Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 19:15 #700319

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
roozeboos schreef :
je zit dan wel microchip op te hemelen, maar de enige chips die ik daar kan vinden zijn single cel laders. daar hebben we niet zoveel aan toch?

Ohh .. begrijp me niet verkeerd, ik heb niks met Microchip. Ik vergelijk alleen de specificaties, om te achterhalen wat de ontwerpers als laadeigenschappen hebben ingebouwd. Die TI chip is veel, maar dan ook veel mooier en uitgebreider dan dat kleine ding van Microchip.

Als ik zelf een prototype zou bouwen, en ik zou een richtlijn nodig hebben om quick and dirty snel iets in elkaar te fietsen met niet al te veel componenten dan zou ik eerder het Microchip protocol volgen dan het TI protocol.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 19:20 #700322

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
JohnBerg schreef :
Er zit in Hengelo ook een leverancier van LifePo4 accu's.

Ze hebben een 100 Ah LifePo4 accu. Geen idee wat die kost. Zit wel al in een mooi doosje, wat al heel erg op een gewone accu lijkt.



www.super-b.com/content/files/...B12V100E-ZC_V1_1.pdf

Ze zijn te koop op stroomwinkel.nl

Vergeleken met de 90 Ah Winston 12V battery zijn ze veel duurder (€1718 vs. €500), veel zwaarder (21kg vs. 15kg) en veel groter (29L vs. 11L). Ze hebben wel een ingebouwd BMS en zijn uit voorraad leverbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 21:07 #700350

Wat ik uit dit draadje distilleer:

Wat is de reden dat je voor LifePO4 kiest en niet voor lood?

Gewicht
volume
Levensduur
Dieper ontladen mogelijk
Grotere laad/ontlaadstromen mogelijk
Hoeft niet dagelijks opgetopt te worden

Is dat het prijsverschil waard?

Bij lood geeft altijd één cel als eerste de geest.
De andere 5 cellen zijn even oud en zullen niet ver van hun einde zijn, dus 6 nieuwe cellen in één bak.
Je kunt pech hebben en een cel kan zeer vroegtijdig de geest geven.
Bij zeer grote (heftruc) accu´s zijn het losse 2V cellen die per cel vervangen worden.
De, altijd aanwezige, zeer kleine productie verschillen bij loodcellen kun je "repareren" door zo nu en dan water bij te vullen. Bij "natte" cellen dan wel.
Daarom zou ik geen Gel of AGM nemen (voor het prijsverschil).

Dat is bij LIpO4 niet anders, ook één cel als eerste. Het zijn losse cellen, dus per cel vervangen is mogelijk, wanneer de cel echt vroegtijdig het loodje legt.
Gebeurt dit na 20 jaar dan is dat gewoon de levensduur van de cellengroep.
De kleine productieverschillen "repareer" je door af en toe te balancen.

Bij lood moet ik relatief grotere zon panelen hebben omdat lood opgetopt moet blijven, dus ook bij een paar sombere dagen de accu´s vol krijgen.

Bij LiPo4 kan de vulling wel een paar dagen blijven zakken zonder nare verschijnselen, en kan er meer geladen worden als er weer meer zon is.
Kleinere zonpanelen zijn dan mogelijk.
De prijs zal minder belangrijk zijn dan de ruimte die ze innemen.

Met lood heb ik graag wat overmaat, met LiPo4 is dat niet anders.
Maar ik kan mat wat geringere overmaat toe omdat ze verder ontladen kunnen worden en niet dagelijks opgetopt.

Ik heb nu 400Ah lood, om gelijk te blijven zou dat 200Ah LiPo4 moeten zijn, voor hetzelfde gebruiks patroon.
LiPo4 is kleiner per Ah, in dezelfde ruimte kan dus 250/300Ah staan.

De aanschaf is meer geld, maar over de (verwachtte) levensduur lijkt LiPo4 goedkoper te zijn.

Wanneer ik het allemaal goed begrepen heb, wat is dan het belang van die allerlaatste paar procenten die wel of niet geladen kunnen worden en of naar 30 of 20% ontladen wordt.

Mijn "mindset" was erg voor lood, maar die begint nu over te hellen naar LiPo4.

Net als met lood, beter flink overschot dan altijd net even te weinig.
Dat is veel comfortabeler.

Is dit een beetje een juiste omschrijving van het probleemde situatie?


Edit.
Een paar jaar terug heb ik een Victron walstroomlader aangeschaft waar ook een stand voor Litium op zit.
Kan geen bijsluiter of factuur meer vinden en het ding zelf zit moeilijk te bereiken weggebouwd.
Laatst bewerkt: 26 jan 2016 21:34 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 26 jan 2016 21:50 #700358

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Saeftinghe schreef :
Wat ik uit dit draadje distilleer:

Wat is de reden dat je voor LifePO4 kiest en niet voor lood?

Gewicht
volume
Levensduur
Dieper ontladen mogelijk
Grotere laad/ontlaadstromen mogelijk
Hoeft niet dagelijks opgetopt te worden

Is dat het prijsverschil waard?

+ veel hoger rendement. Zeker een winst van 50% t.o.v. lood. Door zeer lage inwendige weerstand, dus het ding maakt minder warmte en het verschil tussen laad en ontlaad spanning is veel kleiner
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 19:00 #700578

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ik heb maar eens een sommetje gemaakt wat een compleet 100Ah accupack uit Praag me zou kosten in eenvoudige uitvoering. Ik kom dan op het volgende



Deze kostprijs is ongeveer de helft van hier te lande verkrijgbare complete accupacks met BMS en ongeveer het dubbele van een qua capaciteit vergelijkbare 200Ah loodaccu. De voordelen van LiFePO4 rechtvaardigen dan voor mij zeker deze prijs.
Nu nog de kwestie welke capaciteit het moet worden, mede gezien de beperkte inbouwruimte.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 19:03 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 20:30 #700597

  • Rambam
  • Rambam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De anders zo breedsprakige TS is akelig stil geworden in dit geweld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 22:06 #700635

JohnBerg schreef :
Ik zou denk ik ook voor een 12V startaccu gaan (ook ivm redundantie), en proberen het boordnet 24V te maken. Ik zou de 12V accu bijladen vanuit de 24V dynamo, dus alleen als de motor draait. Daar zijn vrij simpele ladertjes voor te koop.
Voor de verbuikers die perse 12V moeten zijn een 24/12 DC/DC converter.
Inderdaad, dat zou een mooi uitgangspunt zijn. Komt er hier binnenkort een nieuwe 12V 120A dynamo te koop.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 22:15 #700639

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Op die manier hou je het ook simpel en overzichtelijk. Ook niet onbelangrijk bij een elektrische installatie :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 22:58 #700651

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
redundantie ; Noreen heeft een reserve dynamo aan boord. Nadat we er één hebben moeten laten opsturen. Als zo'n dynamo een zwakke plek heeft haalt een LiPo die er wel uit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 27 jan 2016 23:12 #700653

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Een dynamo heeft vaak 2 specificaties: een nominale stroom die hij continue kan volhouden, en een piek stroom die hij gedurende een bepaalde tijd kan leveren.

Het idee daarachter is dat je met een loodaccu vrij vlot uit bulkladen komt, en dan die hoge stroom niet meer nodig hebt.

Ga je dan langdurig de piekstroom afnemen, dan wordt hij te warm en gaat ie stuk. Dat hebben we tijdens onze reis ook mogen ervaren, en wij hebben dus ook een reserve aan boord.

Wel iets om rekening mee te houden. Kwestie van de specificaties lezen en ontwerpen op de stroom die de dynamo continue kan leveren. Dat is niet de stroom waar de fabrikant mee adverteert. :angry:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 27 jan 2016 23:13 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 06:41 #700659

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
roozeboos schreef :
sjee kijk ik ff een paar uur niet...

ik denk dat ik toch maar vier van die zwarte 100 Ah joekels ga kopen, en de electronica eromheen ga ontwerpen.
Dus bestuurbare lader en slimme zware balancers. Mooie up to date chipset en spoelen etc.
Eerst even voor 4 cellen dus. 12 volt systeem.
Ik heb een zonnepaneel aan boord, dus pak dat ook meteen mee.

Als lader een 10 ampere type eerst denk ik.

Lijkt me de meest gebruikte opstelling.

Begrijp ik nu goed dat jij inductieve balancers wilt gaan toepassen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 07:49 #700664

JohnBerg schreef :
Een dynamo heeft vaak 2 specificaties: een nominale stroom die hij continue kan volhouden, en een piek stroom die hij gedurende een bepaalde tijd kan leveren.

Ik begrijp je opmerking, maar heb je een voorbeeld van zo'n spec? Ik kan niet veel vinden qua onderscheid piek en continue toegestande stroomafname. Zal ook wel een functie zijn van de koeling/ongevingstemperatuur.

Hier bijvoorbeeld een dynamo (van een grote fabrikant) met vrij uitgebreide specs. Zie alleen in de "opbrengst vs. toerental curves" een temperatuursafhanelijkheid: geen verhaal over piek vs. nominaal. Betekent die lagere stroom bij hogere temperatuur overerigens dat deze dynamo die hoge stroom niet mág of niet kán leveren? Of beide?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:35 #700672

3Noreen schreef :
roozeboos schreef :
sjee kijk ik ff een paar uur niet...

ik denk dat ik toch maar vier van die zwarte 100 Ah joekels ga kopen, en de electronica eromheen ga ontwerpen.
Dus bestuurbare lader en slimme zware balancers. Mooie up to date chipset en spoelen etc.
Eerst even voor 4 cellen dus. 12 volt systeem.
Ik heb een zonnepaneel aan boord, dus pak dat ook meteen mee.

Als lader een 10 ampere type eerst denk ik.

Lijkt me de meest gebruikte opstelling.

Begrijp ik nu goed dat jij inductieve balancers wilt gaan toepassen ?

ik ben nog tussendoor wat aan het bijlezen. Actieve balancers zou een optie kunnen zijn. Maar is wel een stuk duurder.
Maar er moet ook een programmeerbare lader bij. En dat is bij 10 a 20 ampere al een hele klus. Qua fets en spoelen idd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 08:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 08:51 #700680

Noballast schreef :
Is de warmte ontwikkeling in een 24V dynamo die continue 50A levert lager dan een 12V dynamo die continue 100A levert ?

@Mod: misschien afsplitsen in draadje "Alternator selectie parameters"?
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 08:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 09:14 #700689

  • Rambam
  • Rambam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Peper schreef :
@rambam:
Mijn breedsprakigheid is helemaal niet nodig in dit topic, na veel discussie merk ik dat veel van mijn opmerkingen nu gemeengoed zijn geworden. Da's toch prima! Daar hoef ik me dan niet voor in te spannen :)

Er is een politiek talent aan je verloren gegaan :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 09:28 #700693

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Rambam schreef :
Er is een politiek talent aan je verloren gegaan :evil:

En dat zeg je me nu pas! B)
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 09:49 #700695

Peper schreef :
Rambam schreef :
Er is een politiek talent aan je verloren gegaan :evil:

En dat zeg je me nu pas! B)

Populisten zouden volgens die stelling énorme politieke talenten hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 09:51 #700697

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Op cruisers forum was ok een tijdLang een topic over deze cellen: duizenden Posts. Ik heb het een tijdlang gevolgd toen ik er ook nog mee bezig was en ook wel gepost. Staat veel werkbare info in, maar natuurlijk ook veel geneuzel van conservatieve nitwits.
www.cruisersforum.com/forums/f...e-banks-65069-7.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 10:55 #700719

mmm, probleem is wel dat je daar -net als hier- experts hebt en wannabee experts.
dwz, de geventileerde kennis is af en toe gewoon onzin!
er is ook gewoon niet doorheen t komen met zoveel berichten.

dat t wel speelt is duidelijk!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 12:47 #700759

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Nachtvlinder schreef :
JohnBerg schreef :
Nachtvlinder schreef :
Betekent een gehalveerde field current ook de halve stroom eigenlijk?

Ik meen dat ik daar tijdens een practicum ooit aan heb moeten meten. Onze prof kennende was dat vast geen lineair verband :)

Maar in een systeem met feedback maakt dat eigenlijk niet uit. Daar lost de regelaar alle niet lineariteiten op.

Hier is geen echte "analoge" feedback in de zin dat de temperatuur geregeld wordt: de regelaar halveert de field current indien een bepaalde temperatuursdrempel overschreden wordt. Dat kan nog steeds onvoldoende zijn!

Afgezien dat het leuk kan zijn dit alternator gevalletje te analyseren bracht ik het alleen maar in in het kader van dit draadje om aan te geven dat hoge langdurende laad stroom die de LiPo's op kunnen nemen een probleem aan de kant van de alternator kunnen veroorzaken.
Mocht er belangstelling zijn in verdere verdieping van dit aspect lijkt me een apart draadje beter.

Laten we eerst verder denken over een drop-in LiPo die een loodaccu zou kunnen vervangen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 14:05 #700789

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Discussie over parameters alternator afgesplitst naar:

www.zeilersforum.nl/index.php/...ie-parameters#700670
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 14:24 #700793

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Verder over BMS.
roozeboos schreef :
evengoed wordt het nog een hele uitdaging om een 100 Ampere lader te maken.
Heb ik ook niet zoveel zin in eigenlijk.. :ohmy:
(dwz, max stroom en spanning moeten regelbaar en instelbaar zijn.)

Mogelijk zie ik dit te simpel. Maar aan boord van noreen zijn er 3 zonne panelen met elk hun eigen mppt en een alternator met regelaar. Deze zijn alle 4 ingesteld op 14,4 volt, die via een bi-stabile relais aan de accu+bms aangeboden wordt. Bij het bereiken van van de trip spanning zet de bms het relais om.

Mooi zou zijn om dan in plaats van af te schakelen de aangeboden stroom terug te regelen naar 13,6 volt. Opgemerkt, de max stroom die er dan loopt is het verbruik aan boord op dat moment. Bij ons zelden meer dan 10A. Neem een marge van 50% dan wordt dat 15A. Als je passief dat wilt doen moet je 15A x 0,8 Volt = 12 watt in warmte omzetten. Dat moet toch te doen zijn ? Natuurlijk nog een soort beveiliging dat die stroom begrenst wordt. Als er meer verbruik is moet dat maar uit de accu komen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 15:29 #700809

helemaal correct. De application notes geven ook voorbeelden om zeg tot 20 ampere te laden.
al dan niet met mppt voor de zonnepanelen. geen probleem

Maar, als de cellen flink leeg zijn en je start de motor, dan moet de alternator dus laden. Met grotere accus hoor ik dus al 100 ampere voorbij komen.
Ik stel me voor dat er tussen alternator en cellen een schakeling zit die overspanning tegenhoudt.
En nog liever dus ook spanning geregeld, ivm het principe van de balancers, eerder genoemd.
Nu zal tegen die tijd dat dat gaat spelen de laadstroom al een stuk lager zijn, omdat de celspanning al hoger is geworden.
Maar het moet er dus in het begin wel doorheen!

edit: je verhaal niet helemaal goed gelezen, je hebt het over een relais ervoor. dat is ook een manier van regelen inderdaad..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 15:32 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 15:43 #700812

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
roozeboos schreef :
helemaal correct. De application notes geven ook voorbeelden om zeg tot 20 ampere te laden.
al dan niet met mppt voor de zonnepanelen. geen probleem

Maar, als de cellen flink leeg zijn en je start de motor, dan moet de alternator dus laden. Met grotere accus hoor ik dus al 100 ampere voorbij komen.
Ik stel me voor dat er tussen alternator en cellen een schakeling zit die overspanning tegenhoudt.
En nog liever dus ook spanning geregeld, ivm het principe van de balancers, eerder genoemd.
Nu zal tegen die tijd dat dat gaat spelen de laadstroom al een stuk lager zijn, omdat de celspanning al hoger is geworden.
Maar het moet er dus in het begin wel doorheen!

edit: je verhaal niet helemaal goed gelezen, je hebt het over een relais ervoor. dat is ook een manier van regelen inderdaad..

Als ik je goed lees heb je het idee dat voordat de LiPo vol is de spanning te hoog oploopt, dus geregeld zou moeten worden.
De inwendig weerstand van de LiPo is zo laag dat je dat niet aan boord voor elkaar gaat krijgen. Zelfs bij 3C niet. Zodra de spanning van een stroombron boven de spanning van de accu is zal er zo'n hoge laadstroom gaan lopen dat de spanning niet oploopt hooguit 0,2 boven de klemspanning van de accu.

Wel zaak is het de mppt's en regelaar alternator niet te hoog in te stellen. Hooguit 0,2 boven tripspanning. Anders loopt er tegen de tijd dat de banancers aan het werk moeten een veel te hoge stroom.

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 15:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 28 jan 2016 15:49 #700813

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
D'r wordt hier stroom en spanning door elkaar gehusseld en de wet van Ohm met voeten getreden. Verder zou Thevénin zich omdraaien in zijn graf, en worden grafieken totaal verkeerd geïnterpreteerd.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.569 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl