3Noreen schreef :
kbakker schreef :
Eén van de zwaarst belastte constructie dient een starre verbinding te zijn, anders ben je lost. Zo zal de ontwerper dit ook geconstrueerd hebben. Contactvlak kiel moet aan de romp dragen (lees terplekke van elke ophanging daar waar de wrangen zitten). Bij elke ophangpunt wordt de kit er tussen uit geperst (ongeacht de dikte) tot die verbinding draag. Een flinterdun laagje wordt als één geheel beschouwd, dan praat je over een honderdste millimeter. Bij teveel kit zal het gedeelte tot de volgende ophangpunt er mogelijk niet geheel uitgeperst worden omdat die torgue alleen rond elke ophangpunt heerst. Dat betekent dat tussen de ophangpunten mogelijk een onwenselijke belasting op de romp betekenen. Een rupsje kit rond elke bout (om inwatering te voorkomen) en een rups kit rond raakvlak contour kiel levert een starre verbinding.
Loop voor je eigen beeldvorming een keer over een willekeurig terrein van een jachtenstalling en kijk bij hoeveel bootjes er een spoor van roest en of kit recent uit de verbinding kiel romp gekomen is. Vertel me daarna het bovenstaande verhaal nog eens. In een perfecte wereld bestaan oneindig starre verbindingen. In de wereld van de jachtjes bestaan die niet. Het is ondenkbaar dat een polyester constructie van 100 mm of meer, zo lang zijn deze bouten meestal, onder krachten van enkele tientalen kN geen flex vertonen.
Je haalt hier een paar verschillende zaken aan. Roest, kit, een veronderstelde flexibele polyester romp constructie en enkele tientallen Kn. Waarom denk je dat die enkele tientallen Kn zo belangrijk zijn? Om een kiel te hangen hoeft de moer niet vast te zitten, hij hangt er vanzelf al aan. Dat aanhaal momenten is bedoeld om van het totaal pakket die stevigheid te geven dat kiel en romp één geheel zijn en zo de krachten aan de kiel van de boot door te geven. De ontwerper weet hoe hij het samenstel van de rompconstructie gemaakt heeft en vandaar uit bepaald met hoeveel Kn de voorspanning op de kielbouten gezet dient te worden.
In een dikke laag kit (niet dragen kiel tegen romp) bij een ophangpunt geeft wrik mogelijkheden. Kiel kan minutieus kantelen en daarmee gaat zijkant kieldraagvlak op het vlak drukken en de bout extra belasten. Geen evenredige belasting op rompkielconstructie meer, maar een extra asymetrische punt belasting over op de toch al zwaar belaste samengestelde romp constructie. Als ie dat ook nog over de andere kant doet is dit gedoemd op den duur problemen te geven. Bedenk dat de Kn voorspanning, met een dikke laag kit waarbij de constructie niet draagt, geen waarde heeft. Een samengestelde romp constructie zal met de berekende voorspanning alle flex eruit getrokken hebben. Doet ie dat niet krijg je hetzelfde verhaal. Zie net dat soms kielen ook gelijmd zijn, wat mij in dit licht gezien niet verbaasd.
Kan me voorstellen dat die flexibiliteit wel in de samengestelde romp constructie zit. Vanaf de kiel via de huid, verstevigingen, wrangen naar de longerons (zeg maar) waterlijn zal een mate van flexibiliteit hebben en is daardoor sterker. Zie dit net als een vliegtuig vleugel, starre verbinding met de romp, maar de vleugel zelf (moet) flexibel zijn wat je ziet aan het bewegen van de vleugel tippen. Ik geef dit overdreven voorbeeld aan ter beeldvorming flexibiliteit versus een starre verbinding.
Roest, ik verbaas met altijd van al die roestige bouten, het begin van destructie. Heb daar eerder al wat over geschreven. Als voorbeeld wil ik deze mooie constructie beschrijven die kwalitatief met weinig middelen nog beter had kunnen zijn. Door wrijving tijdens aantrekken kielmoer zijn de contactvlakken (boutdraad, moer en ring) beschadigd waardoor de galvanische bescherming beschadig is. Gevolg onbeschermd materiaal welke gevoelig is voor corrosie. Dat zie je hier dus ook beginnen. Indien draad, moer en ring goed van kit voorzien waren had je dit begin van corrosie voorkom. De kit moet tussen de vlakken en schroefdraad uitkomen, hierdoor krijg je tevens een waterdichte constructie waardoor geen bilgewater onder en/of tussen de moer/ring en schroefdraad kan komen om corrosie aan de kielbout onder de moer te voorkomen. Na plaatsing overtollig kit verwijderen, ontvetten, drogen en in de primer. Is de bout zelf voor plaatsing geprimerd (waarop een flinke Kn voorspanning staat)? Hang eens een draadeind voor de helft geprimerd in zeewater en zie na een jaar het resultaat. Ik heb het hier dan over een situatie waar kwaliteit gewenst is.
[/quote]