Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 07:57 #1649011

swblom schreef :
Goeie, dan zal ik dat eens aanpassen en kijken bij welke SOC ik dan uitkom.

Bij mij kom ik dan uiteindelijk toch op 99/100% uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 11:16 #1649046

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18166
Met 13,4 Volt komen we makkelijk op een dikke 80%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 11:39 #1649052

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
holtere schreef :
Met 13,4 Volt komen we makkelijk op een dikke 80%.

Hoe meet je dat ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 12:51 #1649062

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
AndreAzuree schreef :
Ik heb toch afgelopen weekend nog even gecheckt wat er bij mij gebeurt, als je de LFP's laadt (via de startaccu trouwens), met de dynamo, bij een stationair toerental. Dit om te checken of er misschien niks geladen wordt, en je ondertussen wel de startaccu aan het leegtrekken bent. Dit blijkt gelukkig niet het geval te zijn. Mijn dynamo laadt bij stationair draaien in ieder geval flink bij: 20A (of meer, maar de Renogy begrenst hem tot 20A). Hangt dus inderdaad van je type motor en type dynamo af.
Uit interesse omdat ik dezelfde setup heb: hoe heb je dat gemeten? Ampere meter tussen dynamo en start accu in?

Ik heb zelf wel een accu monitor die de stroom van en naar de Lifepo4 meet maar dat zegt natuurlijk wening over wel deel daar van ook uit de dynamo komt. Ik wil nog een stroomtang kopen die ook DC kan meten om de stromen elders te meten maar als jij het al getest hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 14:08 #1649080

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18166
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Met 13,4 Volt komen we makkelijk op een dikke 80%.

Hoe meet je dat ?

Met de bms en de bmv.
Overigens interesseert het me niet of het dan 75 of 88 % is, zo ongeveer vind ik zat.
Voor vertrek even op 13,6 en hij zit vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 14:16 #1649081

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
holtere schreef :
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Met 13,4 Volt komen we makkelijk op een dikke 80%.

Hoe meet je dat ?

Met de bms en de bmv.
Overigens interesseert het me niet of het dan 75 of 88 % is, zo ongeveer vind ik zat.
Voor vertrek even op 13,6 en hij zit vol.

Lijkt me een prima methode. De bmv synchroniseert op 100% en houdt daarna de Ah's bij.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 11 sept 2025 14:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 14:52 #1649088


Uit interesse omdat ik dezelfde setup heb: hoe heb je dat gemeten? Ampere meter tussen dynamo en start accu in?

De Renogy DC-DC lader kun je uitlezen via de app op bluetooth, daar kun je laadstromen en voltages zien, (incl. bron) zowel van de startaccu als de lfp's.
Ik heb zelf wel een accu monitor die de stroom van en naar de Lifepo4 meet maar dat zegt natuurlijk wening over wel deel daar van ook uit de dynamo komt. Ik wil nog een stroomtang kopen die ook DC kan meten om de stromen elders te meten maar als jij het al getest hebt...

Stroomtang kan natuurlijk ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 14:53 #1649089

holtere schreef :
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Met 13,4 Volt komen we makkelijk op een dikke 80%.

Hoe meet je dat ?

Met de bms en de bmv.
Overigens interesseert het me niet of het dan 75 of 88 % is, zo ongeveer vind ik zat.
Voor vertrek even op 13,6 en hij zit vol.

Bij mij is het BMS van de LFP's ook via bluetooth uitleesbaar, op een appje.Of dat heel nauwkeurig is weet ik niet. Indicatie is genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 15:11 #1649095

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
holtere schreef :
3Noreen schreef :
holtere schreef :
Met 13,4 Volt komen we makkelijk op een dikke 80%.

Hoe meet je dat ?

Met de bms en de bmv.
Overigens interesseert het me niet of het dan 75 of 88 % is, zo ongeveer vind ik zat.
Voor vertrek even op 13,6 en hij zit vol.

Bij mij is het BMS van de LFP's ook via bluetooth uitleesbaar, op een appje.Of dat heel nauwkeurig is weet ik niet. Indicatie is genoeg.

Ik denk niet dat een app veel nauwkeurigheid toevoegt. Mijn vraag was naar de gebruikte meet methode. Je kunt volts meten. (13,4 V) of met een BMV Ampere uren. De volt methode geeft blijkbaar een meet nauwkeurigheid van 75 tot 88%. Een BMV met een shunt meet in de orde van ±1% nauwkeurig.
Veel BMS'n zijn uitgerust met een DC Hall effect current sensor. Net als een stroom tang. Die dingen zijn net wat minder precies dan een meting met een shunt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 11 sept 2025 15:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl