Vergeef me, ik zit ook te studeren op dit ongeluk.
Ik heb me erg verdiept in de route en de weersomstandigheden van de 200mijls omdat ik het voorrecht had een van de deelnemers vanaf de wal te ondersteunen met weer en route adviezen.
Als ik het goed begreep is het schip varende met een koers van 350 rond 9:00 uur de boei VFB bij Stavoren gerond aan stuurboord houdende en heeft zijn koers verlegt naar de volgende boei in het parkoers: de H2W1 voor Hindelopen. Nieuwe koers naar die boei is 43. De afgelegde afstand na de VFB schat ik op ongeveer een halve mijl op grond van de gepubliceerde tracking screenprint hogerop in deze draad. Daarin is ook te zien dat aan het einde van die halve afgelegde mijl de koers van het schip ongeveer 43 is.
Dan, na die halve mijl, dus enkele minuten over negen, verandert de koers plots in (schatting op basis van track) 285. Die koers wordt echter niet vastgehouden: de route vormt een flauwe boog. Tegen de tijd dat het schip tegen de dijk komt is de koers geschat 305. Ik denk dat er op het moment "iets over negen" een ongeluk gebeurt.
Zie hier een detail van de route met boeien daarin aangegeven.
De op dat moment meest recente grib files van greatCircle tonen een windrichting van 198. De koers van 350 naar VFB was dus daarmee ruime wind met giek aan SB, en de nieuwe koers van 43 alleen na gijp tot ruime wind met giek over BB mogelijk.
Zie hieronder de wind om 9:00uur op dat moment. De reden dat ik vrij zeker ben van de in grib juist weergegeven windrichting is omdat ik constant feedback kreeg vanaf het water daar in de buurt van een andere deelnemer. De plotse koerswijziging naar 285 betekent met de heersende windrichting dat er een gijp is geweest, die voor de route (immers volgende boei op koers 43) geen enkele reden had.
De windrichting verandert na 9:00 gedurende drie kwartier volgens gribs niet, maar daarna gaat hij langzaam ruimen:
Tijd. Richting
09:00 198
09:45 198
10:30 203
11:00 206
11:30 211
12:00 217
12:30 224
Twintig graden ruimende wind in een uur of drie.
Waarom vormt de koers van aanvankelijk 285 een flauwe boog naar 305? De afgelegde weg met deze boog bedraagt bijna 9mijl. Wat is de snelheid gedurende die boog geweest?
Zou het mogelijk zijn dat het schip het betreffende boogvormige rak alleen met grootzeil dat bijna volledig los over stuurboord staat met een snelheid van 2,5 tot 3 knoop zelfstandig voortging en dat daarmee de boog precies overeenkomt met de windschifting in die periode? De boot vaart dan dus inderdaad zelfstandig ongeveer halve wind.
Edit:
Toch ook nog maar even de track hieronder: