Philip schreef :
AndreAzuree schreef :
Hoe kan het dat de lader stroom uit de startaccu trekt?
De DC-DC trekt meer stroom uit de startaccu dan de alternator kan leveren. Dan wordt de startaccu leger.
ok, helder, is met een DC-DC lader te voorkomen, dit zegt chat GPT erover:
Situatie die je schetst:
Startaccu (12V lood) is direct aangesloten op de dynamo.
De DC-DC lader (Renogy) is aangesloten tussen de startaccu en de service-accu’s (2x 12V LiFePO₄ parallel).
Als de dieselmotor draait, laadt de dynamo eerst de startaccu, en dan voedt de DC-DC lader de LiFePO₄-accu’s.
Wat gebeurt er bij laag toerental?
Bij een laag toerental (bijvoorbeeld stationair draaien):
De dynamo levert weinig of geen spanning/stroom:
Veel conventionele dynamo’s beginnen pas serieus te laden bij 1000–1500 RPM (motortoerental).
Bij stationair toerental (bijv. 700 RPM) kan de laadspanning onder de 13V blijven.
Startaccu wordt niet (voldoende) geladen:
De spanning van de startaccu zal ongeveer gelijk blijven aan z'n rustspanning (rond de 12.5–12.7V), of zelfs wat dalen als er een belasting is (zoals verlichting, ventilatoren, etc.).
Wat doet de DC-DC lader van Renogy?
De meeste Renogy DC-DC laders hebben een minimum ingangsspanning om te starten met laden (meestal 13.0–13.2V).
Dus: als de ingangsspanning van de DC-DC lader te laag is, zal deze niet inschakelen of stoppen met laden van de LiFePO₄ accu’s.
Dit is een beveiliging om te voorkomen dat de DC-DC lader stroom uit de startaccu trekt als de motor niet genoeg spanning levert.
Resultaat bij laag toerental:
De LiFePO₄-accu's worden tijdelijk niet geladen.
De startaccu behoudt haar lading, tenzij er andere verbruikers zijn.
Waarom is dit een goede zaak?
Zo voorkom je dat de service-accu’s de startaccu leegtrekken via de DC-DC lader.
De LiFePO₄-accu’s zijn zeer gevoelig voor correcte laadprofielen; de DC-DC lader zorgt voor een gestuurde laadspanning (meestal 14.2–14.6V), en doet dit alleen als de dynamo voldoende vermogen levert.
Tip om dit te optimaliseren (optioneel):
Sommige Renogy DC-DC laders hebben een instelbaar start- en stopsignaal (bijv. via D+ aansluiting of IGN), zodat je preciezer kunt bepalen wanneer hij begint met laden.
Als je dynamo het aankan, kun je ook overwegen een slimme dynamo controller te gebruiken om laadgedrag te optimaliseren (bijv. Sterling of Wakespeed).