Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 mijls

Re: 200 mijls 28 sept 2012 16:55 #324536

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
roozeboos, ik kan je tot op zekere hoogte volgen. Wilde speculatie heeft niemand wat aan, en soms gebeurt dat respectloos. Ik heb zoiets ook wel zien gebeuren op een forum, waar een ongeval besproken werd wat wat verder buiten "de groep" lag.

Maar je schuldig voelen voor die track? Welnee! Zo'n track, dat zijn feiten, geen speculatie.

Nee, zolang het respectvol blijft kunnen we er juist van leren. Aan de goeie kant van die 'thin line' valt een hoop te leren, wat onze eigen veiligheid weer ten goede komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 17:49 #324558

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Het scenario van het willen zetten van de spi lijkt een hele reële. Een klapgijp ligt daarbij minder voor de hand liggend. Hij had de giek over stuurboord (gezien wind- en vaarrichting). Om een klapgijp te veroorzaken had hij een megadraai moeten maken. Dat is op de track niet te zien. Er stond best wat golfslag, het zou best kunnen dat de boot een rare beweging heeft gemaakt tijdens het naar voren lopen. Blijft alleen de vraag waardoor het schip daarna (of misschien is dat wel de oorzaak) die koerswijziging heeft gemaakt naar het noord-westen en die koers is blijven varen. Een stuurautomaat die plotseling "raar" heeft gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 17:56 #324560

nou na de boei ging ie 90 bakboord uit hoor
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 18:35 #324571

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
roozeboos schreef :
nou na de boei ging ie 90 bakboord uit hoor

Dus klapgijp uitgesloten; giek zat al aan stuurboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 18:39 #324572

ik bedoel dat ie misschien meteen na de boei een klapgijp kreeg, en daardoor de bocht om ging. Omdat zo'n grote verandering van koers niet nodig was, en hij daarna ook niet richting een boei ging. En geen enkele koerswijziging meer te zien is. Ach ik weet het ook niet.

Ik ga hier verder niet op in, heeft ook geen enkele zin.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 18:40 #324573

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Inmiddels staat het reddingrapport ook op de site van de KNRM. Met een lezing die welhaast niet KAN kloppen. Er is toch geen mens die met gehesen grootzeil, aan lagerwal op de dijk, overboord zou springen aan een zwemlijn, om de boot met de hand los te maken?? Jerommeke misschien. DAT is nou wilde speculatie, tenzij ze heel concrete aanwijzingen hebben voor zoiets.

Toch maar een klein stukje meespeculeren dan.

- De fok/genua is bewust weggerold; doel? Spi zetten of fokkeboom zetten lijken me twee logische opties voor het voorliggende rak.

- Koers... lastiger. Wat daar precies gebeurd is vlak na de boei, is moeilijk na te gaan. Bij de boei voer hij, gezien de windrichting, waarschijnlijk over SB. Na de haakse draai ook. Als het een gijp was, dan in elk geval twee (gijp heen, klap terug?), of na de gijp een hele dikke broach (type "onbedoeld stormrondje") door de wind.

Stuurautomaat aan of uit is ook zo'n vraag; de hulpdiensten weten het.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 18:42 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 18:56 #324577

nee daar klopt helemaal niks van, van dat bericht van de knrm.
En het ergste nog, het doet het slachtoffer zwaar te kort.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 18:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 19:01 #324579

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Als ie zelf aan het proberen was om weg te komen (met zeil op was dan wat raar geweest) dan zou de boot gevonden moeten zijn met lopende motor of een lege tank...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 19:11 #324582

  • Martin H
  • Martin H's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik lees ook wat er wordt geschreven
Als deelnemer ben ik er behoorlijk van slag van
Als solo zeilers weten we allemaal met welke risico's we van doen hebben
En dat een ongeluk als deze ons allemaal kan overkomen
We speculeren er vaak over wat als je aan je veiligheids lijn over de zeerailing gaat
Maar praten er dan snel over hen, door te zeggen dat je nooit over board mag vallen
Na wat er nu Daamen is overkomen zet me wel weer aan het denken
Voor mij is solo zeilen de puurste manier van zeilen en zou dat altijd blijven doen
Toch vraag ik me af of het met alle technieken als pib's het niet veiliger is om over board te geraken zonder livelijn dan aan je boot te blijven vast te zitten met je livelijn
Solo is het onmogelijk om je zelf weer aan board te trekken als de boot op de automaat door vaart

Ik wil alle nabestaanden van Daamen alle kracht wensen om dit verlies te verwerken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 19:17 #324585

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Eric Z schreef :
Blijft alleen de vraag waardoor het schip daarna (of misschien is dat wel de oorzaak) die koerswijziging heeft gemaakt naar het noord-westen en die koers is blijven varen. Een stuurautomaat die plotseling "raar" heeft gedaan?
Nee, dat lijkt me té veel toeval, tenzij hij door die beweging van de stuurautomaat ook juist overboord is gegaan. Maar zo rap beweegt een boot ook weer niet. Dat kan wél gebeuren als de net gezette spi tot problemen leidt, maar die is nergens te zien..

Zou hij, naast de boot hangende, proberende de zwemtrap te bereiken, aan het roer hebben gesjord en zo de stuurautomaat hebben gesloopt? Maar de bleef wel redelijk mooi op die NW koers. En zonder stuurautomaat had de boot echt heel andere koersen genomen, en zeker veel slingerender.

@Martin H: een lifeline moet zo kort zijn dat je, als je over de rand gaat, niet eens bij het water in de buurt mag komen. Anders heeft de lfeline helemaal geen zin. Je moet makkelijk weer terug over de reling kunnen, of er niet eens overheen kunnen vallen.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 19:21 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 19:24 #324586

Dat bericht staat er al van het begin af aan op en lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.

Vanaf de VFB is de koers nogal grillig. Het was bezeild. De track lijkt niet afkomstig van de stuurautomaat. Dan zou die veel strakker zijn geweest. Bij de 90 bocht of vlak daavoor lijkt er iets heel erg mis gegaan te zijn.

Er staat alleen een grootzeil op. Grootschootspanning van de gevonden boot is een interessante vraag. Net als aan welke kant van de boot het slachtoffer is gevonden.Kan de Optima zonder stuurautomaat en alleen op grootzeil (met wellicht een veruit gevierde grootschoot) zelfstandig die afstand in die richting afleggen ? Of zou dat een nog veel grilliger koers hebben opgeleverd? Hoeveel tijd tussen VFB en het monument op de dijk?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 04:59 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 19:33 #324588

  • Martin H
  • Martin H's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik vermoed dat de stuurautomaat niet eens was ingeschakeld
Als je een boot met allen het grootzeil op met gevierde grootschoot zijn gang laat gaan zal hij altijd een halve windse koers gaan nemen en dit is wat je ziet op de track
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 20:13 #324597

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Vergeef me, ik zit ook te studeren op dit ongeluk.
Ik heb me erg verdiept in de route en de weersomstandigheden van de 200mijls omdat ik het voorrecht had een van de deelnemers vanaf de wal te ondersteunen met weer en route adviezen.
Als ik het goed begreep is het schip varende met een koers van 350 rond 9:00 uur de boei VFB bij Stavoren gerond aan stuurboord houdende en heeft zijn koers verlegt naar de volgende boei in het parkoers: de H2W1 voor Hindelopen. Nieuwe koers naar die boei is 43. De afgelegde afstand na de VFB schat ik op ongeveer een halve mijl op grond van de gepubliceerde tracking screenprint hogerop in deze draad. Daarin is ook te zien dat aan het einde van die halve afgelegde mijl de koers van het schip ongeveer 43 is.
Dan, na die halve mijl, dus enkele minuten over negen, verandert de koers plots in (schatting op basis van track) 285. Die koers wordt echter niet vastgehouden: de route vormt een flauwe boog. Tegen de tijd dat het schip tegen de dijk komt is de koers geschat 305. Ik denk dat er op het moment "iets over negen" een ongeluk gebeurt.
Zie hier een detail van de route met boeien daarin aangegeven.

De op dat moment meest recente grib files van greatCircle tonen een windrichting van 198. De koers van 350 naar VFB was dus daarmee ruime wind met giek aan SB, en de nieuwe koers van 43 alleen na gijp tot ruime wind met giek over BB mogelijk.
Zie hieronder de wind om 9:00uur op dat moment. De reden dat ik vrij zeker ben van de in grib juist weergegeven windrichting is omdat ik constant feedback kreeg vanaf het water daar in de buurt van een andere deelnemer. De plotse koerswijziging naar 285 betekent met de heersende windrichting dat er een gijp is geweest, die voor de route (immers volgende boei op koers 43) geen enkele reden had.

De windrichting verandert na 9:00 gedurende drie kwartier volgens gribs niet, maar daarna gaat hij langzaam ruimen:
Tijd. Richting
09:00 198
09:45 198
10:30 203
11:00 206
11:30 211
12:00 217
12:30 224
Twintig graden ruimende wind in een uur of drie.
Waarom vormt de koers van aanvankelijk 285 een flauwe boog naar 305? De afgelegde weg met deze boog bedraagt bijna 9mijl. Wat is de snelheid gedurende die boog geweest?
Zou het mogelijk zijn dat het schip het betreffende boogvormige rak alleen met grootzeil dat bijna volledig los over stuurboord staat met een snelheid van 2,5 tot 3 knoop zelfstandig voortging en dat daarmee de boog precies overeenkomt met de windschifting in die periode? De boot vaart dan dus inderdaad zelfstandig ongeveer halve wind.

Edit:
Toch ook nog maar even de track hieronder:
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 20:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 20:37 #324602

Sinds ik het bericht gistermiddag hoorde is het eigenlijk niet meer uit m'n hoofd te krijgen.
Wat is er gebeurd, hoe heeft het kunnen gebeuren? Het is belangrijk om zoveel mogelijk te weten over de toedracht van dit ongeluk, we zeilen allemaal, velen van ons solo en we zijn ook wel in situaties geweest die verre van veilig waren.
Vanmorgen sprak een knrm- man ons aan in hindeloopen, hij was bij de gestrande optima geweest en vertelde ons nog een aantal details. Er zal een onderzoek komen naar de doodsoorzaak. Tot die tijd blijft het natuurlijk wel malen in je hoofd.
Ik kan alleen maar zeggen dat al deze solozeilers die nu verspreid over het IJsselmeer, vaak bij elkaar aan boord maar een onderwerp bespreken. Wat kunnen we beter, veiliger doen. Zou het niet een goed ding zijn om bij solowedstrijden een PLB verplicht te stellen. Misschien kan dan in "ruil" een hoop van dat vuurwerk achterwege blijven.
De 200 mijls is uiteraard afgelast, de enig juiste beslissing. Ik hoop echter dat dit niet een discussie op gang gaat brengen omtrent de vermeende riisico's van singlehanded zeilen. Ongelukken gebeuren, je doet er alles aan om het te voorkomen, maar ze gebeuren wel. Dancker was een
ervaren zeiler die al jaren meedeed aan dit soort wedstrijden. Hem is een verschrikkelijk ongeluk overkomen. We zijn allemaal geschokt. Ik wens iedereen heel veel sterkte in deze hectische dagen.
Met name het bestuur van de stichting 200 mijls solo wens ik alle sterkte en wijsheid toe.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 28 sept 2012 22:02 #324617

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
De gegevens van (eer)gisteren staan niet meer online. Ik heb de "punaises" bekeken, de gegevens van minuut tot minuut betreffende positie, koers en snelheid. Uit m'n hoofd:
Voor de boei was de snelheid tussen de 5 en 6 knopen, bij een koers van ongeveer 350°. Tot ongeveer 9.20, koerswijziging naar ongeveer 40°. Daarna wijzigt de koers naar ongeveer 280°, oplopend naar iets boven de 300°, bij een snelheid tussen de 2 en 3 knopen, waarna het geheel stilvalt bij het bereiken van de afsluitdijk.

Mijn hypothese (om niet te speculeren): Bij een ZW wind zou dit kunnen betekenen, dat hij, na de boei NO is gaan voorliggen, grootzeil over stuurboord verder heeft uitgevierd, en langs de bakboordzijde van zijn schip mogelijk naar voren is gegaan, om de spi te zetten, en daarbij overboord is gegaan, mogelijk door een klapgijp. Door de MOB aan bakboord is het schip scherp gedraaid, vervolgens teruggegijpt waarna het min of meer halve wind naar de afsluitdijk is gedreven.

De "hypothese" van de KNRM, hoe nuttig en vakkundig hun werkzaamheden normalerwijs ook zijn, raakt in dezen kant noch wal, en doet inderdaad afbreuk aan de ervaring en kunde van de schipper.

Sterkte voor de nabestaanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 04:08 #324622

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Echt vreselijk, dit bericht. Ben er helemaal stil en koud van.
Ik wens de nabestaanden en vrienden heel veel sterkte.


@Sunday, volgens mij heb jij een behoorlijk stuk ondersteuning voor het onderzoek in handen. Door puur toeval heb jij zeer actuele data over omstandigheden tijdens het ongeluk. Wellicht wil de politie dat ook wel horen.

Kan het lichaam in het water de flauwe bocht veroorzaakt hebben?
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 04:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 04:11 #324623

@Sunday: dank voor je heldere analyse. Een heel realistisch scenario.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 04:57 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 05:35 #324635

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gedegen analyse, Sunday, die een hoop vermoedens bevestigt. Inderdaad: de feiten kunnen interessant zijn voor het onderzoek, voorzover niet al via de organisatie van de 200mijls opgevraagd.
koko schreef :
Kan het lichaam in het water de flauwe bocht veroorzaakt hebben?
Een stuurautomaat zou dat gecompenseerd hebben. Zonder stuurautomaat zal het de koers misschien iets beinvloed hebben, maar de boog komt te goed overeen met de winddraaiing om toeval te zijn. De boot heeft dus een windkoers gevaren naar de dijk, iets wat ik al sinds pg.4 van deze draad vermoedde (daar was ik ook even in windgegevens gedoken).

Omdat het onwaarschijnlijk is dat de stuurautomaat op zo'n rak(je) op een windkoers ingesteld stond, zal het vooral aan het gevierde grootzeil gelegen hebben dat de boot zich stabiliseerde op een bepaalde koers t.o.v. de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 06:06 #324642

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het valt me op dat het reddingrapport verwijderd is van de KNRM site !

Misschien in het belang van het onderzoek, of misschien omdat het niet klopte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 06:16 #324643

  • Eric Z
  • Eric Z's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Sunday,
Inderdaad een heel gedegen analyse. Dit komt op mij over als een scenario die wel eens heel dicht bij de werkelijkheid zou kunnen liggen.

Pff valt niet mee om weer eens zo hard met de neus op de feiten gedrukt te worden ten aanzien van de risico's van het naar voren lopen, al dan niet met of zonder klapgijp.

Wellicht in een nieuw draadje de discussie van de lengte van een veiligheidslijn nog eens aanzwengelen?

Mvg.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 06:37 #324650

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Eric Z schreef :
Sunday,
Inderdaad een heel gedegen analyse. Dit komt op mij over als een scenario die wel eens heel dicht bij de werkelijkheid zou kunnen liggen.

Pff valt niet mee om weer eens zo hard met de neus op de feiten gedrukt te worden ten aanzien van de risico's van het naar voren lopen, al dan niet met of zonder klapgijp.

Wellicht in een nieuw draadje de discussie van de lengte van een veiligheidslijn nog eens aanzwengelen?

Mvg.

Eric

Die discussie lijkt mij nu juist volledig onnodig. Het is toch evident dat een korte lifeline de enige juiste is.

Wat ik mij alleen afvraag... Hij zeilde al ruime wind, waarom zou hij dan pas na die boei de spi gaan zetten???

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 06:49 #324652

trotti schreef :
Die discussie lijkt mij nu juist volledig onnodig. Het is toch evident dat een korte lifeline de enige juiste is.
Dat lijkt logisch. Maar de korte lijn zit meestal wel weer verbonden aan een lijn of band aan dek. Het ehele systeem heeft zoveel speling of rek dat je ook met een korte lijn alsnog over de muur gaat. Daarnaast heb je ook nog wat bewegingsvrijheid nodig anders kom je niet ver met je korte lijn.

Is zo'n band over dek wel de juiste oplossing. Ik had vroeger een korte lijn aan de mastvoet waar ik mij met de lijn van het harnas aan klipte. Maar ja, dat was een klein bootje. Op een grotere boot gaat dat weer niet werken.

Op mijn nieuwe boot (trimaran) zijn er wat dat betreft meer mogelijkheden dank zij de grote breedte.

Een discussie over een betere oplossing lijkt mij wel op zijn plaats.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 07:50 #324673

  • Martin H
  • Martin H's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik heb zelf ook mee gevaren en ben ook vanmening dat bij solo zeilen de veiligheidslijnen een schijn veiligheid genereren
Hoe kort moet de lijn zijn om niet over de reling te kunnen geraken?
Dit zou betekenen dat je op je kieen naar voren moet kruipen wat je snelheid zo vertraagd dat het weer gevaarlijk word
Als je aan de lage kant over de reling gaat kom je altijd in aanraking met het water en is het bijna onmogelijk om weer aan board te komen
Zelf voer ik mijn livelijnen in het hard van mij boot maar dat kan lang niet bij elke boot
Maar ik betrap mij er zelf vaak op on gelijnd naar voren te gaan, vooral als het licht is, ben je veel minder allerd
Als ik ook dit ongeluk bekijk denk ik dat de zeiler meer kans had gehad wanneer hij niet aan de boot hat vast gezeten en een plb had kunnen activeren
Het water is in deze tijd van het jaar nog niet zo koud dat je binnen een half uur al door onderkoeling bent verdronken met voldoende zeilkleding aan
Ik denk dat het goed is dat we van dit ongeval leren hoewel er altijd ongelukken zullen gebeuren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 07:52 #324675

Martin, ik heb een nieuw draadje gestart over lifelijnen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 200 mijls 29 sept 2012 08:07 #324684

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Als eigenaar van exact zo'n boot (toevallig ook nog in dezelfde kleurstelling), regelmatig in hetzelfde vaargebied verkerend en bovendien ook nog wel eens solo varend, kreeg ik een heel onbehagelijk gevoel van het hele verhaal.
Ik ga niet speculeren over de toedracht, de tijd zal het ons leren. Waar ik wel mee zit is dat weer bevestigd dat die lifelines in dit soort gevallen gewoon rotdingen zijn. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ik kan mij nog een geval herinneren van een Engelsman die over de reling was gegaan. Hangend tegen de zijkant van zijn boot heeft hij toen met zijn handmarifoon de kustwacht aangeroepen. Deze kon hem echter, doordat hij te dicht op het water zat, niet goed uitpeilen. Toen ze hem uiteindelijk vonden was hij al door uitputting en onderkoeling gestorven.
Die lijn helpt je alleen als hij je binnenboord weet te houden, daarna veranderd het in mijn optiek in een ingewikkeld martelwerktuig.

Ik heb jaren geleden is als vrijwillig slachtoffer aan een man-over-boord oefening meegedaan. Ondanks het feit dat ik een wetsuit aanhad viel het allemaal erg tegen. Als je alleen bent kun je het gewoon wel vergeten. Blijft alleen die gouden regel, zorg dat je niet over de reling gaat. Als ik moet plassen bijvoorbeeld, ga ik altijd naar beneden, nooit over de reling of zo.

Ik heb die 200mijl solo trouwens ook nog op mijn verlanglijstje staan, echter het thuisfront staat hier denk ik nu een stuk minder op te wachten.

Verder wens ik familie en betrokkenen veel sterkte in deze dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl