Ruim een week na de 24 uurs ook nog een verslagje over de 24 uurs op Jaffa. Ik had zelf sinds 2012 niet meer meegedaan en het grootste deel van de crew had hem nog nooit gevaren. Woensdagavond dus maar met een deel van de bemanning naar de regels, RAK en de te varen route gekeken en een route over het Wad leek een goede optie. Donderdagavond het boeienbestand van RAK onder handen genomen en daar een aantal rakken op het Wad opgesplitst in kortere stukken en de stromingskaarten uit de DigiPilot overgeklopt in RAK.
Vrijdagochtend in de trein naar Enkhuizen met de eerste Harmonie-voorspelling die de hele 24-uurs dekte zitten rekenen in RAK en een van mijn bemanningsleden daar ook een beetje in ingewijd, zodat ik zelf af en toe wat kon gaan slapen om zaterdagavond scherp genoeg te zijn voor het stickers plakken.
We kwamen uit op een start in Enkhuizen Noord, en hoefden de boot dus 's middags nog niet ergens anders heen te varen.
We waren niet de enige die dit bedacht had, want de start in het Krabbersgat was met 42 boten in de ORC lekker druk. De start was voordewinds, dus bijna iedereen met spi over de startlijn:
(foto:
Bas Ooteman)
Bij de eerste boei (KG) bleek dat het grootste deel van het veld naar het noorden wou en dus een BB-ronding deed met zeil voer SB. Wij wilden naar de EZ-C, en gingen dus na een gijpje met zeil over BB daar dwars doorheen. Was wel even spannend of we genoeg ruimte zouden krijgen, maar ging allemaal goed.
Bij de EZ-C ging de spi eraf en gingen we 's avonds in een paar keer het IJsselmeer over om daarna rond 1 uur bij de sluis in Den Oever aan te komen. Het laatste stukje naar de sluis zakte de wind het een beetje uit in de luwte van het Robbenoordbos. De sluis was helaas net dicht, dus dat werd wachten op de volgende schutting, en toen we er in lagen wachten op voldoende boten. Uiteindelijk lagen we met o.a. Capolavoro, Nerida en Sigmatic in de sluis. Na de brug snel zeil hijsen en op de motor vol gas doorvaren zolang dat mocht (dat is nog best ver bij Den Oever). Daarna druk met het spotten van alle onverlichte tonnetjes. In het Malzwin werd de koers wat hoger aan de wind en kregen we de stroom al een beetje tegen waardoor de snelheid flink terug liep. Na de T6-VH1 kwam dat in de Texelstroom weer helemaal goed met 9+ knts op de GPS.
Iets verderop in de Texelstroom misten we nog bijna de T31 die een stuk naar het noorden verplaatst was (zonder BaZ, maar wel in de lijst van RWS):
De sluis bij Kornwerd ging geluk wel snel, zodat we een deel van de bij Den Oever verloren tijd konden goed maken. Daarna twee rakjes hoog aan de wind op het IJsselmeer voor we weer de snellere halvewindse rakken konden gaan varen.
Om 4 uur bij KR-A besloten dat verder bij de finish vandaan varen geen goed idee meer was met de afnemende wind en toen de Sport-C ook niet bezeild was direct naar de WV19 gevaren. De laatste twee uur nog even alles uit de weinige wind die er nog stond moeten persen om geen straftijd te krijgen en uiteindelijk hielden we 8 minuten over. Vlak voor Gotcha over de finish gegaan:
Best tevreden met de uitslag, 13e in de ORC3 is een stuk beter dan DNF en 42 van 44 van de vorige twee deelnames
Dit is de hele route die we gevaren hebben:
Op
tammens.net/gps/24uurs-2015/ is er ook verder in te zoomen om te zien of we geen boeien afgesneden hebben. Als dat wel zo lijkt zal de boei wel verkeerd liggen in OpenSeaMap