Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 mijls

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:14 #325180

ja ik weet ook wel dat dit t niet wordt. Maar toch, je wil weten als wedstrijdcommissie dat het goed gaat met je zeilers.
Het gaat zoals triest genoeg gebleken is om mensenlevens!
er moet toch een waterdicht en betrouwbaar systeem bedacht kunnen worden. Je zal nooit 100% zekerheid op redding kunnen geven, maar iedere redding is er één.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:19 #325183

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Toxiq schreef :
Frans01 schreef :
De optima is gevonden met grootzeil en fok.De drenkeling bevond zich achter de optima met zwemvest en lifeline verbonden met de optima.
zie artikel: toter bij einhandregatta in Holland (www.yacht.de).

Hoe betrouwbaar is dat artikel ?
Eerlijk gezegd denk ik dat als er voldoende ECHTE feiten bekend zijn dat er hier op het forum meer mensen zitten die de boel goed kunnen analyseren dan zo een verhaal van de KNRM

Jeroen,
Het gaat hier niet over het verhaal van de knrm.
Tot op heden werd aangenomen ,ook op dit forum,dat de boot met ingerold voorzeil was aangetroffen en dat de schipper langszij de boot hing.
Dit duitse verslag met duidelijke foto's ,vertelt een heel ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:21 #325185

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Chris, wat mij betreft begint ieder systeem met voorkomen, niet met achteraf signaleren. Je kunt in 2 minuten verdronken zijn, daar helpt geen enkele tracker tegen.

Het gaat er om dat je zelf moet zien te voorkomen dat je gáát vallen, dat je maatregelen neemt om niet te kunnen vallen, én maatregelen neemt om niet te ver te kunnen vallen.

Die tracker, hoe goed bedoeld ook, moet gewoon niet nodig zijn. Volgende keer maar rundervinken? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:21 #325186

niet helemaal waar Ando, wij hadden ook al geopperd dat de eentje van de knrm toen ie aan boord stapte de fok heeft weggerold. die andere foto is daarna genomen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:23 #325187

beewee schreef :
Chris, wat mij betreft begint ieder systeem met voorkomen, niet met achteraf signaleren. Je kunt in 2 minuten verdronken zijn, daar helpt geen enkele tracker tegen.

Het gaat er om dat je zelf moet zien te voorkomen dat je gáát vallen, dat je maatregelen neemt om niet te kunnen vallen, én maatregelen neemt om niet te ver te kunnen vallen.

Die tracker, hoe goed bedoeld ook, moet gewoon niet nodig zijn. Volgende keer maar rundervinken? :P
ben het helemaal met je eens hoor beewee, je moet alles er aan doen om aan boord te blijven. dat staat buiten alle discussie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:25 #325189

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
ANDO schreef :
Tot op heden werd aangenomen ,ook op dit forum,dat de boot met ingerold voorzeil was aangetroffen en dat de schipper langszij de boot hing.
Dit duitse verslag met duidelijke foto's ,vertelt een heel ander verhaal.
En Erik Z heeft de boot langs de dijk zien liggen, zónder andere boten er bij, met opgerold voorzeil. Huh????

Laten we officiële lezing maar afwachten want nu wordt het nog meer gissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:25 #325191

laten we ook niet gaan overdrijven, een mens is stervelijk en we weten nog steeds niet of dit een ongeluk of een natuurlijke doods oorzaak is. ja dit is bruut gezegd. ik had mijn vader vrolijk aan de telefoon want het ging goed met mij. ja zo zijn vaders. na het gesprek staat hij op , loopt naar de keuken, geeft mijn moeder een klap voor dr kont en valt twee meter verder dood neer, schopte nog twee keer met zijn klompen en het was over. acute hartstistand. laatste apk keuring had hij net gehad, kon nog jaren mee.

ik zeg niet dat, ik zeg als. en laten we nu heel voorzichtig gaan worden met uitspraken, straks is er een wet die ver bied dat je alleen het water op gaat, bij de ORC is dat al zo. daarom doen de solo zeilers ook "stiekem " mee, is ook goedkoper.

ik blijf erbij dat er bij de laatste boei iets is gebeurt, wat weten we niet en de man die het weet kan het ons niet meer vertellen. de rest zijn aan namens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:30 #325195

Dan heeft Eric Z de fok niet gezien, afgeschermd door het grootzeil.

Dat hij achter de boot is gevonden hoeft niet e zeggen dat hij ook daar overboord is gegaan. De looplijn aan stuurboord staat strak en enigszins omhoog. Vermoedelijk om dat hij daar nog aan vastzit en dus ergens aan SB overboord is gegaan. Klopt nog steeds met het scenario van de gijp.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:35 #325201

natuurlijk is hij daar bij de dijk niet overboord gegaan.
op de tracker is duidelijk te zien dat hij heel lang zo recht op de afsluitdijk af is gevaren.
Dat doet een doorgewinterde zeiler niet.
overdag, niet al teveel wind, ik geloof er niks van.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 19:36 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:44 #325207

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ANDO schreef :
Toxiq schreef :
Frans01 schreef :
De optima is gevonden met grootzeil en fok.De drenkeling bevond zich achter de optima met zwemvest en lifeline verbonden met de optima.
zie artikel: toter bij einhandregatta in Holland (www.yacht.de).

Hoe betrouwbaar is dat artikel ?
Eerlijk gezegd denk ik dat als er voldoende ECHTE feiten bekend zijn dat er hier op het forum meer mensen zitten die de boel goed kunnen analyseren dan zo een verhaal van de KNRM

Jeroen,
Het gaat hier niet over het verhaal van de knrm.
Tot op heden werd aangenomen ,ook op dit forum,dat de boot met ingerold voorzeil was aangetroffen en dat de schipper langszij de boot hing.
Dit duitse verslag met duidelijke foto's ,vertelt een heel ander verhaal.

Bedankt, dat had ik nog niet bekeken, ik vroeg me alleen af hoe betrouwbaar het was, een beetje voorbarig dus :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 19:48 #325208

tox, ik geef toch jou gelijk, ik vind het "een beetje" vreemd dat we over een nederlands zeil ongeluk onze info zouden moet halen uit een duits artikel . tenslotte hebben zij of dat verhaal van een nederlandse info, of er een verhaal van GEMAAKT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 20:09 #325218

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Sietse, ik zou dr voor tekenen, je vrolijk en goed voelen, jezelf kunnen zijn en dan als donderklap bij heldere hemel is t gebeurt... Mooi! Als je zo in het leven staat is het natuurlijk wel, per definitie, te vroeg.

We leven en gaan dood, de een veel te vroeg de ander veel te laat en weer een ander door een lang ziekbed wegteren.

Waar je ook bent en wat je ook doet het kan elk moment gebeurt zijn, iedereen die er een oordeel over heeft moet zich bedenken dat het tijdens de beoefening van elke hobby kan gebeuren. Laat je de hond uit in de duinen.... zit je ergens op je fiets... in de auto... de gehele familie wil naar buiten maar zelf zit je liever even met je voeten op de bank....

Dancker was bezig met z'n hobby en keek er ongetwijfeld naar uit om van start te gaan, maar was ook verantwoordelijk genoeg om op te geven als hij verwachte te moe te worden tijdens de laatstebpaar mijl, zoals blijkt uit een brief die eerder ook geplaatst is.

Het is verschrikkelijk voor zijn dierbaren dat kan gewoon niet anders, maar hij was wel bezig met iets waar hij gek op was!

Respect en veel sterkte met dit verlies,

Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 30 sept 2012 20:17 #325225

ed het is een balans die niet eerlijk is, ook nooit eerlijk zal worden. ja ik teken er voor dat ik niet zal weten wanneer en hoe ik er uitstap, dat het net als mijn vader je "overkomt. maar ik heb er 5 maanden over gedaan om het een klein beetje te verwerken. zat toen op een nieuw werk in nigeria waar ik niemand kende en een volmacht om iedereen naar huis te schoppen die niet "zijn best deed" krijg je weinig vrienden en zeker geen mensen waar je met je gevoelens terecht kunt.

dus voor de persoon in kwestie, je stapt eruit op het moment dat je het naar je zin hebt, voor de nabestaanden is het heel erg. aanvaarden is bijna onmogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 06:06 #325271

Wel erg raar dat dat verhaal van die Duitser , die tenslotte het schip heeft ontdekt, niet in de Nederlandse berichten naar voren komt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 12:44 #325432

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roozeboos schreef :
ik zat een slavink te eten net, en kreeg HET idee!
Ga het hier ventileren, zodat iedereen het kan veroordelen...

Een Tracker aan boord met een ik_ben_er_nog_en_alles_gaat_goed_knop .
Druk je die niet binnen een bepaald interval, dan gaat de KNRM je opbellen en meteen hulp inschakelen bij geen antwoord.
Dodemansknop systemen zijn er ook voor stuurautomaten e.d.

Maar eigenlijk denk ik dat meer electronica de oplossing niet is. Ik wilde dit eigenlijk niet roepen, want de organisatie zal het hier al moeilijk genoeg mee hebben. Maar jouw technische voorstel maakt het moeilijk het mijne voor me te houden.

Wat dacht je van een organisatie, die zo prat gaat op veiligheid, en kijkt naar hun eigen trackers. Een organisatie die, na zo'n haakse bocht en met veel te lage snelheid haaks op het rak wegdobberen, zélf even contact legt met de schipper per GSM/marifoon (uitluisteren verplicht?). Een organisatie die bij geen respons "better safe than sorry", haar observatie meldt aan de kustwacht en eventuele in de buurt rondvarende motorschepen? Altijd genoeg verkeer daar. Kustwacht weegt vervolgens af of ze de KNRM sturen, of verzoekt een schip in de buurt (AIS+DSC) even een kijkje te nemen of alles in orde is.

Deze boot had, zonder iets aan te passen aan de al geldende veiligheidsmaatregelen, mijns inziens de dijk nooit hoeven halen. (waar ie uren over gedaan heeft, als ik de gegevens goed begrepen heb).

Of het verschil gemaakt had voor de zeiler zelf is de vraag, maar ik blijf het bijzonder vinden dat een boot mét realtime tracker deze schuiver kan maken, naar de dijk toe kan dobberen op een snelheid die sowieso niet normaal is voor een ervaren zeiler, op de dijk kan stranden en dat de eerste die het opvalt nota bene een automobilist is.

Ik heb er lang over gedacht of ik deze gedachte wel moest posten, omdat-ie impliciet een zondebok aanwijst en dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Kan iemand me van m'n ongelijk overtuigen?
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 12:45 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 12:49 #325434

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik kan me jouw gedachtengang wel voorstellen. Aan de andere kant is een wedstrijdorganisatie in dit geval iets anders als een luchtverkeersleiding waar een heleboel Big Brothers zitten. Laten we het onderzoek etc maar afwachten.

Edit: in het geval van verdrinking (niet onderkoeling) had het niets uitgemaakt.
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 12:50 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 12:50 #325436

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
YELLOW BOAT schreef :
Wel erg raar dat dat verhaal van die Duitser , die tenslotte het schip heeft ontdekt, niet in de Nederlandse berichten naar voren komt.
Ad
Dat zou verklaren waarom de NL berichtgeving in eerste instantie zo vreemd is; journalist die geen Duits spreekt ;) En dan heeft een Duitse site dus wel de details. Complimenten voor dat stukje journalistiek, met uitleg over de 200mijls en alles erop en eraan. Goed artikel. Waarom kunnen Nederlandse media dat niet (meer)...

Het rapport op de KNRM site is trouwens terug, in aangepaste vorm. Het ziet er nu een stuk beter uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 13:06 #325448

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Lezen zei ook het ZF dan ?! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 13:55 #325464

sorry hoor web, wat een onzin. Je snapt toch zelf ook wel dat het praktisch onmogelijk is om in realtime dag en nacht van 94 schepen de tracks te monitoren.
Ik neem je deze vage insinuatie dan ook echt kwalijk. De organisatie treft echt geen blaam. Zij zijn juist degenen die gehamerd hebben op de veiligheid. Niet alleen waar het de uitrusting betreft maar ook op het gebied van actieve veiligheid aan boord.
Tracking is hier niet omwille van de safety ingezet maar om de wedstrijd inzichtelijk te maken en de opdracht eerlijk uit te voeren.
Ik weet dat ik de grenzen van de forumregels nader door recht op de man te reageren. Web neemt echter de vrijheid om datzelfde te doen...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 15:05 #325505

Veiligheid zit niet in je spullen.
Veiligheid zit in je hoofd.

De riem in m´n autotje voorkomt niet het ongeluk, beperkt hooguit de gevolgen.
Mijn rijstijl voorkomt een ongeluk mag ik hopen.
Wanneer ik het goed doe heb ik die riem helemaal niet nodig.

Een beetje kort door de bocht, maar het zal duidelijk zijn wat ik bedoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 15:09 #325508

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
H,

Ik zie dit niet als persoonlijke aanval. Je las ook, dat ik wel wist dat er pittige reakties op konden komen, dus ik was voorbereid, en neem dat niemand kwalijk. Wel is het goed als mensen met argumenten komen, en dat doe je!

Jammer dat jij het mij wel kwalijk neemt, maar dat is dan maar zo. Insinuatie is niet op z'n plaats, en ik realiseer me heel goed dat het gebeurde al heel pijnlijk is voor de organisatie. Maar ik zag geen betere manier om dit idee aan jullie voor te leggen.

Je stelt in feite de vraag, of het reeel is om 24/7 realtime monitoring van de trackers te eisen. Natuurlijk niet! Daar zou je flink wat personeel in ploegendiensten voor nodig hebben. Drie maal vijf man, elk twintig bootjes monitoren, zoiets. Geen doen, als vrijwilligerswerk. Met een paar slimme alarmpjes kan het wel met minder mensen, maar dan nog.

Wat hier gebeurd is, is het andere uiterste, en mijn vraag was dus of een redelijke tussenweg niet beter was geweest. Al kijk je elk uur overdag maar even, dan nog had die boot de dijk nooit gehaald.

Zo eens per uur of zelfs maar eens per dagdeel, gewoon overdag, even kijken waar je deelnemers uithangen, dat had ik toch wel logisch gevonden, van een organisatie die veiligheid zo hoog in het vaandel heeft. Die informatie was doorlopend beschikbaar, dus waarom niet? Daar heb ik me een beetje over verbaasd. Meer of minder dan dat wilde ik er niet van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 15:19 #325512

Zover had ik ook al gedacht web, en nog wat verder, en daarom vond ik zeg maar mijn dodemansknop niet zo'n gek idee.
Elk kwartier/half uur op drukken. Mist er een boot een drukactie dan een smsje naar de commissie.
Je krijgt dan dus alleen een alarm (sms) als er ECHT wat aan de hand is, ervan uitgaande dat iedereen netjes zich aan de regels houdt.
Voor de commisie is dat prima, want zij hoeven alleen te reageren op ene alarm, en wanneer een schipper beslist er niet aan mee te doen dan is het zijn probleem als er wat gebeurt.
Ik vind het niet zon slecht idee hoor.!

je kan een hangertje om je nek hebben die ook even piept als de tijd bijna voorbij is. 99% van de tijd doe je toch niks anders. je mag ook vaker drukken, maar wanneer je gedurende een bepaald tijd niet reageert hangt er een heli boven je boot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 15:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 15:58 #325538

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Een ongeluk als dit is tragisch. Medeleven past met de nabestaanden, maar waarom al die wijzende vingers?

Het slachtoffer droeg een vest en een reddingslijn. Dat is meer dan heel veel recreatiezeilers doen. Iedereen die het water op gaat weet dat hij kan verdrinken of door onderkoeling om het leven kan komen. Dat is bij een wedstrijd niet anders dan zuiver recreatief zeilen onder de zelfde omstandigheden. Aan dit soort evenementen nemen volwassen mensen deel, die meestal ook enige zeilervaring hebben. De verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening dan ook bij die zeilers zelf. Deelnemers aan de 200 mijl weten wat zij doen, en weten ook wat zij kunnen.

Voor de doorbraak van de gsm, de marifoon en de gps werd er ook recreatief gezeild op het IJsselmeer en in de kustwateren. De organisatie controleert de basisuitrusting, en daar moet het naar mijn mening ook bij blijven. Volwassen mensen zijn heel wel in staat om zelf beslissingen te nemen en ook zelf te beslissen welke risico's men wel en welke men niet neemt. Soms gaat het heel erg mis, maar dat is iets dat wij allemaal weten als we aan boord stappen.

Meer verwijten aan organisaties etc, leiden naar ik vrees alleen maar tot meer regels. Kijk maar naar het verkeer. De gemiddelde oldtime uit de jaren vijftig zou nu geen typegoedkeuring meer krijgen. Toch kan men er veel plezier in hebben. In de zeilsport gaat het (vrijwel altijd) alleen om de veiligheid van de mensen die vrijwillig en wel overwogen aan boord gestapt zijn, en maar vrij zelden over de veiligheid van derden.

Wees jezelf bewust van wat je doet, en besluit zelf - binnen zekere maar niet al te strakke grensen - hoeveel risico je wilt nemen. Niet alles hoeft gereglementeerd te worden. De vrijheid is een van de mooiste aspecten van de zeilsport. Alleen op het water, rust, vrijheid, en aan niemand verantwoording schuldig zijn, zolang je geen hinder of gevaar voor derden veroorzaakt! Ja daar zit een risico aan, maar dat risico nemen we zelf.

En kijk op een gewone zeildag met een beetje harde wind eens om je heen, hoeveel zeilers (met name die van de oudere generatie) zijn er niet die geen zwemvest dragen, en zeker geen reddingslijn om hebben? Zijn die allemaal dom? Ongeïnformeerd? Neen, meestal is het materiaal wel aanboord, maar heeft men bewust besloten het niet te gebruiken. (Ik geef toe ook ik val in die categorie)

Kortom tragisch, maar geen reden om naar schuldigen te zoeken en zeker niet om naar de organisatie te wijzen en al helemaal niet om nog meer regels te eisen.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 16:00 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 16:33 #325560

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Je kan ook lekker thuis in je stoel blijven zitten.
Niemand dwingt je om op een boot te stappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 01 okt 2012 16:57 #325576

ANDO schreef :
Je kan ook lekker thuis in je stoel blijven zitten.
Niemand dwingt je om op een boot te stappen.

en dan als je oud en versleten aan 50 infusen in het zieken huis ligt dood te gaan zeiken dat je niets hebt meegemaakt in je leven :evil:

maar gelukkig mogen mensen nog keuzes maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl