3Noreen schreef :
Het zou voor veel mensen behulpzaam zijn als je wat meer er over vertelt dan alleen twee DC-DC laders. Wat voor motor(en). Hoeveel ampere laad je bij welke spanning ? Wat voor aandrijving heeft de dynamo. V-snaar ? Hoeveel uren heb je er inmiddels op zitten. Welk type DC-DC. Welk type dynamo ? Hoe groot is je accu('s) ? Op welk moment schakelt je DC-DC in ? Is dit spanning gestuurd of door motor trilling detectie ? Of iets anders ?
Vanwege het feit dat het off-topic is had ik het kort gehouden. Maar vooruit, hopelijk vinden de moderators het geen probleem.
Om te beginnen is het goed om te weten dat ik een kopie heb van Eilco Kasemir's Bylgia met een 24V systeem aan boord. Ik maak dus meer motoruren dan de gemiddelde zeilboot. Ik heb geen extreme gebruikers zoals waterkoker of koffiezetapparaat. Mijn grootste verbruiker is mijn koelkast.
Het systeem bestaat uit 2x 105 Ah loodaccu's als startbatterij. 2x 200 Ah 24V kant en klare lifepo4 service batterijen van Tezepower welke ik rechtstreeks in China heb gekocht. 2x Victron TS800 dc/dc laders ieder 25A bij 24V en op iedere lifepo4 een Victron batterijmonitor met Bluetooth uitlezing (welke ik pas in tweede instantie heb geplaatst afgelopen winter). Ik heb geen zonnepanelen. En ik heb één motor met één al wat oudere Mastervolt dynamo 24V 75A met bijbehorende externe laadregelaar welke nog niet geschikt is voor lifepo4. Deze had ik al ingebouwd voordat ik aan lifepo4 begon. Aangezien ik ook grote reizen maak wilde ik niet afhankelijk zijn van één enkele v-snaar, dus toen al heb ik er ook voor gezorgd dat ik dubbele poelies op de motor kreeg. Bij gebrek aan dubbele poelies in de markt heb ik deze toen zelf gemaakt. Dit gaf me niet alleen een reservesnaar, het maakte ook dat de snaren niet zo erg strak gespannen hoeven te zijn. Dit weer om het lager in de waterpomp te ontzien. Ook heb ik toen heel veel aandacht besteed aan het zeer precies afstellen en uitlijnen van de dynamo t.o.v. de waterpomp- en krukaspoelie. Dat bleek in de oorspronkelijke setup namelijk ook voor verbetering vatbaar.
Beide dc/dc laders zijn identiek ingesteld zodat ze ook parallel aan elkaar gebruikt kunnen worden. Ze worden aan/uit geschakeld middels het contactslot. Omdat ik (wellicht ten onrechte) niet helemaal durfde te vertrouwen op de ingebouwde beveiliging van de dc/dc laders wordt de ingaande spanning via een door datzelfde contactslot bediend relais aan/uit gezet. Dus op het moment dat het contact wordt "uit" gezet staan de dc/dc laders spanningsloos en kunnen dus niet ongemerkt mijn startaccu's leeg trekken. De Mastervolt dynamo begint al bij stationair toerental te laden. Als de motor koud is hoor ik deze een beetje afzakken zodra het laden begint. Bij warme motor is dat over.
Middels een switchboard kan ik kiezen welke van de 2 dc/dc laders ik welke lifepo4 accu laat opladen. Ook kunnen beide dc-dc laders op dezelfde lifepo4 gezet worden. En welke lifepo4 ik met mijn walstroomlader, een Victron Phoenix Smartcharger, wil laden. Ik kan daarmee ook kiezen om niks te laten laden. Dat laden laat ik afhangen van de hoeveelheid gebruikte Ah welke bijgeladen moeten worden. Wellicht tegen de algemene opinie in laad ik de accu waaruit ik heb gebruikt iedere dag dat ik vaar in principe vol. Dan gaat deze maar een paar cycli minder mee. Dat zal me worst zijn want ik verwacht toch al dat de accu's mij gaan overleven. Afhankelijk van het voorziene aantal motoruren doe ik dat met één of twee dc/dc laders. Deze laders laden met max 28,4 volt. Dit is de onderwaarde van de door de fabrikant opgegeven laadspanning.
Toen ik alles klaar had bleek al snel dat de dc-dc laders meer warmte ontwikkelden dan waarmee ik rekening had gehouden. Dus dat kostte in het begin wat experimenteren om dit stabiel te krijgen zodat er continu doorgeladen kon worden. Dat betekende dat ik ze verplaatst heb naar een plaats waar ze gemakkelijk hun warmte kwijt kunnen en ik heb ze terug gesteld naar 55% van hun maximale vermogen. Eén lader laadt nu ca. 13 amp. Dus onder aftrek van scheepsgebruik wordt een lifepo4 accu met één lader met ca. 9 amp geladen en met twee laders met ca. 22 amp.
Vanwege diverse verontrustende verhalen over verbrande dynamo's heb ik ter beveiliging 2 thermostaatbeveiligingen STC1000 van Aliexpress aan de dynamo gehangen. Mocht de dynamo te warm worden dan kan iedere thermostaat een dc/dc lader uitschakelen. Deze heb ik 5 graden verschillend van elkaar ingesteld, ik meen op resp. 80 en 85 graden. Echter de temperatuur van de dynamo is nog niet boven de 63 graden uit gekomen, dus de beveiligingen hebben nog niet ingegrepen.
Ik realiseer mij dat ik meer motoruren heb om mijn accu's te laden dan de gemiddelde zeiler. Met de kennis en ervaring die ik nu heb zou ik, in het geval ik de laadcapaciteit uit zou willen breiden, dit doen dmv het bijplaatsen van nog één of misschien zelfs twee TS800 dc-dc laders. Dit omdat ik daarmee nauwkeurig de maximale belasting van mijn dynamo kan instellen en daarmee bovendien altijd voldoende backup capaciteit heb in geval er zo'n dc-dc lader zou komen te overlijden.
De praktijk bij mij aan boord.
Nu, na 2 seizoenen aan boord (onafgebroken sinds begin mei) en zo'n 450 motoruren kan ik wel vaststellen dat één lifepo4 accu voor mij ook volstaan had. Mijn verbruik tijdens stilliggen is ca. 25 Ah per etmaal. Ik lig dan ook nauwelijks nog aan de walstroom.
Wat betreft de componenten. Ik heb de fout gemaakt om Chinese namaak Blue Sea schakelaars van Amazon te gebruiken. Helemaal aan het begin van mijn reis in begin mei is er één spontaan uit elkaar gebarsten en in alle onderdelen waaruit deze bestond uiteen gevallen. Deze schakelaars worden dus vervangen door originele Blue Sea schakelaars (liggen al aan boord). Daardoor heb ik tijdelijk een aanpassing in de bekabeling gemaakt en draai ik in de praktijk nu al 3 maanden op een en dezelfde lifepo4. En dat blijkt meer dan voldoende te zijn.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik nergens geprobeerd extreme of maximale vermogens te vragen. Dit resulteert erin dat mijn componenten (behalve die ene schakelaar) het goed uit lijken te houden. Ook mijn v-snaren blijven keurig netjes zonder rondvliegend zwarte poeder eromheen.
Ik weet dat er ook hoogvermogen dynamo's en regelaars zijn. Maar behalve dat deze peperduur zijn zullen deze bij gebruik onder maximale belasting waarschijnlijk gevoeliger voor storing worden. En als dit niet voor de dynamo geldt dan geldt het wel voor de lagers van de waterpomp en de snaren. Dus dat is mijn overweging geweest om die weg niet te gaan.
Mijn dynamo had ik ooit al via marktplaats gekocht. En omdat de overstap naar lifepo4 toch wel wat extra kosten gaf heb ik al mijn belangrijke componenten zoals de walstroomlader en de beide dc-dc laders ook via marktplaats gekocht en daarmee de totale investering binnen de perken weten te houden.
Ik zou niet meer terug willen naar loodaccu's. Als het systeem er eenmaal in zit werkt het prima en je hoeft je niet meer druk te makem over lege accu's want zelfs na een week stil liggen heb je dat stadium bij lange na nog niet bereikt. Ook bevallen de kant en klare lifepo4 accu's prima. Het zijn mooie afgewerkte units die goed functioneren. En met de huidige prijzen zou ik waarschijnlijk ook niet kiezen voor losse cellen.