In diverse draadjes kwam dit onderwerp de laatste tijd aan de orde.
Het is de tijd van het jaar om het eens te meten.
De boot heeft 6 maanden zonder mast op de kiel gestaan, dus de romp is wel in rust, zeg maar.
De romp zakt zeker niet over de kiel, hij is behoorlijk stijf gebouwd.
Eenmaal te water wordt de mast erin gestoken. Die staat op een mastvoet die rust op een alu plaat van 20 mm dik (met dank aan Koezt).
En die plaat rust vooral op 1 wrang recht onder de mast, en een beetje op 2 andere wrangen voor en achter. Onder het vlak loopt de plaat gietijzer die de bovenkant van de kiel vormt. 180 cm lang, 30 cm breed, vastgezet met 12 bouten (6 maal 2). De mastvoet staat op ca 60 cm van de voorkant van die plaat.
Als de mast er dan in staat met alle stagen los is te zien dat de kitrand van vorig seizoen iets hoger staat dan toe hij werd aangebracht, het is een kleine 5 mm.
Kennelijk staat de mast nog wat te hoog.
Dan gaan we de stagen op spanning brengen.
Beide hoofdwanten op 15%, de beide onderwanten op zo'n 10% (om de prebend een beetje terug te brengen).
Het is 7 mm Dyform, breeksterkte ca 50.000 N (5000 kg).
Met deze 4 wanten op spanning staat er dus zo'n 25.000 N (2 flinke auto's) op de mastvoet onderin te duwen.
Het kitrandje zit dan ook weer op zijn plek: de mast zakt een kleine 5 mm de boot in.
De alu plaat onderin buigt ietsje door, zo'n 2 mm. De rest van de 5 mm komt uit de rest van het vlak en misschien uit de ronding van de romp. De mast kan vrij bewegen in de dekdoorvoer, dus aan het dek ligt het niet!
Dan ook de hekstag op 15%, en daarmee de voorstag (kleinere hoek) op ca 25%.
Dat voegt 20.000 N aan de kracht op het vlak toe, we zijn nu op 45.000 N (inmiddels 4 flinke auto's) op de voet van de mast. Die mast is 110 * 180 mm, met wanddikte 4 mm. Dat maakt ca 2000 mm2 alu rand waar die 45.000 N op staat. 2 kg per mm2, valt nog mee.... 200 kg per cm2 klinkt al erger.
Met de hekstag strak gaat de boot ietsje krom.
De blauwe streep op de kikker op de mast was waar het touwtje (van zwemtrap naar de zeilinvoer op het voorstagprofiel) liep toen alle stagen nog los stonden.
Vervolgens hebben we de mast 5 mm naar beneden getrokken met de wanten.
In totaal is het touwtje nu ruim 25 mm hoger boven dek dan in ontspannen toestand.
5 mm of wat meer (door de hekstag gaat de mast iets dieper de boot in) komt door de verstaging.
Blijft 2 cm over voor de extra kromming van de boot.
Ben ik verbaasd? Nee, die 45.000 N moet door de een of andere reactiekracht worden opgevangen. Door de hele romp, het vlak en de zijden, dat kan niet anders.