Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 17:02 #1640358

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6556
PvO schreef :
Zelfontbranding of thermale runaway is niet echt een risico bij lfp.
Ingeval van overladen of interne kortsluiting kunnen er wel enorme hoeveelheden waterstofgas vrijkomen.
Dat geeft dan wel een groot risico op een ontploffing.
dank!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 17:32 #1640365

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
PvO schreef :
Bij stationair is de max output rond de 10A. :woohoo:

Dat is direct ook het antwoord op je vraag.
AndreAzuree schreef :
Bij lang maneuvreren in de haven bij lage toerentallen en daarna de motor uit te zetten blijkt de accu de volgende dag te leeg te zijn om te kunnen starten. De DC-DC trekt bij lage toerentallen de startaccu leeg.


Kun je dit eens toelichten? Je dynamo laadt 15A (toch ook niet heel weinig), en toch laden je accu's niet voldoende bij? Waarom trekt de DC-DC zo veel, en waar gaat die stroom dan heen?

Een DC-DC heeft de nare eigenschap dat het ding ongeacht de ingangsspanning hij de ingestelde uitgangsspanning en stroom gaat leveren. Echter de dynamo levert dat niet en dus gaat voordat de spanning omlaag gaat de startaccu stroom leveren. Totdat de spanning gedaald is tot de ondergrens
waar de dc-dc afslaat. Vervolgens gaat de spanning weer om hoog en gaat het hele verhaal weer opnieuw. Dat hoor je ook goed aan de diesel. Loopt een tijdje zwaar en dan weer lichter.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 17:38 #1640366

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
3Noreen schreef :

Een DC-DC heeft de nare eigenschap dat het ding ongeacht de ingangsspanning hij de ingestelde uitgangsspanning en stroom gaat leveren. Echter de dynamo levert dat niet en dus gaat voordat de spanning omlaag gaat de startaccu stroom leveren. Totdat de spanning gedaald is tot de ondergrens
waar de dc-dc afslaat. Vervolgens gaat de spanning weer om hoog en gaat het hele verhaal weer opnieuw. Dat hoor je ook goed aan de diesel. Loopt een tijdje zwaar en dan weer lichter.
De converter die ik heb, victron orion, regelt de output terug als de ingangsspanning daalt.
Dus een modulerende regeling, niet asn/uit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 19:03 #1640386

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18172
Er zijn veel dc-dc laders.
Dit zijn de instelmogelijkheden van een TS 800.
Ze worden veel gebruikt aangeboden voor rond de 200,-.

Laatst bewerkt: 31 juli 2025 19:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 19:07 #1640388

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18172
De software, TsConfig is via Victron gratis te downloaden en mee te spelen.
www.victronenergy.com/support-and-downloads/software
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 19:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 19:13 #1640392

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
holtere schreef :
Er zijn veel dc-dc laders.
Dit zijn de instelmogelijkheden van een TS 800.
Ze worden veel gebruikt aangeboden voor rond de 200,-.
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 19:19 #1640395

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18172
Volgens de specs idd niet gescheiden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 19:43 #1640400

PvO schreef :
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
En waarom dan niet geschikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 20:32 #1640412

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
En waarom dan niet geschikt?
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 21:08 #1640429

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Er gaat dan door potentiaal verschillen een klein stroompje lopen waarbij mindere edele metalen zich opofferen voor meer edeler metalen. Er vallen “vanzelf” gaten in je boot, of op zijn minst zwakke plekken waar ze niet wil. Een bekend voorbeeld is het ontzinken van messing huiddoorvoeren die daardoor bros en breekbaar worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 21:42 #1640436

PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
En waarom dan niet geschikt?
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.

Zou dat bij een loodaccu die je voedt vanaf je dynamo via een diodebrug of FET-accuscheider dan anders zijn geweest?
Laatst bewerkt: 31 juli 2025 21:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 21:55 #1640438

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Een eenvoudige manier om genoemde problemen te vermijden is een tweede dynamo. Bij mij (aluminium boot) is deze elektrisch zwevend uitgevoerd (want de dynamo zit op een frame aan de motor vast). Gezien de accucapaciteit (800) heeft de dynamo 2 eigen v-snaren en een laadregelaar die de veldstroom regelt. Het belang van koeling van de dynamo moet niet onderschat worden. De laadregelaar is daarom teruggeschroefd naar iets minder dan 2/3 van de dynamo capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 22:04 #1640440

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
PvO schreef :
TuuLeVi schreef :
Hoe brandveilig zijn die accu's nou eigenlijk? Het zijn andere dan in Tesla's toch?
Is het echt veiliger dan lood/zuur en gel amg?
LeisureLola schreef :

Zelfontbranding of thermale runaway is niet echt een risico bij lfp.
Ingeval van overladen of interne kortsluiting kunnen er wel enorme hoeveelheden waterstofgas vrijkomen.
Dat geeft dan wel een groot risico op een ontploffing.


Risico is niet groot maar kan en gebeurt ook. Al is gewone Li-ion absolute koploper.
Naarmate de SOG (state of charge) toeneemt en bijna vol is loopt dit risico op.

Daar kan je al wat aan doen door niet to 100% max de accu vol te pompen.

Een lader met temperatuurcontrole (op elke accu als je er meer hebt, die afschakelt als de accu te warm te worden voorkomt een TR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 31 juli 2025 22:12 #1640441

Een lader met temperatuurcontrole (op elke accu als je er meer hebt, die afschakelt als de accu te warm te worden voorkomt een TR.

De Renogy heeft zo'n externe temperatuur-voeler die de temperatuur van de lfp's meet en daarop het laden aanpast. Goed om te horen dat dat ook een evt. thermal runaway kan voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 00:09 #1640452

PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
En waarom dan niet geschikt?
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.
Dan ga je er dus al van uit dat er geen galvanische scheiding is tussen je boot en de walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 06:54 #1640476

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
En waarom dan niet geschikt?
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.

Zou dat bij een loodaccu die je voedt vanaf je dynamo via een diodebrug of FET-accuscheider dan anders zijn geweest?
Nee, dat us niet anders, dat was ook één van de redenen dat ik een aantal jaar terug een dcdc geplaatst heb.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 06:58 #1640480

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Deze lijkt niet galvanisch gescheiden te zijn.
Wat mij betreft dus niet echt geschikt tenzij je motor elektrisch volledig zwevend (massa vrij) is uitgevoerd.
En waarom dan niet geschikt?
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.
Dan ga je er dus al van uit dat er geen galvanische scheiding is tussen je boot en de walstroom.
Walstroom heeft hier niets mee te maken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:02 #1640483

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18172
Dan natuurlijk de onnozele vraag of je zelf, op simpele wijze een galvanische scheiding kunt aanbrengen bij zo'n ongescheiden dcdc omvormer :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:14 #1640496

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
vast wel, want volgens PvO is het LPF accus en DC regelaar allemaal; heel simpel....

daarom zijn hier ook al 100 plus pagina's vol geschreven over deze nieuwe religie :S
maar iedereen mag geloven wat hij wil
wel langzamerhand lachwekkend dit fenomeen
KISS zie ik (voorlopig) nog niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:17 #1640497

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
off topic

Net 5 dagen voor anker gelegen. 15 meter ketting en idem zo veel lijn. Bij het ophalen van de ketting duidelijk sporen van galvanische werking op de ketting.

Even door denkend. In hoever is het met een plastic boot, waar ook carbon in verwerkt zit, om GEEN potentiaal verschillen te hebben/krijgen ? Als ik wat rond meet met mijn multi meter meet ik altijd wel een potentiaal verschil tussen verschillende niet met elkaar verbonden metalen onderdelen.
Een stalen of aluminium boot is dat uiteraard een heel ander verhaal.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 01 aug 2025 07:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:18 #1640499

PvO schreef :
Omdat je alle jaren, 365 dagen per jaar, 24 uur per dag de min van je hele boordnet via je motor, saildrive of schroefas verbind met de rest van de wereld.
Ik vind dat een slecht plan.

Welke stroomkring zie je dan voor je tussen je boordnet en de rest van de wereld? Ik focus even op een mogelijk pad via (dan moet ie ingeplugd zijn!) de walstroomaarde. Polyester boot zonder boiler of electrische verbinfingen naar de gietijzeren kiel.


Laatst bewerkt: 01 aug 2025 07:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:19 #1640501

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 579
Ik denk dat je anker een oderwaterkabel heeft opgevist die nodig weer ingegraven moest worden ;)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:21 #1640503

Google op stray current corrosion sy helios, verdiep je en stop met irriteren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:22 #1640504

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
sy helios schreef :
KISS zie ik (voorlopig) nog niet

Valt zonnepaneel -> regelaar -> accu -> koelkast onder de noemer KISS ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 01 aug 2025 07:25 #1640505

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
wat ik bedoel is extra zaken als; dynamo ellende, DCDC regelaars, BMS zaken, laadinstellingen.
wat klaarblijkelijk nog niet altijd zo simpel blijkt te zijn.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl