Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 18:12 #1640120

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
SimondeDanser schreef :
sy helios schreef :
,,,,,Het punt waar ik het niet met je eens ben is het laden vanaf de dynamo. Ikzelf doe dat middels 2 dc/dc laders en dat werkt prima..........


Volgens mij is dat juist aanpassing van regelaars...
Nee hoor. De laadstroomregelaar van mijn dynamo is gewoon blijven zitten.

2 DC/DC laders is lucht en kost niets?
die zaten er al?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 18:21 #1640124

AndreAzuree schreef :
Waar wel kosten in gaan zitten: nieuwe walstroomlader voor je LFP's, en omdat (tenminste bij mij) de oude walstroomlader ook de startaccu bediende en de nieuwe alleen geschikt is voor LFP, heb je voor je startaccu ook weer een andere lader nodig. Is dus wel een aardige investering. Daar komen dan nog kabels/zekeringen/hoofdschakelaars bij.
Ik heb de oude lader voor de loodaccu's gewoon laten zitten. Die kan nu alleen mijn startaccu's laden. Voor de lfp's heb ik ook een andere lader gekocht (via mp, dus die kosten vielen ook mee). Maar ik kan ook via mijn oude loodacculader en de dc/dc laders mijn lfp's opladen. Dus ik had geen extra lader hoeven te kopen. M.a.w. het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 19:07 #1640142

Vandaag de accu's gewisseld.
Na wikken en wegen toch maar simpel lood ipv Lithium/LifePo4
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 20:40 #1640167

Redtop is niet “simpel lood” hoor! Zijn spiraalgewonden accu’s die een onvoostelbare stroomdichtheid hebben. Totale overkill om er 2 parallel te zetten als startaccu; de DAF575 van in mijn woonschip start ik met de 45 Ah versie! Heeft 200 Ah “gewoon lood” vervangen. CCA > 800 A!
Laatst bewerkt: 30 juli 2025 20:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 20:46 #1640168

SimondeDanser schreef :
AndreAzuree schreef :
Waar wel kosten in gaan zitten: nieuwe walstroomlader voor je LFP's, en omdat (tenminste bij mij) de oude walstroomlader ook de startaccu bediende en de nieuwe alleen geschikt is voor LFP, heb je voor je startaccu ook weer een andere lader nodig. Is dus wel een aardige investering. Daar komen dan nog kabels/zekeringen/hoofdschakelaars bij.
Ik heb de oude lader voor de loodaccu's gewoon laten zitten. Die kan nu alleen mijn startaccu's laden. Voor de lfp's heb ik ook een andere lader gekocht (via mp, dus die kosten vielen ook mee). Maar ik kan ook via mijn oude loodacculader en de dc/dc laders mijn lfp's opladen. Dus ik had geen extra lader hoeven te kopen. M.a.w. het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

Inderdaad, het ligt een beetje aan je setup, ik moest iets meer veranderen. Hoe laadt jij je startaccu en LFP's met je dynamo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 20:49 #1640169

Nachtvlinder schreef :
Redtop is niet “simpel lood” hoor! Zijn spiraalgewonden accu’s die een onvoostelbare stroomdichtheid hebben. Totale overkill om er 2 parallel te zetten als startaccu; de DAF575 van in mijn woonschip start ik met de 45 Ah versie! Heeft 200 Ah “gewoon lood” vervangen. CCA > 800 A!

Wat bedoel je met stroomdichtheid hier? De CCA's? Voor de capaciteit (in Ah) maakt dat niet uit toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 20:55 #1640170

De redtops zijn voor boegschroef, daaronder servicebank ;)
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 20:58 #1640171

ah, vandaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 30 juli 2025 20:58 #1640172

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 239
Ik heb de indruk dat luvi nog geen antwoord op zijn vraag heeft gekregen.
Eerst meten of de accu's inderdaad zo slecht zijn als ze lijken, of dat het in slechte aansluitingen zit.
Maar gezien leeftijd uit 2009 kan je er van uitgaan dat ze "end of life" zijn.
Zou toch nog even serieus naar LFP accu's als boordaccu kijken in combinatie met een victron orion DC/DC converter.
Startaccu vervangen door één 12 V Optima red top.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 06:27 #1640188

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
De eerste antwoorden (op pagina 1) geven m.i. antwoord op de vraag van TS. Maar zoals gebruikelijk op ZF waaiert het onderwerp al snel uit naar allerhande detaildiscussies die weinig meer met de oorspronkelijke vraag te maken hebben (maar soms evengoed leerzaam zijn).

Maar wel goed om de boel een beetje bij de les te houden, voordat we het in dit draadje over lekstromen, scheidingstransformatoren en Senseo appraten gaan hebben… :laugh:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 06:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 06:53 #1640193

Dat hele LFP gebeuren is toch een non-issue geworden. Of rijden we allemaal nog in een oude 2CV?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 06:53 #1640194

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Hans V schreef :
Maar zoals gebruikelijk op ZF waaiert het onderwerp al snel uit naar allerhande detaildiscussies die weinig meer met de oorspronkelijke vraag te maken hebben (maar soms evengoed leerzaam zijn).

Ik denk dat het tweede deel van de oorspronkelijke vraag gewoon wat meer uitweiding nodig heeft dan de eenvoudige constatering dat de accu's aan hun eind zijn. Afgeven op bijdrages van andere forum leden is iets te makkelijk.
luvi schreef :
als ik ze zou vervangen neem ik dan dezelfde of zou ik beter af zijn met lithium accu's?
ik ben ook van plan om zonnepanelen te plaatsen, hoe kan ik dat dan integreren?
alvast bedankt voor jullie advies!
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 07:08 #1640198

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Noballast schreef :
Dat hele LFP gebeuren is toch een non-issue geworden. Of rijden we allemaal nog in een oude 2CV?

Er is nog weinig ervaring op lange termijn.

- wat is de in praktijk behaalde levensduur van die dingen.
- Welke fouten komen er in praktijk veel voor.
- Wat is het effect van een DC-DC op >1000-2000 motor uren.
- Je merkt uit verslagen en opmerkingen uit de praktijk dat de bulk van het laden wordt gedaan door middel van walstroom ondersteund door wat zonne stroom. Kun je hier lessen uit trekken ?
- Zijn we meer stroom gaan consumeren door de toegenomen capaciteit ? Hoeveel stroom is dat dan.
- Hoe gaat dat als je een oceaan over steekt ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 07:31 #1640200

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
koko schreef :
Marinusz schreef :
Is wel grof af te schatten, toch? Met 420 Ah capaciteit na 3 uur leeg (als de autopilot het goed aan geeft) loopt er orde 140 Ampere. Dat is meer dan 10 keer wat ik van een autopiloot en wat displays verwacht. Dus is de werkelijke capaciteit aanzienlijk lager.

Tenzij er sprake is van grote weerstand (bijvoorbeeld slechte verbindingen, corrosie) tussen de AP en de accu. Met name de drive kan flink wat stroom vragen en zodoende de boel flink naar beneden trekken als er ook nog sprake is van overgangsweerstand door roest of slechte verbindingen.

Daarom schreef ik ook 'als de autopilot het goed aangeeft'. Er is vast een scenario te bedenken waarin na 3 uur varen de overgangsweerstand plotsklaps toeneemt maar met accu's uit 2009 is de meest waarschijnlijke oorzaak de accu. Ook mijn ervaring is dat accu's die veel cycli maken na een jaar of 5 a 6 capaciteit verliezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 08:01 #1640212

AndreAzuree schreef :
Inderdaad, het ligt een beetje aan je setup, ik moest iets meer veranderen. Hoe laadt jij je startaccu en LFP's met je dynamo?
Ja hoor. De dynamo laadt de startaccu's (24V) en daar hangen 2 dc/dc laders aan. Heel simpel, maar werkt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 08:08 #1640214

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
SimondeDanser schreef :
AndreAzuree schreef :
Inderdaad, het ligt een beetje aan je setup, ik moest iets meer veranderen. Hoe laadt jij je startaccu en LFP's met je dynamo?
Ja hoor. De dynamo laadt de startaccu's (24V) en daar hangen 2 dc/dc laders aan. Heel simpel, maar werkt prima.

Het zou voor veel mensen behulpzaam zijn als je wat meer er over vertelt dan alleen twee DC-DC laders. Wat voor motor(en). Hoeveel ampere laad je bij welke spanning ? Wat voor aandrijving heeft de dynamo. V-snaar ? Hoeveel uren heb je er inmiddels op zitten. Welk type DC-DC. Welk type dynamo ? Hoe groot is je accu('s) ? Op welk moment schakelt je DC-DC in ? Is dit spanning gestuurd of door motor trilling detectie ? Of iets anders ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 08:15 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 08:22 #1640220

  • CorM
  • CorM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik heb zelf dit probleem ook. maar mijn accu is nog jonger !(2021) Accu doet het goed maar gaat de koelbox aan dan is het na een paar uur snel over. ik heb een wind generator 20 watt en een zonnepaneel 50 watt.
Die houden accu wel bij maar dat hangt van de wind en zon af.
Raymarine kaart plotters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 08:42 #1640224

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
CorM schreef :
Ik heb zelf dit probleem ook. maar mijn accu is nog jonger !(2021) Accu doet het goed maar gaat de koelbox aan dan is het na een paar uur snel over. ik heb een wind generator 20 watt en een zonnepaneel 50 watt.
Die houden accu wel bij maar dat hangt van de wind en zon af.

check stroomverbruik van je koelbox
indien met peltierelement> succes, gaat niet werken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 08:44 #1640226

Des ZF’s, mitsen en maaren, diep in de afschrikwekkende details, goed voor de ego’s, minder voor de leek. Buiten ZF om hoor ik alleen maar dat men is overgestapt op LPF’s, met alle voordelen van dien. De prijzen zijn er inmiddels ook naar.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 08:55 #1640231

SimondeDanser schreef :
AndreAzuree schreef :
Inderdaad, het ligt een beetje aan je setup, ik moest iets meer veranderen. Hoe laadt jij je startaccu en LFP's met je dynamo?
Ja hoor. De dynamo laadt de startaccu's (24V) en daar hangen 2 dc/dc laders aan. Heel simpel, maar werkt prima.

Dus je lfp's laden via je startaccu?
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 08:56 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 09:00 #1640233

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
Noballast;

buiten ZF om,

deze ook al;


Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 09:01 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 10:07 #1640264

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Noballast schreef :
Des ZF’s, mitsen en maaren, diep in de afschrikwekkende details, goed voor de ego’s, minder voor de leek. Buiten ZF om hoor ik alleen maar dat men is overgestapt op LPF’s, met alle voordelen van dien. De prijzen zijn er inmiddels ook naar.

Natuurlijk, logisch. Ik zou ook nooit meer terug willen naar lood accu's. Alleen het opdoen van kennis lijkt me niet verkeerd. Het lijkt me heel goed als mensen hun positieve maar ook mindere ervaringen delen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 10:35 #1640275

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Noballast schreef :
Des ZF’s, mitsen en maaren, diep in de afschrikwekkende details, goed voor de ego’s, minder voor de leek. Buiten ZF om hoor ik alleen maar dat men is overgestapt op LPF’s, met alle voordelen van dien. De prijzen zijn er inmiddels ook naar.
Inderdaad, zoals ik al eerder aangaf, LiFePo4 versus Lood is m.i. een nobrainer.
Toch nog maar even het draadje met mijn setup hier pluggen :laugh:
zeilersforum.nl/index.php/foru...van-agm-naar-lifepo4
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 10:48 #1640276

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Even een verslagje van mijn ervaringen met een DC-DC laden van een 12 volt 300Ah LiFePO4 accu die ik al meer dan 10 jaar gebruik aan boord.
Op mijn mitsubishi-l3e een Balmar alternator met een bijbehorende regelaar. Max stroom ingesteld op 30%. Dat is ±40A. Dat kan met de Balmar regelaar.

Problemen
1e - Na 2 dagen doorzeilen motor aan. Na ± 1 uur laadstroom lampje / alarm gaat aan. Wat blijkt na onderzoek eenmaal in de haven. Diodes doorgebrand. Opgelost door dikke drie fase diode brug op een aparte grote koel plaat.
2e - V- snaar breekt tijdens op de motor varen. Motor wordt niet meer gekoeld. Beetje paniek. Gelukkig op zeil voor anker kunnen gaan. Opgelost door jaarlijks een nieuwe V-snaar (9,5mm) te monteren. Motor ruim wordt behoorlijk zwart van rubber slijpsel.
3e - Koelwater pomp gaat lekken. Lagers waar de V-snaar overheen loopt blijken te veel slijtage te hebben. Nieuwe koelwater pomp gemonteerd.
4e - Balmar regelaar stopt er mee. Ik monteer de originele 40A alternator en koppel de LiFePO4 los.
5e blijf toch verlangen naar die paar amperes die de alternator zou kunnen leveren. Neem een DC-DC lader en stel die af op 15A. Zou moeten kunnen zou je denken. Helaas. Bij lang maneuvreren in de haven bij lage toerentallen en daarna de motor uit te zetten blijkt de accu de volgende dag te leeg te zijn om te kunnen starten. De DC-DC trekt bij lage toerentallen de startaccu leeg.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 10:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 11:39 #1640282

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl