Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Luchtzakken in kajuitboot

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:50 #1571157

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Waterrimpels schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar hoeveel kg/NM heb je nodig zodat het zin heeft?

Benaderd vanuit de Wet van Archimedes: ‘Een voorwerp, geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld ondervindt een opwaartse kracht, gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.’

Dus uitgaande van een Azuree 33, deze heeft een gewicht van 5.156kg en verplaatst daarmee in omstandigheden zoals bedoeld 5.156 Liter (op zoet water). Dus een volgelopen Azuree 33 heeft op zijn minst dat volume ondergedompeld in het water aan drijfvermogen nodig om op zijn minst zwevend in het water te blijven. Iedere liter lucht onder water staat dan bij benadering voor 10 N opwaartse kracht.
Maar je kan het gewicht van het gedeelte boot/kiel dat onder water zit toch niet dezelfde waarde geven als het gedeelte boven water?
Laat maar, verkeerd geredeneerd.
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 17:54 door hfx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:51 #1571158

Waterrimpels schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar hoeveel kg/NM heb je nodig zodat het zin heeft?

Benaderd vanuit de Wet van Archimedes: ‘Een voorwerp, geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld ondervindt een opwaartse kracht, gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.’

Dus uitgaande van een Azuree 33, deze heeft een gewicht van 5.156kg en verplaatst daarmee in omstandigheden zoals bedoeld 5.156 Liter (op zoet water). Dus een volgelopen Azuree 33 heeft op zijn minst dat volume ondergedompeld in het water aan drijfvermogen nodig om op zijn minst zwevend in het water te blijven. Iedere liter lucht onder water staat dan bij benadering voor 10 N opwaartse kracht.

ja dat had ik al begrepen. De vraag is, als het achterste compartiment vol loopt ( en de voorste 2e niet), hoeveel luchtvolume je dan nodig hebt, om het achterste deel toch voldoende drijfvermogen te geven zodat dat deel van de boot niet de diep inzinkt en toch wat vrijboord houdt? Is lastig te bepalen denk ik.
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 17:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:54 #1571160

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8723
Het ruimteverlies bij Etap neem ik er graag bij; kunnen mijn vrouwen minder meenemen ook :whistle:

Luchtzakken inwendig stouwen of in geval van nood opblazen geeft enorm veel ruimteverlies én een niet of moeilijk controleerbaar drijvende boot.

Hoe een lekgeslagen Etap drijft (38i na beuken op koraalrif)





En hoe een boot met nooddrijflichamen erbij ligt





De Etap is nog steeds zelfrichtende (90° met de bemanning op de lage kant), kan nog gereefd zeilen, heeft nog x-aantal % vrijboord over waardoor er nog gekookt kan worden of droog geslapen.
De andere... Tja...

www.sea-help.eu/en/news-genera...system-boot-sinking/
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 17:57 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:55 #1571162

ik begrijp dat iedereen die geen Etap zeilt, reddeloos verloren is. Damn.... had ik toch voor die Etap 34 moeten gaan??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 17:57 #1571164

Uiteindelijk is het om andere redenen heel verstandig tóch een vlot mee te nemen op een onzinkbare boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:00 #1571167

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18343
Op één of andere manier kan ik jou niet helemaal matchen met een Etap André :)
Niets ten nadele van Etaps overigens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:00 #1571169

nee, zijn prima boten waarschijnlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:00 #1571170

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8723
AndreAzuree schreef :
ik begrijp dat iedereen die geen Etap zeilt, reddeloos verloren is. Damn.... had ik toch voor die Etap 34 moeten gaan??

Heb foto's toegevoegd, was forumsoftwareprobleempje...

Ik denk dat het met jouw vraag nog wel eenvoudig kan bekeken/verbeterd worden.
Je hoeft niet héél het achterschip in 1 compartiment af te sluiten.
In jouw brede kont kan het ook in 2 of zelfs 3...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:02 #1571173

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8723
AndreAzuree schreef :
nee, zijn prima boten waarschijnlijk :)

Totaal niet te vergelijken, maar dat weet je
Een wedstrijd zal je er niet mee winnen, of het moet de Etap-cup zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:03 #1571174

zeker, ik ga eens inventariseren of en waar dat zou kunnen. Het middenstuk tussen de 2 roeren (waarbij mij het vlot ligt) is al een apart compartiment. Lastigste is waar het SB stuurwiel staat, dat loopt over in de bakskist (waar de autopilot ook staat)

Aan BB is het vrij makkelijk te doen, tussen kooi en hennegatskoker, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:03 #1571175

Feit is dat je bij een zeegaande boot een goede risico analyse moet maken. Wat als ….
Een boot met een vrij hangend balansroer zonder een waterdicht schot aan de voorzijde van de hennegatskoker is naar mijn mening constructief onvoldoende zeewaardig.
Ik denk dat dit voor veel awb’s geldt :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:04 #1571177

Ik denk dat je gelijk hebt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:08 #1571179

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8723
AndreAzuree schreef :
Ik denk dat je gelijk hebt....

Ben zelfs benieuwd of er 1 AWB is die het wel op orde heeft :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:12 #1571181

@ André Het bepalen van het volume aan drijfvermogen aanwezig in een compartiment gaat mijn kennis van zaken te boven, dat is voer voor de echte ontwerpers. Maar ik vergelijk het met de volgende beredenering:

Wij hadden een Randmeer: open boot met luchtkasten in de dubbele bodem en in de voorpiek. Onder het achterdek een spatwaterdichte bergruimte. De boot zou volgelopen moeten blijven drijven. Maar ik beredeneerde ‘wat als de bergruimte achterin volloopt?’ Dus bedacht ik bergruimte op te offeren door de bergruimte deels te vullen met luchtzakken. Vanuit de beredenering: ‘waar lucht zit kan geen water zitten’.

Wat ik destijds ook bedacht: een luchtzak draagt pas bij aan drijfvermogen, wanneer deze ondergedompeld is. Met andere woorden: een luchtzak op het kajuitdak doet niets. Maar een luchtzak op de kajuitbodem in een volgelopen kajuitzeilboot wel. Eenvoudig voor te stellen dat een luchtzak dus vast moet zitten. Een losse luchtzak in het achteronder die gaat drijven doet niets aan een volgelopen boot. De opwaartse kracht ontstaat pas wanneer de luchtzak tegen het dek of kajuitdak zit. Beetje te laat … met andere woorden: het drijflichaam moet stevig vast zitten. En wel zo diep mogelijk in de romp.

Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 18:14 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:20 #1571184

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18343
Ilex schreef :
Ben zelfs benieuwd of er 1 AWB is die het wel op orde heeft

Dat hangt er vanaf wat je onder "op orde" verstaat, daar is geen éénduidig antwoord op. Hangt helemaal af van je persoonlijke risicoanalyse, je vaargebied, je type boot, je gebruik van de boot, je financiële mogelijkheden en vast nog een paar zaken. Ik vind dat mijn awb redelijk op orde is wat compartimentering betreft, maar daar kan iemand anders heel verschillend over denken. Als ik meer wil gaan doen grijpt dat te veel in op de intimmering, gebruiksgenot en restwaarde van de boot vanwege te grote aanpassingen (b.v. sterk verkleinde bakskist, plaatsen waterdichte schotten en deuren).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 18:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:22 #1571186

Purschuim terplekke compariment mee vullen als het fout gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:35 #1571191

Waterrimpels schreef :
@ André Het bepalen van het volume aan drijfvermogen aanwezig in een compartiment gaat mijn kennis van zaken te boven, dat is voer voor de echte ontwerpers. Maar ik vergelijk het met de volgende beredenering:

Wij hadden een Randmeer: open boot met luchtkasten in de dubbele bodem en in de voorpiek. Onder het achterdek een spatwaterdichte bergruimte. De boot zou volgelopen moeten blijven drijven. Maar ik beredeneerde ‘wat als de bergruimte achterin volloopt?’ Dus bedacht ik bergruimte op te offeren door de bergruimte deels te vullen met luchtzakken. Vanuit de beredenering: ‘waar lucht zit kan geen water zitten’.

Wat ik destijds ook bedacht: een luchtzak draagt pas bij aan drijfvermogen, wanneer deze ondergedompeld is. Met andere woorden: een luchtzak op het kajuitdak doet niets. Maar een luchtzak op de kajuitbodem in een volgelopen kajuitzeilboot wel. Eenvoudig voor te stellen dat een luchtzak dus vast moet zitten. Een losse luchtzak in het achteronder die gaat drijven doet niets aan een volgelopen boot. De opwaartse kracht ontstaat pas wanneer de luchtzak tegen het dek of kajuitdak zit. Beetje te laat … met andere woorden: het drijflichaam moet stevig vast zitten. En wel zo diep mogelijk in de romp.

Johan

ja, mee eens, daarom zou de ruimte onder de kuipvloer en tussen de stuurwielen niet zo gek zijn. Het kan nergens heen, en zit diep in het schip...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:36 #1571194

ilCigno schreef :
Ilex schreef :
Ben zelfs benieuwd of er 1 AWB is die het wel op orde heeft

Dat hangt er vanaf wat je onder "op orde" verstaat, daar is geen éénduidig antwoord op. Hangt helemaal af van je persoonlijke risicoanalyse, je vaargebied, je type boot, je gebruik van de boot, je financiële mogelijkheden en vast nog een paar zaken. Ik vind dat mijn awb redelijk op orde is wat compartimentering betreft, maar daar kan iemand anders heel verschillend over denken. Als ik meer wil gaan doen grijpt dat te veel in op de intimmering, gebruiksgenot en restwaarde van de boot vanwege te grote aanpassingen (b.v. sterk verkleinde bakskist, plaatsen waterdichte schotten en deuren).

Dat is natuurlijk de afweging. Afgezien van de bakskist aan SB, zou het bij mijn boot wel eens mee kunnen vallen, qua impact op timmering en gebruiksgenot. Ik denk zelfs dat het gunstig zou zijn voor de restwaarde. De boot wordt immers veiliger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 18:51 #1571202

Als je dit niet serieus laat engineeren en zeer netjes integreren is dit niet positief voor de restwaarde.

Maar wat ben je van plan met deze boot; verder dan Noordzeee/Kanaal, waar hulp lang op zich laat wachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 19:01 #1571208

eigenlijk niks meer dan jij zegt. Wedstrijdjes op binnenwater, en op zee. En vakanties op Noordzee / Kanaal. That's it. De langste stukken hebben we wellicht al gehad (Turkije - Italie) ;)

Is de engineering zo complex? In weze niet meer complex dan dat nieuwe schot in die oude Moody, hier ergens in een ander draadje, toch?
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 19:02 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 19:06 #1571212

Schotten niet nee, dacht dat je her en der opgeblazen zakken in wilde vastzetten… Kun je geen bun rondom roerkoningen bouwen?
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 19:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 19:32 #1571218

ah sorry, ik had het nu over schotten. Bun rondom zou vrij groot moeten zijn. Mechaniek van de roeren is aan elkaar verbonden (wel op zo'n manier, dat als 1 roer faalt, de andere het nog doet), en dan hebben we nog de issue met de stuurautomaat aan SB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 19:53 #1571225

Out of the box… Meedraaiende ruime flexibele hoezen? Soort gaiter die óók de drive bevat en om de koppelstangen sealed?
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 19:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 20:43 #1571238

klinkt goed, maar geen idee hoe dat eruit zou zien en of het bestaat. Dit weekend eens wat luikjes opentrekken en eens achterin kijken.

Maar laten we eerlijk wezen, met onze vaarbewegingen (binnenwater, op zee langs de kust, en een enkele oversteek), zijn we met een bijboot én een 6 persoonsvlot misschien niet zo slecht af....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 09 juli 2024 21:28 #1571245

Waterrimpels schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar hoeveel kg/NM heb je nodig zodat het zin heeft?

Benaderd vanuit de Wet van Archimedes: ‘Een voorwerp, geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld ondervindt een opwaartse kracht, gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.’

Dus uitgaande van een Azuree 33, deze heeft een gewicht van 5.156kg en verplaatst daarmee in omstandigheden zoals bedoeld 5.156 Liter (op zoet water). Dus een volgelopen Azuree 33 heeft op zijn minst dat volume ondergedompeld in het water aan drijfvermogen nodig om op zijn minst zwevend in het water te blijven. Iedere liter lucht onder water staat dan bij benadering voor 10 N opwaartse kracht.

Dat volume van 5156kg drijvend vermogen moet je verrekenen met het gemiddelde soortelijke gewicht van alle materialen waaruit de boot bestaat en de delta daarvan tussen het soortelijk gewicht van water. Met die delta kun je dan het aantal benodigde liters lucht berekenen.

Maar het aantal liter lucht dat je nodig hebt om de boot drijvende te houden is het aantal liter lucht dat zich nog in de boot onder de waterlijn aan de buitenkant van de boot bevind terwijl de boot reeds met water gevuld is maar nog net boven water blijft drijven (of hoger boven water indien gewenst).

Het aantal liter lucht dat nodig is om de boot op normale waterlijn te laten drijven is het aantal liter lucht dat zich onder de waterlijn bevindt als de boot in normale toestand ligt. Dat is natuurlijk een stuk meer volume dan bovenstaande half gezonken toestand.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 juli 2024 21:29 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl