Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig?

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 07:15 #849131

3Noreen schreef:
Zoveel kunnen zien in een wazig plaatje doet me denken aan een Rorschach inktvlek methode. Je ziet wat je wilt zien. Ik zie voornamelijk jpg artefacten.

Absoluut! Ondertussen wel geleerd hoe de delen van een samengestelde kiel genoemd worden. Helaas is er niemand die iets kan zeggen over de grootte van de stompjes (die m.i. niet corresponderen met wat je zou verwachten bij afgebroken bouten), ook is het zeer regelmatige patroon in wat anderen "jpg artifacts" noemen niet verklaard. Zelfs (en heel wss...) al kan hier geen sluitende theorie mee gevonden, het kan nog steeds leerzaam zijn en inzicht geven.

In draadjes over zeiltrim wordt toch ook wel eens wat heen en weer getheoretiseerd!?

De Wikipedia zegt:
Koffiedik kijken
...
Na het drinken van de koffie gaat de waarzegger het achtergebleven patroon in het koffiedik interpreteren. Soms wordt de cliënt gevraagd om eerst nog in de drab te roeren of deze op een schoteltje te doen. Ook kan gebruikgemaakt worden van een kop of schotel waarop afbeeldingen staan van bijvoorbeeld de dierenriem, speelkaarten of andere symbolen. De afbeeldingen die niet met koffiedik bedekt zijn, zijn op de cliënt van toepassing.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 07:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 07:25 #849135

Kapiteinmomo schreef :
Gezien de enorme media aandacht aangaande het ongeluk met Frans Maas en Crew, kunnen de oudere bootjes in waarde verminderen.

Nou dat valt wel mee, tenzij iedereen met sensationele maar losse statements die een zekere kapitein maakt mee gaat praten zonder de moeite te nemen iets verder te kijken naar het complete verhaal ;)
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 07:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 07:36 #849141

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3035
Fly-Tour schreef :
Wederom zie ik weer draadeinden die niet door de spanten heen zitten, maar op een vlak langsliggend deel vast. Ik begin toch nieuwsgierig te worden hoe dat dan verankerd zit aan de spanten bij al deze boten.

Ik heb hier op de Winner werf een keer een vraag over gesteld. Bevestiging aan het metalen frame in de spanten maakt het geheel zodanig stijf dat er bij grondberoering makkelijk schade optreedt. Een heel klein beetje flexibiliteit door bevestiging van de kiel aan het (dikke!) laminaat is een meer vergevingsgezinde constructie. Uiteraard moeten de spanten wel goed ingelamineerd zijn.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 08:00 #849152

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 832
Nachtvlinder schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Gezien de enorme media aandacht aangaande het ongeluk met Frans Maas en Crew, kunnen de oudere bootjes in waarde verminderen.

Maar de vraag naar traditionele Sspant jachten explosief stijgen. :woohoo:

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 08:14 #849155

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Klopt neem nou bijvoorbeeld een Mariholm IF machtig bootje volledig S Spant.
Loopt hoger en harder dan poly soortgenoten.

Tijdloze investering :)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 08:37 #849165

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
Kapiteinmomo schreef :
Klopt neem nou bijvoorbeeld een Mariholm IF machtig bootje volledig S Spant.
Loopt hoger en harder dan poly soortgenoten.

"Poly" = polyester?
En waarvan is een Marieholm IF dan gebouwd, dacht je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 08:54 #849178

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Door de afvallende kielen , wil ik zo'n soort jacht niet meer en alleen nog een polyester s spant met volledig geintregeerde kiel, s-spant van staal of een stalen boot met dooskiel. :whistle:

En toch, in die ontwerpen zitten wel een belangrijk tweetal veiligheidspluspunten tov de gewone jachten met aangehangen kiel en vrijhangend roer.

A. Kiel afbreken, vergeet het maar bij een S spant die een samengesmolten geheel is. (Zijn ook uitvoeringen met los ballastgedeelte bij.)


B. Het roer eronderuit varen midden op de stille oceaan tegen een object onder water, daardoor een gat in je romp en daardoor dood, vergeet het maar bij een S. spant.

Deze voordelen zijn ook de voordelen van mijn verder zeer lompe Moedt boot die eigenlijk verder voor geen meter zeilt, maar zit wel veilig op dat gebied.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 08:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 09:07 #849181

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zit te denken aan een nood-losbreekinrichting voor de verstaging, zodra de kiel af zou breken, dat je de verstaging in een quick response kunt laten losschieten aan loef. Zodat het spul wellicht niet ondersteboven gaat, maar je mast dan gewoon compleet overboord gaat en niet je boot de ondergang in trekt wegens gebrek aan ballast..

Dit , omdat we het hier op zf er al vaak over gehad hebben om een schaar of iets bij ons te hebben aan boord, waar we in geval van mastbreuk/mast over boord, de stagen mee door moeten kunnen halen zodat we er vanaf zijn..

Het is alleen niet eenvoudig te construeren, je hebt dan weer het gevaar van onbedoeld gebruik ervan en dus mast lossen terwijl dat niet moet!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 09:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 09:13 #849188

Fly-Tour schreef :
Ik zit te denken aan een nood-losbreekinrichting voor de verstaging, zodra de kiel af zou breken, dat je de verstaging in een quick response kunt laten losschieten aan loef. Zodat het spul wellicht niet ondersteboven gaat, maar je mast dan gewoon compleet overboord gaat en niet je boot de ondergang in trekt wegens gebrek aan ballast..

De simpelste oplossing is dan dat je de kiel scharnierend maakt naar links en rechts, en dan bevestig je de stagen buiten de boot om via een rollertje op de voetrail aan de onderkant van de kiel.
ZO blijft je bootje altijd rechtop varen (sneller en comfortabeler) en als de mast door de wind naar lij gaat dan trekt hij de kiel omhoog aan loef. Volautomatische controle over de hoeveelheid wind. En de boot kan niet meer omvallen. Alleen maar voordelen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 09:13 #849189

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Fly-Tour schreef :
Ik zit te denken aan een nood-losbreekinrichting voor de verstaging, zodra de kiel af zou breken, dat je de verstaging in een quick response kunt laten losschieten aan loef. Zodat het spul wellicht niet ondersteboven gaat, maar je mast dan gewoon compleet overboord gaat en niet je boot de ondergang in trekt wegens gebrek aan ballast..

Dit , omdat we het hier op zf er al vaak over gehad hebben om een schaar of iets bij ons te hebben aan boord, waar we in geval van mastbreuk/mast over boord, de stagen mee door moeten kunnen halen zodat we er vanaf zijn..

Het is alleen niet eenvoudig te construeren, je hebt dan weer het gevaar van onbedoeld gebruik ervan en dus mast lossen terwijl dat niet moet!
dan zou ik eerder een soort van airbag in de mast maken die bij het afbreken van de kiel er voor zorgt dat je niet doorkantelt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 09:27 #849199

Kapiteinmomo schreef :
Klopt neem nou bijvoorbeeld een Mariholm IF machtig bootje volledig S Spant.
Loopt hoger en harder dan poly soortgenoten.

Tijdloze investering :)

Is dat zo?
Kan ik me met een SW van 110 moeilijk voorstellen .
Overigens bedoel je met "poly soortgenoten" waarschijnlijk de vergelijking met de "echte" IF ( international Folkboat) en die is inderdaad van hout maar die heeft een SW van 111.
Dan is mijn Leisure 27 met 109 nog sneller :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 09:38 #849205

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Yellow Boat schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Klopt neem nou bijvoorbeeld een Mariholm IF machtig bootje volledig S Spant.
Loopt hoger en harder dan poly soortgenoten.

Tijdloze investering :)

Is dat zo?
Kan ik me met een SW van 110 moeilijk voorstellen .

Varen nogal wat Mariholms IF mee tijdens de zomeravondwedstrijden Kaag , Hagoort Zeiltje erop en een dikke spi,
deze boten laten je alle hoeken van het meer zijn.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 09:58 #849211

Joop66 schreef :
Jeroen-pion schreef :
@ fly tour

Bij mij zit er hardhout in , volgens v/d stadt alleen al mal voor het laminaat het laminaat en de vorm moet de sterkte maken , wat erin zit maakt niet uit

Aldus Cees van Tongeren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fundamenteel klopt dat.

Maar.

Door de druk van de bouten kan het vulmiddel indrukken. Op dat moment verliest het laminaat (glasvezel) zijn vorm, en is de krachtinleiding zoveel anders dat de berekende sterkte wel eens weg kan zijn.

Dit is een van de meest gemaakte vergissingen: de vorm onder totale belasting, is degene die de kracht moet weerstaan. Niet als t nieuw uit de mal komt.

Ja ok helder, dus dat zal de reden zijn dat de bouten / draadeinden NIET door de wrangen gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 10:00 #849212

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Baasklusje schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik zit te denken aan een nood-losbreekinrichting voor de verstaging, zodra de kiel af zou breken, dat je de verstaging in een quick response kunt laten losschieten aan loef. Zodat het spul wellicht niet ondersteboven gaat, maar je mast dan gewoon compleet overboord gaat en niet je boot de ondergang in trekt wegens gebrek aan ballast..

De simpelste oplossing is dan dat je de kiel scharnierend maakt naar links en rechts, en dan bevestig je de stagen buiten de boot om via een rollertje op de voetrail aan de onderkant van de kiel.
ZO blijft je bootje altijd rechtop varen (sneller en comfortabeler) en als de mast door de wind naar lij gaat dan trekt hij de kiel omhoog aan loef. Volautomatische controle over de hoeveelheid wind. En de boot kan niet meer omvallen. Alleen maar voordelen!

In gedachte hoor ik de discussie weer die we bij je aan boord voerden (tijdens een trimclinic) waarbij een markant lid van dit forum stelde dat een kantelkiel altijd naar lij hangt....

Is het overigens niet simpeler om je kiel middels een paar dunne kabeltjes op te hangen aan de borgpennen van de verstaging?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 10:06 #849214

Kapiteinmomo schreef :
Yellow Boat schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Klopt neem nou bijvoorbeeld een Mariholm IF machtig bootje volledig S Spant.
Loopt hoger en harder dan poly soortgenoten.

Tijdloze investering :)

Is dat zo?
Kan ik me met een SW van 110 moeilijk voorstellen .

Varen nogal wat Mariholms IF mee tijdens de zomeravondwedstrijden Kaag , Hagoort Zeiltje erop en een dikke spi,
deze boten laten je alle hoeken van het meer zijn.
. Maar jij kan ook niet zeilen. :P
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 10:17 #849215

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
helmsman 38 schreef :
Maar jij kan ook niet zeilen. :P

Klopt ik begrijp er helemaal niets van.. :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 10:45 #849225

Koezt schreef :


Is het overigens niet simpeler om je kiel middels een paar dunne kabeltjes op te hangen aan de borgpennen van de verstaging?

Daar zat ik ook aan te denken. Tevens een manier om het Markermeer van waterplanten te ontdoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 13:30 #849271

Aan t zeilen nu met de tapas. 2 bft.
Eerste half uur okay gegaan. Alles hangt er nog onder.
Reddingsvlot hang er al achter.
Ik blijf op zwem afstand van de wal.
Je weet maar nooit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 13:33 #849275

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb zojuist nog even wat extra voorspanning op de kielbouten gezet.
Je weet maar nooit.. Ik zeil er niet eens mee, maar dat maakt niet uit, toch even checken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 13:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 13:36 #849276

Baasklusje schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik zit te denken aan een nood-losbreekinrichting voor de verstaging, zodra de kiel af zou breken, dat je de verstaging in een quick response kunt laten losschieten aan loef. Zodat het spul wellicht niet ondersteboven gaat, maar je mast dan gewoon compleet overboord gaat en niet je boot de ondergang in trekt wegens gebrek aan ballast..

De simpelste oplossing is dan dat je de kiel scharnierend maakt naar links en rechts, en dan bevestig je de stagen buiten de boot om via een rollertje op de voetrail aan de onderkant van de kiel.
ZO blijft je bootje altijd rechtop varen (sneller en comfortabeler) en als de mast door de wind naar lij gaat dan trekt hij de kiel omhoog aan loef. Volautomatische controle over de hoeveelheid wind. En de boot kan niet meer omvallen. Alleen maar voordelen!

Hehehe, daar is weer iemand rijp voor een multihull ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 16:12 #849321

roozeboos schreef :
Aan t zeilen nu met de tapas. 2 bft.
Eerste half uur okay gegaan. Alles hangt er nog onder.
Reddingsvlot hang er al achter.
Ik blijf op zwem afstand van de wal.
Je weet maar nooit.

Je hebt die spanband er nog niet omheen?? :ohmy: :ohmy:

Chris, 1 ding is zeker, jij bent niet bang ahahahah
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 16:13 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 17:03 #849337

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3514
Baasklusje schreef :
Die constructie heb ik nou nog nooit ergens gezien.
Ik ook niet. :laugh:
De contraplaten in de lengte en over de wrangen?
Waarom zou dat sterker zijn?
Voor alle duidelijkheid; schuin er overheen.
De ene links er voor en de andere rechts erachter.
Ooit verzonnen omdat ik het niet zo slim vond de wrang, precies op de plaats waar het buigend moment het grootst is, door een boutgat te verzwakken (wat wel zo op de tekening stond).
Ik had natuurlijk ook de wrang breder kunnen maken.
Wat als de wrang een wat buigen of, erger, inzakken? Dan komt er direct ruimte in de bouten en is de voorspanning weg. Langere bouten hebben dat natuurlijk sowieso eerder.
Buigen kan (iets wat niet buigt, breekt) maar wrangen die ik maak zakken niet in.
En wat als die platen (die dan slecht ondersteund zijn) gaan buigen?
Zoals ik al schreef heb ik daar U-profieltjes voor gemaakt uit 8 mm rvs. Doorsnede: 80 breed, 40 hoog.
Moet je aardig aan scheuren om die bij een boutafstand van (laat het 15-16 cm zijn geweest) te buigen. Overigens is die ondersteuning prima. Het zit alleen niet onder de moer maar dat is ook niet nodig.

Nu zal de constructie, zoals op de foto, echt wel sterk genoeg zijn, een wat dikker vlak kan die kracht ook opvangen, maar die ingelamineerde schuimstrook moet je dan geen wrang noemen. Het enige wat dat profiel doet is de huid in de vorm houden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 17:17 #849340

De constructie van zeekraal had ik ook bij het kiel project in gedachten, het kan niet sterk genoeg.

Dat dacht ik omdat ik bij 1 wrang naar binnen kon kijken en het hout was wat nat en gaar.

Zodoende had ik daar over met v/d stadt kontakt.

Het gesprek leerde me dus:

Hout geen probleem, diende als mal

Dat toevoegen van staal zeker niet doen, het wordt te stijf op 1 plek, daar is de romp van de pion in elk geval niet opgebouwd




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 17:45 #849345

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Fly-Tour schreef :
Ik heb zojuist nog even wat extra voorspanning op de kielbouten gezet.
Je weet maar nooit.. Ik zeil er niet eens mee, maar dat maakt niet uit, toch even checken.
Teveel voorspanning is ook niet goed. Retorquen (aantrekmoment controleren) betekend eerst een slag losdraaien dan op torque waarde zetten. Waarschijnlijk zal de bout met kit zwaar draaien, dan heeft dit geen zin. Bedenk ook dat bij een gekitte bout je de kit losbreekt waardoor inwatering optreedt! Beter is dan bout eruit, geheel schoonmaken, dun laagje primer op de bout, laten drogen en met kit terug plaatsen.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 17:51 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 04 juli 2017 17:52 #849346

kbakker schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik heb zojuist nog even wat extra voorspanning op de kielbouten gezet.
Je weet maar nooit.. Ik zeil er niet eens mee, maar dat maakt niet uit, toch even checken.
Teveel voorspanning is ook niet goed. Retorquen (aantrekmoment controleren) betekend eerst een slag losdraaien dan op torque waarde zetten. Waarschijnlijk zal de bout met kit zwaar draaien, dan heeft dit geen zin. Bedenk ook dat bij een gekitte bout je de kit losbreekt waardoor inwatering optreedt! Beter is dan bout eruit, geheel schoonmaken, dun laagje primer op de bout, laten drogen en met kit terug plaatsen.

Volgens mij was dat een grapje ..........


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl