Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: controleren van de accu's en eventueel vervangen

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 16:43 #1645937

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Het idee achter de trillingsensor is meten of de motor loopt. Maar dat kan de renogy ook met een contact.

De TS800 is ook niet heilig. Dus heeft geen laadprogramma en blijft maar laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 16:52 #1645938

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
Maar goed... wat is nou het verhaal met die trillingen? Er trilt niks in mijn boot. Vooralsnog. ;)

Het idee is dat als de motor loopt deze geluid maakt. Geluid zijn trillingen. Als je daar voor een sensor voor de juiste frequentie gebruikt dan kan je DC-DC vaststellen dat de motor loopt en dus, aanname, de dynamo voldoende stroom levert om de DC-DC te voeden. Alleen is de aanname niet juist. Als de motor en dynamo stationair draaien dan is het maximum aan stroom wat de dynamo kan leveren te weinig.
Een gegeven dat je een dynamo die een maximale stroom kan leveren van 120A is wel leuk maar je hebt aan dat gegeven bar weinig. Wat je moet hebben is een grafiek van welke stroom jou dynamo continu kan leveren bij een gegeven toerental en een gegeven omgevingstemperatuur. Dat laatste is een punt. Je motor ruim is vaak best wel warm na een tijdje op de motor varen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 16:58 #1645942

Spanning én trillingdetectie zorgt er wél voor dat de DCDC er meteen mee stopt als je de motor uitschakelt, nog vóórdat de drempelspanning bereikt is…

Je zou de gevoeligheid nog kunnen tunen zodat bij stationair draaien ook reeds wordt uitgeschakeld:

Laatst bewerkt: 27 aug 2025 17:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 17:09 #1645946

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14626
zo fijn, PV panels, regelaar, 2 sets LOOD accus, compressor koelkast, altijd aan. WTF...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 17:14 #1645947

Ik zou nu niet meer voor “motorladen” kiezen overigens: ik hoef maar heel af en toe te laden en met alleen een walstroom of PV lader spaar je een hele discussie uit. Mijn kleine dynamo heb ik met de TS800 beperkt op 15 A. Bijna te verwaarlozen al…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 18:01 #1645959

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Ik ben gisteren uit de UK vertrokken en nu in mijn eigen haven. Mijn accu staat op min 95Ah. De bijdrage die mijn dynamo had kunnen leveren met 15A terwijl de motor loopt is niet echt substantieel. Daarvoor heb ik gewoon te weinig de motor gebruikt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 18:23 #1645962

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Maar wel fijn als je, mocht je accu een keer leeg raken, toch nog wat kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 18:38 #1645965

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
sy helios schreef :
zo fijn, PV panels, regelaar, 2 sets LOOD accus, compressor koelkast, altijd aan. WTF...
Ach trek het je niet aan.
Bij nieuwe technieken heb je altijd early adapters en mensen die de kat wat langer uit de boom kijken.
Bedenk dat zonder die early adapters jij je biertje waarschijlijk koel had moeten houden door het overboord te hangen in plaats van in de compressor koelkast.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 19:05 #1645971

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
lschip schreef :
Maar wel fijn als je, mocht je accu een keer leeg raken, toch nog wat kan doen.

Even er van uit gaand dat de accu niet stuk gaat. Een accu raakt niet zomaar leeg. Dat zie je ruim van te voren aankomen. Zo ruim dat je voordat je aan een oversteekje begint wel een vrij goed idee hebt hoeveel stroom je zult gaan verbruiken tijdens een (meerdaagse) oversteek. Als je stroom balans er rottig uitziet kun je daar beter van te voren iets aan doen. Je diesel aanzetten om een structureel stroom tekort op te lossen vind ik zelf een vrij pover laatste redmiddel. Ondanks dat wel een redmiddel. Daarom zou ik mocht ik het ooit goed werkend krijgen ik het ook zou installeren. Hoewel ik niet heel blij van wordt om tijdens het zeilen het gerammel van mijn diesel te horen omdat het nodig is om mijn accuut stroomprobleem op te lossen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 27 aug 2025 19:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 19:08 #1645973

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
sy helios schreef :
zo fijn, PV panels, regelaar, 2 sets LOOD accus, compressor koelkast, altijd aan. WTF...

nog fijner , pv panels, 2 sets lifepo 320 ah waarvan 1 standby staat, koelkast, boordcomputer, laders enz altijd aan. :laugh:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 19:10 #1645974

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14626
PvO schreef :
sy helios schreef :
zo fijn, PV panels, regelaar, 2 sets LOOD accus, compressor koelkast, altijd aan. WTF...
Ach trek het je niet aan.
Bij nieuwe technieken heb je altijd early adapters en mensen die de kat wat langer uit de boom kijken.
Bedenk dat zonder die early adapters jij je biertje waarschijlijk koel had moeten houden door het overboord te hangen in plaats van in de compressor koelkast.
bizar, maar wel weer te verwachten nono reactie. Boodschap: keep it simple, nog steeds niets mis mee
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 19:18 #1645977

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar goed... wat is nou het verhaal met die trillingen? Er trilt niks in mijn boot. Vooralsnog. ;)

Het idee is dat als de motor loopt deze geluid maakt. Geluid zijn trillingen. Als je daar voor een sensor voor de juiste frequentie gebruikt dan kan je DC-DC vaststellen dat de motor loopt en dus, aanname, de dynamo voldoende stroom levert om de DC-DC te voeden. Alleen is de aanname niet juist. Als de motor en dynamo stationair draaien dan is het maximum aan stroom wat de dynamo kan leveren te weinig.

Met het risico dat ik een domme vraag stel, mijn DC-DC lader schakelt niet bij een te lage ingangspanning. Dus als de motor niet loopt, of met een te laag toerental (om voldoende spanning te genereren door de dynamo) wordt er niet geladen. Dan is het toch voor de DC-DC lader niet nodig om te weten of de motor loopt? Ik zie trouwens dat bij mijn dynamo er stationair ook gewoon (bescheiden) geladen wordt, dus is er volgens mij uberhaupt geen probleem.

Een gegeven dat je een dynamo die een maximale stroom kan leveren van 120A is wel leuk maar je hebt aan dat gegeven bar weinig. Wat je moet hebben is een grafiek van welke stroom jou dynamo continu kan leveren bij een gegeven toerental en een gegeven omgevingstemperatuur. Dat laatste is een punt. Je motor ruim is vaak best wel warm na een tijdje op de motor varen.

Bij mij zit de beperking vooral in de hitte van de DC-DC lader zelf. Ik heb het dynamo-laden daarom voorlopig tot 20A beperkt, al is in de praktijk gebleken dat 50A niet tot problemen leidt. Mijn motorruimte is permanent goed geventileerd, maar ik zal voor de zekerheid nog zo'n el cheapo temperatuursensortje aan de dynamo hangen.
Laatst bewerkt: 27 aug 2025 19:29 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 27 aug 2025 19:28 #1645979

sy helios schreef :
PvO schreef :
sy helios schreef :
zo fijn, PV panels, regelaar, 2 sets LOOD accus, compressor koelkast, altijd aan. WTF...
Ach trek het je niet aan.
Bij nieuwe technieken heb je altijd early adapters en mensen die de kat wat langer uit de boom kijken.
Bedenk dat zonder die early adapters jij je biertje waarschijlijk koel had moeten houden door het overboord te hangen in plaats van in de compressor koelkast.
bizar, maar wel weer te verwachten nono reactie. Boodschap: keep it simple, nog steeds niets mis mee

Ik begrijp dat je de discussies complex vindt, en het is ook een nieuwe techniek waar nog geen kant en klare boot-oplossing voor is. Al moet ik zeggen dat ik de "camper-oplossing" van een Renogy best goed vindt werken, zo in het eerste seizoen. Veel mensen hier op ZF maken het nog ingewikkelder. Maar het zijn vooral de discussies die heel ver gaan, in de praktijk werkt het probleemloos, ook voor een dummy als ik.
Laatst bewerkt: 27 aug 2025 19:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 28 aug 2025 04:25 #1646001

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar goed... wat is nou het verhaal met die trillingen? Er trilt niks in mijn boot. Vooralsnog. ;)

Het idee is dat als de motor loopt deze geluid maakt. Geluid zijn trillingen. Als je daar voor een sensor voor de juiste frequentie gebruikt dan kan je DC-DC vaststellen dat de motor loopt en dus, aanname, de dynamo voldoende stroom levert om de DC-DC te voeden. Alleen is de aanname niet juist. Als de motor en dynamo stationair draaien dan is het maximum aan stroom wat de dynamo kan leveren te weinig.

Met het risico dat ik een domme vraag stel, mijn DC-DC lader schakelt niet bij een te lage ingangspanning. Dus als de motor niet loopt, of met een te laag toerental (om voldoende spanning te genereren door de dynamo) wordt er niet geladen. Dan is het toch voor de DC-DC lader niet nodig om te weten of de motor loopt? Ik zie trouwens dat bij mijn dynamo er stationair ook gewoon (bescheiden) geladen wordt, dus is er volgens mij uberhaupt geen probleem.

Een gegeven dat je een dynamo die een maximale stroom kan leveren van 120A is wel leuk maar je hebt aan dat gegeven bar weinig. Wat je moet hebben is een grafiek van welke stroom jou dynamo continu kan leveren bij een gegeven toerental en een gegeven omgevingstemperatuur. Dat laatste is een punt. Je motor ruim is vaak best wel warm na een tijdje op de motor varen.

Bij mij zit de beperking vooral in de hitte van de DC-DC lader zelf. Ik heb het dynamo-laden daarom voorlopig tot 20A beperkt, al is in de praktijk gebleken dat 50A niet tot problemen leidt. Mijn motorruimte is permanent goed geventileerd, maar ik zal voor de zekerheid nog zo'n el cheapo temperatuursensortje aan de dynamo hangen.

Wat jij zegt is dat je geen probleem hebt. Dat is natuurlijk heel fijn. Alleen mijn ervaringen over de laatste 15 jaar zijn minder positief. Mijn praktijk blijkt anders te zijn dan die van jouw. Wat misschien mee speelt is dat ik drie maanden per jaar off grit met mijn boot vaar en verblijf. Dus er geen stroom komt van een wal aansluiting. Mijn accu's komen regelmatig onder de -150 Ah ladingstoestand. Om ze weer op te laden is er dan 150Ah nodig. Dat is best wel wat energie. Het kan soms wel vier dagen duren voordat mijn zonnepanelen dat bij gespijkerd hebben. Als ik met mijn dynamo zou laden betekent dat in zo'n geval dat als ik mijn motor een paar uur gebruik de dynamo in die tijd continu aan de bak moet.

Het voordeel voor mijn accu van mijn off grit zijn is dat deze veel minder vaak 100% vol zijn. Wat goed is voor LiFePO4 accu's. Als je bijna elke nacht in een haven aan de walstroom ligt dan zijn je accu's zeer vaak dus gewoon vol. Wat weer fijn is voor je dynamo. Die hoeft dan niet veel te doen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 28 aug 2025 04:46 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 28 aug 2025 04:33 #1646002

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
Onze 2*110Ah Varta AGM's begonnen wat minder te worden na 10 jaar gebruik. (Koelkast, wat LED, muziek, laden via motor en soms walstroom)
Na het doorploegen van veel van wat over de nieuwe techniek geschreven is hebben we gekozen om het zo simpel mogelijk te maken en toch voor LiFePo te gaan.

Twee 100 Ah uur accus van Litime en een 30A DC/DC van Victron aangesloten op de startaccu. De vooraf ingestelde parameters in de DC/DC kwamen overeen met wat ik geconcludeerd had uit het vele leesvoer dus daar niks aan gedaan.
Prijs van de accu's was vergelijkbaar met een setje nieuwe AGM's, meerprijs was de DC/DC.

Setje zit er vanaf het begin van dit seizoen in , de ook aangeschafte walstroomlader is nog niet nodig geweest. Ook niet bij een warme week op het wad met weinig motorgebruik.
De alternator (100A) wordt niet te warm, het enige dat mij theoretisch wat zorgen baart is dat de accu's nu altijd naar 100% SOC worden gebracht als de motor wat langer loopt. Dat zou als ik het goed begrepen heb de levensduur verkorten.

Voor nu is mijn conclusie dat je het allemaal niet zo moeilijk hoeft te maken. Wij zijn uitermate tevreden met het meer efficiente laadproces en de praktische verdubbeling van de capaciteit.

We gaan zien hoe dit zich in de toekomst gedraagd.
Laatst bewerkt: 28 aug 2025 05:40 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 28 aug 2025 09:32 #1646034

@Noreen
Wat jij zegt is dat je geen probleem hebt. Dat is natuurlijk heel fijn. Alleen mijn ervaringen over de laatste 15 jaar zijn minder positief. Mijn praktijk blijkt anders te zijn dan die van jouw. Wat misschien mee speelt is dat ik drie maanden per jaar off grit met mijn boot vaar en verblijf. Dus er geen stroom komt van een wal aansluiting. Mijn accu's komen regelmatig onder de -150 Ah ladingstoestand. Om ze weer op te laden is er dan 150Ah nodig. Dat is best wel wat energie. Het kan soms wel vier dagen duren voordat mijn zonnepanelen dat bij gespijkerd hebben. Als ik met mijn dynamo zou laden betekent dat in zo'n geval dat als ik mijn motor een paar uur gebruik de dynamo in die tijd continu aan de bak moet.

Helder, zo diep heb ik mijn accu's nog niet ontladen. Al zou mijn dynamo in combinatie met de Renody DCDC lader daar geen moeite mee moeten hebben. Van mijn kleine zonnepaneeltjes moet ik het in ieder geval niet hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 28 aug 2025 09:34 #1646035

swblom schreef :
Onze 2*110Ah Varta AGM's begonnen wat minder te worden na 10 jaar gebruik. (Koelkast, wat LED, muziek, laden via motor en soms walstroom)
Na het doorploegen van veel van wat over de nieuwe techniek geschreven is hebben we gekozen om het zo simpel mogelijk te maken en toch voor LiFePo te gaan.

Twee 100 Ah uur accus van Litime en een 30A DC/DC van Victron aangesloten op de startaccu. De vooraf ingestelde parameters in de DC/DC kwamen overeen met wat ik geconcludeerd had uit het vele leesvoer dus daar niks aan gedaan.
Prijs van de accu's was vergelijkbaar met een setje nieuwe AGM's, meerprijs was de DC/DC.

Setje zit er vanaf het begin van dit seizoen in , de ook aangeschafte walstroomlader is nog niet nodig geweest. Ook niet bij een warme week op het wad met weinig motorgebruik.
De alternator (100A) wordt niet te warm, het enige dat mij theoretisch wat zorgen baart is dat de accu's nu altijd naar 100% SOC worden gebracht als de motor wat langer loopt. Dat zou als ik het goed begrepen heb de levensduur verkorten.

Voor nu is mijn conclusie dat je het allemaal niet zo moeilijk hoeft te maken. Wij zijn uitermate tevreden met het meer efficiente laadproces en de praktische verdubbeling van de capaciteit.

We gaan zien hoe dit zich in de toekomst gedraagd.

Lijkt me een prima aanpak. Bij de meerprijs moet je dan natuurlijk wel je nieuwe walstroom lader (s) optellen. Dat kwam er bij mij ook nog even bij (zowel voor lfp's als startaccu).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 10 sept 2025 19:30 #1648945

AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar goed... wat is nou het verhaal met die trillingen? Er trilt niks in mijn boot. Vooralsnog. ;)

Het idee is dat als de motor loopt deze geluid maakt. Geluid zijn trillingen. Als je daar voor een sensor voor de juiste frequentie gebruikt dan kan je DC-DC vaststellen dat de motor loopt en dus, aanname, de dynamo voldoende stroom levert om de DC-DC te voeden. Alleen is de aanname niet juist. Als de motor en dynamo stationair draaien dan is het maximum aan stroom wat de dynamo kan leveren te weinig.

Met het risico dat ik een domme vraag stel, mijn DC-DC lader schakelt niet bij een te lage ingangspanning. Dus als de motor niet loopt, of met een te laag toerental (om voldoende spanning te genereren door de dynamo) wordt er niet geladen. Dan is het toch voor de DC-DC lader niet nodig om te weten of de motor loopt? Ik zie trouwens dat bij mijn dynamo er stationair ook gewoon (bescheiden) geladen wordt, dus is er volgens mij uberhaupt geen probleem.

Een gegeven dat je een dynamo die een maximale stroom kan leveren van 120A is wel leuk maar je hebt aan dat gegeven bar weinig. Wat je moet hebben is een grafiek van welke stroom jou dynamo continu kan leveren bij een gegeven toerental en een gegeven omgevingstemperatuur. Dat laatste is een punt. Je motor ruim is vaak best wel warm na een tijdje op de motor varen.

Bij mij zit de beperking vooral in de hitte van de DC-DC lader zelf. Ik heb het dynamo-laden daarom voorlopig tot 20A beperkt, al is in de praktijk gebleken dat 50A niet tot problemen leidt. Mijn motorruimte is permanent goed geventileerd, maar ik zal voor de zekerheid nog zo'n el cheapo temperatuursensortje aan de dynamo hangen.

Ik heb toch afgelopen weekend nog even gecheckt wat er bij mij gebeurt, als je de LFP's laadt (via de startaccu trouwens), met de dynamo, bij een stationair toerental. Dit om te checken of er misschien niks geladen wordt, en je ondertussen wel de startaccu aan het leegtrekken bent. Dit blijkt gelukkig niet het geval te zijn. Mijn dynamo laadt bij stationair draaien in ieder geval flink bij: 20A (of meer, maar de Renogy begrenst hem tot 20A). Hangt dus inderdaad van je type motor en type dynamo af.
Laatst bewerkt: 10 sept 2025 19:30 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 10 sept 2025 21:18 #1648973

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
b100 schreef :
sy helios schreef :
zo fijn, PV panels, regelaar, 2 sets LOOD accus, compressor koelkast, altijd aan. WTF...

nog fijner , pv panels, 2 sets lifepo 320 ah waarvan 1 standby staat, koelkast, boordcomputer, laders enz altijd aan. :laugh:

precies dát... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 10 sept 2025 21:24 #1648975

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
swblom schreef :
De alternator (100A) wordt niet te warm, het enige dat mij theoretisch wat zorgen baart is dat de accu's nu altijd naar 100% SOC worden gebracht als de motor wat langer loopt. Dat zou als ik het goed begrepen heb de levensduur verkorten.

We gaan zien hoe dit zich in de toekomst gedraagd.

Dat is sterk afhankelijk tot welke spanning de DC-DC door laadt. Ik heb de DC-DC op 13,6 volt, net als de solar panelen. Hoger is niet noodzakelijk.
Het 10A druppelladertje staat op 13,40 volt, hoger hoeft niet en ze komen prima vol volgens de smartshunt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 10 sept 2025 21:40 #1648983

Same here, gelimiteerd op 13.6v voor de LFP's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 05:19 #1648990

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
Goeie, dan zal ik dat eens aanpassen en kijken bij welke SOC ik dan uitkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 05:19 #1648991

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
swblom schreef :
De alternator (100A) wordt niet te warm, het enige dat mij theoretisch wat zorgen baart is dat de accu's nu altijd naar 100% SOC worden gebracht als de motor wat langer loopt. Dat zou als ik het goed begrepen heb de levensduur verkorten.

Als je de LFP accu’s tegelijkertijd ook gebruikt en alleen bij het langduriger achterlaten van de boot zorgt dat ze niet vol zijn zou ik me over de kortere levensduur ook geen zorgen maken. Gewoon lekker genieten van je set-and-forget setup!
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 05:56 #1648996

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Ik heb ze net bijgesteld voor de winter:
Solar op 13,50V

Slow cooking
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

controleren van de accu's en eventueel vervangen 11 sept 2025 07:35 #1649004

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Calidris schreef :

Slow cooking
Da's nie best voor je accus hóór :P
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl