Saeftinge, dank voor je reacties, een paar opmerkingen en antwoorden:
Ervan uitgaande dat de afbeelding voor loodaccu´s is.
het gaat om 2 gel accu's
Bij ongeveer 15 Volt begint laden, bij 20 Volt (12 uur is het maximaal 1,5 Amp. Dan stopt het laden tot 18.00 uur. Accu vol (of andere reden?)
dat zal zijn omdat de accu's dan vol zijn
Het lijkt me dat de spanning van parrallel of één paneel komt. (1,5 Amp lijkt me één paneel)
De spanning komt van 3 panelen die parallel staan, waarvan er eentje permanent in de schaduw van de giek + ladyjackhoes ligt.
Wanneer ik de juiste informatie heb opgepikt uit dit plaatje dan was er bij 3 of 4 panelen in seriegeschakeld: De paneelspanning in de buurt van 60Volt of meer geweest, de laadstroom een stuk hoger tot ongeveer 11.00 uur.
ja, als ik alles in serie zou zetten, zou het op max circa 60volt uitkomen
Vanaf 11.00 uur tot 19.00 uur een geringere laadstroom en stroom naar verbuikers.
En vanaf 19.00 uur een vrij steile daling van spanning EN stroom naar Float/opslag spanning.
tussen afgelopen dinsdagavond en vanmiddag was er geen verbruik, ik was niet aan boord en de hoofdschakelaar stond uit.
En waar het omgaat langere tijd op de float/opslag spanning.
Het geen flink van invloed is op levensduur van de Accu´s
Nou was het heel somber weer afgelopen dagen, maar ik vraag me af of ik niet van langere float/opslag spanning kan genieten als ik bijv. de voorste 2 panelen in serie zou zetten naar een aparte controler.
verder: de victron gaat pas laden als de PV spanning circa 5v boven de accuspanning ligt. Als we uitgaan van een accuspanning van 12,5v gebeurt er dus pas wat bij 17,5v uit het paneel. De twee voorste panelen in serie zouden natuurlijk gezamenlijk veel sneller aan die 17,5v komen, zodat ik meer laadtijd hebt. Klopt dat?