Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeer loefgierig schip (help mij!!!)

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 10 okt 2014 21:45 #559472

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Jij kon wel eens gelijk krijgen met dat voorzeil.
We moeten morgen vooral niet vergeten om even met de genua een stuk ingerold te varen. Daarnet nog de reeflijn omgewisseld voor een dunnere, omdat de trommel voortdurend te vol raakte van de te dikke lijn, en vastliep..
Ik hoop dat de voorspelde 3 bft ook een beetje uitkomt, anders wordt het weer van dat halfzachte gedrijf...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 21:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 14:29 #559557

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
We zijn toch wat wijzer geworden. Ondanks dat het weerbeeld totaal niet was wat ons beloofd werd, matige wind, geen regen. :evil:

Hoofdmoot: genua is toch gewoon aan de grote kant, er moet een slanker voorzeil op, een Ha fok bijvoorbeeld, net wat past en mijn pad kruist...
Het mag niet achter de mast komen, wat de genua nu wel doet. Dan zal volgens BK de loefgierigheid toch wat minder worden. Bij deze boot is elke vierkante meter zeil achter de mast meer oploeven, meer loefgierigheid. We hebben uitgetest wat de boot deed met de genua een eindje ingerold net voor de mast, de boot neigt dan zelfs neutraal te gaan varen bij de zachte wind van vandaag. Meer wind is altijd wel meer helling, ook met een voorzeil wat niet achter de mast komt, dus dat zal wel wat meer loefgierigheid zijn, dat krijg je hoogstwaarschijnlijk nooit helemaal uit deze boot.
Maar wie weet...!

Het plan is om de twee voor-onderwanten te vervangen voor een babystag in de midden ,zodat een fok daar gewoon vrij voor de hoofdwanten langs kan bewegen. Nu wijzen de twee voor-onderwanten teveel naar voren, waardoor een zeil in de weg gezeten wordt. Kleine aanpassing in de mast en een dekputting erop lassen.
Op het kajuitdak wil ik dan twee rails maken waar de schootblokken over kunnen worden bewogen met een slede. Deze rails heb ik nl. nog liggen, nagelnieuw. Zo kan de hoek waarin een fok geschoot wordt , goed afgesteld worden.

Overigens wil ik wel de mogelijkheid behouden om de huidige genua ( voer je buiten het want) te kunnen voeren, ook bedoeld voor de lichtweer-genua die ik nog aan boord heb. Voor als het te zacht waait, zoals vandaag..




Ook zal er met hardere wind goed geloosd moeten worden met het grootzeil, dmv. van de twist bovenin. Allemaal technieken waar ik mij nooit heel erg mee bezig heb gehouden. Wellicht eens aan een giekophouder denken..
Wat ik overweeg nadat ik het met BK besproken heb, is een achterstagtalie. Voor het eenvoudig aan en ontspannen van de achterstag. Uiteindelijke doel daarvan is om de voorstag eenvoudig en goed op spanning te brengen bij hardere wind, zeg maar eenvoudig met de achter en voorstagspanning te kunnen spelen..
MAST-TOPTUIG.. achterstag trekt aan voorstag.


Mijn tweede motivatie voor een a.stag talie is om dan heel eenvoudig de achterstag volledig spanningsloos te kunnen maken voor het voorbereiden van het mast-strijkproces. Eigenlijk een prachtig bijkomend voordeel. Zo komt er bij een beetje mast-prebend/buiging gemakkelijk doorhang in de voorstag ,wanneer de achterstag loos krijgt, om de voorstag gemakkelijk los te kunnen pakken voor het overzetten naar de strijkbeugel.
Dat is nu heel erg benepen met dat kleine spannertje in de achterstag ,waarmee je niet veel in en uit kan. Tevens ben je dan telkens voor het aanspannen van de achterstag aan het kl.. met een steeksleutel of bahco, ook niet gemakkelijk als je aan het trimmen bent. En ook niet als je 's avonds in de Houthaven je mast aan het strijken of zetten bent.
Tevens is het voordeliger om gelijk een talie aan te leggen in plaats van het kopen van toggles voor het langer maken van de achterstag. Terwijl je toch al van plan bent er een talie aan te maken..... Toggles zijn heel duur.
Doe ik het liever gelijk goed.

Ik begin daar maar mee, een ander voorzeil ligt momenteel nog krap in budget, nieuw begin ik sowieso nog niet aan, ik kijk liever of er iets 2e hands te koop is wat nog mooi en recent is ,ongeveer in dezelfde conditie als het grootzeil..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 14:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 15:09 #559562

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
Fly-Tour schreef :
...
Hoofdmoot: genua is toch gewoon aan de grote kant, er moet een slanker voorzeil op, een Ha fok bijvoorbeeld, net wat past en mijn pad kruist...

Dus eigenlijk geef je nu alle adviseurs hiervoor gelijk? :lol:
Toch maar goed dat BK de moeite genomen heeft! Top BK!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 15:28 #559571

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het afwachten is dan nog of de mindere loefgierigheid en mindere helling dan opweegt qua meer snelheid, tegen het aantal vierkante meters wat ik aardig inlever wanneer ik bijna of helemaal voor de mast blijf met een fok, dat is minder snelheid zou je denken. Alhoewel je met meer wind al gauw veel helling en dus loefgierigheid hebt met dat huidige grote voorzeil, plus het teveel m2's achter de mast van dat voorzeil. Helling remt ook af en loefgierigheid zeker= roeruitslag> afremmen. Dus als er een HA op staat worden die twee factoren ws. veel minder en zal de snelheid misschien bij hardere wind niet veel inleveren. (of helemaal niet?)
Een beetje een compromis....

Wel leuk, knutselen aan boten, eigenlijk...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 15:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 15:35 #559575

vandaag voor het eerst sinds 1972 weer eens op een schip van Moedt gezeild!
Toch erg knap hoe er in 8 meter lengte een heel schip past, met binnenboordmotor én buitenboordmotor in de bun, met slaapplaatsen voldoende, met keukentje, eigenlijk alles. En verbazend veel sta-hoogte, 190 cm in de kajuit!

Wind was 7 kts of daaromtrent, niet erg veel. Wel genoeg om te zien dat de boot daarmee al ietsje loefgierig is.
We hebben op halve wind en aan de wind op gewicht gestuurd: 1 man (mijn 85 kg) aan loef bij het want, en de boot vaart rechtop én rechtdoor.
In het midden gaan staan was al voldoende voor oploeven, aan lij gaan staan zorgde, zelfs met deze geringe wind, voor flink oploeven.
Ze is dus 'van nature' ernstig geneigd om op te loeven.

De ontwerper was kennelijk ook niet helemaal zeker van zijn zaak, gezien de werkelijk enorme verstelmogelijkheid van de mastvoet, en hij staat nu zelfs al voor het voorste punt!

Bijlage WP_20141011_004.jpg niet gevonden



Dat is ruim een halve meter verstelbaar!

De zeilen zijn eigenlijk in prima staat. Wel een beetje dun doek voor zo'n zwaar schip, maar zeker goed in model. Zal met meer wind wel ietsje boller worden, maar toch, zowel grootzeil als genua zien er goed uit!

Bijlage WP_20141011_002.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20141011_003.jpg niet gevonden



De val van de genua had iets strakker gemogen om de bolling ietsje verder naar voren te krijgen, maar zo ging het ook.

Fly-tour schreef al over de voorgenomen aanpassingen:
- een kleinere fok. Deze genua is zeker 150%. Nadat we hem inrolden tot fok-formaat (schoothoek bij het want) was de boot ineens neutraal tot een tikje lijgierig. Zeilpunt naar voren..... doet wonderen.
- de hekstag staat erg los en kan niet strakker. En dus (masttop) staat de voorstag ook los. Met meer wind geeft dat doorhang en veel extra diepte in de genua. Meer helling, meer loeven. Een flinke takel op de hekstag zal veel helpen. Iemand een idee voor de hoeveelheid vertraging?
- de mast wat meer rechtop. Hij staat nu met een paar graden valling achterover. In de mastvoet is nu nog 1 cm ruimte achter de mast, onderaan. Met de lengte onder en boven de mastbout betekent dat dat de top nog wel 20 cm naar voren kan (zal veel voorstag inkorten betekenen!)
- de bun: er zit nu én een 40 kg motor helemaal achteraan, én het opdrijvend vermogen is deels weg, want die bun is open van onderen. Dichtmaken en een lichtere binnenboord erin zal de kont omhoog brengen, en ook dat helpt tegen het loeven.

Dan nog wat regelen met twist in beide zeilen, en het moet een stuk beter gaan met die loefneigingen. Helemaal weg zal het niet gaan, het is de aard van het beestje.

In het uiterste geval zou je nog het huidige roerblad (direct achter de kiel op een schuinstaande as) kunnen vastlassen in de middenstand, en er vlak achter een hennegatskoker kunnen maken. Balansroertje aan vertikale as eronder, en het is de snelste Moedtboot ooit gebouwd. Alternatief kan een aangehangen roer zijn, achter de iets naar binnen vallende spiegel. Makkelijker te maken, onhandiger te bedienen, want het zit dan wel ver weg.

Het was leuk! Hoor graag hoe het verder gaat!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 15:38 #559576

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hekstag kon nog wel strakker Thomas..., maar niet veel. Talie komt er sowieso..
Wat ik misschien niet verteld heb:
Voor de inbouw van de inboard was het net zo erg.. inboard weegt 130 kg. Een motor met meer pk's zal al gauw meer wegen. Tenzij ik er een Vetusje in zet, maar dat weet ik nog niet allemaal. Uiteraard gaat het gat dicht achter wanneer er een goed functionerende diesel in staat. (dat doet deze niet..)

Het schept vooral veel snelheid weg nu, echt zakken doet hij niet door dat gat, althans amper merkbaar.


De voorstag kan niet veel in, maar dat zien we later wel hoe dat gaat, eerst een talie maken.

Ik dacht aan eenzelfde systeem als mijn grootschoot voor de talie.
Ik heb nl. twee aangrijpingspunten op de hekstoel aan beide boorden. Kan niet met een simpele talie in de midden..
Aan een zijde van de hekstoel een enkelschijfsblok, aan de andere zijde een schootblok met schijf, aan de stag vast een tweeschijfsblok. Precies zo werkt deze grootschoot..
Wellicht een gelijk systeem, maar dan een met een aantal keren extra heen en weer voor meer vertraging, betekent blokken met meer schijven..

Mijn huidige achterstag constructie:

Bijlage DSCN8895.JPG niet gevonden

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 15:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 16:32 #559582

Heel leuk te lezen hoe constructief jullie bezig zijn geweest!

Het is dus eigenlijk een heel gevoelig bootje qua vertrimming: zou dat door de knikspant romp komen?

Geinig om te zien dat Moedt die ontwerpregels letterlijk genomen lijkt te hebben: die 12-16% "lead" die ik eerder citeerde lijkt opvallend overeen te komen met de lengte van de mastvoet(slede) ;)

Je wilt dus naar een kleiner voorzeil toe om én oppervlak achter de mast (eigenlijk: achter het zeilpunt!) weg te halen én minder helling te creëren? Klinkt als een goed plan. Zou het verstandig zijn om toch ietsje overlap te houden ivm interaktie fok en grootzeil? Bij lichtweer verbetert dit de efficiency van het hele tuig (=minder helling en meer voortstuwing). Het zeilpunt zal iets achter de mast liggen, dus wellcht kom je met een 110% genua nog wel weg.

Wie kan hier iets over zeggen?

En dan maar op zoek naar een voorzeil wat ook nog in goede staat is. Valt me helemaal mee wat ik op de foto's zie.

Succes!
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 16:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 17:16 #559585

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het moet er een zijn die niet tegen de zaling aan komt, zodat hij bovendeks gevoerd kan worden , makkelijker overstag, etc.. een keerfok gaat helaas nog niet op deze boot, je moet te alle tijde een babystag houden.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 17:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 18:27 #559590

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Ergens in dit draadje wordt gesuggereerd dat Moedt de ontwerper is van de Friesland. Volgens mij was dat Langenberg en was Moedt de bouwer - meestal voor zijn eigen huurvloot.
Dat ze in de jaren zestig vooral in de verhuur werden gebruikt verklaart het ondertuigd zijn. Ditzelfde gold o.a. ook de Domp, de Sneekermeer en de Argonaut. Voor een huurboot was dat wel zo veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 19:35 #559606

van de 3 Moedtschepen uit de eerder in deze draad geposte folder is de Friesland zo te zien wel de oudste en eenvoudigste.
De nieuwere modellen (Aeolus en Oostzeevaarder) hebben 4 of 5 knikken in de spanten, de Friesland maar 3.
En de Aeolus en Oostzeevaarder hebben een roer aan een scheg met verticale as, ver naar achteren, terwijl de Friesland het met de ouderwetse oplossing moet doen: roer direct aan de kiel vast, met schuinstaande roeras.

Die wijzigingen in de nieuwere modellen (relatief nieuw, nog steeds ca 1970 ;-) ) zullen niet voor niets geweest zijn, vast om ze iets minder hellinggevoelig en minder loefgierig (beter bestuurbaar) te maken.

Overigens hoor je nooit wat over die Oostzeevaarder, zullen er niet veel van zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 19:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 22:00 #559624

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wie heeft er ongeveer een idee hoe dik je de talielijn moet nemen en vooral met wat voor vertraging.? Dat verschilt nogal of je het voor een 37 voeter maakt of voor een 27 voeter..
Dyneema sowieso....

Ik dacht aan een systeem met een 4 schijfs blok aan de stag, tweeschijfsblok aan een kant van de hekstoel, aan de andere kant het schootblok met schootklem met 2 schijven. Ik heb dit schematisch uitgetekend en als het goed is klopt het aantal benodigde schijven per blok met elkaar.., moet nog wel uitrekenen hoeveel vertraging dat is. Is fors, meer als de grootschoot, dubbel. In principe moet dat kunnen dacht ik zo.
Ik zal even in een aanzichtje tekenen wat ik bedoel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 22:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 22:44 #559628

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je hebt een spruit nu, kan je niet iets maken waarbij je de twee draden van de spruit naar elkaar toe trekt? Dat is veiliger en vereist veel minder blokken / vertraging en meters (exotische) lijn.





Volgens mij heeft Nachtvlinder recent hetzelfde gedaan en is hij daar content mee.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 22:45 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 11 okt 2014 23:21 #559630

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De achterstag moet sowieso meer ruimte krijgen zodat de mast wat verder voorover kan. Het mooiste is als ik 'm geheel slap kan laten vieren met een talie zodat de voorstag eenvoudig los kan worden genomen voor het strijken van de mast. Dat moet ik best vaak doen. Steeds schroeven en draaien met wantspanners is een gedoe.
Ik heb 4 onderwanten. Mast blijft staan zonder achterstag. (Niet als je zeilt natuurlijk..)

Wat is er volgens jouw onveilig aan een gewone talie die goed geconstrueerd is , en een breeksterkte heeft die desnoods hoger is dan de stag zelf? Als de blokken allemaal meer dan voldoende breeksterkte hebben, en je de vertraging zo maakt dat je hem met de hand niet te strak kan zetten zie ik geen tegens, uiteraard een dyneema lijn met een hoge breeksterkte nemen..... Dit is nog geen hele grote boot met een supergroot tuig. Ik heb de normale talies zelfs gezien hier op Jeanneau's en andere van dat soort scherpe jachten, van circa 40 voet.

Een breeklijntje is eventueel nog een extra overweging.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 okt 2014 23:44 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 04:19 #559634

Ja bij mij werkt het prima, maar het zou nog beter zijn als ik een soepele 7x19 spruit had ipv 1x19. En dan ook nog eens een belachelijke 6mm (en dat dubbel tot de top). Niet dat ik het staaldraad plastisch vervorm, maar soms moet ik een beetje helpen als ik volledig wil ontspannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 08:09 #559663

ik weet niet meer de diameter van de hekstagdraad, zal 5 of 6 mm zijn?

Breeksterkte van 5 mm is ca 2000kg, van 6 mm 3500 kg.

Die hekstag wil je op 20% van de breeksterkte kunnen zetten, je moet dus (voor 6 mm) zo'n 700 kg kunnen trekken.
Als je dat met een 1 op 8 takel doet is het zo'n 100 kg trekken met de hand (plus de weerstand van lijn en blokken).
Dat is hard werken, als het al kan.
Een 1 op 16 takel maakt het een stuk makkelijker.

Als de draad 5 mm is kan de 1 op 8 wel. Dat is met een cascade van blokjes makkelijk te maken.

Hier een voorbeeld cascade in een neerhouder:
deze lijkt 1 op 12, is voldoende denk ik.

Bijlage cascade.jpeg niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 08:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 09:11 #559672

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die takels in de achterstag van grote schepen heb je denk ik gezien bij een fractionele tuigage, niet bij een masttoptuig en zeker niet bij een masttoptuig zonder gepijlde zalingen.

Veiligheid: er kan veel meer stuk gaan en veel speling in komen, dat wil je niet bij masttop waar je achterstag in z'n eentje de hele boel voor de wind rechtop moet houden. Doe je dat al dan iig een flinke vanglijn erbij voor het geval er wat gebeurt.

Gezien de beperkte verstelafstand bij een toptuig tov een fractionele tuigage is zo'n constructie als Nachtvlinder heeft of een spanwieltje de handigere optie. Niet voor niets zie je bij masttop boten eigenlijk nooit een constructie met een takel.

Gezien je handigheid met metaal zou je ook een hefboompjes kunnen maken. Erik de Jong heeft daar weleens iets over geschreven. Is ook simpel en redelijk foolproof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 09:32 #559673

Wellicht ter aanvulling: een toptuig met rechte zalingen dient altijd een permanent onder spanning staand achterstag te hebben. Die spanning mag varieren maar de stag mag nooit slap komen te hangen / los te nemen zijn. Voor (top of fractioneel) runners en gepijlde zalingen mag dat wel (daarom heten die dingen ook zo). De mast valt er dan niet (meteen) af als je moet gijpen of overstag gaan.

Jij hebt dus een achterstag, waarbij alleen de optie van Erik, een Squeezer (hoe heet dat ding nu officieel!?) of spannerwiel veilig is.
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 09:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 09:36 #559675

een vanglijn zou er iig bij moeten, ook op niet-topgetuigde schepen. Buurboot in mijn haven is 38 voet, fractioneel, en heeft een 1 op 48 cascade met vanglijn.

Een hefboom aan 1 kant, en dan de spruit niet uit 2 delen maar 1 draadje over een schijf aan het deel dat van boven komt kan vast ook wel.

Misschien eens beginnen met 2 RVS ringen om de draden van de spruit, en dan die ringen koppelen met een Dyneema draadje, vervolgens dat hele spul naar beneden trekken met een takeltje. Kan je voor minimale kosten even zien of het werkt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 09:41 #559677

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wordt dus toch langer maken met een toggle...
Ik snap de reden erachter ook wel dat het niet mag met een toptuig met rechte zalingen. Ik heb nog even gezocht naar diverse draadjes en kwam op het pimp my masttop topic, daar kom ik vergelijkbare verhalen tegen.

De schepen waar ik de talie's bij gezien heb zijn volgens mij inderdaad 3/4 ,7/8 getuigde schepen geweest.. Ik zie diezelfde schepen ieder jaar weer bij de winterstalling.


Eigenlijk is een toptuig met rechte zalingen dus een beetje een tuigage waar het allemaal nauw luistert en de mogelijkheden beperkt zijn....
:(


Of het nu via een draadspanner gaat of met een takel, ik wil er in ieder geval voor zorgen dat de achterstag dusdanig te vieren/ontspannen is dat hij een beetje slap hangt voor het maststrijken, want dat is nu ook vaak een bezoeking om de voorstag los te krijgen sinds ik de voorstag in heb gekort. Dan staat de wantspanner van de achterstag al helemaal uit, en staat er nog een lichte spanning op. Dat maakt het losnemen en vastzetten van de voorstag moeilijk... Aangezien de mast nog verder voorover moet dan nu , moet sowieso de achterstag langer worden.

Wellicht een idee als ik op zoek ga naar een draadspanner met wiel. Eenvoudig zonder gereedschap werken is mijn doel. Zo kan er met weinig wind ook minder spanning op gezet worden voor ietsje doorhang in de voorstag.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 11:38 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 18:58 #559776

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag geprobeerd de masttop nog iets verder naar voren te krijgen.
Ik denk dat ik er zo'n 15 cm mee opgeschoten ben. De voorstag kan bijna niet korter gesteld worden, op het voorste gaatje van de dekstrip. (Capo weet welke ik bedoel) Ook moest het bb achter-onderwant iets langer gemaakt worden omdat de spanner niet verder uit kon. Die aan sb achter had nog ruimte zat. Waarschijnlijk is dat ooit niet helemaal gelijk op lengte gemaakt. Ik heb voor het langer maken van het bb onderwant een kwaliteits D-sluiting gebruikt. Van die echte dikke dure RVS D-sluitingen die je niet overal zomaar koopt. Ik had ze nog in overvloed liggen. Ditzelfde heb ik met de achterstag ook gedaan om hem het nodige langer te maken. Lijkt mij sterk zat, ze zijn
8 mm. Daarvoor in de plaats koop ik op termijn wel mooie toggles. Op zondag nergens te koop...

Ik hoop morgen of overmorgen nog even in de gelegenheid te zijn om te zeilen met de boot en te kijken of het stukje masttrim effect heeft.
De volgende stap zal er waarschijnlijk toch wel van komen om een passende (ha) fok op te zoeken.

De mast staat nu bijna helemaal recht, verder wil ik de mast ook niet hebben, want anders ziet het er vreemd uit. Nu beslist nog niet.
De rode lijn is ongeveer de oude stand van voor vanmiddag, t.o.v nu. Ik heb tegen het pompen bij harde wind in de haven altijd een fractie pre-bend erin zitten.

Bijlage mastvoorover.jpg niet gevonden



:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 19:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 12 okt 2014 21:40 #559830

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Mocht je hier iets aan hebben voor je achterstag...moet je het maar even laten weten, zeer simpel en snel je stagspannen.

Het is M8 draad, dat zou meer dan sterk genoeg moeten zijn....lijkt me....
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 12 okt 2014 21:41 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 13 okt 2014 09:40 #559923

Ziek even op het topic "pimp my masttoptuigage". Daarin staan rekensommetjes, achterstaghefbomen etc. etc..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 13 okt 2014 15:56 #560031

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een hefboom lijkt mij niet echt fraai, dan ga ik liever op zoek naar zo'n draadspanner.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 20 okt 2014 18:37 #561911

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag stond er een mooie wind om nog eens goed te testen.


..naar verwachting heeft het verder voorover stellen van de mast weinig tot geen effect gehad. ....
Waar ik nu geheel uit ben, na een eigen analyse gesteld te hebben voor zover ik er verstand van heb (en logisch nadenken), is dat er echt een precies passende (HA) fok op moet komen die niet of bijna niet achter de mast komt met de schoothoek. Met name voor dagen met hardere wind dus, en wanneer er veel getacked moet worden (Zoals vandaag op de Kaag)..

De genua laten tacken is een bezoeking wanneer deze geheel uitgerold is, vooral omdat er nu nog twee voor-onderwanten staan, daar blijven de paalsteken achter haken, en het zeil is gewoon veel te groot naar achteren toe wat het ook bemoeilijkt. Het schuurt langs de wanten bij het overstag gaan... Ook ingerold tot voor de mast blijft het stoeien met de vooronders..



Met de harde wind van vandaag heb ik eerst voltuig gevaren, daarna gereefd omdat het te gortig werd, daarna vol grootzeil, en deels ingerolde genua die niet ver voorbij het topwant kwam met de schoothoek, zo viel de helling mee en was er toch ook nog flinke snelheid in de boot te krijgen. (Op alleen het grootzeil is de boot niet vooruit te branden..) Met die zeilvoering wordt de loefgierigheid al een stuk dragelijker, en verwacht ik dus ook dat wanneer men zoveel mogelijk m2's (een passende fok dus) voor de mast voert de loefgierigheid nog weer minder wordt..
Vol grootzeil en genua deels uitgerold met de schoothoek tot net voor de mast/ het topwant, dat is de zeilvoering van vanmiddag.

Het punt 1 is dat je aan de ene kant heel veel m2´s weghaalt voor de mast met inrollen, (2) maar er geen m2´s van het voorzeil zich bevinden achter de mast..
1 zorgt voor meer oploeven (minder druk op voorschip) , 2 voor minder oploeven.
Dat werkt bepaald niet samen..
Ook is het niet goed voor het zeil om half ingerold te varen. Tevens lever ik heel veel bootsnelheid in doordat er weinig voorzeil is als de genua deels ingerold is, klein driehoekje nog maar. Deze boot heeft gewoon zoveel mogelijk m2's voorzeil van onder tot boven nodig om snelheid te bouwen, zelfs met de harde wind van vandaag. Dat moeten dus m2's VOOR de mast worden.

De situatie van vandaag:
Doordat er m2´s weggaan vóór de mast bij het deels inrollen, wordt de loefgierigheid , gegenereerd door het grootzeil, niet opgevangen door zoveel als mogelijk druk op het voorschip, omdat immers er nog maar een klein driehoekje aan zeil staat. Een fok die de gehele voor-driehoek vult zal de uitkomst zijn vermoed ik. Van het voorzeil geen zeiloppervlakte meer dat zich achter de mast bevindt <loefgierigheid...

Tevens heb ik ook het idee dat het een heel eind gaat schelen als de schootvoering daarbij dan niet meer op het achterschip aangrijpt, maar voor op het kajuitdak de schootblokken geplaatst zijn. Nu trekken de schoten van de genua ook aan de achterkant van de boot. Wellicht... alle beetjes helpen..

Een babystag ter vervanging van de voor-onderwanten zal ook het tacken van een dan al slank voorzeil vergemakkelijken. Sterker nog, een babystag wordt noodzakelijk wanneer men de schootvoering, om het maar zo te noemen, 'binnen de wanten wil voeren'. De voor-onderwanten zitten anders in de weg.
Tevens is de bewegingsvrijheid voor jezelf wat soepeler wanneer ze er niet meer zitten.

Plan is om de Genua enkel nog te gebruiken bij lichtweer voor wat meer pit.

Wie denkt er anders over?



Foto's...



Bijlage 025.jpg niet gevonden




Bijlage 027_2014-10-20.jpg niet gevonden

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 okt 2014 19:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeer loefgierig schip (help mij!!!) 20 okt 2014 19:05 #561926

Je bent er druk mee en denkt volgens mij in de goede richting.

-je wilt je voordriehoek dus maximaal vullen, daar waar een deels ingerolde genua daar niet aan voldoet. dat lijkt mij ook. ander voordeel van een HA achtig ding is dat je die wat vlakker kunt laten snijden, passend bij het gewenste windbereik. Waar denk je aan wat dat betreft? Voor lichtweer denk je je huidige genua te behouden?

-plek schoten aan dek maakt niets uit, anders dan de invloed van de zeilvorm. Vergelijk het met een grootschoot die aan het einde van de giek vs in het midden aangrijpt. Netto wordt hetzelfde koppel aan de romp geleverd, in het eerste geval via een kleinere kracht maar juist langere arm. Je kunt je schootpositie dus vrij kiezen, dusdanig dat je je voorzeil optimaal kunt trimmen...

Goed bezig!

Oja: beetje detail wellicht, maar je schrijft dat oppervlak voor de mast altijd een leiwaarts koppel geeft. Bij weinig helling klopt dit (voor al het zeil voor het lateraalpunt wat vaak net achter de mast ligt). Maar wanneer de helling toeneemt komt er een moment dat ook het voorzeil een loefwaards koppel aan de romp gaat leveren. De meeste zeilboten zijn in storm, op stormfok bv nig steeds loefgierig! Probeer het eens uit zou ik zeggen, bv met alleen een fok (en flinke wind)
Laatst bewerkt: 20 okt 2014 19:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl