Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Luchtzakken in kajuitboot

Luchtzakken in kajuitboot 08 juli 2024 21:55 #1570976

Ik vroeg me laatst af: waarom zie je in open bootjes wel luchtzakken tegen zinken, en bij kajuitboten niet? Is het te kwetsbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 08 juli 2024 22:28 #1570977

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4273
Omdat het teveel ruimte in neemt voordat het effectief is.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 05:02 #1570991

Waarbij de ballast zoals aanwezig bij het merendeel van kajuitzeilboten ook volume vraagt om drijvende te houden.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 05:28 #1570993

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7222
was er niet al eens een topic over een soort airbags? kan het even niet vinden.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 06:01 #1570999

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Zoveel volume heb je toch niet nodig? Kijk tot waar de waterlijn komt, kijk naar de Etap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 06:05 #1571000

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6683
Maar een Etap is van zichzelf toch al onzinkbaar gebouwd? En daarmee niet de gemiddelde kajuitboot.
Kijk naar een Maxi77 (als willekeurig voorbeeld): daar hangt alleen al 800 kg ballast onder. Dan moet je al 800 liter luchtzak hebben om dat te compenseren, en heb je het nog niet over het rompgewicht.
Totaal anders dan een open zwaardbootje van in totaal misschien 250 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 06:10 #1571001

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
De Etap is net onzinkbaar door het volume isolatie/lucht in de dubbele schaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 06:48 #1571012

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6389
er bestaan zakken die je met de brandblusser kunt opblazen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 06:56 #1571015

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27928
hfx schreef :
De Etap is net onzinkbaar door het volume isolatie/lucht in de dubbele schaal.

Ja, maar zoals Apea al schreef: daarbij is die onzinkbaarheid van meet af aan in het ontwerp is geïntegreerd, door het extra volume over een groot oppervlak (de hele romp) te verspreiden. Bij elkaar is dat toch aardig wat volume, denk ik. Zonder die onzinkbaarheid zou een Etap van binnen een stuk ruimer zijn.

Die onzinkbaarheid in een kajuitboot aanbrengen in de vorm van luchtkasten in het interieur zou relatief veel meer ruimte kosten en wordt dus nooit (meer) gedaan.
Het gekke is dat de Victoire 22, die ik ooit had, wèl een soort luchtkasten had onder de hondekooien en in de boeg. Maar ik vermoed dat de inhoud bij elkaar (veel) minder was dan 1 m3, terwijl de Victoire 22 rond de 1100 kg woog. Die in de boeg kon nog dienen als aanvaringsschoot, maar verder hadden ze weinig nut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 06:57 #1571016

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Je kan je ook afvragen hoe lekker je nog op je boot zit als deze tot de gangboorden in de golven ligt te rollen. Dan zinkt hij misschien niet, maar of er nog iets van de stabiliteit over blijft vraag ik me af. Dan investeer ik liever in een goed vlot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 07:03 #1571019

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27928
Corst schreef :
Je kan je ook afvragen hoe lekker je nog op je boot zit als deze tot de gangboorden in de golven ligt te rollen. Dan zinkt hij misschien niet, maar of er nog iets van de stabiliteit over blijft vraag ik me af. Dan investeer ik liever in een goed vlot.

Het grootste deel van de 15 dodelijke slachtoffers bij de Fastnet-race van 1979 kwam om het leven omdat ze de boot te vroeg verlieten en in een vlot stapten.
Als duidelijk is dat de boot genoeg drijfvermogen heeft om ook volgelopen te blijven drijven, dan zou ik altijd aan boord blijven. Of een vlot droog blijft van binnen is ook maar de vraag en een drijvende boot van pakweg 10 meter wordt op afstand eerder opgemerkt dan een vlot.

De stabiliteit wordt volgelopen eerder groter dan kleiner, denk ik.
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 07:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 07:34 #1571022

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3782
hfx schreef :
De Etap is net onzinkbaar door het volume isolatie/lucht in de dubbele schaal.

' net onzinkbaar', als in de gangboord blijft boven water?
Ze zijn ooit met een Etap (22?) het kanaal zeilend over gestoken, met alle afsluiters geopend, zodat het water vrij de kajuit binnen kwam.
Ergens zwerft daar nog footage van.

Edit:
www.yachtingmonthly.com/gear/t...nsinkable-boat-31338

Een 21i
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 07:36 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 07:45 #1571026

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1105
In kajuitboten is het denk ik handiger om te werken met warerdichte schotten en compartimentering. Kost minder ruimte, en is mogelijk omdat de boot niet zo makkelijk kan volslaan als een open boot.

Toevallig was daar pas een youtube filmpje over van Uma
.
Beetje jip en janneke, maar toch een goed verhaal.
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 07:46 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 10:09 #1571060

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Wadloper schreef :
De stabiliteit wordt volgelopen eerder groter dan kleiner, denk ik.

Stabiliteit volgelopen is bijna nul. Groot deel van de stabiliteit van een schip wordt gevormd door het waterlijnoppervlak, en dat heeft een volgelopen schip niet meer (binnenkant is nu ook water).
Heel kort door de bocht uitgelegd, als je meer wil weten zoek dan op "Vrij vloeistof oppervlak"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 10:36 #1571068

jmarinis schreef :
In kajuitboten is het denk ik handiger om te werken met warerdichte schotten en compartimentering. Kost minder ruimte, en is mogelijk omdat de boot niet zo makkelijk kan volslaan als een open boot.

Toevallig was daar pas een youtube filmpje over van Uma
.
Beetje jip en janneke, maar toch een goed verhaal.


ja, ik zag deze ook langs komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 12:19 #1571092

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18279
AndreAzuree schreef :
Ik vroeg me laatst af: waarom zie je in open bootjes wel luchtzakken tegen zinken, en bij kajuitboten niet? Is het te kwetsbaar?
Wat luchtzakken zijn bij open boten, zijn waterdichte compartimenteringen bij kajuitboten. Het feit dat die er niet zijn bij het overgrote deel van de productieboten is een kostenkwestie in combinatie met de wetenschap dat het merendeel van de boten op binnenwateren of dicht bij land zeilt. In tegenstelling tot wat Uma beweerd is het vaak erg lastig om dit achteraf in te bouwen. Dat laat onverlet dat het voor zeegaande boten wel verstandig is om daar toch eens aandacht aan te schenken. Een (af werf aangebracht) waterdicht aanvaringsschot heeft de il Cigno in ieder geval ooit behoed voor zinken. Dat bleek toen wel minder waterdicht dan gedacht, maar was voldoende om de instroom kleiner te maken dan de bilgepompen aan konden. Uiteraard naderhand wel helemaal waterdicht gemaakt. Helaas is een waterdicht schot voor de roerkoning bij mij aan boord praktisch onmogelijk te realiseren. Gelukkig is mijn roerkoning wel van zeer robuust RVS.

Recent heb ik overigens ook een waterdicht compartiment rondom de log- en dieptetransducers gemaakt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 13:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 14:59 #1571112

Niet geheel waterdicht maar wel opgetrokken tot ruim boven de waterlijn: in onze huidig en vorig kajuitzeiljacht is af werf het achterpiekschot stevig, en geplaatst voor de hennegatkoker. Mocht het zo zijn dat het achterschip lek gestoten wordt (beide boten uitgerust met een negatieve spiegel) dan zal dat helpen de boot (langer) drijvend te houden. De achterpiek kan tot de bovenrand van het semi-waterdicht schot vol water komen te staan. Ongetwijfeld zal de boot door het gewicht van het water achterover gaan liggen, maar de bovenrand van het achterpiekschot zal boven de waterlijn blijven.

Johan.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 15:01 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 15:34 #1571120

Bij mij zit het waterdichte schot best ver naar voren, dus mijn gedachte was dat je onder de kuipvloer nog wat extra drijfvermogen zou kunnen toevoegen. Maar hoeveel kg/NM heb je nodig zodat het zin heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 15:38 #1571121

ilCigno schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik vroeg me laatst af: waarom zie je in open bootjes wel luchtzakken tegen zinken, en bij kajuitboten niet? Is het te kwetsbaar?
Wat luchtzakken zijn bij open boten, zijn waterdichte compartimenteringen bij kajuitboten. Het feit dat die er niet zijn bij het overgrote deel van de productieboten is een kostenkwestie in combinatie met de wetenschap dat het merendeel van de boten op binnenwateren of dicht bij land zeilt. In tegenstelling tot wat Uma beweerd is het vaak erg lastig om dit achteraf in te bouwen. Dat laat onverlet dat het voor zeegaande boten wel verstandig is om daar toch eens aandacht aan te schenken. Een (af werf aangebracht) waterdicht aanvaringsschot heeft de il Cigno in ieder geval ooit behoed voor zinken. Dat bleek toen wel minder waterdicht dan gedacht, maar was voldoende om de instroom kleiner te maken dan de bilgepompen aan konden. Uiteraard naderhand wel helemaal waterdicht gemaakt. Helaas is een waterdicht schot voor de roerkoning bij mij aan boord praktisch onmogelijk te realiseren. Gelukkig is mijn roerkoning wel van zeer robuust RVS.

Recent heb ik overigens ook een waterdicht compartiment rondom de log- en dieptetransducers gemaakt.

Bij mij vind ik dat dus ook een issue. Met 2 hennegatskokers als kwetsbare punten zou je daar nog een extra schot willen hebben. Lastig want die ruimte is nu ook deel van de bakskist en de plek waar de aandrijving van de stuuautomaat zit. Daarom dacht ik als alternatief aan drijflichamen. De werf heeft wel de boot met 3 pompen uitgerust, dus dat is wel een fijn idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 15:46 #1571123

Als de boot via de hennegatskoker volloopt, terwijl je dat niet tijdelijk voldoende kunt afdichten,of wegpompen, ben je de sjaak. Ook met drijflichaam. Waterdicht schot is wel een afdoende oplossing. Je zegt dat het niet kan, maar waar een wil is is altijd een weg, ongetwijfeld met de nodige creativiteit.

3 pompen, is dat een + of een - ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 15:47 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 15:49 #1571125

Als de boot via de hennegatskoker volloopt, terwijl je dat niet tijdelijk voldoende kunt afdichten,of wegpompen, ben je de sjaak. Ook met drijflichaam.

Dat weet ik zo net nog niet. Als het water niet verder kan dan tot het waterdichte schot, kun je toch de hoeveelheid "vol te lopen volume" beperken door luchtkasten?

Ik snap natuurlijk dat een waterdichtschot de beste oplossing is.

Meer pompen = langer drijven ;)
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 15:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:05 #1571141

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3727
AndreAzuree schreef :
Als de boot via de hennegatskoker volloopt, terwijl je dat niet tijdelijk voldoende kunt afdichten,of wegpompen, ben je de sjaak. Ook met drijflichaam.

Dat weet ik zo net nog niet. Als het water niet verder kan dan tot het waterdichte schot, kun je toch de hoeveelheid "vol te lopen volume" beperken door luchtkasten?

Ik snap natuurlijk dat een waterdichtschot de beste oplossing is.

Meer pompen = langer drijven ;)
Een bekend gezegde:"Pompen of verzuipen"!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:18 #1571143

AndreAzuree schreef :
Maar hoeveel kg/NM heb je nodig zodat het zin heeft?

Benaderd vanuit de Wet van Archimedes: ‘Een voorwerp, geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld ondervindt een opwaartse kracht, gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.’

Dus uitgaande van een Azuree 33, deze heeft een gewicht van 5.156kg en verplaatst daarmee in omstandigheden zoals bedoeld 5.156 Liter (op zoet water). Dus een volgelopen Azuree 33 heeft op zijn minst dat volume ondergedompeld in het water aan drijfvermogen nodig om op zijn minst zwevend in het water te blijven. Iedere liter lucht onder water staat dan bij benadering voor 10 N opwaartse kracht.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 17:23 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:22 #1571145

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18279
Je moet met een kajuitboot een beetje andersom denken dan bij een open boot. Bij die laatste gaat het er om dat de boot gekenterd toch blijft drijven. Bij een kajuitboot moet je meer redenen vanuit de gedachte "hoe hou ik instromend water zo veel mogelijk tegen". Uiteraard gaat het uiteindelijk ook om blijven drijven, maar je wilt bereiken dat je de boot en de bemanning kunt behouden en liefst nog verder kunt varen naar veilige haven. Luchtzakken gaan daarbij niet helpen, de boot is dan feitelijk al verloren.
..
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 17:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:31 #1571147

Heerlijk, om hierover te brainstormen. Mijn eerste serieuze zeilboot was een Vaurien (zie het draadje over de zeilcarrière) Deze was van (Bruynzeel) hechthout en gebouwd door E.G. van der Stadt te Zaandam. Doet eigenlijk niet ter zake maar het gegeven was dat deze open houten boot zonder luchtkasten op zichzelf bleef drijven. Maar het punt was dat je hem in die toestand niet leeg kon hozen. De (Van Heel) drijflichamen (luchtzakken) zorgden er voor dat de bovenrand van de zwaardkast boven het wateroppervlak kwam te liggen. En dan hielp hozen wel.

Ergens op ZF hebben we het weleens gehad over externe drijflichamen, dus als een tube op dekhoogte. Was ook een aardig draadje. Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 17:33 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl