Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 13:24 #164946

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Ik vind dat er wel erg veel nadruk gelegd wordt op "emotie" bij het aanschaffen van een bepaald type jacht...
Moest dat zo'n doorslaggevende rol spelen dan zag je zoveel tupperware bootjes niet. Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse, Elan, Winner, Westerly, Etap, Baltic, Moody, Swan, Comfortina, C-Yachts, Victoire, Hunter, Catalina...: kom op, daarbij loop je toch niet over van emotie!
De verschillen in uiterlijk zijn vaak zo klein dat je een kenner moet zijn om ze uit elkaar te houden.
Als ik met emotie een boot zou kopen, zou ik nu geen Etap varen. Eerder een of andere oude houten dame van lang geleden. Enfin, varen zou er niet veel bij zijn :-)

Maar goed. Ook dit zijn geen feiten.
Heb op onze zolder een Yachting Monthly van 2001 gevonden met daarin een A-Z botenoverzichtreeks.
Bij de B staat Bavaria. Ik citeer enkele zinnen daaruit.

- by dint of sound production engineering and good quality finishing allied to proven design styles, the company grew rapidly.
- second-hand models from pre-mass production days are renowned for their well-crafted wood interiors.
- Bavaria 30: 1987; the build quality an finish of the cultivated mahogany joinery were impressive
- Bavaria 340, 1988; build using divinycell foam sandwich, the hull was very strong yet light; the Yachting-Monthly test on the wing keel version commented that she was less quick than expected and winches and other gear could be a grade more powerful
- Bavaria 350, 1991; it intoduced the Sportline concept which also launched the idea of Bavaria's as high quality boats but with an element of simplicity and low price; the quality of woodwork was still high as was the underlying structure
- Bavaria 44, 1993; featured modern concepts in keel and rudder design, yet the essential Bavaria quality was still there;

Dit geeft voorlopig de indruk dat Bavaria althans vroeger hoog aangeschreven stond als het op kwaliteit aankomt.
Laatst bewerkt: 08 dec 2010 13:28 door Ilex.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 13:49 #164951

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Ilex schrijft:
Ik vind dat er wel erg veel nadruk gelegd wordt op "emotie" bij het aanschaffen van een bepaald type jacht...
Moest dat zo'n doorslaggevende rol spelen dan zag je zoveel tupperware bootjes niet. Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse, Elan, Winner, Westerly, Etap, Baltic, Moody, Swan, Comfortina, C-Yachts, Victoire, Hunter, Catalina...: kom op, daarbij loop je toch niet over van emotie!....

Dit is wel een heeeeele grote kam die je nue gebruikt ;)
Een Winner 12.20 is toch echt geen standaard boot om maar eens iets te noemen, en al helemaal niet in 1 zin/zucht met een merk als Comfortina (!).
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:07 #164954

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Standaard of niet, dat is maar 1 van de vele overwegingen (en kijk nou, die heeft met emotie te maken). Vaargebied, ook een leuke overweging. Budget speelt mee. Racen of toeren? Ik noem even een paar voor de hand liggende...

De enige redelijk rationele overweging in dat rijtje is budget, al kan je zelfs daar nog aardig mee spelen.

Boot kopen? 95% emotie en de rest bedenken we er later bij.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:08 #164955

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Mijn emotie bij het zien van de aankoopnota was aanzienlijk. Ook de refit ging niet zonder financieel onderbuik gevoel. Wat feiten betreft zie ik de dag graag komen dat er naast de speelse crash test van Dehler ooit een echte test komt waarbij de schepen op hun kunnen worden getest. Een loyds A bak moet dan ook een oversteek met vet weer kunnen weerstaan. Wat mij verbaasd is dat nog geen enkel merk zo'n test vrijwillig heeft gedaan. Altijd dat geklaag over het ontbreken van een bilge of een ventilator, een accu die 60 cm verkeerd staat of een zekering mist. Dat wel maar niets van 3 weken stampen en de deuren kunnen nog dicht of de spanning op het want is identiek als bij de start van een trip.

Hoe goed zou de pr zijn als een bav met een dikke Sydney Hobart ongeschonden uit de strijd komt. Zeker als die op eigen kiel is heen en terug gevaren. 1 zo'n test snoert velen hier de mond.

Ook de mijne!

De eerlijkheid gebied dan ook ons af te vragen waarom geen enkel tupperware kisten merk zo'n test vooraf aankondigd en onafhankelijke derden daarbij betrekt.

Gr Michel (rationele tupperware kist zeiler met emotie)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:08 #164956

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schrijft:
Ik vind dat er wel erg veel nadruk gelegd wordt op "emotie" bij het aanschaffen van een bepaald type jacht...
ze hebben allemaal een eigen bijpassende emotie, vast ook nog verschillend voor verschillende mensen.

Mijn lijstje:

Jeanneau, redelijk sportief, redelijk luxe, redelijke kwaliteit
Beneteau, vroeger zeer degelijk gebouwd
Bavaria, goedkoop, goed genoeg voor het doel,
Hanse, probeert iets bijzonders te zijn, is het niet
Elan, vroeger ski's, nu steeds betere boten
Winner, standaard vdStadt-modellen, geen known problems
Westerly, ouderwetse engelse degelijkheid, langzaam
Etap, je ziet de electrische materialen-fabriek er nog steeeds aan.... wel veilig, nu mooie ontwerpen
Baltic, onverwoestbare scandinavische degelijkheid
Moody, saai engels langzaam
Swan, zie baltic
Comfortina, best mooi (42), snel, degelijk
C-Yachts, de naam zegt het al.... lelijk hoog
Victoire, vroeger beter, wel allemaal dezelfde saaie koopmansen...
Hunter, (amerikaans) niet om aan te zien
Catalina 13 in een dozijn

en zo kunnen we nog ff doorgaan...

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:21 #164959

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En ook Capo laat zich vooral door de emotie leiden. "Niet om aan te zien": smaken verschillen (en er zijn ook best heel aardige Hunters, vind ik). En Westerly heeft ook snellere modellen..
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:37 #164961

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schrijft:
En ook Capo laat zich vooral door de emotie leiden.

zullen we geen discussie gaan voeren over mijn emoties bij al die bootjes? ;-) het is al ingewikkeld genoeg, het is ingewikkelder dan 'gewoon allemaal Tupperware'....

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:38 #164962

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Tja, als er iets betrekkelijk is dan is het smaak wel. :laugh: maar zegt gewoon helemaal niets. Als iemand hard gewerkt heeft en kan dan " zijn" droomschip kopen wie is dan de ander als hij/zij beweert dat het " niet om aan te zien" is. Kortom zo'n mening slaat dus nergens op en raakt kant nog wel. Het enigste wat telt is dat je gelukkig bent en of je dat nu op een Bav bent of HR doet er toch helemaal niet toe. B) Echt een topic voor " ballen" :blush:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:38 #164963

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Ilex schrijft:
Ik vind dat er wel erg veel nadruk gelegd wordt op "emotie" bij het aanschaffen van een bepaald type jacht...
Moest dat zo'n doorslaggevende rol spelen dan zag je zoveel tupperware bootjes niet. Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse, Elan, Winner, Westerly, Etap, Baltic, Moody, Swan, Comfortina, C-Yachts, Victoire, Hunter, Catalina...: kom op, daarbij loop je toch niet over van emotie!
De verschillen in uiterlijk zijn vaak zo klein dat je een kenner moet zijn om ze uit elkaar te houden.
Als ik met emotie een boot zou kopen, zou ik nu geen Etap varen. Eerder een of andere oude houten dame van lang geleden. Enfin, varen zou er niet veel bij zijn :-)

En GELUKKIG (!) heb ik wel emotie bij een/mijn Winner en aanzienlijk minder bij houten of stalen dames! Of het moeten emoties zijn door het vele onderhoud van hout en staal. B)
Ariël - Winner 1120
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:41 #164965

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Daarom is het IMHO hoog tijd om of weer heel strak on topic te gaan, of om een slotje te vragen. Merken vergelijken kun je alleen met een test, anders spelen onze eigen, meestal zeer subjectieve, ervaringen te veel mee.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 14:50 #164967

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
eens.
ik heb ook nog beloofd flink wat te meten aan mijn bootje (aan de constructie) en dat dan hier op te schrijven. Dus svp nog open houden dit topic.....

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 15:05 #164968

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een 36 ft is géén 'bootje'. Mijn bootje past bijna in jouw bakskist..
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 15:06 #164969

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik had geen plannen tot sluiten hoor... het begint net interessant te worden!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 15:11 #164970

Wat zeker is, dat heel veel grotere schepen, en dan heb ik het niet over een Bav. vééél meer drijfvermogen hebben dan Bavaria, wanneer ik hoor wat voor druk er van de bank op ligt :blink: :woohoo:
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 15:26 #164972

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het is een keus. Zoals iemand hier al aangeeft: iets minder geld aan een boot uitgeven betekent dat je met het overgebleven geld andere leuke dingen kan doen. Zo zou je idd een Bav' kunnen kopen ipv een Dehler oid. En juist in de tijd dat de overwaardes van huizen wat minder worden kun je maar beter wat minder van de bank afhankelijk zijn.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 16:32 #164976

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
Delphi32 schrijft:
Heb ik! Zit alleen in een Excel bestand en de prijzen zijn anderhalf jaar oud, maar de boten zijn allemaal ongeveer naar hetzelfde comfort level gebracht. Soms gaat dat niet helemaal, maar de verschillen zijn niet echt denderend.

Uitgangspunt was voor mij: zoek een sportieve toerboot. Dus als er spibeslag leverbaar is, of een performance-optie, kies die dan. Afgeleverd bij de importeur, inclusief kosten vaarklaar maken, buiskap, antifouling etc.
Bav 31: 95k en een beetje.
Jeanneau 30i: 98k en een beetje.
Beneteau First 31.7: 98k voor een kale uitvoering.
Hanse 320: rond de 108k.
Als de prijzen vrijwel hetzelfde zijn, dan zal de bouwkwaliteit toch ook wel redelijk hetzelfde zijn?
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 16:35 #164977

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ArjanvdS schrijft:
Als de prijzen vrijwel hetzelfde zijn, dan zal de bouwkwaliteit toch ook wel redelijk hetzelfde zijn?

nou, dat hangt ook nog eens af van de bouwkosten en de winstmarge...

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 17:20 #164979

Capolavoro schrijft:
ArjanvdS schrijft:
Als de prijzen vrijwel hetzelfde zijn, dan zal de bouwkwaliteit toch ook wel redelijk hetzelfde zijn?

nou, dat hangt ook nog eens af van de bouwkosten en de winstmarge...

groet
t
Dat lijkt mij eigenlijk niet. Bavaria heeft net een nieuwe lijn ontworpen sinds 2 jaar. Dat kun je niet zomaar veranderen. Het is geen slager waar een pondje meer of mnder mogelijk is, naar een compleet geoptimaliseerd en geautomatiseerd proces. Het lijkt mij niet zo dat de directie zoiets heeft van" zet de machines maar op standje zuinig. Beetje minder mast, beetje minder hars, cylindertje minder etc."
Alleen door strak in te kopen, grote hoeveelheden inkopen met korting en een geoptimaliseerd proces kan Bavaria marktleider zijn.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 17:43 #164982

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Steef schrijft:
Capolavoro schrijft:
ArjanvdS schrijft:
Als de prijzen vrijwel hetzelfde zijn, dan zal de bouwkwaliteit toch ook wel redelijk hetzelfde zijn?

nou, dat hangt ook nog eens af van de bouwkosten en de winstmarge...

groet
t
Het is geen slager waar een pondje meer of mnder mogelijk is, naar een compleet geoptimaliseerd en geautomatiseerd proces. Het lijkt mij niet zo dat de directie zoiets heeft van" zet de machines maar op standje zuinig.

- er zijn externe afhankelijkheden:olieprijs => harsprijs
- inkoopvolume zal de prijs ook bepalen
- op termijn inkopen (vaste oude prijzen) heeft ook invloed

dus de bouwkosten van de ene werf zijn niet hetzelfde als van de andere.
Je zegt het zelf al, het aantal boten dat Bav bouwt zal zeker de prijs lager maken. De bouwkosten zijn daar dus lager.
Dus de conclusie dat boten van gelijke prijs ook gelijke kwaliteit hebben is niet zomaar mogelijk (de conclusie van Arjan)

En verder natuurlijk de winstmarge.... misschien bouwen sommige werven wel met verlies, alleen om een met Bav vergelijkbare prijs te kunnen aanbieden...

En ook kunnen de machines (of mensen) heus wel op standje zuinig. vergelijk eens het gewicht van een Friendship 28 van voor en van na de 2e oliecrisis (rond 1980...)

groet
t
Laatst bewerkt: 08 dec 2010 17:45 door Capolavoro.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 18:17 #164989

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Je zegt het zelf al, het aantal boten dat Bav bouwt zal zeker de prijs lager maken. De bouwkosten zijn daar dus lager.
Dus de conclusie dat boten van gelijke prijs ook gelijke kwaliteit hebben is niet zomaar mogelijk (de conclusie van Arjan)

Ook Jeanneau en Bénéteau maken +2000 bootjes per jaar...
De vergelijking met hen gaat op.
Beide werken zelfs samen (Jeanneau is ooit opgekocht door Bénéteau) en kunnen daardoor nog meer bulk inkopen, lijkt me.

Overigens vraag ik me af wat een boot nu écht kost aan materiaal...
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 18:21 #164990

Capolavoro schrijft:
En verder natuurlijk de winstmarge.... misschien bouwen sommige werven wel met verlies, alleen om een met Bav vergelijkbare prijs te kunnen aanbieden...

Bavaria bleek niet heel erg lang geleden 400 miljoen euro rente last te hebben op jaar basis, lijkt mij dus geen winstgevende handel in deze boten....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 dec 2010 18:21 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 18:58 #164994

Erikdejong schrijft:
Capolavoro schrijft:
En verder natuurlijk de winstmarge.... misschien bouwen sommige werven wel met verlies, alleen om een met Bav vergelijkbare prijs te kunnen aanbieden...

Bavaria bleek niet heel erg lang geleden 400 miljoen euro rente last te hebben op jaar basis, lijkt mij dus geen winstgevende handel in deze boten....

Als dit waar zou zijn; hoeveel is dit gemiddeld per schip?
400 miljoen rente, reken 5% ( is gunstig ), hoeveel is dan wel de hoofdsom? Uit mijn hoofd gerekend moet dat ( bij 'maar'5% ) 8 miljard zijn. Welke bank leent dit ( en moet misschien ook gered worden )?? Ergens een nulletje mis? :laugh:

Groet,
Cees
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 18:59 #164995

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ok, dat is veel 400 miljoen.
Maar zolang daar genoeg baten tegenover staan. Ik denk dat veel botenbouwers met dat probleem zitten. Ze moeten zelf alles voorfinancieren lijkt me.

En bouwt bavaria ook niet op voorraad?
Gib Sea 76
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 19:17 #164996

Ilex schrijft:
Overigens vraag ik me af wat een boot nu écht kost aan materiaal...

Dat kan ik je van mijn eigen boot wel vertellen:
Door mij uitgegeven aan materiaal tegen over getaxeerde waarde is een materiaal kosten van net geen 30%.
echter als mijn boot werf gebouwd zou zijn, dan was de getaxeerde waarde ongeveer 35% hoger. En zou dat tot ongeveer 22% komen.

Als een werf dus 30% zou kunnen besparen door groot in te kopen dan zou dat een invloed van net geen 7% op de prijs van de boot hebben.

Ik moet hier wel bij vermelden dat ik een gebruikte motor en keerkoppeling heb gekocht en dat de boot vrij sobertjes is afgewerkt.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 dec 2010 19:18 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 08 dec 2010 19:25 #164998

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8276
€400 miljoen rentelasten kan ik me niet voorstellen! Dat maak je nooit en te nimmer goed. bovendien zal er een rentepercentage van minder dan 5% gelden, maar je komt al met al dan nog steeds op een lening van de eerder genoemde 8 miljard. Nou kan je me veel vertellen, maar 8 miljard (!) schuld kan niet, dat hebben banken zelfs niet!

€ 400 vreemd vermogen (lening) daarentegen is al minder onwaarschijnlijk.

Ik zou toruwens graag de cijfers een bekijken... Erik, heb je die nog ergens?

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl