Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Luchtzakken in kajuitboot

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 16:20 #1571847

Folkboot schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, dus we hebben het over 3 kuub lucht, ergens onder waterlijn.... zal nog niet meevallen op mijn boot!

De 3 kuub moet onder de waterlijn in lekke toestand zitten. Als je deze onder het dek plakt heb je een groot vlot met mast. Met het oppervlak van je dek kan je de dikte berekenen.

ja, dat is waar natuurlijk. Dan nog is 3m2 best veel ruimte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 16:22 #1571848

Philip schreef :
Ja leuke discussie waar ik destijds bij de refit wel veel over nagedacht heb. Ik heb toen zelfs offertes aangevraagd voor waterdichte deur naar de voorhut toe maar dat werd wel erg prijzig. Maar het kan wel.

Ik heb wel een extra waterdicht schot toegevoegd net voor de (doorgestoken) hennegatskoker en de kuipafvoeren. Een klap tegen het roer waardoor de hennegatskoker ontwricht werd, leek me destijds geen ondenkbaar schenario. En toen waren de wilde orca's er nog niet eens :P
Ook de bakskisten zijn nagenoeg waterdicht uitgevoerd tov de rest van de boot. Alleen de uitlaatslang loopt door een bakskist heen al is het stuk omhoog in een ingelamineerde pijp die een flinke lengte boven de waterlijn uitsteekt.

Het heeft wel een nadeel: een onderdekse stuurautomaat is wel een stukje lastiger (maar niet onmogelijk) geworden.


Voorin de boot heb ik wel nog wat werk om de laatste dingen waterdicht te maken maar ook daar is de basis gelegd door het bed in de punt te laten eindigen tegen een waterdicht schot flink ruim boven de waterlijn. De Titanic heeft laten zien dat dergelijke schotten beter tot dek kunnen doorlopen maar dat is toch wat onpractisch.

Dus ja, er wordt wel over nagedacht maar of het voldoende is, hoop ik nooit te testen. In ieder geval niet voordat het voorin ook op orde is.


De kolibri's hadden destijds onder de kuipvloer een aardig blok schuim zitten. Ik heb nooit nagerekend of dat genoeg was om te blijven drijven (het hout drijft zelf al maar de kiel etc. moet wel gecompenseert worden) maar er werd iig wel een beetje over nagedacht :)

leuk om te lezen, dit is wel de denkrichting waar ik ook op uitkom. Grootste obstakel is inderdaad de onderdekse drive van de AP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 16:25 #1571850

Het pleit wel voor zeilboten met aangehangen roer(en) :whistle:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 16:28 #1571853

ja dat is zo... kun je ook goed bij mocht er iets mee zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 17:07 #1571859

ilCigno schreef :
sjoerd1981 schreef :
[...] Een bilgepomp detecteert wel een situatie (als hij werkt), maar lost vervolgens niet het probleem op, dar moet je zelf actief doen (niet altijd makkelijk als een lek op een lastig bereikbare plek zit.
Ik neem aan dat je hier 'bilgealarm' bedoelde. Dat hij werkt is een kwestie van regelmatig even testen. Het staat bij mij dan ook op de checklists voor winterklaar maken en vaarklaar maken in het voorjaar. Tussendoor even testen is ook heel eenvoudig, geen moeite.

Uiteraard lost een bilgealarm het probleem niet op, maar het hele idee is dat je zeer vroegtijdig gewaarschuwd wordt en je dan nog een grote kans hebt de locatie van het lek te vinden én er iets aan te doen. Zonder alarm merk je pas wat als het water al boven de kajuitvloer staat (of nog later als er niemand binnen zit) en dan is het in een grote klotsbak met water, troep en olie vrijwel onmogelijk om de oorzaak van het lek nog te vinden.

Met veel schuim of luchtzakken blijft je boot dan wel boven water, maar waarschijnlijk is de boot dan economisch al verloren en is van zelfredzaamheid geen sprake meer. Je wordt door de hulptroepen van je boot geplukt (heli of reddingsboot) en de boot zelf moet door een berger opgehaald worden. Ik vermoed dat je verzekeraar in veel gevallen niet staat te springen om te betalen om een grotendeels gezonken boot netjes te bergen en weer op te knappen. Die betalen de dagwaarde en sturen een boot met een grote knijper...

Ja, dat klopt, bedoelde inderdaad bilge alarm.

En denk dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.
Voor grote boten (alles langer dan 6 meter is voor mij groot :) ) is voldoende drijfvermogen misschien niet echt handig.
Dan is voorkomen (goede afsluiters, eventueel op standpijp op een stalen boot, en (de mogelijkheid) tot compartimentering) denk ik het allerbelangrijkste.
Bij een klein bootje (kleiner dan 6 meter, zoals onze 15 voets oostzeejol) zijn luchtzakken best bruikbaar en praktisch. Want een klein bootje is echt zo volgelopen (over het algemeen wat sneller dan een grote boot..)
En schade bij vollopen… ik heb geen ingetimmerd interieur. Allemaal polyester. Mag best water in staan, no problem. Als hij maar blijft drijven, misschien wel koud en nat, maar bij voldoende drijfvermogen tijd genoeg om hulp in te roepen terwijl je niet in het water drijft..

Voor een zeegaand groot jacht waarbij hulp wel ff kan duren is een vlot natuurlijk noodzakelijk.
Maar dat is voor een klein bootje (wel op ijsselmeer / zeeuwse wateren/ langs de kust, maar geen meerdaagse tochten op zee) zijn luchtzakken wel een mooie toevoeging vind ik…
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 17:07 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 17:30 #1571863

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8723
.Voor grote boten is voldoende drijfvermogen misschien niet echt handig.

Zou de bouw van een Etap 46 wel eens hebben willen zien...

Laatst bewerkt: 12 juli 2024 17:31 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 18:20 #1571876

AndreAzuree schreef :
langs de kust of op het ijsselmeer kun je natuurlijk altijd nog wel ergens afstappen. Desnoods op het strand. Grotere oversteken is een ander verhaal.

Als dat zo zou zijn, dan zou er nooit iemand verdrinken op het Ijsselmeer…

Vanuit het midden van het Ijsselmeer, of zelfs de Oosterschelde naar de kant zwemmen kan nogal tegenvallen…
Daarbij ben je zwemmend (zonder (half) drijvend bootje) veel minder goed zichtbaar.

Een reddingsvlot is dan weer een beetje overdreven voor een klein bootje (maar is ook een oplossing natuurlijk..)

4 luchtzakken van 90 liter is voor mij genoeg om onzinkbaar te zijn in onze Midget 15.
Daarbij, snel opgepompt voordat je een iets grotere oversteek doet (ijsselmeer over, tochtje langs de kust)
In de haven zo weer leeg laten lopen.
Voor een rondje op de Kaag hoef je ze niet op te blazen natuurlijk…

Draadje is (voor mij) toch wel nuttig.

Qua reactie van Ilex: Etap heeft dat goed gedaan!

Maar ik denk dat het achteraan aanbrengen van voldoende drijfvermogen voor grote boten wel lastig is als dat niet af -fabriek is aangebracht…

Met onze midget 15 zijn we met 4 van deze zakken al onzinkbaar:

www.kuipersnautic.nl/crewsaver-luchtzak-122cm-36cm

360 liter. Met ingebouwde luchtkasten (schat zo’n 200 liter) is dat ruim voldoende om een drijvend vlot te hebben voordat je gered wordt. Koud en nat misschien wel, maar ook veel beter zichtbaar dan dobberend in het water..
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 18:21 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 21:03 #1571905

@Sjoerd: we hebben wel gewoon een vlot en bijboot bij ons natuurlijk...

Maar dan nog: een extra compartiment zou de veiligheid aanzienlijk vergroten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl