Je gaat een weekendje zeilen en laat de accu's gedeeltelijk geladen achter. Het BMS zal de accu's dan vanaf het zonnepaneel volladen en zichzelf afkoppelen als de accu's vol zijn. Wel zal hij de accu's blijven bewaken. Zodra er 5% ontlading heeft plaats gevonden komt hij opnieuw in actie. Maar aangezien de zelfontlading minder dan 1% per maand is, zal het BMS afgekoppeld blijven.

Als je één of zelfs een paar weken later opnieuw gaat zeilen zijn de accu's gewoon nokkie nokkie bommetje bommetje vol.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 26 jan 2016 08:29 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 08:50 #700187

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JohnBerg schreef :
captain koek schreef :
Ik dacht dat we er inmiddels achter waren dat het allemaal niet zo nauw luistert en dat je bij gebruik van een goede bms eigenlijk nergens meer op hoeft te letten. ;)

Precies.

Je gaat een weekendje zeilen en laat de accu's gedeeltelijk geladen achter. Het BMS zal de accu's dan vanaf het zonnepaneel volladen en zichzelf afkoppelen als de accu's vol zijn. Wel zal hij de accu's blijven bewaken. Zodra er 5% ontlading heeft plaats gevonden komt hij opnieuw in actie. Maar aangezien de zelfontlading minder dan 1% per maand is, zal het BMS afgekoppeld blijven.

Als je één of zelfs een paar weken later opnieuw gaat zeilen zijn de accu's gewoon nokkie nokkie bommetje bommetje vol.

Strak plan !

Dus de weekeindzeiler vertrekt zaterdag ochtend met een mooi zonnetje. Accu vol, zonne panelen aan het werk. Heeft een lekker visje in de koeling gelegd voor straks op de BBQ. Maar waar komt de stroom vandaan voor de koeling ? Uit de panelen of moet eerst even 5% uit de accu getrokken worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 09:01 #700191

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
3Noreen schreef :
Dus de weekeindzeiler vertrekt zaterdag ochtend met een mooi zonnetje. Accu vol, zonne panelen aan het werk. Heeft een lekker visje in de koeling gelegd voor straks op de BBQ. Maar waar komt de stroom vandaan voor de koeling ? Uit de panelen of moet eerst even 5% uit de accu getrokken worden.

Ja uit de accu. En wat zou daar dan mis mee zijn?
Dat je een nieuwe laad / ontlaad cyclus start?

Uit de grafiek die ik eerder poste blijkt dat je volgens een "conservative estimate" bij 5% ontlading 500.000 cycli kunt maken.

Laat ik het eens gek maken, je doet dit 5x per dag. Dan kun je dit 273 jaar achter elkaar doen, zonder dat de accu daarvan enige schade ondervind.

En zo doe je het met loodaccu's (of elke andere accu) trouwens ook.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 09:17 #700194

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JohnBerg schreef :

Ja uit de accu. En wat zou daar dan mis mee zijn?

Hmmm, geld uit geven voor accu capaciteit en zonne panelen. En dan direct 5% van de accu en de opgewekte energie van mijn panelen over de muur gooien. Nu weet ik dat watersport het onder een koude douche verscheuren van briefjes geld is, maar toch.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 09:19 #700195

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Net als alle andere accu's is ook deze accu extreem gevoelig voor de diepte van de ontlading.

Kun je met C4 en 5% ontlading 500.000 cycli halen, als je de accu met 1C 80% ontlaadt nog slechts 1500.

Net als bij alle andere accu's is ook hier het devies dat diep ontladen met veel stroom extreem slecht is voor de levensduur van de accu.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 09:22 #700198

Indien je die 99,99% van de beschikbare capaciteit wil benutten dan kun je natuurlijk een luxe bms maken met een standaard voltage max van 3,45V en een knopje voor frequent/intensief gebruik en bijbehoren max spanning van pak m beet 3,65V (of 3,85V voor Winston LiYFePo)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.884 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl