Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs race 2015

24 uurs race 2015 21 sept 2015 14:24 #664921

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
trotti schreef :
Dat verdiend een sticker ;-)

Groeten,
Johnnie
Ja, deze.



Over die "d" van je heen ;)
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 14:27 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 17:46 #665032

Ik heb me nog nooit in dergelijke wadvaarvraagstukken verdiept qua 24 uurs. Altijd trimvlees/voordekker geweest bij de 24 uurs. Afgelopen maal voor het eerst een 24uursrace geschipperd/genavigeerd en binnen gebleven. Ik ben geen couldahavebeen eerste. Dus ik bungel ergens onderaan de ranglijsten....

Nu participeren in salonvraagstukken lijkt me dan ook boven de pet...
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 17:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 18:10 #665052

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Hmmm, zulke "salonvraagstukken" helpen mij juist volgend jaar weer een stukje beter bij kennis aan de startlijn te verschijnen. Dit soort discussies zal (hopelijk) bijdragen aan een eerlijker verloop van de wedstrijd.
We hebben hier toch wel wat getuigenissen over schepen die zich (al dan niet bewust) niet aan de regels hielden. Als dat bewust gaat helpt de discussie natuurlijk niet, maar voor de anderen wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 18:17 #665055

Zover ik schipper spreek en op een 6 tal boten de 24 uurs gevaren heb is dit altijd de uitleg. Blijkbaar hadden die geen moeite met het begrijpen van de regels. Of je de regels dan ook met een beetje fantasie anders kan uitleggen vind ik dan een beetje theoretisch. Natuurlijk zij eenduidige regels goed. Maar als deelnemer maak je het de leiding wel lastig op die manier. Ik onthoud altijd dat het om de vrijwillige inzet van mensen gaat. We mogen zuinig met die inzet omgaan.
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 18:18 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 18:29 #665062

boarderbas schreef :
Als ik, met de zelfde wind, nét een héél klein stukje anders was gevaren, namelijk 250 meter éérder rechtsomkeert, dan had ik 7 strafmijlen minder gevaren en was ik dus (op rating) nog eens 3 mijl vóór de beste meneer in de boeken gekomen. Moest ik dan op de brandstapel? Klopt mijn rating ook niet?.

Boarderbas, zijn we niet allemaal een beetje couldhavebeen eerste ;)
Neem aan dat jullie ook na iedere wedstrijd kijken wat er beter had gemoeten om eerste te zijn geweest?
Lijkt me niet meer dan een gezonde winnaars mentaliteit. Al is de ene er misschien net even meer uitgesproken over dan de ander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 18:30 #665063

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
boarderbas schreef :
<knip> Natuurlijk zij eenduidige regels goed. Maar als deelnemer maak je het de leiding wel lastig op die manier. Ik onthoud altijd dat het om de vrijwillige inzet van mensen gaat. We mogen zuinig met die inzet omgaan.

Zeker zuinig omgaan met de inzet! Maar ik zie het bespreken, noem het evalueren, van dit soort vraagstukken juist aanvullend op de inzet. De organisatie kan niet voor iedereen inschatten of het allemaal begrijpelijk is geformuleerd of georganiseerd. Dat krijgen ze nu op een presenteerblaadje en daar kan men (het moet niet) gebruik van maken. Er zijn ruim 2000 ervaringsdeskundigen, dat is een hoop kennis.
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 18:31 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 18:36 #665069

boarderbas schreef :
Ik onthoud altijd dat het om de vrijwillige inzet van mensen gaat. We mogen zuinig met die inzet omgaan.

De 24uurscommissie van de NVvK is, bij monde en email van de voorzitter (nu ex-voorzitter) altijd zeer dankbaar voor commentaar, ontdekte foutjes, verbeteringen in de reglementen etc.

Dus je hoeft niet echt medelijden met ze te hebben.

Verder is het zoals koko en anne zeggen: het gaat erom ervan te leren, zowel wij deelnemers alsook de organisatie. Ik kruis nooit op het Wad bij de 24uurs, dus voor mij was het onbekende materie. Nu weet ik wat wel en niet mag, uit de mond van de Commissie zelve. Weinig mis mee, denk ik.

Ik ga deze winter ook oefenen met stickers. Boeien ronden kan ík wel al!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 18:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 19:17 #665105

Baasklusje schreef :
Boeien ronden kan ík wel al!

Komend jaar dan ook de goede kant op?! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 19:26 #665114

ik ga aan de organisatie voorstellen om lusjes ook goed te vinden :woohoo:
Wordt overigens niet op gecontroleerd, alleen de boeinaam staat op de sticker, de ronding niet (meer).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 19:29 #665116

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Baasklusje schreef :
ik ga aan de organisatie voorstellen om lusjes ook goed te vinden :woohoo:
Wordt overigens niet op gecontroleerd, alleen de boeinaam staat op de sticker, de ronding niet (meer).

En die malle ronding om de BO6 buitenom, neem je die ook mee? Als ze de BO5 als nemen is het opgelost.
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 19:31 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 19:35 #665123

koko schreef :

En die malle ronding om de BO6 buitenom, neem je die ook mee?

Van die paar boeien waar twijfel over kan bestaan (omdat je zowel binnen het vaarwater moeten blijven als de boei aan de juiste zijde, buitenkant, moet ronden) kan eenvoudig worden gezegd (in het reglement) aan welke zijde je ze moet passeren:
BO 6 noordkant
ZS11VS2 zuidkant
T6VH1 Noord vanaf Malzwin, Zuid vanaf T23
zoiets, en klaar is het met de onduidelijkheid.

Lusjes, overigens, kunnen veiliger zijn, als er veel schepen een kant om ronden en jij als enige andersom moet. Ook de keus tussen gijpen en overstag kan met veiligheid te maken hebben.
Bij vorige keren regelmatig een overstag-met-lusje gemaakt omdat een gijp (met veel wind tussen allemaal schepen) duidelijk gevaarlijker was.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 20:21 #665148

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Baasklusje schreef :
koko schreef :

En die malle ronding om de BO6 buitenom, neem je die ook mee?

Van die paar boeien waar twijfel over kan bestaan (omdat je zowel binnen het vaarwater moeten blijven als de boei aan de juiste zijde, buitenkant, moet ronden) kan eenvoudig worden gezegd (in het reglement) aan welke zijde je ze moet passeren:
BO 6 noordkant
ZS11VS2 zuidkant
T6VH1 Noord vanaf Malzwin, Zuid vanaf T23
zoiets, en klaar is het met de onduidelijkheid.

Lusjes, overigens, kunnen veiliger zijn, als er veel schepen een kant om ronden en jij als enige andersom moet. Ook de keus tussen gijpen en overstag kan met veiligheid te maken hebben.
Bij vorige keren regelmatig een overstag-met-lusje gemaakt omdat een gijp (met veel wind tussen allemaal schepen) duidelijk gevaarlijker was.

Eeuuhhh, even denken.........BO6 Noordkant ronden is duidelijker omschreven idd. Maar dan verlaten ze ook voor een deel de uitleg (niet het principe) van het lijntje dat strak getrokken moet kunnen worden. Als ze het hele rak aanpassen blijft de uitleg overeind & volgt het de tweede aanwijzing: tonnen binnen de geul passeren. Geen verwarring meer mogelijk met aangepast rak.

Lusjes soms veiliger, kan ik me van alles bij voorstellen. Je kunt ook stellen dat de boot die "tegen het verkeer in" moet ronden pech heeft en een ruimere bocht zal moeten maken ihkv veiligheid. Ohwww nee,
dat is geen goede regel. Kan tegen de gewone wedstrijdregels in gaan. :blush: dat zijn automatismen die je niet moet willen wijzigen. Wat kan er vanuit de organisatie tegen een lusje zijn?
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 20:27 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 21 sept 2015 21:55 #665186

Baasklusje schreef :

Van die paar boeien waar twijfel over kan bestaan (omdat je zowel binnen het vaarwater moeten blijven als de boei aan de juiste zijde, buitenkant, moet ronden) kan eenvoudig worden gezegd (in het reglement) aan welke zijde je ze moet passeren:
BO 6 noordkant
ZS11VS2 zuidkant
T6VH1 Noord vanaf Malzwin, Zuid vanaf T23
zoiets, en klaar is het met de onduidelijkheid.

Lusjes, overigens, kunnen veiliger zijn, als er veel schepen een kant om ronden en jij als enige andersom moet. Ook de keus tussen gijpen en overstag kan met veiligheid te maken hebben.
Bij vorige keren regelmatig een overstag-met-lusje gemaakt omdat een gijp (met veel wind tussen allemaal schepen) duidelijk gevaarlijker was.

De wijze van ronding van BO6 is afhankelijk van of je de sluis in gaat dan wel uit komt of dat je door vaart op het wad

Het veiliger overstag gaan ipv gijpen kan aan dezelfde kant van de ton plaatsvinden, dus geen argument voor afschaffen. Veilige ronding kan ook door meer ruimte te nemen.
koko schreef :
Wat kan er vanuit de organisatie tegen een lusje zijn?

De tactische puzzel wordt er eenvoudiger van, dat is iig wat ik er tegen heb. Organisatie zal tegenwerpen dat de route niet reproduceerbaar is vanaf het wedstrijd formuleer als andere ronding toegestaan is.

Mvg Anne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 07:04 #665221

annede_vries schreef :

De wijze van ronding van BO6 is afhankelijk van of je de sluis in gaat dan wel uit komt of dat je door vaart op het wad

Het veiliger overstag gaan ipv gijpen kan aan dezelfde kant van de ton plaatsvinden, dus geen argument voor afschaffen. Veilige ronding kan ook door meer ruimte te nemen.

De tactische puzzel wordt er eenvoudiger van, dat is iig wat ik er tegen heb. Organisatie zal tegenwerpen dat de route niet reproduceerbaar is vanaf het wedstrijd formuleer als andere ronding toegestaan is.

Mvg Anne

BO6: inderdaad. Noord erom als je van of naar de sluis gaat. Zuid van Boontjes naar Doove Balg en v.v.

Ruime ronding: prima alternatief, maar vele bootjes doen dat niet....

Tactische puzzel: Onze KRA-SportC is daar een voorbeeld van: aangepast na de ronding. Ik vind niet dat de tactische puzzel er eenvoudiger van wordt; volhouden naar de eerst geplande boei is simpeler dan het plan aanpassen adhv de bevindingen (wind).
Route niet reproduceerbaar vanaf formulier: is nu ook niet, de SB en BB van de rondingen worden niet gecheckt. Bovendien: een lusje is prima reproduceerbaar, als je wel naar de SB/BB kijkt, en daarmee de route ook.

Ik denk dat als je de opdracht van het 'strakgestrokken draadje' vervangt door:
- boei moet in de binnenbocht liggen (zo doet de 200Myls het)
- lusje mag (scheelt nadenken en fout, en geeft veiligheid)
- een lijstje van verplichte zijden van de ronding voor de 3 twijfelboeien op het Wad
dat je dan het geheel net even makkelijker en beter en minder foutgevoelig maakt.

Niet dan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 08:49 #665279

annede_vries schreef :
boarderbas schreef :
Als ik, met de zelfde wind, nét een héél klein stukje anders was gevaren, namelijk 250 meter éérder rechtsomkeert, dan had ik 7 strafmijlen minder gevaren en was ik dus (op rating) nog eens 3 mijl vóór de beste meneer in de boeken gekomen. Moest ik dan op de brandstapel? Klopt mijn rating ook niet?.

Boarderbas, zijn we niet allemaal een beetje couldhavebeen eerste ;)
Neem aan dat jullie ook na iedere wedstrijd kijken wat er beter had gemoeten om eerste te zijn geweest?
Lijkt me niet meer dan een gezonde winnaars mentaliteit. Al is de ene er misschien net even meer uitgesproken over dan de ander.



....en met die 7 mijl was ik niet eerste geworden ;)




En lusjes veiliger? Dat lijkt me niet. Als mensen ineens in het donker 270 graden om een boei gaan tollen heb je rommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 08:58 #665282

boarderbas schreef :
En lusjes veiliger? Dat lijkt me niet. Als mensen ineens in het donker 270 graden om een boei gaan tollen heb je rommel.

doe nou niet zo zwart-wit.... KUNNEN veiliger zijn. Ze worden NIET verplicht, die 270 graden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 09:03 #665285

Er KAN dus iemand ineens in het donker een bijna 360 gaan maken... :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 09:05 #665286

720 zelfs, of nog meer!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 10:00 #665304

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
boarderbas schreef :
Er KAN dus iemand ineens in het donker een bijna 360 gaan maken... :pinch:
Bas, je bent slimmer dan dit.

Het idee is de organisatie een paar ideeen aan de hand te doen waar de 24uurs beter van wordt.
Een idee is om de omschrijving van de rondingswijze van enkele merktekens op het wad te verbeteren zodat er minder verwarring is.
Het andere idee is om lusjes toe te staan, om zo de veiligheid bij een drukke boeironding te verhogen.

Welk voorstel zou jij hebben de veiligheid te verhogen bij drukke boeirondingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 12:55 #665378

ja die wadboeien meng ik mij niet in. Ik reageer op de "normale" rondingen.

Het "touwtjesprincipe" werkt prima en is een éénduidige en heldere afspraak die iedereen zou moeten kunnen begrijpen. Nooit problemen mee gehad. Onveilige situaties komen door slechte uitkijk, slechte verlichting en belabberde regelkennis.

Lusjes toestaan geeft ruis op de lijn, moet uitgebreider uitgelegd worden en KAN leiden tot vreemde dingen in het donker.

Stel je vaart vlak achter iemand aan. Beide afstomend op een stuurboordsronding. Je voorganger gaat om de boei en je bent zelf ook even druk met je spi strijken...ramt diezelfde boot je ineens in je stuurboordszijde omdat die een lusje vaart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 14:02 #665412

het beste zou zijn de boeien op een paar mijl afstand te houden!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 22 sept 2015 14:28 #665423

Vanuit de haven bedoel je? Het is niet helemaal in je voordeel om er een wedstrijd stickerplakken van te maken :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs race 2015 23 sept 2015 10:25 #665905

Alvast voor een volgende keer de stroming uit alle rakken opgezocht in Voyager, dat zijn dus de NLTides-voorspellingen, voor spring- en doodtij.

In elk rak een punt zo ongeveer halverwege genomen, dat lijkt het handigst voor de berekeningen met RAK.
Is wel een flinke verbetering tov mijn oude stroomtabel in RAK (10 jaar oud en uit de papierer Stroomatlas gemaakt).

Als je dan van elk rakje een grafiek maakt zie je leuke dingen.
Blauw is spring, bruin is dood.

Van de T6VH1 naar de T2 (bij Schulpengat).
tijden (x-as) tov HW Harlingen, stroming (Y-as) in kts, min is tegen (naar de T2)
Opvallend:
- de eb (plus-stroom naar T2) is bijna 1 kts meer bij spring
- vooral: hij duurt ook veel langer, van HW -1u tot HW +5,5u, dus 6,5 uur.
- bij dood is het maar van HW -0,5u tot HW +4,5u, 5 uurtjes maar.




Van de BS6 naar P9BO44, halverwege de Blauwe Slenk naar Harlingen:
Daar gaat de vloed meelopen vanaf HW -5,5u en die is dan een uur later (voor HW -4u) al maximaal, en bijna geen verschil tussen Spring en Dood.
Bij spring zet de vloed wel nog even lekker door, en is op HW -1u nog 50% sterker dan bij dood.
De eb heeft wat langer nodig om op gang te komen: van HW + 0,5u tot HW + 3u



alle data en plaatjes in een excelsheet; wie het hebben wil roept maar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 10:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl