Joop66 schreef :
Als we het dan over statisiek hebben even het volgende:
Even ploegen op de site van het CBS levert:
Het wegvervoer ligt in 2011 op 183.6 miljard personen km per jaar. Per jaar levert dat ongeveer 700 doden op.
Dat is 1 dode per 262 miljoen km.
De 200 mijls levert nu 1 dode op per 180.000 x 1.8 = 324 duizend km.
Uitgaande van deze vergelijking is meedoen aan de 200 mijls ongeveer 800 keer gevaarlijker dan aan het wergverkeer deelnemen.
Nou ja, dat er een noodlottig ongeluk is gebeurd na 324.000 km wil niet zeggen dat dat ook de kans is op een volgend ongeluk. Voor zover ik weet bijvoorbeeld bij de Singlehanded, die al langer bestaat, nog nooit zo'n ongeluk gebeurd. En waarschijnlijk zijn er wel meer voorbeelden te vinden.Hoe groter de steekproef, hoe beter de kans berekend kan worden. Als je de statistiek van het wegverkeer zou willen vergelijken met die van solozeilen zou je het totale aantal solo zeiltrips per jaar moeten weten en het aantal ongelukken. Gezeilde mijl is dan overigens ten opzichte van gereden kilometer weer niet zo gelukkig, omdat een auto gemiddeld 10x zo snel gaat als een boot. Daarnaast denk ik dat de deelname aan solo evenementen zelfs een lagere kans op ongelukken geeft dan solo zeilen zonder organisatie. De druk vanuit organisaties om de veiligheid goed in orde te hebben is namelijk hoog, terwijl iedereen die ongeorganiseerd zeilt solo kan gaan varen, ook zonder enige voorbereiding.
Tot slot is de kans dat een individu iets overkomt heel wat anders dan de kans dat in 'het verkeer' of 'het solozeilen' iets mis gaat: dit is natuurlijk erg afhankelijk van de geoefendheid van de bestuurder en de uitrusting waar deze mee rijdt/vaart. Niet voor niets gelden bij autoverzekeringen voor bepaalde groepen andere premies en voorwaarden dan voor andere groepen.
Kortom, leuke statistieken, maar heb je weinig aan.
Groet Erik