roozeboos schreef :
ik zat een slavink te eten net, en kreeg HET idee!
Ga het hier ventileren, zodat iedereen het kan veroordelen...
Een Tracker aan boord met een ik_ben_er_nog_en_alles_gaat_goed_knop .
Druk je die niet binnen een bepaald interval, dan gaat de KNRM je opbellen en meteen hulp inschakelen bij geen antwoord.
Dodemansknop systemen zijn er ook voor stuurautomaten e.d.
Maar eigenlijk denk ik dat meer electronica de oplossing niet is. Ik wilde dit eigenlijk niet roepen, want de organisatie zal het hier al moeilijk genoeg mee hebben. Maar jouw technische voorstel maakt het moeilijk het mijne voor me te houden.
Wat dacht je van een organisatie, die zo prat gaat op veiligheid, en kijkt naar hun eigen trackers. Een organisatie die, na zo'n haakse bocht en met veel te lage snelheid haaks op het rak wegdobberen, zélf even contact legt met de schipper per GSM/marifoon (uitluisteren verplicht?). Een organisatie die bij geen respons "better safe than sorry", haar observatie meldt aan de kustwacht en eventuele in de buurt rondvarende motorschepen? Altijd genoeg verkeer daar. Kustwacht weegt vervolgens af of ze de KNRM sturen, of verzoekt een schip in de buurt (AIS+DSC) even een kijkje te nemen of alles in orde is.
Deze boot had, zonder
iets aan te passen aan de al geldende veiligheidsmaatregelen, mijns inziens de dijk nooit hoeven halen. (waar ie
uren over gedaan heeft, als ik de gegevens goed begrepen heb).
Of het verschil gemaakt had voor de zeiler zelf is de vraag, maar ik blijf het bijzonder vinden dat een boot mét realtime tracker deze schuiver kan maken, naar de dijk toe kan dobberen op een snelheid die sowieso niet normaal is voor een ervaren zeiler, op de dijk kan stranden en dat de eerste die het opvalt nota bene een automobilist is.
Ik heb er lang over gedacht of ik deze gedachte wel moest posten, omdat-ie impliciet een zondebok aanwijst en dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Kan iemand me van m'n ongelijk overtuigen?