Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Luchtzakken in kajuitboot

Luchtzakken in kajuitboot 10 juli 2024 18:46 #1571497

Nachtvlinder, ja daar zit de fout inderdaad. Ik ben in de mist gegaan met met volume en gewicht.

Even bijwerken:

Maxi 33
  • Waterverplaatsing: 4.500kg
  • Ballast gietijzer: 1800kg
  • Gewicht polyester en rest: 4500-1800=2700kg

Soortelijk gewicht
  • gietijzer: 7,2kg/dm3
  • polyester: 1,38Kg/dm3
  • water: 1,0 kg/dm3
  • zeewater: 1,027 kg/dm3 (verschil met zoet enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)
  • lucht: 0,00129kg/dm3 (enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)

Liter lucht per kgdm3 benodigd om "te zweven" op zoet water:
  • Gietijzer: 7,2-1,0=6,2L/kgdm3
  • Polyester: 1,38-1,0=0,38L/kgdm3

Obv de specificaties van onze boot hebben we dan minimaal nodig:
  • Gietijzeren ballast: 1800/7,2*6,2=1550L
  • Polyester: 2700/1,38*0,38=744L

Totaal 2294L aan lucht om onze boot te laten zweven.

Een Azuree 33 van Sailboatdata (volgens mij oudere model dan van André) zou dat betekenen:
  • Gietijzeren ballast: 1550/7,2*6,2=1335L
  • Polyester: 3700/1,38*0,38=1019L
Totaal 2354L aan lucht.

Zo dat lijkt mij realistischer om ook een Etap aan het drijven te krijgen :laugh:

Met evenveel liter aan luchtzakken (onder water) als waterverplaatsing dan steekt de boot weer even ver boven water uit als bij de normale waterlijn. Maar dat lijkt mij niet echt zinnig :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 juli 2024 18:48 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 10 juli 2024 18:51 #1571498

ok, dus 2m3 aan zakken zou genoeg zijn. Volgende vraag: Waar laat je die? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 10 juli 2024 19:11 #1571505

AndreAzuree schreef :
ok, dus 2m3 aan zakken zou genoeg zijn. Volgende vraag: Waar laat je die? ;)
CO2 gaspatronen ;)

Maar moment: De berekinging is nog steeds nogal pessimistisch. Dus even wat eraf scheren met aanname dat er houtwerk in zit van Okoume multiplex met een soortelijk gewicht van 500kg/dm3.

Met aanname dat er 1m3 aan houtwerk in onze boten zit:

Maxi 33
  • Waterverplaatsing: 4.500kg
  • Ballast gietijzer: 1800kg
  • Okoume multiplex/lichter hout: 500kg
  • Gewicht polyester en rest: 4500-1800-500=2200kg

Soortelijk gewicht
  • gietijzer: 7,2kg/dm3
  • polyester: 1,38Kg/dm3
  • okoume multiplex: 0,5Kg/dm3
  • water: 1,0 kg/dm3
  • zeewater: 1,027 kg/dm3 (verschil met zoet enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)
  • lucht: 0,00129kg/dm3 (enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)

Liter lucht per dm3 benodigd om "te zweven" op zoet water:
  • Gietijzer: 7,2-1,0=6,2L/dm3
  • Polyester: 1,38-1,0=0,38L/dm3
  • Okoume multiplex: 0,5-1,0=-0,5L/dm3

Obv de specificaties van onze boot hebben we dan minimaal nodig:
  • Gietijzeren ballast: 1800/7,2*6,2=1550L
  • Polyester: 2200/1,38*0,38=606L
  • Okoume multiplex: 500/0,5*-0,5=-500L

Totaal slechts 1656L ipv 2294L aan lucht nodig om onze boot te laten zweven. Besparing van ~28%.

Een Azuree 33 van Sailboatdata (volgens mij oudere model dan van André) zou dat betekenen:
  • Gietijzeren ballast: 1550/7,2*6,2=1550L
  • Polyester: 3200/1,38*0,38=881L
  • Okoume multiplex: 500/0,5*-0,5=-500L
Totaal slechts 1931L ipv 2354L aan lucht benodigd. Besparing van ~18%. (ja nog steeds twee kuub inderdaad ;) )

Wellicht nog wat verder te specificeren, maar misschien is het nu al te optimistisch.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 juli 2024 19:13 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 10 juli 2024 19:13 #1571507

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Zweven, bij volledige onderdompeling.
Voor enig deel boven water moet de wateraftrek nog gecompenseerd worden.
Neem daarvoor bijvoorbeeld een extra 1m3.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 10 juli 2024 19:24 #1571510

Klopt, dit is het minimale van het minimale en geen rekening houdend met dat het dek iets boven water blijft en dus de mast volledig uit het water blijft. Ik denk dat je met die 1000L extra lucht dan aardig in de buurt komt.

Kun je ook nog wat zeilen :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 juli 2024 19:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 15:30 #1571643

ok, dus we hebben het over 3 kuub lucht, ergens onder waterlijn.... zal nog niet meevallen op mijn boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 16:59 #1571664

Interessant! Etap zal dit volume slim verdeeld hebben? Schuim in sandwich zelf; een 10 cm isolatielaag langs de gehele huid; aantal loze ruimtes helemaal volschuimen/hermetisch afsluiten; bergruimtes vanaf de wanden sterk verkleinen? Zoiets?

Als ze dat slim doen geeft dat een goede isolatie, goed schoon te houden bergruimtes en een stijvere boot; als je dit “schuimgrid” aan de constructie bij laat dragen.
Laatst bewerkt: 11 juli 2024 17:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 17:48 #1571668

Orange Sunset schreef :
Met aanname dat er 1m3 aan houtwerk in onze boten zit:

Dat is wat teveel.
Ik heb het ooit allemaal opgemeten (Spirit 36) en meer dan 300 liter is het niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 17:52 #1571669

Nachtvlinder schreef :
Interessant! Etap zal dit volume slim verdeeld hebben?

Ook dat is te berekenen....
36 voeter nat oppervlak is ca 27 m2.
Daar moeten kiel en roer vanaf, blijft ca 22 m2.
Dan het vrijboord erbij, 2 maal 10 * 1 m 20 m2
En de spiegel, 2 m2.

Hebben we 44m2 oppervlak waar schuim tegenaan kan.
Met een volume van 2,5 m3 (2500 kg drijf) is dat 17 cm dik schuim.
Er kan natuurlijk ook schuim in holle ruimten overal, dus met 10 cm in de huid moet het gaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 juli 2024 17:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 18:22 #1571672

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8723
Dan krijg je niet het effect dat Etap bereikt.
De boot zal blijven drijven, maar weinig stabiliteit hebben, lijkt me.
Op heel veel plaatsen zit bij Etap geen schuim of slechts enkele cm's.
Op andere plekken (uiteinden) juist heel veel.

Blijven drijven is geen kunst. De manier waarop is minder vanzelfsprekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 18:31 #1571673

Precies: je moet dit zorgvuldig uitrekenen. Zomaar wat opvullen geeft wss niet het gewenste resultaat. Etap heeft hier omheen ontworpen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 18:54 #1571675

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
beetje tijdverdrijf dit? of gaat Andre zijn mooie bootje vol Purren?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 19:08 #1571678

Het hele forum is toch tijdverdrijf? Of haal jij er wat nuttigs uit/stop je er wat nuttigs in!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 19:16 #1571682

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
off topic vraag
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 21:46 #1571709

sy helios schreef :
beetje tijdverdrijf dit? of gaat Andre zijn mooie bootje vol Purren?

nee joh, er komt geen schuim bij mij aan boord. Misschien op mijn cappucino, maar meer ook niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 21:57 #1571711

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18343
Sterker nog, zeilen is tijdverdrijf :P

Wat mij wel opvalt is dat kennelijk veel zeilers zich best druk maken over het blijven drijven bij een lek. Ik zou zeggen, richt je eerst op het voorkomen (huiddoorvoeren op orde bijvoorbeeld) en in tweede instantie in het detecteren van een lek door een bilgealarm te installeren. Zo'n alarm is aanzienlijk goedkoper én effectiever dan welke luchtzak dan ook. Toch zie ik zo'n simpele voorziening maar weinig. Er wordt liever geld uitgegeven aan bilgepompen dan aan iets wat je kansen op het behoud van je boot flink vergroot. Mensen maken soms rare keuzes...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 11 juli 2024 22:17 #1571712

Ik snap je punt. Huiddoorvoeren zijn op orde. Pompen (3) ook, inclusief bilge-alarm, af-werf. Enige punt wat me niet lekker zit is dat hennegatskokers niet in een (kleiner) waterdichtcompartiment zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 04:54 #1571716

ilCigno schreef :
Sterker nog, zeilen is tijdverdrijf :P

Wat mij wel opvalt is dat kennelijk veel zeilers zich best druk maken over het blijven drijven bij een lek. Ik zou zeggen, richt je eerst op het voorkomen (huiddoorvoeren op orde bijvoorbeeld) en in tweede instantie in het detecteren van een lek door een bilgealarm te installeren. Zo'n alarm is aanzienlijk goedkoper én effectiever dan welke luchtzak dan ook. Toch zie ik zo'n simpele voorziening maar weinig. Er wordt liever geld uitgegeven aan bilgepompen dan aan iets wat je kansen op het behoud van je boot flink vergroot. Mensen maken soms rare keuzes...

Dat is misschien zo. Toch vind ik het concept van Etap geniaal. Er is geen betere veiligheid dan passieve veiligheid. (Ook goede afsluiters horen daarbij). Een bilgepomp detecteert wel een situatie (als hij werkt), maar lost vervolgens niet het probleem op, dar moet je zelf actief doen (niet altijd makkelijk als een lek op een lastig bereikbare plek zit.
Je hebt wel meer tijd om hulp in te roepen, dat dan weer wel…

Maar goed, bij onze kleine oostzeejol ( Midget 15) ben ik naar aanleiding van deze discussie toch aan het kijken hoe ik wat luchtzakken kan toevoegen. Het valt me wel mee hoeveel er dat moeten zijn. Hoewel ik geen huiddoorvoeren heb, kan ik de boot wel lekvaren, of een grote golf binnen krijgen (klein bootje zit zo vol :)

Als ik de eerdere mooie berekening zelf invul kom ik hier op uit:

* Waterverplaatsing: 700kg (500 +200kg bemanning+zooi)
* Ballast gietijzer: 240kg
* Gewicht polyester en rest: 700-240=460kg

* Soortelijk gewicht
* gietijzer: 7,2kg/dm3
* polyester: 1,38Kg/dm3
* water: 1,0 kg/dm3
* zeewater: 1,027 kg/dm3 (verschil met zoet enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)
* lucht: 0,00129kg/dm3 (enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)

Liter lucht per kgdm3 benodigd om "te zweven" op zoet water:
* Gietijzer: 7,2-1,0=6,2L/kgdm3
* Polyester: 1,38-1,0=0,38L/kgdm3

* Obv de specificaties van onze boot hebben we dan minimaal nodig:
* Gietijzeren ballast: 240/7,2*6,2=207L
* Polyester: 460/1,38*0,38=127L

* Totaal 334L aan lucht om onze boot te laten zweven.

Dus iets van 500 liter zou voldoende moeten zijn om echt te blijven drijven.

Op mijn toekomstige tochtjes langs de kust/ ijsselmeer is dat toch wel fijn als passieve veiligheid op een klein bootje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 08:38 #1571754

langs de kust of op het ijsselmeer kun je natuurlijk altijd nog wel ergens afstappen. Desnoods op het strand. Grotere oversteken is een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 09:53 #1571769

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18343
sjoerd1981 schreef :
[...] Een bilgepomp detecteert wel een situatie (als hij werkt), maar lost vervolgens niet het probleem op, dar moet je zelf actief doen (niet altijd makkelijk als een lek op een lastig bereikbare plek zit.
Ik neem aan dat je hier 'bilgealarm' bedoelde. Dat hij werkt is een kwestie van regelmatig even testen. Het staat bij mij dan ook op de checklists voor winterklaar maken en vaarklaar maken in het voorjaar. Tussendoor even testen is ook heel eenvoudig, geen moeite.

Uiteraard lost een bilgealarm het probleem niet op, maar het hele idee is dat je zeer vroegtijdig gewaarschuwd wordt en je dan nog een grote kans hebt de locatie van het lek te vinden én er iets aan te doen. Zonder alarm merk je pas wat als het water al boven de kajuitvloer staat (of nog later als er niemand binnen zit) en dan is het in een grote klotsbak met water, troep en olie vrijwel onmogelijk om de oorzaak van het lek nog te vinden.

Met veel schuim of luchtzakken blijft je boot dan wel boven water, maar waarschijnlijk is de boot dan economisch al verloren en is van zelfredzaamheid geen sprake meer. Je wordt door de hulptroepen van je boot geplukt (heli of reddingsboot) en de boot zelf moet door een berger opgehaald worden. Ik vermoed dat je verzekeraar in veel gevallen niet staat te springen om te betalen om een grotendeels gezonken boot netjes te bergen en weer op te knappen. Die betalen de dagwaarde en sturen een boot met een grote knijper...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 10:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 10:35 #1571781

De coefficiënt zelf heb je helaas bij een lekke boot niets aan, die is bij een zinkbare boot dan negatief en bij een onzinkbare boot Etap nog net positief.[/quote]



Het schuim gebruikt bij Etap neemt GEEN water op. Het zit tussen buiten en binnnenschaal van de boot, dus op plaatsen waar hetgeen bruikbare ruimte wegneemt, wel de beide delen met elkaar verbindt en dus sterkte en stijfheid bevordert.
Het opdrijven is zoveel dat nog met de boot gezeild kan worden.

Er zijn filmpjes op internet waarvolgelopen Etap´s zeilend Het kanaal oversteken begeleidt door een motorboot om te filmen en te slapen aan de overkant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 12:08 #1571809

Een paar zijdrijvers aan de buitenkant van je boot die zoveel volume hebben dat ze je boot boven water houden.

Een F27 vol gepompt met water, (alle drie de rompen) was voor certificaat onzinkbaar in Frankrijk
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 12:11 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 14:23 #1571832

  • Folkboot
  • Folkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
AndreAzuree schreef :
ok, dus we hebben het over 3 kuub lucht, ergens onder waterlijn.... zal nog niet meevallen op mijn boot!

De 3 kuub moet onder de waterlijn in lekke toestand zitten. Als je deze onder het dek plakt heb je een groot vlot met mast. Met het oppervlak van je dek kan je de dikte berekenen.
A Folkboat found me….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 14:29 #1571833

Zou wel handig zijn als je electra en kooktoestel gewoon blijft werken natuurlijk. Ook de kooien moeten droog blijven. Anders is bivakkeren in een vlot met geïsoleerde bodem wellicht beter dan te moeten zwemmen in een boot halfvol met koud zout klotsend water, nat geworden voorraden etc.

En dat vlot moet sowiezo mee voor als je je kiel verliest, je boot afbrandt etc...

Leuk en aansprekend verkoopargument voor instappers in de zeilsport kan ik mij voorstellen, maar ik denk dat het niet voor niets is dat zo weinig andere ontwerpers dit concept hebben omarmd...
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 14:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtzakken in kajuitboot 12 juli 2024 14:34 #1571835

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8123
Ja leuke discussie waar ik destijds bij de refit wel veel over nagedacht heb. Ik heb toen zelfs offertes aangevraagd voor waterdichte deur naar de voorhut toe maar dat werd wel erg prijzig. Maar het kan wel.

Ik heb wel een extra waterdicht schot toegevoegd net voor de (doorgestoken) hennegatskoker en de kuipafvoeren. Een klap tegen het roer waardoor de hennegatskoker ontwricht werd, leek me destijds geen ondenkbaar schenario. En toen waren de wilde orca's er nog niet eens :P
Ook de bakskisten zijn nagenoeg waterdicht uitgevoerd tov de rest van de boot. Alleen de uitlaatslang loopt door een bakskist heen al is het stuk omhoog in een ingelamineerde pijp die een flinke lengte boven de waterlijn uitsteekt.

Het heeft wel een nadeel: een onderdekse stuurautomaat is wel een stukje lastiger (maar niet onmogelijk) geworden.


Voorin de boot heb ik wel nog wat werk om de laatste dingen waterdicht te maken maar ook daar is de basis gelegd door het bed in de punt te laten eindigen tegen een waterdicht schot flink ruim boven de waterlijn. De Titanic heeft laten zien dat dergelijke schotten beter tot dek kunnen doorlopen maar dat is toch wat onpractisch.

Dus ja, er wordt wel over nagedacht maar of het voldoende is, hoop ik nooit te testen. In ieder geval niet voordat het voorin ook op orde is.


De kolibri's hadden destijds onder de kuipvloer een aardig blok schuim zitten. Ik heb nooit nagerekend of dat genoeg was om te blijven drijven (het hout drijft zelf al maar de kiel etc. moet wel gecompenseert worden) maar er werd iig wel een beetje over nagedacht :)
Laatst bewerkt: 12 juli 2024 14:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl