Na 30 jaar bij een bank gewerkt te hebben (of was het nou 40 jaar? detail, laat meer, oh nee niet méér, máár
) kan ik wel verklappen dat bankiers twee soorten rekenfouten maken:
- expres, in het voordeel van de bank,
- per ongeluk, in het nadeel van de klant.
En aan een goede oude bankier ga je nooit merken welke van de twee het geweest is
Voor de duidelijkheid: er zijn twee bronnen voor de berekeningen:
- RAK, waarin van elk gevaren rak een begintijd, eindtijd, afstand en ook berekende snelheid (afstand gedeeld door tijd, in RAK).
- de log van Tactictool. Daar staat elke seconde een SOG in. Als je die allemaal middelt voor de duur van 1 rak krijg je niet helemaal precies hetzelfde als wat RAK berekent, minimaal verschil (in de 0,01 kts).
In de tabel boven zijn de beide rakken heen en terug door de sluis slechts 1 minuut verschillend in duur, en de afstand is gelijk. Anne wijst er terecht op dat er dan dezelfde snelheid uit moet komen.
Dat dat niet het geval is komt omdat de data in de log voor de sluispassage voor ca 45 minuten ontbraken (PC opgehangen). Die heb ik dus met de hand ingevuld voor het missende deel uit de track op de kaart: 7 kts voor het stuk motorvaren (van haveningang tot in de sluis, op basis van de afstand op de kaart). Idem voor het stuk uit de sluis tot begin Vischjagersgaatje: 7 kts ingevuld. En dan 0 kts ertussen, 20 minuten lang, in de sluis. Is natuurlijk een ruige benadering.
Als je dat middelt over al die seconden dan komt er net iets anders uit dan op de terugreis, die wel echt gelogd is in Tactictool.
In RAK is het wel vrijwel hetzelfde:
heen is WV12 naar M15W2, terug is M15W2 naar WV12, beide blauwe.
Afstanden gelijk, duur 1 minuut verschil, snelheid 1% verschil (door die ene minuut), in 10e kolom, 6,03 en 5,97 kts
Zo, dat is eentje opgehelderd.
Dan de duur van het verblijf op het Wad en in sluis: WV12-Wad-WV12.
De passages staan in de RAklog hierboven:
01:20 en 05:47, duur is dus 04u 27 m (dat had ik goed uitgerekend)
En vervolgens heb ik het tijdstip van de 2e ronding genomen ipv de duur van het varen, in de berekening. 05:47.... net zo'n foutje als LC1 en LC11 door elkaar halen, te haastig en niet goed kijken.
Anne heeft gelijk, gemiddeld 7,59 kts van WV12 tot WV12, inclusief sluis en compensatie.
Lang leve het Wad! Gemiddeld 0,87 kts sneller dan het IJsselmeer! En dat 5:47u (of 4:27u?) uur lang, 4 mijl verdiend. Compensatie was 5,67 mijl, dus 1,67 mijl verdiend aan de snelheid van de passage.
Dat is dan weer ongeveer een kwartier (want een kwart van de gemiddelde snelheid). Op 2 passages die samen kennelijk een kwartier korter duurden dan het uur compensatie.