Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dooskiel met beton

Dooskiel met beton 18 sept 2011 20:20 #223557

Beste lezers,

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een Domp 740 welke voorzien is van een dooskiel. Nu ben ik de afgelopen twee jaar druk bezig geweest met een complete refit en ook "onder de luikjes" in de kajuit heb ik inmiddels een blik geworpen.

Nu viel het mij op dat het beton (Welke indertijd in de kiel gestort is) niet meer helemaal 100% op het metaal van de kielbak aansluit. :unsure: Gevolg laat zich natuurlijk raden... Water tussen beton en staal, roest etc. :dry:

Nu viel mij ook op dat het beton achterin de boot (onder de kuip) minder hoog gestort is als voorin. Kortom als er water staat loopt het keurig naar het deel waar je bijna niet bij kunt. (onder de kuip dus :( )

Weg dweilen was weinig zinvol. Zodra het water weg was sijpelde het heel langzaam vanuit de voorkant (tussen de kieren) uit opnieuw naar achteren.

Nu heb ik diverse site bekeken en gelezen over dit probleem en iedereen spreekt van "wegbikken van het beton", behandelen van de kielbak en opnieuw (al dan niet met zakken lood) afvullen. Dit lijkt mij alleen niet echt een oplossing in mijn geval (bikken in de kajuit is geen goed plan)

Mijn plan is om de kieren rondom te vullen met een materiaal welke uithard onder water (er staat immers water in de kieren). Op deze manier kan er ook geen lucht bijkomen en wordt de roestvorming gestopt. Heeft er iemand een goed idee waar ik dit het beste mee kan doen of andere tips voor dit probleem?

Groet,
Ridder Allard 2.0
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 03:19 #223571

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
Ik denk dat je alleen kans van slagen hebt als je de boot droog zet en de dooskiel opent. Alleen dan kan je de kiel denk ik droog krijgen. Het magische zelfwerkende, onder water uithardende, lek dichtende en alle kieren opvullende roest stoppende en zuurstofuitsluitende materiaal dat je zoekt is nog niet uitgevonden.... ;)

Waarom is bikken in de kajuit een probleem? Mooie winterklus toch? Ik zelf zou het gewoon houden bij het leeg halen van de kiel, het ontroesten en goed conserveren van de binnenkant en het opnieuw vol storten, al dan niet met ponsdoppen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 03:38 #223572

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5253
ik zou dit probleem inderdaad met harde hand aanpakken, het vocht krijg je nooit meer uit het beton en zal alleen maar erger worden.
afgelopen winter had een boot bij ons in de haven het zelfde probleem .
nadat de boot op de kant ging heeft de eigenaar een aantal gaten in zn kiel geboord en hij is nogal geschrokken van de hoeveelheid water wat er uitkwam.
als je er niets aan doet zal je kiel van binnen uit wegroesten met alle gevolgen van dien. tja gewoon uithakken en goed behandelen van binnen en van buiten.
You lean to the left but you vote to the right
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 04:21 #223579

zijkant van de kiel er uit snijden, beton er uit en op nieuw vullen met lood na er uiteraard nieuwe platen ingelast te hebben. hou je ruimte over voor water en diesel tanks.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 04:40 #223583

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2126
sietse-ten schreef :
zijkant van de kiel er uit snijden, beton er uit en op nieuw vullen met lood na er uiteraard nieuwe platen ingelast te hebben. hou je ruimte over voor water en diesel tanks.

Dat is wel de eenvoudigste oplossing.

Het zou eventueel ook met epoxy kunnen (er zijn onder water uithardende soorten) maar het water dat in het beton staat krijg je niet eenvoudig weg. Of je moet om de 20cm een lang gat in het beton boren, en daar met hoge druk 50-250 bar) epoxy in injecteren. Daar zijn speciale pluggen en machines voor, welke vooral in de kelderrenovatie en betonrenovatie worden gebruikt. Op een gegeven moment drenst bij het injecteren de epoxy aan de zijkanten uit het beton, en neemt dan het vocht wel uit het beton mee omhoog. Maar 100% garantie heb je niet, en je hebt de staat van het metaal niet kunnen beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 07:27 #223635

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou voor de optie van Sietse gaan. Simpel en doeltreffend, en je kunt ook meteen de toestand van de platen van de kiel controleren.
Maar wat je ook op je klussenlijst moet zetten: uitzoeken hoe dat water naar binnen komt, en daar ook wat aan doen. Je kunt natuurlijk ook wel gaan genezen ipv voorkomen, dan moet je het nieuwe beton aan de bovenkant afdekken met epoxy oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 08:13 #223651

lood is een dure ballast. kleune ponsdoppen uit de plafond industrie werkt goed. dit vast gieten met een kunststof. De kiel eerst verzegelen met een primer en af-vast gieten polyester is het goedkoopst, of met polyurethaan, hiervan is het voordeel dat dat wat flexibel blijft en goed hecht aan staal. bovenzijde van de ballast eventueel afwerken met een glasmat en coat zodat het makkelijk schoon te maken is en evt. een dompelpompje kan plaatsen.
Als het water buiten je boot blijft, blijf je drijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 08:20 #223655

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Er worden in "te koop" loodbroodjes aangeboden, bij mijn weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 08:23 #223659

Dat volgieten met polyester moet je vooral niet in een keer doen want dan wordt het binnenin de ballast erg heet en kan de zaak zelfs in brand vliegen. Dus steeds een beetje en dan wachten tot het is uitgehard.
Of dat trouwens ook voor polyurethaan geldt weet ik niet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 08:39 #223669

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Ik heb in het verleden een wibo 2 gehad met hierin hetzelfde systeem.Vocht houd je niet buiten de deur al zou het alleen maar condenswater zijn.Bij mij is de onderkant van de kiel toen doorgeroest,de mazzel die ik had ,was dat ik op zeer ondiep lag en de boot 10 cm dieper op een zandbodem kwam te staan.Het is dus wel zaak om het te checken en grondig aan te pakken.Bodem van de kiel eruit snijden,beton verwijderen,ontroesten nieuwe plaat lassen primeren en weer met balast vullen.Veel werk maar zonde om niet te doen,als hij lek raakt is al je eerdere werk voor niets geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 09:09 #223680

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik zou het bij de eenvoudigste opties houden. Die van Sietse of gewoon uitbikken en opnieuw met beton vullen.

Alle andere opties geven veel te veel kans op mislukken zonder dat het zichtbaar is. Het is naar mijn idee totaal zinloos om veel geld uit te geven aan nodeloos complexe materiaal/techniek combinaties.

En als je dat toch wild wilt gaan met complexe/kostbare oplossingen, laat dan een nieuwe dooskiel tekenen die met lood volgegoten wordt en daarna dichtgelast wordt. Geen zuurstof=geen roest binnenin, dieper zwaartepunt is rechter op varen, dunnere kiel is sneller en hoger aan de wind.
Dan zie je misschien nog iets van de investeringen terug in de waarde van je schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 09:25 #223682

beewee schreef :
Ik zou voor de optie van Sietse gaan. Simpel en doeltreffend, en je kunt ook meteen de toestand van de platen van de kiel controleren.
oid.

waarschijnlijk komt het water binnen op een slechte las, zou niet de eerste zijn. ga je opnieuw voor beton met ponsdoppen, zet dan eerst de binnenkant een paar keer in de teer of betonlak.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 09:26 #223683

YELLOW BOAT schreef :
Dat volgieten met polyester moet je vooral niet in een keer doen want dan wordt het binnenin de ballast erg heet en kan de zaak zelfs in brand vliegen. Dus steeds een beetje en dan wachten tot het is uitgehard.
Of dat trouwens ook voor polyurethaan geldt weet ik niet.

Ad

Voor de polyester kan je een injectie harder gebruiken, de hars vermengen met de ballast wordt het niet kokend heet. voor polyurethaan geld dat niet. dat wordt niet heet krimpt niet en sluit goed af.
Als het water buiten je boot blijft, blijf je drijven.
Laatst bewerkt: 19 sept 2011 09:26 door Tante Nel. Reden: schrijffout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 11:06 #223725

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
PU is daarentegen wel weer heel gevoelig voor vocht. Klein beetje vocht dat zich mengt met de PU Hars en je hebt PU Schuim. Tenminste, bij de reparatie van mijn PU Stootrand....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 19 sept 2011 12:10 #223740

ik heb vroeger wel eens voor een klant afgekeurde loodhagel( toen er nog met lood geschoten mocht worden) vermengt met dunne epoxy, dus zoveel mogelijk hagel en weinig epxy. was voor een alu boot. maar is erg kostbaar. bovendien waarom zou je in een stalen kiel met kunstharsen gaan werken, cement is ook nog roest werend.( en veel goedkoper.)
maak een cementmix en stort er zoveel mogelijk ijzer in (in een cement mixertje) tot je een zeer stevig mengsel krijgt. beton krimpt iets bij uitharden, dus naderhand een preserverende olie opgieten nadat er eerst een plaatje opgelast is. (een halfduims pijpje met een dopje op de plaat lassen).als je de beton niet afdekt zal er altijd water tussen de beton en kielwand komen, dus gaan roesten.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 20 sept 2011 13:11 #224067

Allereerst: bedankt voor jullie reacties!

Ik zal moeten overwegen hoe ik nu verder ga. De boot ligt in het water en de bedoeling was om dat deze winter ook zo te laten... Maar goed, misschien moet ik er toch voor kiezen om hem op de kant te zetten. :( Immers, als je gaat bikken in het water kan dat ook fout gaan :dry:

Ik denk er nog even over na, reacties en ideeën zijn altijd welkom! :silly:

Groet,
Léon-Marc
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 20 sept 2011 17:03 #224125

  • Raft
  • Raft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Het hoeft niet eens een lekkage te zijn condens kruipt ook door de opening van het beton en de kiel naar de laagste plek.
Ik zou het niet in het water doen omdat je de conditie van de kiel niet kan controleren, en het zou toch zonde zijn als je water maakt.
Ralph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 20 sept 2011 17:19 #224132

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 950
Je kunt ook alle water weg dweilen, er vervolgens lijnolie of afgewerkte olie in gooien en de luikjes goed waterdicht maken. Dan conserveer je het ijzer tenminste en heb je tijd om na te denken over de volgende stappen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 20 sept 2011 17:53 #224153

Hoe lang moet de oplossing werken? Ik heb hetzelfde gehad bij een Wibo 730. De goedkoopste en makkelijkste oplossing die ook nog eens een fors aantal jaar goed blijft is de kielplaten, waar deze slecht zijn (doorgaans de onderplaat en de randen waarmee de kiel aan de huid gelast zit) dubbelen. Je last er een nieuwe plaat overheen. Dat is niet de elegantste oplossing maar wel de goedkoopste en je hoeft de kiel niet uit te bikken. Binnen kun je een goedje gebruiken dat speciaal voor dit soort reparaties is (een grijze smurrie, ik weet niet meer hoe die heet maar hij was speciaal voor dit soort problemen) waardoor je de ruimtes opvult.

De boot zou ik er wel uithalen, er is immers flinke roestschade.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 21 sept 2011 13:18 #224337

Beste allen,

Ik denk dat ik er nog redelijk op tijd bij ben. De boot heeft het afgelopen voorjaar nog op de kant gestaan en toen heb ik de buitenkant grondig aangepakt. Daar waar nodig ontroest (Perago) en weer opnieuw in de Tenco gezet. :whistle:

De oplossing van Maarten Jan zie ik voorlopig dan ook wel zitten. Weet jij nog welk spul je gebruikt hebt? :unsure:

Ook schreef er iemand iets over Lijnolie... maar olie is toch lichter dan water? Of snap ik het nu weer eens niet?
M.a.w. dat blijft dan toch op het water liggen... :(

Ik hoor het wel weer.

Groetjes aan allen (en nogmaals dank voor jullie input!)
Léon-Marc
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 21 sept 2011 13:42 #224340

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 950
Ridder Allard schreef :
...

Ook schreef er iemand iets over Lijnolie... maar olie is toch lichter dan water? Of snap ik het nu weer eens niet?
M.a.w. dat blijft dan toch op het water liggen...

Ik schreef ook dat je het geval eerst zo droog mogelijk moet maken en vervolgens de zaak in de olie zetten.

Overigens heb ik onder de motor een mengsel van lijnolie, loodmenie en wasbenzine gesmeerd/gegooid. Door de wasbenzine is het zo dun dat het overal tussen kruipt, dat verdampt dan het lijnolie/menie mengsel blijft achter.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 21 sept 2011 14:34 #224355

Ik weet niet meer hoe dat grijze goedje heette. De werf waar ik toen op de kant lag heeft het in een gedeelte van de kiel laten lopen. De boot moet dus wel op de kant en je laat eerst al het water met gaatjes in de kiel naar buiten lopen. Die gaatjes las je weer dicht als het droog is en dan giet je het spul erin. Even informeren bij een goede werf, die weten je vast wel te vertellen wat voor spul het is. In uiterste nood had ik eens bedacht om er gewoon aangemaakte gietvloer specie in te gieten. Die vult alles ook goed af en je kunt het ook in de loze ruimtes gieten die nu over zijn.

Nogmaals, voordat de discussies losbarsten, het is allemaal niet de netste methode, maar als je de boot geen 30 jaar gaat houden, wel een hele goede.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 21 sept 2011 17:28 #224393

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
lijnolie heb ik ook wel eens gehoord maar dat drijft op het water dat lost niks op lijkt mij.Het vocht moet er gewoon uit,dat als allereerst,anders heeft het geen zin.In de autobrache heb je stoproest dat zet roest om in een harde laag en dan roest het normaal gesproken niet.Dat zal wel vergelijkbaar zijn met dat grijze goedje dat al genoemd is.blijft dat het vocht eerst weg moet,en dat gaat niet zo snel verdampen tussen de kiertje door.Anders drijft het erop en dan behandel je dus alles boven het waterlaagje en niks eronder.Denk idd de kant op de boot iets voor of achterover op de bok laten zetten en een paar gaatjes boren,vocht kwijtraken,stoproest erin dichtlassen.En goed goed checken hoeveel materiaal dikte je nog hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 21 sept 2011 17:34 #224396

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10690
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dooskiel met beton 21 sept 2011 17:45 #224401

Proost schreef :
tenco is heel goed spul, wordt ook gebruikt om de aanhechting van ijzer aan beton ( zoals bij bruggen) te verbinden.
maar je kunt er niets mee zolang er nog water in de kiel zit. dat krijg je er in het water niet uit. bovendien zou het niet vreemd zijn als de kiel her en der een bolling geeft. 1 mm ijzer geeft 10 mm roest en die roest is erg sterk( denk maar aan beton rot.)als die druk op een verkeerde plaats komt kan dat bij een las of eigenlijk naast de las een scheur opleveren.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl