Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:35 #1640510

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18166
Ondertussen kom je niet verder dan open deuren instampen en jezelf eindeloos herhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 10:18 #1640559

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.

Welke stroomkring zie je dan voor je tussen je boordnet en de rest van de wereld? Ik focus even op een mogelijk pad via (dan moet ie ingeplugd zijn!) de walstroomaarde. Polyester boot zonder boiler of electrische verbinfingen naar de gietijzeren kiel.

Ik heb je plaatje even aangepast.
Bij mijn boot, en volgens mij is dat voorgeschreven in de CE regelgeving, is was de walaarde verbonden met de kiel.
Zodra het potentiaal van de aarde op de steiger afwijkt van het potentiaal van het water krijg je hier dus al een stroom. (ook als alles verder uitstaat, een ingeplugde kabel is voldoende)

Daarnaast was de min van mijn startaccu verbonden met de min van de service accu.
de min van de startaccu is via de motor verbonden met de saildrive en dus met het water.
De mast en verstaging zijn in het kader van bliksempreventie verbonden met de kiel, en de kiel met het water.

De service accu is via de vhf antenne in de mast ook niet helemaal galvanisch gescheiden van de mast.
Dus zie hier twee verschillende metalen, aluminium saildrive en loden kiel ondergedompeld in een geleidende vloeistof en elektrisch verbonden met elkaar.

Omdat ik zuinig ben op mijn saildrive (de kiel zal het wel overleven) heb ik een enkelpolige hoofdschakelaar naar de motor vervangen door een dubbelpolige en mijn cyrix relais door een galvanische gescheiden dcdc converter. Dit laatste had tevens als voordeel dat ik mijn AGM's beter met de dynamo kon laden en nu met LFP lijkt het voordeel duidelijk.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 02 aug 2025 10:00 #1640815

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Bij galvanische corrosie door opgedrukte stroom moet er sprake zijn van een stroomkring en moeten er dus 2 (of meer) elektrodes zijn die in het water steken. In mijn geval (aluminium boot) is de romp een elektrode en moet je dus goed opletten met lekstromen. Bij een polyester boot is alleen de schroef(as) van belang en moet er gezorgd worden dat deze niet aan de walstroomaarde komt.

Wat 3Noreen schrijft is bij een polyester boot wel een mogeljk issue: een spanningsverschil tussen ankerlier en schroefas (of boegschroef). Dit kan komen door zwerfstromen (geen steraarde) of door elektrochemische corrosie (het zink in de ketting werkt als anode voor de edelere schroefas en schroef). Het beste is om de ankerier na ankeren te ontkoppelen van het boordhet met een bipolair relais + schakelaar op de stuurstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 02 aug 2025 10:17 #1640819

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.

Welke stroomkring zie je dan voor je tussen je boordnet en de rest van de wereld? Ik focus even op een mogelijk pad via (dan moet ie ingeplugd zijn!) de walstroomaarde. Polyester boot zonder boiler of electrische verbinfingen naar de gietijzeren kiel.

Ik heb je plaatje even aangepast.
Bij mijn boot, en volgens mij is dat voorgeschreven in de CE regelgeving, is was de walaarde verbonden met de kiel.
Zodra het potentiaal van de aarde op de steiger afwijkt van het potentiaal van het water krijg je hier dus al een stroom. (ook als alles verder uitstaat, een ingeplugde kabel is voldoende)

Daarnaast was de min van mijn startaccu verbonden met de min van de service accu.
de min van de startaccu is via de motor verbonden met de saildrive en dus met het water.
De mast en verstaging zijn in het kader van bliksempreventie verbonden met de kiel, en de kiel met het water.

De service accu is via de vhf antenne in de mast ook niet helemaal galvanisch gescheiden van de mast.
Dus zie hier twee verschillende metalen, aluminium saildrive en loden kiel ondergedompeld in een geleidende vloeistof en elektrisch verbonden met elkaar.

Omdat ik zuinig ben op mijn saildrive (de kiel zal het wel overleven) heb ik een enkelpolige hoofdschakelaar naar de motor vervangen door een dubbelpolige en mijn cyrix relais door een galvanische gescheiden dcdc converter. Dit laatste had tevens als voordeel dat ik mijn AGM's beter met de dynamo kon laden en nu met LFP lijkt het voordeel duidelijk.


Bij mij is de scheidingstrafo (het transformatorblik) geaard op de walstroomaarde. De boot (aluminium romp) is volledig galvanisch gescheiden van deze walstroomaarde (en de boot heeft CE). De romp heeft 1 aardpunt (steraarde) waar de interne secundaire 230V 'aarde' op zit + een paar essentiële dingen die niet zonder rompaarde kunnen. Op dat punt zit ook een bliksembeveiliging en een lekstroomindicator.
Laatst bewerkt: 02 aug 2025 10:18 door Marinusz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 02 aug 2025 10:47 #1640825

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Marinusz schreef :
Wat 3Noreen schrijft is bij een polyester boot wel een mogeljk issue: een spanningsverschil tussen ankerlier en schroefas (of boegschroef). Dit kan komen door zwerfstromen (geen steraarde) of door elektrochemische corrosie (het zink in de ketting werkt als anode voor de edelere schroefas en schroef). Het beste is om de ankerier na ankeren te ontkoppelen van het boordhet met een bipolair relais + schakelaar op de stuurstand.

Noreen heeft daar een ander idee bij. Er zijn op een plastic boot, zeker als er carbon in verwerkt zit meerdere galvanische cellen aanwezig. Carbon staat zeer hoog in de galvanische reeks. En ook meerdere elektrische paden waar stroom kan lopen. Al was het maar een zout nat oppervlak. Die paden hebben ook nog eens verschillende ohmse weerstanden. Verder is er ook nog iets als wat Nachtvlinder vermeldt, stray current corrosion.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 02 aug 2025 11:26 #1640832

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Ik weet inmiddels dat je met een trimaran vaart maar wist niet dat deze van carbon is. Dat verandert inderdaad de zaak.
Laatst bewerkt: 02 aug 2025 11:26 door Marinusz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 02 aug 2025 11:46 #1640834

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Marinusz schreef :
Ik weet inmiddels dat je met een trimaran vaart maar wist niet dat deze van carbon is. Dat verandert inderdaad de zaak.

Bovendien geen elektrische ankerlier.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 02 aug 2025 14:18 #1640869

@PvO: helder en hangt van je systeem af of je galvanische cellen gevormd hebt.

-Mantel VHF antenne hoeft niet metallisch door te zijn verbonden met mast

-Kiel hoeft niet aan walstroomaarde (slechts een CE eis)

-Kiel hoeft niet aan DCnegatief

-Mast en verstaging mogen dan (en dan alléén) wél doorverbonden worden met kiel tbv bliksembeveiliging

-Wat roet in het eten kan gooien is het aarden naar de kiel/aardplaat via de DCnegatief van een SSB zend-of ontvangstinstallatie of het verplicht moeten voldoen aan die CE eis. In het eerste geval zou je alleen dát apparaat achter een gescheiden voeding kunnen hangen, al is een geïsoleerde DCDC converter nauwelijks duurder (als je die tóch al aan gaat schaffen, mocht je je LiFePO4 via je dynamo willen laden…)
Laatst bewerkt: 02 aug 2025 14:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 26 aug 2025 15:04 #1645749

  • luvi
  • luvi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
beste, wat is een peltielememt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 26 aug 2025 17:22 #1645774

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
www.google.com/url?sa=t&source...Ezf879zSjnAIQTGRo2_S


Wordt vaak gebruikt in de eenvoudigere koelboxen, goedkoop maar met een slecht rendement en mindere prestaties vergeleken met een compressor koeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 06:49 #1645832

  • luvi
  • luvi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ah, neen, het is een compressor met een coldpack, een element dat heel koud wordt en zelfs als de frigo uit staat nog lang koud blijft.
thxs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 06:54 #1645834

  • luvi
  • luvi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ah, neen, het is een compressor met een coldpack, een element dat heel koud wordt en zelfs als de frigo uit staat nog lang koud blijft.
thxs

Dus als ik de reacties eens doorlees zou ik mijn lichtaccu's best vervangen door lithium accu's en zonnepanelen installeren.
dat wordt een klusje voor deze winter.
waar zou ik als leek de beste info kunnen vinden om dit, eventueel met begeleiding, zelf voor mekaar te krijgen.
zoals ik al gelezen heb is de ene accu de andere niet en soms zie je door het bos de bomen niet meer.
Thxs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 10:27 #1645863

3Noreen schreef :
Even een verslagje van mijn ervaringen met een DC-DC laden van een 12 volt 300Ah LiFePO4 accu die ik al meer dan 10 jaar gebruik aan boord.
.....
5e blijf toch verlangen naar die paar amperes die de alternator zou kunnen leveren. Neem een DC-DC lader en stel die af op 15A. Zou moeten kunnen zou je denken. Helaas. Bij lang maneuvreren in de haven bij lage toerentallen en daarna de motor uit te zetten blijkt de accu de volgende dag te leeg te zijn om te kunnen starten. De DC-DC trekt bij lage toerentallen de startaccu leeg.

Dank, Dit is wel een mooie praktijk/ leer ervaring. Ik stap over op een bootje waar dat onlangs is geïnstalleerd en ga serieus nadenken of een DC-DC koppeling wel noodzakelijk is. De problemen met op de motor varen zijn wel serieuze risico's van deze LiFePO upgrade..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 12:45 #1645886

Bij lang maneuvreren in de haven bij lage toerentallen en daarna de motor uit te zetten blijkt de accu de volgende dag te leeg te zijn om te kunnen starten. De DC-DC trekt bij lage toerentallen de startaccu leeg.


Daar hoor ik vaker, zelf nog geen last van. Hoe kan het dat de lader stroom uit de startaccu trekt? En kennelijk zoveel dat je de dag daar na niet meer kunt starten?

Ik zal er eens op letten, maar bij mij laadt volgens mij de startaccu ook op bij lage toerentallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 12:57 #1645890

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Is de trillingsensor of de onderspannings grens wel geactiveerd?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 13:12 #1645893

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
luvi schreef :
ik heb niet echt kennis van electriciteit maar ben wel bereid om te leren.
Hoe kan ik weten of mijn accu's nog voldoende capaciteit hebben?
ik heb ze gemeten, eerst de laadstroom afgelegd, en ze geven alledrie nog 13.5 volt.
ze zijn van 2009 en ik heb 3 accu's, twee agm accu's van varta van 150 amp.
een agm accu's van vetus van 120 amp.
ik heb toch de indruk dat ze snel leeg zijn, drie uur varen en dan zegt de autopilot "battery low"
als ik ze zou vervangen neem ik dan dezelfde of zou ik beter af zijn met lithium accu's?
ik ben ook van plan om zonnepanelen te plaatsen, hoe kan ik dat dan integreren?
alvast bedankt voor jullie advies!

Ik weet niet wat voor motor je hebt maar indien mogelijk zou je ook een goede kleinere startaccu van bv 50 a 70 Ah kunnen aanschaffen en daarnaast 2 deepcycle loodzuur accu's. Kun je weer jaren vooruit (je vorige set heeft het 16 jaar uitgehouden) en je hoeft verder geen aanpassingen (en uitgaves) aan je systeem te doen. Is ook veiliger bij brand (blussen van accu) en minder complexiteit in je systeem (en dus minder kans op storingen).
Laatst bewerkt: 27 aug 2025 13:15 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 13:26 #1645897

Calidris schreef :
Is de trillingsensor of de onderspannings grens wel geactiveerd?

Goede vraag, een goede DC-DC lader zou toch bijv een alarm geven bij lage spanning en/of loskoppelen als de spanning daar onder komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 13:32 #1645898

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
AndreAzuree schreef :
Nee, ik heb gewoon de 60A versie. Wat zou een realistischere instelling zijn?
Jij hebt toch de Yanmar 3YM30AE?
Die is standaard altijd geleverd met de 120A valeo alternator, niet de hitachi. Met temp beveiliging, brede riem met goede spanmogelijkheid. De hele YM serie heeft die dikkere alternator gekregen ipv de Hitachi op een gegeven moment maar de AE versie van die YM had hem volgens mij al bij het begin.
Laatst bewerkt: 27 aug 2025 13:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 13:33 #1645899

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
AndreAzuree schreef :
Hoe kan het dat de lader stroom uit de startaccu trekt?
De DC-DC trekt meer stroom uit de startaccu dan de alternator kan leveren. Dan wordt de startaccu leger.


AndreAzuree schreef :
Ik zal er eens op letten, maar bij mij laadt volgens mij de startaccu ook op bij lage toerentallen.
Hoe weet je dat?
Laatst bewerkt: 27 aug 2025 13:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 13:38 #1645901

Philip schreef :
AndreAzuree schreef :
Nee, ik heb gewoon de 60A versie. Wat zou een realistischere instelling zijn?
Jij hebt toch de Yanmar 3YM30AE?
Die is standaard altijd geleverd met de 120A valeo alternator, niet de hitachi. Met temp beveiliging, brede riem met goede spanmogelijkheid. De hele YM serie heeft die dikkere alternator gekregen ipv de Hitachi op een gegeven moment maar de AE versie van die YM had hem volgens mij al bij het begin.

Klopt, ik heb de 3YM30AE. Inderdaad met brede riem. Het is inderdaad een Valeo dan (ff gegoogled), zou dus inderdaad 120A moeten leveren. Bij mij staat de max laadstroom op 20A ingesteld, omdat ik niet wil dat de Renogy te heet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 13:41 #1645902

Philip schreef :
AndreAzuree schreef :
Hoe kan het dat de lader stroom uit de startaccu trekt?
De DC-DC trekt meer stroom uit de startaccu dan de alternator kan leveren. Dan wordt de startaccu leger.

ok, helder, is met een DC-DC lader te voorkomen, dit zegt chat GPT erover:

Situatie die je schetst:

Startaccu (12V lood) is direct aangesloten op de dynamo.

De DC-DC lader (Renogy) is aangesloten tussen de startaccu en de service-accu’s (2x 12V LiFePO₄ parallel).

Als de dieselmotor draait, laadt de dynamo eerst de startaccu, en dan voedt de DC-DC lader de LiFePO₄-accu’s.

Wat gebeurt er bij laag toerental?

Bij een laag toerental (bijvoorbeeld stationair draaien):

De dynamo levert weinig of geen spanning/stroom:

Veel conventionele dynamo’s beginnen pas serieus te laden bij 1000–1500 RPM (motortoerental).

Bij stationair toerental (bijv. 700 RPM) kan de laadspanning onder de 13V blijven.

Startaccu wordt niet (voldoende) geladen:

De spanning van de startaccu zal ongeveer gelijk blijven aan z'n rustspanning (rond de 12.5–12.7V), of zelfs wat dalen als er een belasting is (zoals verlichting, ventilatoren, etc.).

Wat doet de DC-DC lader van Renogy?

De meeste Renogy DC-DC laders hebben een minimum ingangsspanning om te starten met laden (meestal 13.0–13.2V).

Dus: als de ingangsspanning van de DC-DC lader te laag is, zal deze niet inschakelen of stoppen met laden van de LiFePO₄ accu’s.

Dit is een beveiliging om te voorkomen dat de DC-DC lader stroom uit de startaccu trekt als de motor niet genoeg spanning levert.

Resultaat bij laag toerental:

De LiFePO₄-accu's worden tijdelijk niet geladen.

De startaccu behoudt haar lading, tenzij er andere verbruikers zijn.

Waarom is dit een goede zaak?

Zo voorkom je dat de service-accu’s de startaccu leegtrekken via de DC-DC lader.

De LiFePO₄-accu’s zijn zeer gevoelig voor correcte laadprofielen; de DC-DC lader zorgt voor een gestuurde laadspanning (meestal 14.2–14.6V), en doet dit alleen als de dynamo voldoende vermogen levert.

Tip om dit te optimaliseren (optioneel):

Sommige Renogy DC-DC laders hebben een instelbaar start- en stopsignaal (bijv. via D+ aansluiting of IGN), zodat je preciezer kunt bepalen wanneer hij begint met laden.

Als je dynamo het aankan, kun je ook overwegen een slimme dynamo controller te gebruiken om laadgedrag te optimaliseren (bijv. Sterling of Wakespeed).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 15:13 #1645917

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
AndreAzuree schreef :
Calidris schreef :
Is de trillingsensor of de onderspannings grens wel geactiveerd?

Goede vraag, een goede DC-DC lader zou toch bijv een alarm geven bij lage spanning en/of loskoppelen als de spanning daar onder komt?

Nee, een goede DC-DC converter heeft een trillingsensor aan boord én een instelbare onderspanning en maximale stroom instelling. Anders is het geen goeie.

b.v. de TS800 van top-systems of de Victron orion XS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 15:36 #1645919

Nooit van gehoord. Welke trillingen zou hij op moeten pakken? En waarom is dat belangrijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 15:47 #1645921

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Calidris schreef :
Is de trillingsensor of de onderspannings grens wel geactiveerd?

Goede vraag, een goede DC-DC lader zou toch bijv een alarm geven bij lage spanning en/of loskoppelen als de spanning daar onder komt?

Nee, een goede DC-DC converter heeft een trillingsensor aan boord én een instelbare onderspanning en maximale stroom instelling. Anders is het geen goeie.

b.v. de TS800 van top-systems of de Victron orion XS.
De Victron orion smart heeft geen trillingssensor.
Lijkt me ook totaal overbodig.
Als je als onderspanning 13,5V of hoger in stelt, kan de omvormer je startaccu nooit leegtrekken zodra de motor stopt of niet meer genoeg stroom kan leveren.
Vind je zelfs die paar seconden dat de startaccu nodig heeft om onder de 13,5V te zakken te lang, kan je natuurlijk (iig bij de orion) het enable contact verbreken met bijvoorbeeld een running signaal van je motor.
Maar naar mijn ervaring is dat niet nodig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 16:27 #1645930

Maar goed... wat is nou het verhaal met die trillingen? Er trilt niks in mijn boot. Vooralsnog. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl