Verslag 24-uurs op de Coppelia
De ironie van het universum en een verhaal over elastiekjes oprekken
Onze 24 uurs insteek stamt uit 2018. 3x gefinished, 3x 3e plek. Ons mantra; nóóit meer een 3e plek! Dat liet ons in 2019 kiezen voor een goed onderbouwde gok op het wad die niet goed uitpakte. In plaats van een paar knoopjes méér dan voorspeld werden het er een paar knoopjes minder. DNF
Een paar weken terug heb ik mijn oude spi op marktplaats gezet. Een vriendelijk persoon reageerde en in een kort belletje legde hij uit dat hij net een rush gekocht had en hem graag wilde hebben. Wanneer hij hem op kon halen. Heb je woensdagavond tijd? Vaar dan direct even mee met de WAR, kunnen we lekker over rushes kletsen en kan je misschien de spi even gehesen zien.
De vriendelijke reageerder was Pascal. En de WAR ging niet door vanwege onstuimig weer. We besloten toch even te gaan donderjagen op het Ijsselmeer en Pascal bleek nogal gevoel te hebben voor golven surfen en stuwde de Coppelia met 11,48kts piek van de golfjes af. Dat had ie duidelijk vaker gedaan en bij navraag bleek Pascal een niet onverdienstelijk zeiler met een niet geringe prijzenkast. Het bleek een goede klik, want de woensdag er op stond ie weer op de steiger.
Voor de 24 uurs had mijn oude zeilmaat Cor zich al gretig opgeworpen, Max mijn voordekker is meubulair aan boord, Tim (Timw, onze meteowhizard) is onmisbaar en slaat nooit over en ons trouwe zonnetje en werkpaard Sjaak (Cave Canem) moest mee, want zonder hem is een 24 uurs géén 24 uurs. Als gelukkige schipper met een A-team schreef ik mijn in. Helaas dit jaar zonder Bas (OFRI)
Helaas kreeg Cave Canem een klontje in zijn planning en moest verstek laten gaan. Dat was balen, maar onverwacht snel was het gat gevuld, want Pascal ging gráág mee! En zo kwamen we met een wat ander team dan gebruikelijk, maar toch stiekum wel van een erg mooi niveau aan de spannende start.
Want wat moet je met een ouwe kuilengraver met een 24 uurs met deze voorspelling? Wind altijd hard en uit de zelfde richting. Bijna geen shifts om strategisch mee om te gaan. Halve winds heen-en-weertjes? Tegen boten die met deze omstandigheden halve wind boven rompsnelheid kunnen? Dit is niet een 24 uurs waarop de Coppelia de favoriet is. Geef ons maar 14 knopen met een dip.
Met degelijk planwerk zou daar een degelijke uitslag uit kunnen komen, maar wij zijn niet geïnteresseerd in een degelijke uitslag. Iedereen vaart hard. De uitslag is een som van goed varen + kleine ratingverschillen + geluk. Ga je halvewinds degelijk varen, dan is er altijd iemand met méér geluk als je tegen 30+ boten vaart en de Coppelia is niet een boot die boven romsnelheid gaat en dus ratingtechnisch niet in het voordeel. Je start voor een prijs en als je die wilt winnen moet je een plan maken waarin je ook verschil kan maken.
In tegenstelling tot vele anderen waren we er ook wel over uit dat het wad een prima optie was en voordeel kon geven. We gingen er vanuit dat er meer boten wad zouden proberen. Na een paar weken rekenen en voorbereiding begon het plan op donderdag te convergeren; crew voor dag en dauw aan boord, dan een hachelijk tocht tegen de wind in hakken naar Den Oever. Den Oever starten, omkeren, Den Oever er uit, Vischjagersgaatje krapaan bezeild met doodtij er uit, laatste stuk troming tegen vreten, bij de T11-GVS2 stuurboorduit naar Kornwerd, door de sluis, Spinnakeren/ruimwinds over het Ijsselmeer scheuren naar de WV12, Den Oever er uit, T11-GVS2 bakboorduit, kenteren op de Noordzee en terug naar Kornwerd spoelen, daar er weer in en Spinnaker/ruimwind naar de WV19 scheuren. Het plan had alles; verscheidene mogelijkheden om eerder of later om te keren op de Noordzee, op het Ijsselmeer voldoende rakkeuzes om de kentering te timen. En het plan had ballen.
BK en ik vliegen elkaar hier wel eens in de haren, maar dat zijn onze alter-ego's. Stiekem bellen we best wel veel om lekker met elkaar te sparren. BK had onze route nog eens gesimuleerd en kwam tot de conclusie die hij hier eerder schreef; je kán het doen, maar of het voordelig is...
Voordeel was niet eens noodzakelijk; kansen is wat we zochten. Kans om verschil te maken.
Er is goed gefourageerd, er zijn lekkere maaltijden gekookt en iedereen aan boord was aangehaakt op ons drieste plan en volledig van plan de simulaties te laten zien dat we wel degelijk gewoon hard konden varen op het Wad.
Omdat de Nieuwe HA zwaar beschadigd was heb ik de oude HA aan boord gelegd. Met een enorme pukkel wind zijn we uit Lelystad vertrokken en halverwege scheurde de oude HA door midden. Om de enige HA te ontzien de stormfok gehesen en met een dubbel rif er bij voer dat onverwacht goed.
Na een voorspoedige maar intensieve tocht kwamen we iets voor 4 uur aan in Den Oever met een stralende zon. Lekker op tijd. Zo konden we lekker de natte zooi in de zon drogen en even landen. Nog een laatste
sanity check met de GRIB van 17:00 en op naar de startlijn.
Den oever heeft een kleine kolk en een smalle startlijn. De start was bijna plat voor het laken en het was naar mijn smaak een gevaarlijke chaos; veel topboten die positie opeisen, een paar minkunkels die in een latere startklasse zitten en op de motor vierkant in de weg gingen liggen dwars vóór de startijn. Na een niet-zo-scherpe start (maar toch als 2e de lijn over na de TH38) begon het zenuwslopende gokje. Iedere minuut die je nu zou verliezen krijg je keer 3 terug in het vischjagersgaatje, iedere minuut die je verliest heb je meer stroom tegen, ga je langzamer en krijg je daardoor nóg meer stroom tegen. Dus niks laten liggen en de spi omhoog! Klap! een winkelhaak in de spi. Gloeiende, gloeiende gloeiende. Spi naar beneden.
Via de marifoon lieten vroegen we alvast een snelle schutting aan bij de sluiswachter en na het keren van de WV12 en een kort kruisrakje door een lokale shift kwamen we aan met de lichten op groen en een lege sluiskom. Hulde voor de sluiswachter! De Sluiswachter gooide direct de kolk dicht en sluisde ons in een floep en een zucht naar het zoute wad. Den Oever er uit mag je tot een stuk op het wad de motor aan, dus motorsailend er uit en de tor bij de boei gesmoord. Het eerste stukje kostte ons een minuscuul hoogteklapje en tot onze verheuging liep er nog een pietsie stroom mee achter de boereplaat. Met wind achter in de 20 knopen met buien vér boven de 30 knopen was begonnen wat we later "de reefparty" noemden. De reven gingen er in en er uit terwijl Pascal stuurde en onverbiddelijk was wanneer er voldoende of onvoldoende druk was.
Bij de monding van het Amsteldiep kregen we -onverwacht- een dikke kwak stroom tegen. De snelheid over de grond liep terug tot nét boven de 3 knopen. Oei!
Na een poosje nam de tegenstroom weer af, maar dat was een zure tegenslag die ons wel wat zou kosten. Onverminderd beukte de wind over het wad terwijl we de reefparty voortzetten richting Kornwerd. Pas ver in de Doove Balg liep de wind terug naar 22-24 knopen tussen de vlagen en dat voelde inmiddels als een lopend windje.
Ergens waren we een dik uur kwijt geraakt op de planning, dus rekenen rekenen rekenen rekenen.
We kwamen met een nog goed meelopende stroom in Kornwerd aan. Keren geen optie. Het Ijsselmeer op naar de WV12 was een haastklus om op tijd te zijn, weinig mogelijkheden om de kentering te timen en de ervaring rijker twijfelden of het wel écht snel was om wéér hoog aan de wind naar Kornwerd te spoelen.
RAK was onverbiddelijk; de boontjes op kruisen met een beetje stroom mee, terug spinnakeren met wat stroom tegen als investering in een fikse stroom mee.
Een inzicht wat we leerden dit jaar; een heel tij meespoelen is niet het snelst. Je keert dan bij nul knopen stroming, halverwege heb je de piek en aan het eind loopt de stroom terug. RAK (welke we stelselmatig hebben genegeerd
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
) gaf het boontjes rak als ware "het elastiekje opspannen". Een treuzelrakje, wat op papier ook nog eens traag is, betaalt zich dubbel en dwars terug als je daarna op de piek van de stroom kan instappen en een betere stroom mee hebt. Daarbovenop zou je bij direct omdraaien véél te vroeg bij de SG zijn om daar een goede kentering te maken.
De boontjes opkruisen is in een simulatie een goed idee, maar niet te doen. Zeker niet met een HA die op zijn laatste benen staat.
Dus RAK negeren en de sluis in! Tijd verbranden om te zorgen dat de stroom goed doorkentert. Géén interesse in een supersnelle schutting, niet de sluis in om te gokken, gewoon normaal en fair zou prima zijn. Spinnakeren naar de VF7, keren en terug kruisen.
Intussen was de moed mij in de schoenen gezakt. Wat we tot nu toe gevaren hadden was redelijk, zeker niet supersnel, geen enkele reden om aan te nemen dat dit een prijswinnende keuze was geweest. De berichten van het Ijsselmeer; daar was óók best wat wind, dus de lat zou hoog liggen. De verleiding was er zeker wel; verlies pakken en binnen blijven op het Ijsselmeer. Kornwerd geeft je hogerwal en een paar mooie ruimwinds rakken die je kado krijgt ten opzichte van anderen. Maar de andere kant van de medaille was glimmender; we lagen in Kornwerd! Alle boten die op het Ijsselmeer voeren zouden wel zo'n beetje op de lijn WV19-EL-B (of lager)aan het heen-en weer scheuren zijn en vanaf daar is het ten minste 2 tot 3 hoogaandewindse rakken en één kruisrak kosten om in Kornwerd te komen. Zou dat een mindere investering zijn dan dat wij gemaakt hadden?
Terug de sluis in (beide lekkere vlotte schuttingen), nadat we de ingang van de kom in het donker hadden gemist en de Coppelia bijna op het basalt hadden gezet (ook wij zijn maar mensen
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
) de HA er af en gewisseld voor de #1 heavy en de spinnaker geplakt.
De sluis uit, volgas op de motor, grootzeil omhoog en toen ging het goed mis. De genuaval bleef hangen en de genua kwam niet omhoog. Per ongeluk werd tussen de pieren de motor uitgezet en met een genua half in de lucht, een supersmalle geul met geen enkele marge (daar kunnen de vogeltjes staan!) én een andere boot die rommelig voer, moesten we ineens hard vallen, recht op de bank af. Te weinig snelheid om overstag te kunnen terwijl het voordek de genua naar beneden trok. Met inmiddels rode cijfers onder de kiel snelheid maken en overstag, vól op de pier af, terwijl ik in het donker probeer de -brakke- diesel te starten (dat mag daar nog gewoon, dom dat ie uit is) lukt het om de motor te starten terwijl de track al op het groene deel van de kaart staat. Vol ongeloof dat we dit nipt hebben weten te redden hijsen we de genua aan de spival en zetten we onze tocht voort.
De man met de hamer kwam langs en er werd her en der een beetje gedommeld. Pascal had inmiddels 7 uur sturen in de spierballen en mocht welverdiend even crashen. We hadden een -voor ons inmiddels bekende- zeezieke aan boord maar stiekem begon de vlam onder de Coppelia aan te wakkeren. Waanzinnige snelheden verschenen op het log en het ging als de gesmeerde bliksem. Inmiddels had Tim uitgevogeld waarom ons eerste wadrak zo tegen viel; de kenteringen komen met deze wind een half uur eerder!
Géén probleem want dat halve uur hadden we bij Den Helder al ingelopen op de planning. Even viel de wind (voorspeld) terug naar 18 knopen onder texel en twijfelen we over een spireach, maar met de wijdse blik van de Noordzee voor ons beukte de wind er weer in. Er stond wéér een te spannen elastiekje op de planning; bij de SG door naar de ZH en -als het voorspoedig ging- zelfs naar de MR kruisen en weer terug. Theoretisch een investering die zich terug zou betalen, maar met weinig écht geloof en de noodzaak om deze kentering tot in de perfectie getimed te moeten hebben. Het rak SG-ZH stroomt naleijk oost-west uit en kentert naar zuid-noord. Heen stroom mee, terug stroom opzij. Maar dan wel alléén als je er precies op tijd bent!
Na een bui met wederom pieken boven de 30 knopen ging bij de Helsdeur de spi omhoog (we hadden immers haast) en spoten we de Noordzee op met een knappe stroom mee. Nog een vlakke zee van de uitstromende waddenzee. Wetende dat ergens daar buiten al bijna twéé weken een noordoosterlijke wind de Noordzee had lopen opstuwen. Wanneer hield het wad op en kwam die noordzee?
Went een boot aan wind? We hadden niet minder wind dan eerder en we voeren niet met dubbel rif en HA, maar met een vol tuig en 135% genua en het ging gewoon lekker! Op weg naar de ZH, de genua weer gehesen aan de gerepareerde val, begon de Noorzee van zich te laten horen en bij het ronden hadden we inmiddels het volle geweld op de steven. "Golven als kerken" en een 7bft op de neus Kruisten we naar de MR met een paar tienden mee - perfect - . Terug was een waar feest. 2, 2,5 meter golven, misschien wel uitschieters naar 3? en ruimwinds reachen met de genua. Dát is surfen! Alles klopte aan de boot, balans, snelheid, gáááf!!
Vlak vóór het ronden van de ZH begon de stromig écht tegen te staan. Dat kón niet beter, de stroom moest flink doorkenteren, want wat ons te wachten stond was dat we tegen dit geweld in terug moesten kruisen het schulpengat in en dan kun je wel wat stroming mee gebruiken. De spirit zat er -bij mij- flink in. We gáán hier goede zaken doen!
En dan het visuele spektakel. De opkomende zon verlichtte de toppen van de duinen, het hele beeld bleek door het opstuivende zout. En achter mij een glunderende crew. Deze zal ik me nog lang herinneren!
Het ongeloof in het plan was het kruisrak in het schulpengat. De spanning steeg bij het ronden van de SG; moet de genua gewisseld? Houden we hem? En word het het drama waar anderen ons voor waarschuwden? NEE!
Met een VMG van krap 8 en bij de Helsdeur zelfs even 9,4 knopen over de grond was het opkruisen poepen zonder douwen. De simulaties lieten inmiddels zien dat 165 mijlen in de kaarten zat. Dat is voldoende om tóch een kans te hebben! Zou het?
-word vervolgd