Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 11:55 #1640286

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
@3Noreen al de door jou genoemde problemen zijn m.i. terug te herleiden naar het gebruiken van de dynamo en aandrijftrein van de dynamo buiten de specificaties.
Volgens mij staat er bij mij in de handleiding van mijn Yanmar 2YM15 dat de dynamo is bedoeld voor het laden van de startaccu.

Dat we er vaak ook de lood service accu mee laden én dat dit meestal goed gaat is vooral te danken aan het beperkte vermogen van een loodaccu om langdurig grote laadstromen te accepteren i.c.m. de door de dynamo geleverde (lage) laadspanning.

Ik vermoed dat als je bij een grote loodbank (AGM) het laden gaat optimaliseren met bijvoorbeeld DCDC laders er ook problemen zullen onstaan.

Bij mij werkt de combinatie van een victron DCDC converter en dynamo goed om LifePo4 accus te laden.
De dynamo verlaagt de uitgangsspanning bij toenemende temperatuur, de victron verlaagt de uitgangsstroom bij afnemende ingangsspanning.
De maximale stroom van de DCDC converter is 18A, maar meestal neemt deze al vrij snel af naar rond de 12A.

Wil je meer bij een standaard scheepsdieseltje, zal je moeten gaan werken met speciale dynamos die ook een eigen aandrijving krijgen en waarschijnlijk ook geforceerd gekoeld gaan worden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 12:15 #1640290

@Noreen: gaat niet van een leien dakje, dat is duidelijk. Wel leerzaam dat je dit deelt.
Bij lang maneuvreren in de haven bij lage toerentallen en daarna de motor uit te zetten blijkt de accu de volgende dag te leeg te zijn om te kunnen starten. De DC-DC trekt bij lage toerentallen de startaccu leeg.


Kun je dit eens toelichten? Je dynamo laadt 15A (toch ook niet heel weinig), en toch laden je accu's niet voldoende bij? Waarom trekt de DC-DC zo veel, en waar gaat die stroom dan heen?
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 12:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 12:20 #1640292

@PVO
Bij mij werkt de combinatie van een victron DCDC converter en dynamo goed om LifePo4 accus te laden.
De dynamo verlaagt de uitgangsspanning bij toenemende temperatuur, de victron verlaagt de uitgangsstroom bij afnemende ingangsspanning.
De maximale stroom van de DCDC converter is 18A, maar meestal neemt deze al vrij snel af naar rond de 12A.

Mijn Renogy kan meer aan qua laden (50A), maar als ik dit zo lees, vraag ik me af wat verstandig is ivm belasting dynamo en riem. Ik heb de Renogy nu ingesteld staan op max 30A. Dat gaat voorlopig prima. Volgens de specs kan mijn dynamo 120A aan.

Of is de startaccu (waar mee bij mij de lfp's via geladen worden) eerder de beperkende factor?
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 12:22 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 13:32 #1640296

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
AndreAzuree schreef :
@PVO
Bij mij werkt de combinatie van een victron DCDC converter en dynamo goed om LifePo4 accus te laden.
De dynamo verlaagt de uitgangsspanning bij toenemende temperatuur, de victron verlaagt de uitgangsstroom bij afnemende ingangsspanning.
De maximale stroom van de DCDC converter is 18A, maar meestal neemt deze al vrij snel af naar rond de 12A.

Mijn Renogy kan meer aan qua laden (50A), maar als ik dit zo lees, vraag ik me af wat verstandig is ivm belasting dynamo en riem. Ik heb de Renogy nu ingesteld staan op max 30A. Dat gaat voorlopig prima. Volgens de specs kan mijn dynamo 120A aan.

Of is de startaccu (waar mee bij mij de lfp's via geladen worden) eerder de beperkende factor?

De specs van je dynamo kunnen wel een bepaalde stroom aangegeven, maar dit is ongetwijfeld bij een bepaalde omgevingstemperatuur en toerental (ivm koeling van de dynamo).
Of je deze gegevens eenvoudig kan terugvinden is de vraag.
Feit is dat een standard dynamo op een scheepsdiesel primair is bedoeld voor het laden van de startaccu.
Als dit het uitgangspunt van de engineer is geweest, kan de dynamo wel 120A leveren, maar of aan de randvoorwaarden is voldaan om die 120A zonder problemen te kunnen leveren is maar de vraag.

Voorbeeld (getallen zijn puur een aanname).
120A is bij omgevingstemperatuur van 40graden en een toerental van 2000rpm.

Maar de situatie is 75graden en 1000rpm.
Bij deze gegevens moet de dynamo gederate worden naar bijvoobeeld maar 10A.
Als de ontwerper uitgaat van startaccu situatie, is dit meer dan voldoende omdat de benodigde energie voor het starten al is geladen voordat de motorruimte de 75graden bereikt en daarna er maar 1 a 2 A nodig is voor de motor elektronica.

Nogmaals bovenstaande puur te illustratie het zijn geen echte getallen.

Hoever kun je dan gaan? Koop een infrarood thermometer of camera en meet regelmatig de dynamo temperatuur en schroef de laadstroom net zo lang teurg dat bij de slechtsmogelijke omstandigheden (warme motorruimte, laag toerental) de dynamo temperatuur niet boven de 60 of 70 graden uitkomt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 13:33 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 13:39 #1640297

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 579
Je kunt bij de dc dc natuurlijk ook een minimumspanning voor de startaccu insteĺlen. Dan hoef je daar niet over in te zitten. Tevens kan ik met de hand bepalen of ik wel of niet de serviceaccu laad.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 14:11 #1640301

Hoever kun je dan gaan? Koop een infrarood thermometer of camera en meet regelmatig de dynamo temperatuur en schroef de laadstroom net zo lang teurg dat bij de slechtsmogelijke omstandigheden (warme motorruimte, laag toerental) de dynamo temperatuur niet boven de 60 of 70 graden uitkomt.

Dank voor de uitleg! Ik kan natuurlijk zo'n sensortje kopen, en eens meten, en daar de laadstroom netjes op bijregelen. Maar is er een algemene richtlijn te geven voor wat een gemiddelde dynamo op een 30pk diesel zou kunnen laden zonder heel zwaar belast te worden? Topic is een beetje gekaapt nu... sorry.
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 14:16 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 14:14 #1640303

Shebee schreef :
Je kunt bij de dc dc natuurlijk ook een minimumspanning voor de startaccu insteĺlen. Dan hoef je daar niet over in te zitten. Tevens kan ik met de hand bepalen of ik wel of niet de serviceaccu laad.

Ja, staat al ingesteld, ik meen op 11.1 volt, maar kan ik nu ff niet zien.
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 14:21 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 14:28 #1640306

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
AndreAzuree schreef :
Shebee schreef :
Je kunt bij de dc dc natuurlijk ook een minimumspanning voor de startaccu insteĺlen. Dan hoef je daar niet over in te zitten. Tevens kan ik met de hand bepalen of ik wel of niet de serviceaccu laad.

Ja, staat al ingesteld, ik meen op 11.1 volt, maar kan ik nu ff niet zien.
11V? Dan is je startaccu leeg!
Ik zou die minimaal op 12,8V zetten, dan weet je zeker dat de startaccu niet wordt ontladen.
Beter zijn 2 spanningen.
1 om het laden te starten, bijvoorbeeld op 14V en 1 als ondergrens na het starten, bijvoorbeeld 12,8V.
Zo werkt het iig bij de Victron orion smart.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 14:31 #1640307

Mijn fout! Klopt natuurlijk niet. Heb ff terug gezocht in oude de screenshots (maar weet niet of hij nu nog zo staat), "undervoltage recover: 12.6V"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 14:32 #1640308

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
AndreAzuree schreef :
Maar is er een algemene richtlijn te geven voor wat een gemiddelde dynamo op een 30pk diesel zou kunnen laden zonder heel zwaar belast te worden? Topic is een beetje gekaapt nu... sorry.
Tuurlijk, 1A. Gaat garandeerde altijd goed.
Beetje flauw, maar zoals ik hierboven al heb geprobeerd duidelijk te maken, het hangt van een aantal factoren af.

Als je mij een datasheet geeft van de dynamo, waarop de benodigde derating staat aangegen bij diverse omgevingstemperatuur, en toerentallen.
Daarbij ook vermeld wat de maximale omgevingstemperatuur voor je dynamo us en je minimaal toerental, durf ik wel een getal te noemen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 14:32 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 14:36 #1640311

3Noreen schreef :
Het zou voor veel mensen behulpzaam zijn als je wat meer er over vertelt dan alleen twee DC-DC laders. Wat voor motor(en). Hoeveel ampere laad je bij welke spanning ? Wat voor aandrijving heeft de dynamo. V-snaar ? Hoeveel uren heb je er inmiddels op zitten. Welk type DC-DC. Welk type dynamo ? Hoe groot is je accu('s) ? Op welk moment schakelt je DC-DC in ? Is dit spanning gestuurd of door motor trilling detectie ? Of iets anders ?
Vanwege het feit dat het off-topic is had ik het kort gehouden. Maar vooruit, hopelijk vinden de moderators het geen probleem.
Om te beginnen is het goed om te weten dat ik een kopie heb van Eilco Kasemir's Bylgia met een 24V systeem aan boord. Ik maak dus meer motoruren dan de gemiddelde zeilboot. Ik heb geen extreme gebruikers zoals waterkoker of koffiezetapparaat. Mijn grootste verbruiker is mijn koelkast.
Het systeem bestaat uit 2x 105 Ah loodaccu's als startbatterij. 2x 200 Ah 24V kant en klare lifepo4 service batterijen van Tezepower welke ik rechtstreeks in China heb gekocht. 2x Victron TS800 dc/dc laders ieder 25A bij 24V en op iedere lifepo4 een Victron batterijmonitor met Bluetooth uitlezing (welke ik pas in tweede instantie heb geplaatst afgelopen winter). Ik heb geen zonnepanelen. En ik heb één motor met één al wat oudere Mastervolt dynamo 24V 75A met bijbehorende externe laadregelaar welke nog niet geschikt is voor lifepo4. Deze had ik al ingebouwd voordat ik aan lifepo4 begon. Aangezien ik ook grote reizen maak wilde ik niet afhankelijk zijn van één enkele v-snaar, dus toen al heb ik er ook voor gezorgd dat ik dubbele poelies op de motor kreeg. Bij gebrek aan dubbele poelies in de markt heb ik deze toen zelf gemaakt. Dit gaf me niet alleen een reservesnaar, het maakte ook dat de snaren niet zo erg strak gespannen hoeven te zijn. Dit weer om het lager in de waterpomp te ontzien. Ook heb ik toen heel veel aandacht besteed aan het zeer precies afstellen en uitlijnen van de dynamo t.o.v. de waterpomp- en krukaspoelie. Dat bleek in de oorspronkelijke setup namelijk ook voor verbetering vatbaar.
Beide dc/dc laders zijn identiek ingesteld zodat ze ook parallel aan elkaar gebruikt kunnen worden. Ze worden aan/uit geschakeld middels het contactslot. Omdat ik (wellicht ten onrechte) niet helemaal durfde te vertrouwen op de ingebouwde beveiliging van de dc/dc laders wordt de ingaande spanning via een door datzelfde contactslot bediend relais aan/uit gezet. Dus op het moment dat het contact wordt "uit" gezet staan de dc/dc laders spanningsloos en kunnen dus niet ongemerkt mijn startaccu's leeg trekken. De Mastervolt dynamo begint al bij stationair toerental te laden. Als de motor koud is hoor ik deze een beetje afzakken zodra het laden begint. Bij warme motor is dat over.
Middels een switchboard kan ik kiezen welke van de 2 dc/dc laders ik welke lifepo4 accu laat opladen. Ook kunnen beide dc-dc laders op dezelfde lifepo4 gezet worden. En welke lifepo4 ik met mijn walstroomlader, een Victron Phoenix Smartcharger, wil laden. Ik kan daarmee ook kiezen om niks te laten laden. Dat laden laat ik afhangen van de hoeveelheid gebruikte Ah welke bijgeladen moeten worden. Wellicht tegen de algemene opinie in laad ik de accu waaruit ik heb gebruikt iedere dag dat ik vaar in principe vol. Dan gaat deze maar een paar cycli minder mee. Dat zal me worst zijn want ik verwacht toch al dat de accu's mij gaan overleven. Afhankelijk van het voorziene aantal motoruren doe ik dat met één of twee dc/dc laders. Deze laders laden met max 28,4 volt. Dit is de onderwaarde van de door de fabrikant opgegeven laadspanning.
Toen ik alles klaar had bleek al snel dat de dc-dc laders meer warmte ontwikkelden dan waarmee ik rekening had gehouden. Dus dat kostte in het begin wat experimenteren om dit stabiel te krijgen zodat er continu doorgeladen kon worden. Dat betekende dat ik ze verplaatst heb naar een plaats waar ze gemakkelijk hun warmte kwijt kunnen en ik heb ze terug gesteld naar 55% van hun maximale vermogen. Eén lader laadt nu ca. 13 amp. Dus onder aftrek van scheepsgebruik wordt een lifepo4 accu met één lader met ca. 9 amp geladen en met twee laders met ca. 22 amp.
Vanwege diverse verontrustende verhalen over verbrande dynamo's heb ik ter beveiliging 2 thermostaatbeveiligingen STC1000 van Aliexpress aan de dynamo gehangen. Mocht de dynamo te warm worden dan kan iedere thermostaat een dc/dc lader uitschakelen. Deze heb ik 5 graden verschillend van elkaar ingesteld, ik meen op resp. 80 en 85 graden. Echter de temperatuur van de dynamo is nog niet boven de 63 graden uit gekomen, dus de beveiligingen hebben nog niet ingegrepen.
Ik realiseer mij dat ik meer motoruren heb om mijn accu's te laden dan de gemiddelde zeiler. Met de kennis en ervaring die ik nu heb zou ik, in het geval ik de laadcapaciteit uit zou willen breiden, dit doen dmv het bijplaatsen van nog één of misschien zelfs twee TS800 dc-dc laders. Dit omdat ik daarmee nauwkeurig de maximale belasting van mijn dynamo kan instellen en daarmee bovendien altijd voldoende backup capaciteit heb in geval er zo'n dc-dc lader zou komen te overlijden.
De praktijk bij mij aan boord.
Nu, na 2 seizoenen aan boord (onafgebroken sinds begin mei) en zo'n 450 motoruren kan ik wel vaststellen dat één lifepo4 accu voor mij ook volstaan had. Mijn verbruik tijdens stilliggen is ca. 25 Ah per etmaal. Ik lig dan ook nauwelijks nog aan de walstroom.
Wat betreft de componenten. Ik heb de fout gemaakt om Chinese namaak Blue Sea schakelaars van Amazon te gebruiken. Helemaal aan het begin van mijn reis in begin mei is er één spontaan uit elkaar gebarsten en in alle onderdelen waaruit deze bestond uiteen gevallen. Deze schakelaars worden dus vervangen door originele Blue Sea schakelaars (liggen al aan boord). Daardoor heb ik tijdelijk een aanpassing in de bekabeling gemaakt en draai ik in de praktijk nu al 3 maanden op een en dezelfde lifepo4. En dat blijkt meer dan voldoende te zijn.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik nergens geprobeerd extreme of maximale vermogens te vragen. Dit resulteert erin dat mijn componenten (behalve die ene schakelaar) het goed uit lijken te houden. Ook mijn v-snaren blijven keurig netjes zonder rondvliegend zwarte poeder eromheen.
Ik weet dat er ook hoogvermogen dynamo's en regelaars zijn. Maar behalve dat deze peperduur zijn zullen deze bij gebruik onder maximale belasting waarschijnlijk gevoeliger voor storing worden. En als dit niet voor de dynamo geldt dan geldt het wel voor de lagers van de waterpomp en de snaren. Dus dat is mijn overweging geweest om die weg niet te gaan.
Mijn dynamo had ik ooit al via marktplaats gekocht. En omdat de overstap naar lifepo4 toch wel wat extra kosten gaf heb ik al mijn belangrijke componenten zoals de walstroomlader en de beide dc-dc laders ook via marktplaats gekocht en daarmee de totale investering binnen de perken weten te houden.
Ik zou niet meer terug willen naar loodaccu's. Als het systeem er eenmaal in zit werkt het prima en je hoeft je niet meer druk te makem over lege accu's want zelfs na een week stil liggen heb je dat stadium bij lange na nog niet bereikt. Ook bevallen de kant en klare lifepo4 accu's prima. Het zijn mooie afgewerkte units die goed functioneren. En met de huidige prijzen zou ik waarschijnlijk ook niet kiezen voor losse cellen.
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 17:30 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 15:10 #1640318

PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar is er een algemene richtlijn te geven voor wat een gemiddelde dynamo op een 30pk diesel zou kunnen laden zonder heel zwaar belast te worden? Topic is een beetje gekaapt nu... sorry.
Tuurlijk, 1A. Gaat garandeerde altijd goed.
Beetje flauw, maar zoals ik hierboven al heb geprobeerd duidelijk te maken, het hangt van een aantal factoren af.

Als je mij een datasheet geeft van de dynamo, waarop de benodigde derating staat aangegen bij diverse omgevingstemperatuur, en toerentallen.
Daarbij ook vermeld wat de maximale omgevingstemperatuur voor je dynamo us en je minimaal toerental, durf ik wel een getal te noemen.


dank je, ik ga de specs eens opzoeken, en gevonden:

Het blijkt een Hitachi te zijn, met een capaciteit van 60A, hierbij de specs:

device.report/manual/10862413
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 15:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 15:29 #1640328

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6556
Hoe brandveilig zijn die accu's nou eigenlijk? Het zijn andere dan in Tesla's toch?
Is het echt veiliger dan lood/zuur en gel amg?
LeisureLola schreef :
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 15:48 #1640333

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
AndreAzuree schreef :
PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar is er een algemene richtlijn te geven voor wat een gemiddelde dynamo op een 30pk diesel zou kunnen laden zonder heel zwaar belast te worden? Topic is een beetje gekaapt nu... sorry.
Tuurlijk, 1A. Gaat garandeerde altijd goed.
Beetje flauw, maar zoals ik hierboven al heb geprobeerd duidelijk te maken, het hangt van een aantal factoren af.

Als je mij een datasheet geeft van de dynamo, waarop de benodigde derating staat aangegen bij diverse omgevingstemperatuur, en toerentallen.
Daarbij ook vermeld wat de maximale omgevingstemperatuur voor je dynamo us en je minimaal toerental, durf ik wel een getal te noemen.


dank je, ik ga de specs eens opzoeken, en gevonden:

Het blijkt een Hitachi te zijn, met een capaciteit van 60A, hierbij de specs:

device.report/manual/10862413
Ik mis nog een grafiek in de datasheet die de relatie aangeeft tussen max output en omgevingstemperatuur.
Er staat wel een grafiek in die de relatie weergeeft tussen toerental en max output.
Voor de 60A dynamo wordt de max output pas gehaald bij 5000 rpm.
Bij stationair is de max output rond de 10A. :woohoo:

Je had een 120A? die zie ik niet in de datasheet, maar laten we even aannemen dat die 2x zoveel kan leveren, vind ik 30A die je nu ingesteld heb stevig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:10 #1640336

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
idd een no-brainer
echt poep simpel die Li accu's
met alle extra's beduidend goedkoper
NOT
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:21 #1640338

PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar is er een algemene richtlijn te geven voor wat een gemiddelde dynamo op een 30pk diesel zou kunnen laden zonder heel zwaar belast te worden? Topic is een beetje gekaapt nu... sorry.
Tuurlijk, 1A. Gaat garandeerde altijd goed.
Beetje flauw, maar zoals ik hierboven al heb geprobeerd duidelijk te maken, het hangt van een aantal factoren af.

Als je mij een datasheet geeft van de dynamo, waarop de benodigde derating staat aangegen bij diverse omgevingstemperatuur, en toerentallen.
Daarbij ook vermeld wat de maximale omgevingstemperatuur voor je dynamo us en je minimaal toerental, durf ik wel een getal te noemen.


dank je, ik ga de specs eens opzoeken, en gevonden:

Het blijkt een Hitachi te zijn, met een capaciteit van 60A, hierbij de specs:

device.report/manual/10862413
Ik mis nog een grafiek in de datasheet die de relatie aangeeft tussen max output en omgevingstemperatuur.
Er staat wel een grafiek in die de relatie weergeeft tussen toerental en max output.
Voor de 60A dynamo wordt de max output pas gehaald bij 5000 rpm.
Bij stationair is de max output rond de 10A. :woohoo:

Je had een 120A? die zie ik niet in de datasheet, maar laten we even aannemen dat die 2x zoveel kan leveren, vind ik 30A die je nu ingesteld heb stevig.

Nee, ik heb gewoon de 60A versie. Wat zou een realistischere instelling zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:22 #1640339

sy helios schreef :
idd een no-brainer
echt poep simpel die Li accu's
met alle extra's beduidend goedkoper
NOT

Dat moet ik met Helios eens zijn. Niet goedkoper, en ook niet perse een no-brainer. Maar toch ook veel voordelen, zoals veel meer capaciteit bij het hetzelfde gewicht en volume van accu's, en waarschijnlijk een veel langere levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:25 #1640343

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
sy helios schreef :
idd een no-brainer
echt poep simpel die Li accu's
met alle extra's beduidend goedkoper
NOT

Welke kosten?
Een victron cyrix kost ongeveer €50,-
Een laadstroomverdeler vanaf €90,-
En een orion dcdc vanaf €150,-

Daarbij komt dat als je je dure agm's een beetje deftig wilt laden met de motor je toch ook iets van een extra regeling of dcdc converter zou moet hebben.

En voor degenen die bijna elke avond toegang tot walstroom hebben is laden op de motor bij lfp m.i. helemaal niet meer nodig.

Dus idd een nobrainer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:27 #1640344

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
AndreAzuree schreef :

Nee, ik heb gewoon de 60A versie. Wat zou een realistischere instelling zijn?
15A?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:30 #1640346

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
TuuLeVi schreef :
Hoe brandveilig zijn die accu's nou eigenlijk? Het zijn andere dan in Tesla's toch?
Is het echt veiliger dan lood/zuur en gel amg?
LeisureLola schreef :

Zelfontbranding of thermale runaway is niet echt een risico bij lfp.
Ingeval van overladen of interne kortsluiting kunnen er wel enorme hoeveelheden waterstofgas vrijkomen.
Dat geeft dan wel een groot risico op een ontploffing.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:32 #1640347

Thanks... Nog 1 (wellicht domme) vraag. Vroeger had ik naast de 55ah startaccu, 2 service AGM's (100 Ah elk) die ook met de dynamo werden opgeladen. Ik heb nooit gekeken naar de laadstroom toen. Dan regelde toen de dynamo zichzelf toch ook terug tot een bepaalde max laadstroom? En tot hoeveel denk je?
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 16:32 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:37 #1640348

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
PvO schreef :
sy helios schreef :
idd een no-brainer
echt poep simpel die Li accu's
met alle extra's beduidend goedkoper
NOT

Welke kosten?
Een victron cyrix kost ongeveer €50,-
Een laadstroomverdeler vanaf €90,-
En een orion dcdc vanaf €150,-

Daarbij komt dat als je je dure agm's een beetje deftig wilt laden met de motor je toch ook iets van een extra regeling of dcdc converter zou moet hebben.

En voor degenen die bijna elke avond toegang tot walstroom hebben is laden op de motor bij lfp m.i. helemaal niet meer nodig.

Dus idd een nobrainer.

het lijkt een soort van religie geworden...

simpel; loodzwavel accus; , bouwjaar 2013, PV panels om bij te houden, compressor KK altijd aan, diodebrug verdeler, standaard motor dynamo gefuckt met een diode voor compensatie +0,7V, thats it
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:39 #1640349

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
AndreAzuree schreef :
Thanks... Nog 1 (wellicht domme) vraag. Vroeger had ik naast de 55ah startaccu, 2 service AGM's (100 Ah elk) die ook met de dynamo werden opgeladen. Ik heb nooit gekeken naar de laadstroom toen. Dan regelde toen de dynamo zichzelf toch ook terug tot een bepaalde max laadstroom? En tot hoeveel denk je?
De dynamo regelt zichzelf niet terug.
Bij loodaccus stijgt de spanning fors als er wordt geladen.

Even een grove inschatting:
Jouw dynamo levert ongeveer 14,4V.
Doe daar nog wat spanningsval over de kabel af en je houd bij de accu misschien 14V over.

Het zou mij verbazen als de laadstroom van de AGM's, bij een SoC van 80% of meer, na een kwartier nog ver boven de 10A zou zitten.

Je LFP accu's accepteren tot 98% SOC zo ongeveer alles wat er wordt aangeboden, zolang de laadspanning 13,8V of hoger is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:52 #1640352

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
sy helios schreef :

het lijkt een soort van religie geworden...

simpel; loodzwavel accus; , bouwjaar 2013, PV panels om bij te houden, compressor KK altijd aan, diodebrug verdeler, standaard motor dynamo gefuckt met een diode voor compensatie +0,7V, thats it
Als jij blij bent met je huidige setups is dat natuurlijk helemaal prima.
Maar was voorheen lfp fors duurder dan lood, is dat nu niet meer het geval.

Zelfbouw 230Ah heb je voor €180 -
Een standaard semie tractie accu bij Daveco van 230Ah kost €288,-
En dan hebben we het nog niet over de effective capaciteit.

En zelfbouw stelt echt niets voor.
Vier cellen in serie zetten tape en of spanbanden er omheen en klaar.

Maar nu stop ik ermee, voordat ik als Brambo ga klinken punt is duidelijk lijkt me.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 16:52 #1640354

Het zou mij verbazen als de laadstroom van de AGM's, bij een SoC van 80% of meer, na een kwartier nog ver boven de 10A zou zitten.

Je LFP accu's accepteren tot 98% SOC zo ongeveer alles wat er wordt aangeboden, zolang de laadspanning 13,8V of hoger is.


@PVO: Dank je voor de uitleg. Ja, de flinke laadstromen vielen mij ook al op (met de lfp's erbij nu).
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 16:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl