Nachtvlinder schreef :
Inderdaad
Normaal met breeklijntjes opgetrokken tegen de voetrail getrokken; activatie door explosieve ladingen zoals airbagpatronen of grote CO2 cylinders.
Een boot van 4 ton wvpl zal met een fractie meer dan 4 m3 lucht net voldoende hebben om het gangboord boven water te houden (als de opgeblazen balg ónder de voetrail blijft).
Hoeveel gram CO2 is dat??
4 ton aan materiaal met een soortelijk gewicht lager dan water, kan prima drijven met 0m
3 lucht
Even een proefberekening met als aanname dat alles aan boord behalve ballas een soortelijk gewicht heeft van polyester (lijkt mij ietwat pessimistisch). Waarschijnlijk iets te kort door de bocht, maar we gaan zien met als voorbeeld onze boot:
Maxi 33
- Waterverplaatsing: 4.500kg
- Ballast gietijzer: 1800kg
- Gewicht polyester en rest: 4500-1800=2700kg
Soortelijk gewicht
- gietijzer: 7,2kg/dm3
- polyester: 1,38Kg/dm3
- water: 1,0 kg/dm3
- zeewater: 1,027 kg/dm3 (verschil met zoet enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)
- lucht: 0,00129kg/dm3 (enorm klein, dus laat ik even weg uit verder berekeningen)
Liter lucht per kg benodigd om "te zweven" op zoet water:
- Gietijzer: 7,2-1,0=6,2L/Kg
- Polyester: 1,38-1,0=0,38L/Kg
Obv de specificaties van onze boot hebben we dan minimaal nodig:
- Gietijzeren ballast: 1800*6,2=11.160L
- Polyester: 2700*0,38=1.026L
Totaal
12.186L aan lucht om onze boot te laten zweven. Lijkt mij niet meer realistisch of er moet in de bilge een noodhendel zijn om de kiel te ejecten

-- dan hebben we genoeg aan iets meer dan 1.026L factor 12 minder
Een Azuree 33 van Sailboatdata (volgens mij oudere model dan van André) zou dat betekenen:
- Gietijzeren ballast: 1550*6,2=9.610L
- Polyester: 3700*0,38=1.406L
Totaal 11.016L aan lucht.
Met deze cijfers ben ik benieuwd waar de denkfout zit in deze methode en/of hoe een Etap dit voor elkaar krijgt met schuim dat een hogere dichtheid heeft dan lucht. Of ben ik enorm pessimistisch aan het rekenen?