Ook maar even een wadnalyse gedaan.
De Gotcha heeft de helft van de wedstrijd op zee doorgebracht, wad en een stukje Noordzee.
Achteraf een vrij extreme keuze, vergeleken bij diegenen die alleen maar hun tenen in het zoute gedoopt hebben
maar uitgerekend het stuk wat Thomas
niet gedaan heeft (terug van Texel helemaal naar Kornwerd) liep veruit het lekkerst, met fors stroom mee.
Ondanks het worst case scenario voor Kornwerd (Een vol uur wachten, twee schuttingen naar buiten voorbij zien komen voordat wij naar binnen mochten), heeft de Gotcha all-in (incl sluisrakken, sluizen en sluiscompensatie) "buiten" gemiddeld een volle knoop harder gevaren dan "binnen".
Nou is dat niet helemaal eerlijk, want als je de laatste zes uur eraf trekt (de inkakkende en initieel tegen verwachting in draaiende wind) houd je nog maar 0,2 knoop "winst" over. Nog altijd 2,5 mijl over die 12 uur.
Het stuk "binnen" had misschien iets harder gekund, door niet in de luwte van Noord-Holland te starten.
Maar er zat "buiten" ook genoeg tegen:
- Zeiltrim bleek moeilijker dan gedacht, op een donkere knobbelige noordzee.
- Eén rak veel laten liggen doordat de deining het gebruik van de spi(boom) erg moeilijk maakte.
- Fors stroom tegen van ZH naar SG, een verrassing; we rekenden op dwarsstroom.
- "Sluispassage from hell" in Kornwerderzand.
- Sluisrak vanaf de WV12 in de luwte van Noord-Holland meegeteld als "buiten".
Al met al krijg ik "in hindsight" niet het gevoel dat we binnen hadden moeten blijven.
Overigens heb ik wel het gevoel dat dat van je GPH afhangt. Hoewel snelle boten misschien het hele rondje (buitenom Texel) kunnen maken, hebben langzame boten, in mijlen gerekend, evenveel baat bij een knoopje stroom mee, maar minder last van een kwartiertje stilliggen.
Of je nu een Cumulant II of een Pogo 40 vaart, 5 uur lang een knoopje stroom mee levert gewoon 5 mijl op. Lig je daarna een halfuur extra te wachten voor Kornwerderzand, dan levert de Pogo bijna alles weer in, maar de Cumulant niet. En net even onder de 100% varen, door bijvoorbeeld wat golfjes, of een paar knoopjes minder wind, of een rak buiten de snelste koersen kost de Pogo ook veel meer mijlen.
Ik zou dus de stelling willen poneren dat er voor langzame boten meer te halen is op het wad dan voor snelle. En die dan dus een andere afweging maken.
Ik laat het risico van wegvallende wind op het wad daarbij wel even buiten beschouwing