Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig?

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:10 #853667

Eens, je kunt hooguit kwalitatief achter een aantal verbanden en logica proberen te komen, niet kwantitatief. Dat neemt niet weg dat het leerzaam is om een idee van de ordegroottes te krijgen.
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 14:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:14 #853669

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
kbakker schreef :
Bij een schuine kiel waar de zware bulb ver naar achteren geplaatst is, waarvan mogelijk het gewicht resultante onder de achterste bevestiging bout hangt
Het gewicht van de kiel is peanuts vergeleken met het moment (kracht maal arm) en de kracht die daarbij speelt. Om er aan te rekenen zou ik de boot op een oor leggen onder 90 graden, de kiel in de lucht, en dan berekenen welke krachten op de draadeinden komen. Dan is ook vlot duidelijk dat de breedte van de kieloplegging erg belangrijk is. Natuurlijk willen snelle boten alles zo smal mogelijk met de nadelen van dien.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:19 #853671

Gijper schreef :
kbakker schreef :
Bij een schuine kiel waar de zware bulb ver naar achteren geplaatst is, waarvan mogelijk het gewicht resultante onder de achterste bevestiging bout hangt
Het gewicht van de kiel is peanuts vergeleken met het moment (kracht maal arm) en de kracht die daarbij speelt. Om er aan te rekenen zou ik de boot op een oor leggen onder 90 graden, de kiel in de lucht, en dan berekenen welke krachten op de draadeinden komen. Dan is ook vlot duidelijk dat de breedte van de kieloplegging erg belangrijk is. Natuurlijk willen snelle boten alles zo smal mogelijk met de nadelen van dien.

De kracht x arm = kracht juist het gewicht van de kiel

In mijn geval 1550 kg tis wat je peanuts noemt, met een kiel van 100kg ziet de berekening er toch heel anders uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:22 #853673

Gijper bedoelt wss dat als de boot rechtop ligt, de kracht op de bouten veroorzaakt door het gewicht van de kiel (niet door de voorspanning) peanuts is tov wanneer die boot op haar zijkant ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:23 #853674

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
kbakker schreef :
Ik zou op de ontwerper/bouwer vertrouwen dan welke zelfgemaakte berekeningen dan ook.

Gezien de jongste geschiedenis lijkt me dat niet zo'n goed plan.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:26 #853676

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
lodewijk stegman schreef :
3Noreen schreef :
creep

In Nederland noemen we dat fenomeen 'kruip'. Dat woord wordt gewoon begrepen door een Nederlandse ingenieur of technisch onderlegde ZF-er.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Van de ene moet ik in het Engels zoeken en van de ander de nederlandse worden gebruiken. word wel ingewikkeld.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:36 #853680

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
3Noreen schreef :
kbakker schreef :
Ik zou op de ontwerper/bouwer vertrouwen dan welke zelfgemaakte berekeningen dan ook.

Gezien de jongste geschiedenis lijkt me dat niet zo'n goed plan.

De huidige en problemen als vanouds hebben meer te maken met verzwakking door corrosie. Je kunt je beter daar op richten als je er wat aan wilt doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:45 #853684

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
3Noreen schreef :
kbakker schreef :
Ik zou op de ontwerper/bouwer vertrouwen dan welke zelfgemaakte berekeningen dan ook.

Gezien de jongste geschiedenis lijkt me dat niet zo'n goed plan.
Buiten dat: de meeste ontwerpers van de boten van aardig wat decenia oud waren kleine bedrijfjes die alleen of met enkele mensen de boel runden. Die zijn gespecialiseerd in lijnenplannen, in hoe boten varen en misschien een beetje stromingsleer en aerodynamica. Ze hebben op de HTS wel wat aan constructie gehad maar het is over het algemeen niet hun specialisme. Het zijn geen ingenieurs die dag in dag uit sterkte berekeningen doen. Ervaring bouwen met hoe bootjes varen krijg je meteen, ervaring van falende constructies pas veel later. Vuistregels toepassen uit de boekjes van Gerr en Principles of Yacht Design kunnen we allemaal wel maar dat maakt je niet de expert. Ook werden er regelmatig nog wat dingetjes aangepast door werven vanwege productie.
En wij helemaal blind op gaat wat zo'n ontwerper ooit bedacht heeft?
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 14:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 14:46 #853685

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Als je een bulp van een ton hebt die aan twee rijen van 5 bouten hangt is dat in vertikale stand 100kg per bout.
Als de bulp op één meter zit, de afstand tussen de rijen 10 cm en de boot op een oor wordt dat 10000kg aan vijf bouten dus 2000 kg per bout.
En als je op dat moment een golf onder je boot krijgt die de romp omhoog zwiept met 1g extra wordt het zomaar 4000 kg per bout.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 15:01 #853689

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Gijper schreef :
Als je een bulp van een ton hebt die aan twee rijen van 5 bouten hangt is dat in vertikale stand 100kg per bout.
Als de bulp op één meter zit, de afstand tussen de rijen 10 cm en de boot op een oor wordt dat 10000kg aan vijf bouten dus 2000 kg per bout.
En als je op dat moment een golf onder je boot krijgt die de romp omhoog zwiept met 1g extra wordt het zomaar 4000 kg per bout.

Klopt, dit zijn dynamische krachten als je onder zeil zit. Meeste tijd ligt de boot in de box. B.v. 30 jaar (minus zeiltijd) met een punt belasting op één bout positie (daar zit trouwens ook een langsmoment in vanaf voorzijde kiel). Dan zal de ontwerper op die plek tegenmaatregelen genomen hebben om als gevolg van die langdurige belasting doorzakken van je kielconstructie te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 15:15 #853692

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Philip schreef :
3Noreen schreef :
kbakker schreef :
Ik zou op de ontwerper/bouwer vertrouwen dan welke zelfgemaakte berekeningen dan ook.

Gezien de jongste geschiedenis lijkt me dat niet zo'n goed plan.
Buiten dat: de meeste ontwerpers van de boten van aardig wat decenia oud waren kleine bedrijfjes die alleen of met enkele mensen de boel runden. Die zijn gespecialiseerd in lijnenplannen, in hoe boten varen en misschien een beetje stromingsleer en aerodynamica. Ze hebben op de HTS wel wat aan constructie gehad maar het is over het algemeen niet hun specialisme. Het zijn geen ingenieurs die dag in dag uit sterkte berekeningen doen. Ervaring bouwen met hoe bootjes varen krijg je meteen, ervaring van falende constructies pas veel later. Vuistregels toepassen uit de boekjes van Gerr en Principles of Yacht Design kunnen we allemaal wel maar dat maakt je niet de expert. Ook werden er regelmatig nog wat dingetjes aangepast door werven vanwege productie.
En wij helemaal blind op gaat wat zo'n ontwerper ooit bedacht heeft?
Door schade en schande is ook de ontwerper/bouwer wijzer geworden, zij hebben daar ook hun verantwoording in. Als je nu naar de ontwerper/bouwer die info vraagt is dat daarin verwerkt, twijfel je daar nog aan dan ga je er dieper op in. Dan rest nog hoe voorkom je vocht intreding bij de bouten. Misschien heeft die daar ook een aangepast plan voor en ander weet ik wel wat te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 16:22 #853708

Wat ik mis in de discussie is als volgt: op alle zeiljachten gaat in de loop van de tijd alles wel 1 x kapot. Ook al die zaken die bij nieuwbouw correct gedimensioneerd zijn. De kans is dus ook aanwezig bij de kiel/kielbouten.

Mijn conclusie is nog steeds: kielbouten moet je kunnen onderhouden en kunnen vervangen (preventief).

Allemaal prachtig als alles goed is berekend en uitgevoerd, maar bij nieuwstaat klopt het dan.


Vermoedelijk is bij een aantal kielafvallingen mede sprake van schade uit het verleden, die dus niettraceerbaar en vervangbaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 19 juli 2017 17:57 #853732

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
TheoBakker schreef :
Wat ik mis in de discussie is als volgt: op alle zeiljachten gaat in de loop van de tijd alles wel 1 x kapot. Ook al die zaken die bij nieuwbouw correct gedimensioneerd zijn. De kans is dus ook aanwezig bij de kiel/kielbouten.

Mijn conclusie is nog steeds: kielbouten moet je kunnen onderhouden en kunnen vervangen (preventief).

Allemaal prachtig als alles goed is berekend en uitgevoerd, maar bij nieuwstaat klopt het dan.

Vermoedelijk is bij een aantal kielafvallingen mede sprake van schade uit het verleden, die dus niettraceerbaar en vervangbaar was.

Je noemt twee dingen met betrekking tot onderhouden van je kielbouten.
Preventief onderhoud. Welke boten krijgt tegenwoordig een onderhoudsplan mee met aanschaf? En wat houdt dat onderhoudsplan in. Wat kielbout onderhoud betreft vrees ik dat er weinig in zal staan. Dan is het gevoelsmatig een eigen plan maken. Toch heb ik hier op het forum wel eens een stukje van een preventief onderhoudsplan gezien. Je zou voor jezelf een inspectie plan kunnen maken om de status van je constructie en bouten te controleren.

Binnen:
Hoe ziet je bilge eruit, ziet er roestvorming op de kielbouten, kan er water intreding plaats vinden, hoe ziet het samengestelde constructie (laminaat, verstevigingspalten, langs en dwarsligger) eruit? Maak onder zeil je vloer boven de kiel open en inspecteer onder belasting over BB en SB het samengestelde constructie (laminaat, verstevigingsplaten, langs en dwarsliggers en de bout/moer) op beweging. Met overstag gaan goed opletten.

Buiten;
Bij elke uitwaterhaling je kielnaad goed inspecteren of de kit gebroken is. Een voorheen mooie kit naad die nu gebroken is duidt op mogelijke problemen waardoor nu mogelijk ook vocht intreding tussen kiel en romp plaats vindt. Dan is het de vraag of met installeren kiel een kitkraagje rond elke bout geplaatst is. Beide toestanden (binnen/buiten) zegt iets over je bouten en constructie.

Schade;
Bij op de kiel klappen zal de bout waarschijnlijk niet het probleem zijn maar de constructie er omheen. Inwendige schade (samengestelde laminaat, verstevigingplaten, langs en dwarsliggers) is lastig waar te nemen. Inspecteer binnen constructie daarom zoals bij ‘binnen’ omschreven. Vooral ter hoogte voor en achterzijde kielophanging met zijn langs verstevigingen, en wegzakken (ingetrokken) voorste kielbout. Dat doe je uiteraard direct of zo spoedig mogelijk na het gebeuren. Als je dan wel bijzonderheden ziet en/of plotselinge lekkages optreedt (ook al is dat weinig) is nader inspectie aan binnen en buitenzijde nodig.

Dan zal een keuze gemaakt moeten worden afhankelijk wat je geconstateerd hebt. Hier zullen vele meningen en emotie over zijn. Gezond verstand zegt je wat te doen. Een kiel losmaken en laten zakken doe je niet ff zomaar. Je kunt soms meer kapot maken dan bedoeld. Gebruik daarom goed passend gereedschap en niet scheef op de bout, een zeskantig dopsleutel is beter dan een 12 kant als ie erg vast zit. Gebruik in principe met installeren nieuwe bouten, moeren en ringen tenzij ze nog brandschoon zijn.
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 18:09 door kbakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 11 dec 2017 19:01 #898599

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 15 juni 2018 21:04 #952245

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Het kan dus wel... een kiel die blijft zitten bij een zware gronding! En dan ook nog eens bij een “average white boat”

Dit jacht kwam gisteren bij ons op werf werf om terug te gaan naar Hanse voor reparatie/regie. Heeft een orkaan in de carieb meegepakt en is per vrachtschip in Rotterdam afgeleverd!
De binnenkant zag er verrassend netjes uit trouwens! Geen gekraakte schotten, geen scheuren rondom de kiel in het vlak... alleen wel een noodroer en geen mast meer...







Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 15 juni 2018 21:05 #952246

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026






Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 18 juni 2018 12:31 #952813

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Das ist "nicht viel mehr" :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 18 juni 2018 14:16 #952853

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
zo was ik ook onder de indruk van het scheepje uit "van lagerwal wegzeilen" dit scheepje werd tot een paar keer toe op de rotsen gesmeten waarbij het op een gegeven moment helemaal uit het water op de rotsen op zijn kiel stond om vervolgens met de volgende golf weer verder te varen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 18 juni 2018 14:21 #952856

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
ALS er echt geen schade is, inderdaad. Maar dat kan je aan de hand van dat filmpje toch niet zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 18 juni 2018 14:29 #952859

Boot is in ieder geval niet aan stukken geslagen. Of ie water maakte, het roer er nog recht en helemaal aan zat. weten we niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kiel van giet ijzer draad einden inspectie nodig? 18 juni 2018 14:34 #952862

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Of dat de kiel er na 2 jaar alsnog af valt, er schotten gekraakt zijn etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl