Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De gevaren van lithium polymer ion aan boord

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 00:20 #1458216

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Pffiew, wat een verhaal. Gelukkig dat je er nog op tijd bij was. En wat een goede reactie van je dochter ook, mijn complimenten voor haar koelbloedigheid om meteen een blusser te pakken!
Ik hoop dat je de schade goed kunt herstellen. "Het zijn maar spullen" maar het is wél je boot.
Over de brandgevaren van kleine Li-ion accu's heb ik ook al eens eerder gepost, daar was het voor de boot in kwestie niet goed afgelopen. Gelukkig is jullie dat bespaard gebleven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 00:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 00:36 #1458217

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@IlCigno
Ik ben erg trots op haar , vooral omdat ze niet in paniek was maar wel met de blusser naar buiten komt , daar kunnen de meeste volwassenen (die eerst komen kijken en dan terug moeten om de blusser te pakken) wat van leren

‘Het zijn maar spullen’ Inderdaad , maar ook je huis , je thuis en de plek waar je je veilig moet voelen , dat gevoel is op dit moment een beetje weg

Gelukkig doet de verzekering niet erg moeilijk (voorlopig) en ben ik bezig met voorbereiden van (laten) repareren, ook heb ik contact met de EMEA VP van engineering an Navico maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet zo veel van

Anyway , even tot rust komen en weer doorgaan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 00:41 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 00:52 #1458218

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Tjonge...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 05:24 #1458223

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2616
Zo daar komen jullie goed weg. Hulde voor jullie dochter.
Is de brand ondstaan in de draadloze handset? Zoja welk type. Ik heb namelijk een h50 hangen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 06:01 #1458225

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
HenkT schreef :
Zo daar komen jullie goed weg. Hulde voor jullie dochter.
Is de brand ondstaan in de draadloze handset? Zoja welk type. Ik heb namelijk een h50 hangen.

Exact die
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 06:32 #1458226

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2616
Ik ben benieuwd maar de reactie van navico
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 06:33 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 07:03 #1458229

Gedver wat een verhaal. Je zou maar niet aan boord zijn geweest, of hebben liggen slapen inderdaad… dodged a bullet hier!!

Vraagje: was die handset op dat moment aan het opladen?

Nou ben ik sowieso al fan van bedraad, om andere redenen. Maar dit doet me toch denken om die cheap-ass powerbanks die ik aan boord heb als back-up in een iets brandremmends oid te stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 07:04 #1458230

Wat een nachtmerrie zeg! Ongeveer het enige echte event wat een grote cat kan laten afzinken... Op mijn cat ook een draadloze handset. Maar wat een mazzel dat je er bij was en het bij relatief beperkte schade is gebleven... Zou me verbazen als Navico reageert. Aan de andere kant willen ze die foto vast niet viral zien.

Was de boosdoener op een lader aangesloten? Of ingeschakeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 07:05 #1458232

Jezus zeg wat schrikken - en wat een geluk bij de beperkte schade!

Ik ben benieuwd hoe dit verder loopt. Zelfs als zo’n ding in de volle zon hangt, zou dit goed moeten gaan. Benieuwd of er een oorzaak aangewezen kan worden.
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 07:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 07:54 #1458238

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
De handset zat ‘gewoon’ op de (inductie?) lader en wordt dan idd geladen
Nooit eerder problemen mee gehad , ze worden warm met laden , maar dat doet ieder apparaat

Vwb Navico , ik heb de foto’s verstuurd naar service NL van navico waarna ik een e-mail kreeg van de EMEA VP van Navico uit de UK die eigenlijk heel snel contact opnam , het wordt dus wel serieus genomen

In hoeverre er eoa ‘oplossing’ komt ? Geen idee maar dat zal ik delen als het zover is , al zal de ‘echte’ oorzaak in deze niet achterhaald kunnen worden , of ze moeten een duiker sturen die de handset van 20 meter diep weer omhoog haalt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 08:24 #1458243

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
ReneK schreef :
In hoeverre er eoa ‘oplossing’ komt ? Geen idee maar dat zal ik delen als het zover is , al zal de ‘echte’ oorzaak in deze niet achterhaald kunnen worden , of ze moeten een duiker sturen die de handset van 20 meter diep weer omhoog haalt

Het lijkt me voor je eigen claim wel nuttig om die te proberen te bergen. Misschien ligt er iemand met een duikset in de buurt.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 09:37 #1458274

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Je zal die porto maar binnen hebben liggen, of nog vervelender, in je bagage hebben zitten tijdens een vliegreis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 09:42 #1458278

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1677
Calidris schreef :
Je zal die porto maar binnen hebben liggen, of nog vervelender, in je bagage hebben zitten tijdens een vliegreis.

De hele koffer aan het laadsnoer :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 09:43 #1458280

Calidris schreef :
Je zal die porto maar binnen hebben liggen, of nog vervelender, in je bagage hebben zitten tijdens een vliegreis.

Gaan ze ook wel eens in de fik als ze níet aan het opladen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 09:49 #1458282

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1677
Id de volgende conclusie gerechtvaardigd?

Deze batterij uitvoering is niet intrinsiek veilig. Moet met regelaars veilig gehouden worden.

On eeen situatie waar zelfredzaamheid voorop staat (geen externe hulp voorhanden) is intrinsiek veilig gewenst.

Misschien terug nasr NiMn of alkaline?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 09:51 #1458283

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1677
Sunshine 36 schreef :
Calidris schreef :
Je zal die porto maar binnen hebben liggen, of nog vervelender, in je bagage hebben zitten tijdens een vliegreis.

Gaan ze ook wel eens in de fik als ze níet aan het opladen zijn?

Elke brandwacht weet dst je altijd een zekere tijd moet wachten na doven van vuur voordst je weggaat. Zal hiervoor dus ook wel gelden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 09:57 #1458285

Als het inderdaad een lithium batterij is zal hij overladen zijn geworden.
Ze willen dan uitzetten. En veel ruimte zal er daarvoor niet zijn.

In de batterijen zit een klein chippie en een fetje die over- en onderladen hoort te voorkomen door te onderbreken.
Heb zelf bij een project (in brandweerwagens notabene!) meegemaakt dat bij een serie batterijen dit niet werkte. Dan krijg je dus van die ballonnetjes als je maar lang genoeg laadt. Gelukkig is het toen bij opblazen gebleven.
Maar eng hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 09:58 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 10:35 #1458307

ReneK schreef :
De handset zat ‘gewoon’ op de (inductie?) lader en wordt dan idd geladen
Nooit eerder problemen mee gehad , ze worden warm met laden , maar dat doet ieder apparaat

Vwb Navico , ik heb de foto’s verstuurd naar service NL van navico waarna ik een e-mail kreeg van de EMEA VP van Navico uit de UK die eigenlijk heel snel contact opnam , het wordt dus wel serieus genomen

In hoeverre er eoa ‘oplossing’ komt ? Geen idee maar dat zal ik delen als het zover is , al zal de ‘echte’ oorzaak in deze niet achterhaald kunnen worden , of ze moeten een duiker sturen die de handset van 20 meter diep weer omhoog haalt

Link zeg!
Hierboven werd de vraag gesteld of ie in de zon hing, was dat het geval?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 10:58 #1458322

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Mooi er langs af gegaan.
Ga maar een keer lekker eten en geef je dochter zo'n dikke ijstoet na ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 11:06 #1458326

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Zonder het draadje te willen kapen ( btw toen ik het vanochtend las, kwam de brandweer met sirene door de straat), boelkloedig optreden heb ik vaker wel dan niet mee gemaakt, zowel jong (6jaar) jong volwassen als volwassenen.
Het het hysterische beeld dat we uit media/ tv series voorgeschoteld krijgen die ons een andere indruk geven?



Blijft hulde voor het optreden van ook je dochter, koesteren.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 11:18 #1458330

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
holtere schreef :
Mooi er langs af gegaan.
Ga maar een keer lekker eten en geef je dochter zo'n dikke ijstoet na ;)

een ijstoet, dat werkt nog tot 6 jaar, daar kom je niet mee weg hoor met een 12 jarige, wordt dan eerder een ipad, elektrische step, in die trend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 11:32 #1458337

Waar dan weer zo’n lithium accu in zit, of dat nou helemaal handig is….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 11:40 #1458341

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
LiPo cellen hebben LiCoMn als 'werkzame stof'. Zij hebben ook Ether in het diëlektricum en horen daarmee tot de 'plofaccu's'. Autofabrikanten (Tesla, Toyota) gaan over op LFP cellen zonder ether in het diëlektricum.
Gelukkig was de accu klein en zijn de gevolgen beperkt gebleven. Je hebt een thermal runaway op kleine schaal meegemaakt. Jouw crew mag een insigne met "Thermal runaway survivor" dragen! De meeste 'thermal runaways' zijn opgetreden bij het laden, enkele zijn opgetreden door oververhitting in de zon en een zeer klein aantal zijn opgetreden na mechanische beschadiging (inwendige kortsluiting) of overbelasting (uitwendige kortsluiting).
Je dochter is wel het beste bemanningslid aan boord! Zij verdient een onderscheiding. Zet je reis voort zonder dit soort verhalen alsjeblieft!
Veilige reis gewenst door Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 12:29 #1458362

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Pfff dat zijn van die momenten dat je denkt heb ik nou pech of geluk gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De gevaren van lithium polymer ion aan boord 10 feb 2023 13:32 #1458378

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
geluk bij een ongeluk.....

Lion batterijen zijn krengen
slechte laders; poef
mechanisch beschadigen; gegarandeerd poef

vanuit mijn werk, audits in de (electronica) recyclingsector wil je het niet weten
elke week wel ergens brand, oorzaak ALTIJD Lion

er zijn overigens wel specifieke blussers voor
want gewone heeft geen zin
(geen aandelen) maar zoek bijv. op type F500
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl