eric68 schrijft:In dit geval volgens mij niet, maar dat is niet met zekerheid te achterhalen.
Is toch ook ontopic, hoe het met zo'n bedrijf gaat?
Uit je eigen links:
quote
In 2007 werd Bavaria Yachtbau overgenomen door Bain Capital voor een bedrag van €1,1 miljard terwijl Bavaria een winst maakte van ongeveer 83 miljoen euro. Toen werd in de branche al gezegd dat dit veel te duur was.
Bavaria Yachtbau war vom Finanzinvestor Bain auf dem Höhepunkt des Private-Equity-Booms zu einem überzogenen Preis von rund einer Mrd. Euro mit massiver Fremdfinanzierung gekauft worden.
Bavaria drücken Schulden über mehr als 800 Mio. (aug 2009)
unquote
Dus: Bain heeft Bav volgestopt met 800 mio aan schulden, 2007-2009. Dat gaat zo: je koopt dat bedrijf met geld dat je door het bedrijf zelf laat lenen....... zij lenen het, geven het aan jou, en jij geeft het aan de vorige eigenaar, na aftrek van een lekker winstje. Jij blij, zij de schulden...
Vervolgens kon Bav de rente niet betalen en heeft Commerzbank (die 400 mio van de 800 had geleend), die schuld van 400mio overgedaan aan Anchorage Advisors, een hedgefund, voor 30% van de waarde, dus 120 mio.
Daarna blijft de schuld van lijkt mij nog altijd 120 + 400 (de andere helft van 800mio), plus datgene wat het hedgefund er inmiddels bij heeft weten te stoppen aan schulden.
Laten we zeggen 500 mio schuld, en niet a 5% want er is een groot risicoprofiel, weinig tot geen onderpand, een slechte markt etc etc. (weet er als exbankier toevallig een beetje van...)
Kan dus zomaar rond de 10% rente zitten, want een hedgefund werkt ook niet voor de kat zijn viool.....
Per jaar dus 50 mio aan rentekosten, te verschmerzen over 5000 boten? Da's 10.000 eur per boot.....
Als ik een boot daar zou bestellen (erg onwaarschijnlijk) zou ik in ieder geval geen cent aanbetalen...
groet
t