ilCigno schreef :
sjoerd1981 schreef :
[...] Een bilgepomp detecteert wel een situatie (als hij werkt), maar lost vervolgens niet het probleem op, dar moet je zelf actief doen (niet altijd makkelijk als een lek op een lastig bereikbare plek zit.
Ik neem aan dat je hier 'bilgealarm' bedoelde. Dat hij werkt is een kwestie van regelmatig even testen. Het staat bij mij dan ook op de checklists voor winterklaar maken en vaarklaar maken in het voorjaar. Tussendoor even testen is ook heel eenvoudig, geen moeite.
Uiteraard lost een bilgealarm het probleem niet op, maar het hele idee is dat je zeer vroegtijdig gewaarschuwd wordt en je dan nog een grote kans hebt de locatie van het lek te vinden én er iets aan te doen. Zonder alarm merk je pas wat als het water al boven de kajuitvloer staat (of nog later als er niemand binnen zit) en dan is het in een grote klotsbak met water, troep en olie vrijwel onmogelijk om de oorzaak van het lek nog te vinden.
Met veel schuim of luchtzakken blijft je boot dan wel boven water, maar waarschijnlijk is de boot dan economisch al verloren en is van zelfredzaamheid geen sprake meer. Je wordt door de hulptroepen van je boot geplukt (heli of reddingsboot) en de boot zelf moet door een berger opgehaald worden. Ik vermoed dat je verzekeraar in veel gevallen niet staat te springen om te betalen om een grotendeels gezonken boot netjes te bergen en weer op te knappen. Die betalen de dagwaarde en sturen een boot met een grote knijper...
Ja, dat klopt, bedoelde inderdaad bilge alarm.
En denk dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.
Voor grote boten (alles langer dan 6 meter is voor mij groot

) is voldoende drijfvermogen misschien niet echt handig.
Dan is voorkomen (goede afsluiters, eventueel op standpijp op een stalen boot, en (de mogelijkheid) tot compartimentering) denk ik het allerbelangrijkste.
Bij een klein bootje (kleiner dan 6 meter, zoals onze 15 voets oostzeejol) zijn luchtzakken best bruikbaar en praktisch. Want een klein bootje is echt zo volgelopen (over het algemeen wat sneller dan een grote boot..)
En schade bij vollopen… ik heb geen ingetimmerd interieur. Allemaal polyester. Mag best water in staan, no problem. Als hij maar blijft drijven, misschien wel koud en nat, maar bij voldoende drijfvermogen tijd genoeg om hulp in te roepen terwijl je niet in het water drijft..
Voor een zeegaand groot jacht waarbij hulp wel ff kan duren is een vlot natuurlijk noodzakelijk.
Maar dat is voor een klein bootje (wel op ijsselmeer / zeeuwse wateren/ langs de kust, maar geen meerdaagse tochten op zee) zijn luchtzakken wel een mooie toevoeging vind ik…