boarderbas schreef :
De 24 uurs begint steeds meer als échte wedstrijd gezien te worden met een groeiende ORC klasse. Een faire rating kan daar volgens mij goed aan bijdragen.
Ik ben bekend met de aversie van de organisatie voor het veranderen van de rating. Dat initiatief zou het Watersportverbond ook moeten nemen. We betalen met elkaar een fortuin en het is de verantwoordelijkheid van het verbond dat er goede ratings beschikbaar zijn, maar de ORC klasse is voor het verbond totale bijzaak en slechts een melkkoe. Vaker dan soms fantaseer ik er over dat ORC en het ratingoffice in een nieuwe organisatie zou moeten worden ondergebracht met minder overhead en een betere focus.
Deze discussie heb ik een paar jaar geleden geprobeerd te voeren met de 24uurs.
Heb daarbij hulp gevraagd van de Noordzeeclub, de Technische Commissie.
Een van de mails die ik toen ontving zet ik hieronder neer.
Misschien moeten we met zijn allen nog eens de 24uurs vragen er opnieuw over te denken.
Het gaat slechts om het vervangen van de ene ToD (de GPH) door een andere ToD...
In de mail heet dat nog de OSN, nu is dat de All Purpose ToD
Hallo Leo van Raam, onderstaand mijn reactie. Misschien nog even samen te bespreken maar ik vind het ook prima als je mijn reactie 1:1 deelt met de betrokkenen. Die staan niet in de CC.
De feiten
1. Je hebt gelijk Leo: GPH is zeker geen rekenfactor om wedstrijden mee te scoren; dus onjuist gebruik dus van het ORC systeem.
2. Jouw voorstel om de ‘Offshore Time on Distance handicap’ te hanteren is de enige juiste methodiek.
3. De voorgenoemde handicap bestaat uit één handicapfactor en geen drie, zoals door de voorziter van de 24uurs aangegeven; de 24-uurs kan zeker niet conform Triple Number Offshore worden gescoord. Dat moet je misschien nog even uitleggen.
Argumenten
1. Dat iets al 25 jaar wordt toegepast is, met alle respect, geen argument.
2. Iedere deelnemer zal het beamen dat een zo’n eerlijk mogelijke berekening recht doet aan zijn/haar geleverde prestatie en zal dan ook de verbetering kunnen waarderen.
3. De Offshore Time on Distance handicap (OSN) is een getal, net als bij de GPH
Bijvoorbeeld: GPH: 645.2 OSN: 623.2
Geen enkel probleem dus om dat aan te passen in het softwaresysteem.
Conclusie
• Er ligt de organisatie niets in de weg om de OSN te gebruiken en ik zie geen enkele reden om daar niet per 2018 op over te gaan.
Vriendelijke groet,
Erik van Vuuren / wedstrijdcommissaris
Leo van Raam is overigens onlangs overleden, dacht ik....