TheoBakker schreef :
Wat ik mis in de discussie is als volgt: op alle zeiljachten gaat in de loop van de tijd alles wel 1 x kapot. Ook al die zaken die bij nieuwbouw correct gedimensioneerd zijn. De kans is dus ook aanwezig bij de kiel/kielbouten.
Mijn conclusie is nog steeds: kielbouten moet je kunnen onderhouden en kunnen vervangen (preventief).
Allemaal prachtig als alles goed is berekend en uitgevoerd, maar bij nieuwstaat klopt het dan.
Vermoedelijk is bij een aantal kielafvallingen mede sprake van schade uit het verleden, die dus niettraceerbaar en vervangbaar was.
Je noemt twee dingen met betrekking tot onderhouden van je kielbouten.
Preventief onderhoud. Welke boten krijgt tegenwoordig een onderhoudsplan mee met aanschaf? En wat houdt dat onderhoudsplan in. Wat kielbout onderhoud betreft vrees ik dat er weinig in zal staan. Dan is het gevoelsmatig een eigen plan maken. Toch heb ik hier op het forum wel eens een stukje van een preventief onderhoudsplan gezien. Je zou voor jezelf een inspectie plan kunnen maken om de status van je constructie en bouten te controleren.
Binnen:
Hoe ziet je bilge eruit, ziet er roestvorming op de kielbouten, kan er water intreding plaats vinden, hoe ziet het samengestelde constructie (laminaat, verstevigingspalten, langs en dwarsligger) eruit? Maak onder zeil je vloer boven de kiel open en inspecteer onder belasting over BB en SB het samengestelde constructie (laminaat, verstevigingsplaten, langs en dwarsliggers en de bout/moer) op beweging. Met overstag gaan goed opletten.
Buiten;
Bij elke uitwaterhaling je kielnaad goed inspecteren of de kit gebroken is. Een voorheen mooie kit naad die nu gebroken is duidt op mogelijke problemen waardoor nu mogelijk ook vocht intreding tussen kiel en romp plaats vindt. Dan is het de vraag of met installeren kiel een kitkraagje rond elke bout geplaatst is. Beide toestanden (binnen/buiten) zegt iets over je bouten en constructie.
Schade;
Bij op de kiel klappen zal de bout waarschijnlijk niet het probleem zijn maar de constructie er omheen. Inwendige schade (samengestelde laminaat, verstevigingplaten, langs en dwarsliggers) is lastig waar te nemen. Inspecteer binnen constructie daarom zoals bij ‘binnen’ omschreven. Vooral ter hoogte voor en achterzijde kielophanging met zijn langs verstevigingen, en wegzakken (ingetrokken) voorste kielbout. Dat doe je uiteraard direct of zo spoedig mogelijk na het gebeuren. Als je dan wel bijzonderheden ziet en/of plotselinge lekkages optreedt (ook al is dat weinig) is nader inspectie aan binnen en buitenzijde nodig.
Dan zal een keuze gemaakt moeten worden afhankelijk wat je geconstateerd hebt. Hier zullen vele meningen en emotie over zijn. Gezond verstand zegt je wat te doen. Een kiel losmaken en laten zakken doe je niet ff zomaar. Je kunt soms meer kapot maken dan bedoeld. Gebruik daarom goed passend gereedschap en niet scheef op de bout, een zeskantig dopsleutel is beter dan een 12 kant als ie erg vast zit. Gebruik in principe met installeren nieuwe bouten, moeren en ringen tenzij ze nog brandschoon zijn.