Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 juni 2021 18:57 #1298157

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Misschien is het een sprookje maar men heeft me wijsgemaakt dat dit soort kabels bij kortsluiting gesloten blijven m.a.w. de koperen kern smelt zonder meteen door de mantel heen te branden.

direct.dksh.com.au/files/produ...ocs/e_NSGAFOU_DS.pdf
Laatst bewerkt: 22 juni 2021 19:20 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 25 juni 2021 12:54 #1298943

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
holtere schreef :
Ik heb er ook al kabeltjes voor gevonden met de onmogelijke aanduiding NSGAFÖU.
Mooi spul schijnt dat te zijn en lijkt me zeer geschikt voor bootjestoepassingen.

Niemand ervaring met deze kabelsoort?


NSGAFÖU

NSGAFÖU is a EPR insulated, 1.8/3Kv, single conductor, VDE approved, black polychloroprene jacketed cable.

This rubber cable has a great benefit as it is completely flame-retardant and oil-resistant cable. It is suitable for earth-fault-proof routing in buses and trains, and also for protection against short circuits when laying.

It is perfectly suitable for use in machines, control cabinets, tools and other various devices. NSGAFOU is a rubber cable considered to be short-circuit-proof in industrial switching equipment and can distribute up to 1000 volts.

Application range

· Wiring of machines, tools, devices, appliances and control cabinets
· Railway vehicles, buses, switching stations (short-circuit-proof up to 1000 V), power distributors (short-circuit-proof up to 1000 V)
· No direct burial, except of lead-through through fire separations such as sand cups
· In ducts, tubes, pipes, conduits and closed installation channels
· Bundled or for connection of movable parts

Benefits

· Arrangements made of single-conductor cables NSGAFÖU in accordance with VDE 0250 Part 602 with nominal voltage of at least U0/U: 1.8/3 kV can be used for short circuit-proof and short-to-ground-proof installation up to 1000 V in acc. with VDE 0100 Part 520 and VDE 0298 Part 3

Design

· Fine-wire strand made of tinned-copper wires
· Core insulation: rubber compound type 3GI3
· Outer coating: rubber compound, type 5GM3, black, different colours on request
· No outer sheath
Laatst bewerkt: 25 juni 2021 12:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 25 juni 2021 13:32 #1298946

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
wij gebruiken dergelijk kabels altijd in schakelborden om de busbar te verbinden met afgaande verdeel of meet zekeringen/circuit breakers.
Zeker bij grotere vermogens is het niet mogelijk om, of de zekering direct op de busbar te plaatsen, of een kabeldiameter te kiezen die groot genoeg is om de mogelijke kortsluitstroom te handelen.
Dergelijke schakelborden worden gebouwd onder bijvoorbeeld Lloyds of DNVGL keur.
Dus volgens mij heb je een prima advies gekregen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 25 juni 2021 14:19 #1298965

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
B)
Weer een stapje verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 sept 2021 19:33 #1326970

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
De accu's van de inkoopactie zijn inmiddels opgehaald.
Het is maar kwetsbaar spul vind ik en heb er maar een stevige bak omheen gemaakt.
Nog een deksel en dan zit het voor de eeuwigheid!
Als er maar geen celletje kaduuk gaat want eruit....no-way :blink:



Laatst bewerkt: 21 sept 2021 19:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 sept 2021 19:44 #1326975

Wat netjes zo, ook die flexibele verbindingen ipv strips!

Wat doen je cellen qua tijd expansie, wanneer vol? Net zo vlak als nu op bouwt zich door de krappe box dan druk op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 21 sept 2021 20:17 #1326984

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Geen idee. In de manual staat dat je ze moet samenpersen met een bepaalde kracht en die is niet gering, 140 tot 200 kgf/cm2 als ze halfvol zijn. Ze schijnen dan langer mee te gaan.
Ik heb de cellen afgetaped en dan zitten ze echt vast op elkaar en toen afgelamineerd, gedeeltelijk met coremat.
Die celwandjes zijn zo dun dat je er voor je gevoel al doorheen gaat als je ze op een kiezel neerzet :unsure:
Dit is hufterproof en lekdicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 03:08 #1327008

Fraai. Die rechte platen; koop je die, of ook gelamineerd?

150-200 bar druk lijkt mij heel veel trouwens; ik meen 15 psi (ongeveer 1 bar) gezien te hebben. Anyway die compressie zou je een heel draadje mee kunnen vullen, wordt wat offtopic hier...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 05:52 #1327014

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Uit de handleiding geknipt:

"A "basic general" rule is to use approximately 10-14 lb.ft / 140-
200kgf.cm pressure / compression applied when the cells are at
50% SOC (3.200V) @ 25°C/77°F. Always refer to
manufacturer specifications data sheet.

Het pakket glas lamineer je op folie op een vlakke tafel en dan leg je de accu erop.
Een randje laminaat trek je met je folie strak om hoog en fixeer je met een plakbandje. Zo alle zijden, in 5 keer dus. De onderkant en de kopse kanten nog een keer met sandwich materiaal. Het is wat werk maar ze zeggen dat ze 20 jaar meegaan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 13:49 #1327161

Dat ziet er solide uit!
Doe je nog krimpkous om de uiteinden van de kabel?
Laatst bewerkt: 22 sept 2021 13:49 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 14:28 #1327183

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Yep, maar eerst moet ik definitief hebben aan welke kant de aansluitingen komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 15:08 #1327200

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Mooi bakske! Heb je ook nog een isolator tussen de cellen aangebracht?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 15:44 #1327218

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Ja, daar zit een dikke mylarfolie tussen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 22 sept 2021 18:42 #1327268

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:01 #1327586

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Ik heb vandaag zo'n Topsystems dcdc lader geprobeerd!
Twee lifepo accu's erop, een half leeg, de andere vol!
Er zit prachtige software bij, aansluiten is een fluitje van een cent!




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:03 #1327591

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Tijdens het laden ziet dat er zo uit:






Op de grafiek die de bms maakt ziet het eindje er zo uit:


Laatst bewerkt: 23 sept 2021 19:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:07 #1327592

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Nu vraag ik me af, er lijkt een soort impasse te ontstaan, het voltage blijft ongeveer stationair op 3,37 volt en de dcdc lader blijft 6,8 A afgeven.
Nu staat het laden laag ingesteld (lager dan in de bms) maar ontstaat er uiteindelijk een soort van evenwicht en loopt het stroom terug naar nul?
M.a.w. kun je dit eindeloos voort laten duren?
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 19:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:22 #1327599

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
holtere schreef :
Uit de handleiding geknipt:
"A "basic general" rule is to use approximately 10-14 lb.ft / 140-
200kgf.cm pressure / compression applied when the cells are at
50% SOC (3.200V) @ 25°C/77°F. Always refer to
manufacturer specifications data sheet."

140-200 bar druk... tering. Ik ben wel een paar keer met duikflessen in de weer geweest (200 bar) en dat is een serieus hoge druk. Kan bijna niet waar zijn.

Zou het kunnen dat hiermee de kracht (torsie) wordt bedoeld waarmee bouten op een stuk draadeind (die op hun beurt weer twee "onvervormbare platen" tegen de cellen aandrukken, worden vastgezet? De eenheid (kgf.cm) wijst daar nl. op. (Er van uitgaand dat "standaard metrische draad" wordt gebruikt kun je op die manier best nauwkeurig druk op de cellen aanbrengen.)

140-200 bar klinkt gewoon idoot veel.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 19:23 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:38 #1327606

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
200bar kan niet kloppen inderdaad. dat zou 200kg/cm2zijn. voor cellen van 17x20cm wordt dat een kracht van 68ton :S Zou je met 4 draadeinden van M24 netaan kunnen redden.
Die Eve cellen zijn niet voor niks zo goedkoop. De 'pouches' zijn gewoon met tape aanelkaar geplakt en daarom heeen zit iets wat op gips lijkt om het een beetje rechthoekig te maken. Daar dan weer een mooie blauwe folie omheen en klaar is kees.
Ik zet ze netaan klemvast en meer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:45 #1327607

Men bedoelt 300 kgf:


Ook noemt men het “fixture”; kan in de vertaling zitten, maar ik lees ditcals een stevige box om uitzetten te voorkomen.

Die uitzetting is maar 0.5 mm per cel; voor een 12V systeem dus 2 mm.


Geen idee hoe groot de kracht (en daarmee de druk in de cellen) wordt als je ze leeg zou opsluiten en dan gaat laden...

Denk dat ik mijn cellen (die nu al een paar mm uitbuigen - vast een B produkt verkocht als A!) isoleer met rubber platen en het geheel tussen een paar platen multiplex klem: als de cellen dan wat werken, geeft dit wat minder scherpe pieken dan wanneer koud opgesloten.
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 19:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 19:59 #1327613

holtere schreef :
Nu vraag ik me af, er lijkt een soort impasse te ontstaan, het voltage blijft ongeveer stationair op 3,37 volt en de dcdc lader blijft 6,8 A afgeven.
Nu staat het laden laag ingesteld (lager dan in de bms) maar ontstaat er uiteindelijk een soort van evenwicht en loopt het stroom terug naar nul?
M.a.w. kun je dit eindeloos voort laten duren?

Wat ik niet begrijp is dat in je screenshot de DCDC converter blijkbaar in CV draait (de stroom is al onder de 10A ingestelde bulk gezakt...) maar je per cel 3.37V meet. Ik zou 3.5V verwachten. Welke spanning staat er op de uitgangsterminal van de DCDC converter?

Anyway: je kunt dit vergelijken met een absorptiefase. Hierbij neemt de laadstroom langzaam af totdat het cellenpakket 14V klemspanning heeft bereikt die je zou meten wanneer je de DCDC converter los zou koppelen. Dat lijkt mij niet gevaarlijk, tenzij er één cel vroegtijdig uit zou lopen en in de gevarenzone (>3.65V) zou komen zonder dat een BMS de boel stopt. Bij een gezond pakket en 3.5V gemiddeld zit je daar wel een stukje onder, lijkt mij. Tot de knik omhoog heb je nog wel een paar Ah ruimte. Als de stroom 0 is geworden, ga je over in een soort float mode. Bij niet te hoge SOC lijkt mij dat niet schadelijk. Hoe lang motor je meestal? Komt het vaak voor dat je lang door blijft laden?

Je zou het dan ook kunnen stoppen met een schakelaar of het relais in je accumonitor (op basis van SOC)
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 20:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 20:02 #1327616

Het is 300 kgf op de zijkant van 17 x 20 cm. Dat wordt dan 300/(17*20)=0,88 kgf/cm2.

Die Amerikanen hebben dat al eens omgerekend naar 12 tot 15 psi.
Dus zeg maar 1 bar ongeveer.

Edit: Maar ik val alweer in herhaling zie ik.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 23 sept 2021 20:06 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 23 sept 2021 20:31 #1327626

Mooie handleiding, er klopt geen r##t van die eenheden…
lb.ft is, net als kgf.cm, een moment (kracht * arm), en geen druk (kracht per oppervlakte). Zomaar even de eenheid aanpassen en dan maar aannemen dat de waarde wel goed was lijkt me nou niet het meest verstandige om te doen.

300 kgf op zo’n zijkant is ook nog een boel, maar dat is in ieder geval ‘ball-park’ okee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2022 17:17 #1419380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
We gaan weer verder waar we ooit gebleven waren. De eerder genoemde hoop stenen is in zekere zin klaar (afhankelijk wie je het vraagt in huis :laugh: ).

Echter is het schip in tussentijd ook gewijzigd en alle spullenboel ooit bedoeld voor de Wad'nWind gaan nu ingezet worden op de Calidris.

Het vervolg is hier al bezig:
zeilersforum.nl/index.php/foru...s?start=1125#1419222

De planning is wel winter 2022-2023.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 30 aug 2022 18:10 #1419391

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Wat mij vooral duidelijk is geworden in de vele lange discussies op ZF over LiFePo accu's, na het doorlezen van de vele ellenlange draadjes, dat vooral de angst regeert boven praktische kennis. Niet zelden gevoed door forumleden. Ook is er een hele groep die de internet guru's aanhangen en daarbij zweren. Als je deze 2 groepen naast elkaar zet is er maar een hele smalle corridor, zo smal dat menigeen er vanaf ziet.

Ik waardeer wel de, ondertussen, rijke ervaringen van diverse ZF leden, maar dat zijn er maar een paar. vele lopen exact in de ganzepas van internet of de angst. Op zich mag dat, ik heb er geen last van, maar het levert wel heel véél leesstof op met weinig waarde op en vooral gekissebis tot op de millivolt of milliampere. Doorladen of niet of 10-90% of 0-100% laden

Er zijn maar een paar simpele heldere getuigenissen van mensen die niet zo moeilijk gedaan hebben en blijkt al jaren te werken.

Het meest lachwekkende is wel of je nu 2000 of 4000 laadcycli hebt met een millivolt meer of een ampere minder, dat levert clowneske discussies op. Met 2000 cylci zou ik al heel erg blij zijn, dat is al ver over mijn graf denk ik. (stel 1 cyclus per week = 38 jaar).

Kortom, al dat micro geneuzel is van lage waarde, het enige dat telt zijn de absolute grenswaarden ter voorkoming van snelle destructie.

Na 2 jaar prakkedenken zijn de volgende zaken belangrijk:
- Niet overladen (voor mij persoonlijk is 3,4-3,42V per cel is prima of 13,6-13,7V totaal)
- Niet te diep ontladen
- Niet laden < 0 graden celsius.
- Stevig inpakken
- Goed afzekeren
- spannings monitor per cel
- 1x per jaar mogelijk balanceren, verder niet. Afhankelijk van onbalans op monitor.

Er is héél nadrukkelijk niet gekozen voor een BMS, bij eventuele bliksem ontladingen in de buurt kan door inductie de BMS beschadigd worden en heb je niks meer. Ik weet het, conservatief gedacht, maar een eenvoudige zekering is wel heel goed oplosbaar onderweg. Een defecte BMS is dat niet. Als er een laadbron uit valt zijn er nog 2 andere mogelijkheden, redundancy.
Volgens anderen zal ik wel paranoia zijn, dat is dan maar zo :laugh:, ik voel me er goed onder.




De overspanning beveiliging is het aangegeven ALI printje van Walt (49 south)
De 230 lader is voor nood en is dus altijd uit, de TS800 kan volledig geprogrammeerd worden.

Sorry dat het ondertussen minder low-level geworden is, maar het bootje is ook minder low-level geworden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 aug 2022 18:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl