Ja, ik snap die DNS'en in de uitslag ook niet helemaal. Ze zijn volgens mij allemaal gestart, maar waren wellicht niet op tijd binnen? Dan zou ik een DNF verwachten, of DSQ.
Aan onze (Dekandent dus) tijd zit nog een akkefietje vast. Na de race, bij de nabespreking kwam naar voren dat we een verkeerde ton gerond hadden. Dat lag niet helemaal aan ons, de wedstrijdbaan was op drie manieren beschreven: een lijst met tonnen in het wedstrijdboekje, een kaartje met de wedstijdbaan (te downloaden) en een lijst met tonnen die op het kaartje zelf was afgedrukt. Helaas zat er op het punt waar we de fout in gingen een verschil tussen alle drie deze bronnen. Wij hebben het kaartje gevolgd, en dat klopte dus niet. De info in het boekje was wel goed en dat was formeel ook de informatie die prevaleerde boven het kaartje.
We hebben daarop een formuliertje ingevuld waarop we aangaven ons terug te trekken. Echter, omdat de drie bronnen elkaar tegen spraken hebben we ook een 'verhaal' formulier ingediend tegen het wedstrijdcommitee. Eigenlijk meer om er van te leren dan dat we nog hoop hadden op een andere uitslag, wij hadden immers het kaartje feitelijk moeten negeren. Daarmee had de Dekadent zijn eerste protest ooit te pakken, tevens het enige in deze wedstijd
De schipper moest toen het protest toelichten bij de jury (het 'verhoor'), die vervolgens langdurig in beraad ging. En wat bleek na bijna een uur juryberaad: men gaf toe dat het verschil tussen de drie bronnen op dit punt ons te zeer benadeeld had, en het werd gewaardeerd dat we ons bij voorbaat al terug getrokken hadden. Door ons een tijdstraf te geven die gelijk stond aan onze gemiddelde snelheid/afstand niet gevaren rak (ca. 15 minuten) konden we toch als reglementair gefinished aangemerkt worden!
Een hele opluchting, met als les om de kaarten voortaan minitieus te controleren.