Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 15:25 #163754

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Daar heb ik ook verhalen over gehoord 9uit eerste hand!).

Een zeilmaker (Bezemer) had een wintertent gemaakt terwijl een bavaria op de wal stond. Mooi op maat paste precies.

Toen de boot weer in het water lag was de tent ineens te klein! Bleek dus dat de hele boot vervormde door het opbokken. En in het water werd de boot dus weer wat breder en paste de tent niet meer.

Trouwens wel makkelijk een boot die op de wal minder ruimte inneemt!!

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 15:26 #163755

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schrijft:
Maar waarom is schroeven en grote no-no?

een boot is van glas en van keiharde polyester.
schroef jij ook in glas?

ik denk dat velen hier het probleem van uitlubberende schroefgaten in polyester kennen.....

www.docksidereports.com/hull_to_deck_joint.htm

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 15:36 #163761

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Ok, daar kan ik me in vinden. Wellicht hebben ze hierom hout langs de romprand ingelamineerd? (denk het niet hoor...)

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 16:16 #163777

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat deden ze iig wel, houten flens aan binnenkant romp en daar met HEEL veel schroeven het dek aan vastschroeven. Lijkt me dat ze dat nog steeds wel doen.

Schotten stonden vroeger vastgelamineerd, of dat nog steeds zo is zou je op de Hiswa moeten controleren.

Verder worden er ook veel metalen platen ingelameerd waar de CNC-machine dan draad in tapt, daar kan je dus zo met je accuschroever een bout indraaien zonder dat je aan de onderkant met ringen en moeren hoeft te emmeren, lijkt me een degelijke methode.

Of vervormen door opbokken zo erg is is de vraag. Deze lokale drukkracht wordt onder het varen immers niet op het schip uitgeoefend en als het wel gebeurt gaat ie er niet kapot van. De Ducttape-boot van de Mythbusters was ook niet op te bokken geweest tussen 2 wrangen in, maar indien belast op de wrangen wel loeisterk. Erik wil zelfs een class-40 bouwen met een spantenraam en een niet constructieve huid. Officieel hoor je je steun van de bok ook thv een schot te plaatsen en ook een steun onder steven en spiegel te plaatsen, zo is eaa ontworpen en zo staat het in de handleiding. Je kan het dus ook incompetentie van de havenmeester noemen, al zou ik dat over Bob niet snel durven te zeggen.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 16:35 #163781

@FMJ,

Capo bedoeld "over de kiel heen zakken" dat betekend dat de kiel niet aan de solide constructie van de romp vast zit. oftewel de kiel vrangen zijn niet verbonden aan schoten stringers of wat dan ook. Kiel en romp vormen dus feitelijk twee delen die tenopzichte van elkaar kunnen bewegen. Een draai beweging zou goed kunnen zijn (de Loper van Sjonnie bijv), maar een verticale beweging lijkt me een erg kwalijke zaak.
"mijn" class 40 zal heel erg stijf zijn en de kiel zal niet bewegen, het grid is een geheel. Er is alleen een dun huidje omheen gespannen om het water buiten te houden. Een constructief goede boot (hoeft absoluut niet zwaar te zijn) zonder bok in de winterstalling zetten, gewoon op zijn kiel en dan met een paar lijntjes op de kikkers schoren. De boot behoort dan gewoon zijn vorm te behouden. Helaas ontbreekt dat er tegenwoordig bij de goedkopere boten aan.
Kielen, motorfundaties, mast stutten, hennegatskokers en puttingen die veel speling krijgen door dit fenomeen breken uiteindelijk gewoon af.

En ja, Bob incompetent noemen zou ik ook niet willen doen....

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 dec 2010 16:36 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 16:56 #163785

Wij hebben een bavaria 44 custom line gehad. Prima schip, zeilde hardstikke goed, zelf boven de gegeven rompsnelheid van de fabriek.
Na 2 jaar merkte je wel dat de kwaliteit van chroom te wensen overliet. Kapjes van de spotjes begonnen pikkeltjes te vertonen en de gelcoat werd snel geel. Elk jaar gewoon goed poetsen.

Desalniettemin zijn het goed schepen die naar verloop van tijd gewoon hun gebreken vertonen. Ik denk echter dat er te veel de nadruk op wordt gelegd. Maarja eigenlijk mag het gewoon niet. Je legt er nogsteeds een hoop geld voor neer..

Groeten

Robbert
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 16:57 #163786

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Inzakken van de kielzool in het vlak en inzakken van de boot over de steunen onder de romp moet je inderdaad als twee losse zaken zien. Het eerste lijkt me kwalijk, tenzij de zone van kiel naar mast en wantputtingen hier niet aan meedoet, het tweede een stuk minder kwalijk.

Overigens konden sommige Compromis' ook niet op de kiel staan, zakten er compleet doorheen en het hele vlak kapot en dat is dan een Nederlands kwaliteitsjacht..
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 17:18 #163790

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Capolavoro schrijft:
filmpje van de werf:


mij valt op:
- de luiken gaan met schroeven (geen bouten/ringen/moeren) vast op het dek......
- zelfs de romp-dek verbinding is geschroefd (toch wel een doodzonde)
- ik zie geen spoor van inlamineren van al het hout in de romp (schotten etc). maar het is niet echt goed te zien.

groet
t

Een dergelijk filmpje bestaat er ook over de produktie van de Billy boekenkast van Ikea.
Prachtige high tech produktie methoden .Maar ook een beetje liefdeloos.
Allemaal 1heidsworsten zonder karakter .Laat staan een kritisch oog voor detail en verantwoorde constructie.
Schandalig eigenlijk zo'n geschroefde dek romp verbinding.
Ik denk dat een Billy boekenkast net zo goed of slecht vaart als een bavaria.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 17:35 #163794

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
De stem in het filmpje zeg tdat het dek ook gebout wordt aan de romp en vastgelamineerd aan de steven. Ook zegt de stem (en dat zie je ook) dat de schotten bij het lakken worden afgeplakt daar waar ze vastgelamineerd worden aan de romp. Ik denk dat ze dat afplakken niet voor niets doen ;)

Verder heb ik wel aardige ervaringen met Bav op de Med. De slechte dingen wijd ik aan het rolgrootzeil, de rolfok-mechanisme-fabrikant en de verhuurder. Of zou de slangenklem van de vuilwatertank standaard los zitten? ;)

Over de discussie of een bav z'n geld waar is en zo: je koopt een boot met CE klasse A, het hoogst haalbare, oceaan met ook wind boven windkracht 8. Als die dingen niet kunnen omdat de boot dit niet overleeft dan klopt dat niet. Dus argumenten dat de eigenaar toch niet boven bft 5 naar buiten of dat oceaan varen niet dagelijk gedaan wordt met zo'n bootgaat vind ik kul. Maar of dan de fout ligt bij de CE instantie of bij de jachtbouwers? Dit geldt uiteraard ook bij andere merken dus. Het is logisch dat een bootbouwer een zo hoog mogelijke klasse aan zijn boot probeert te binden. CE keuring veranderen dus maar hoe?
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 17:37 #163795

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
geschroefde dek/romp vebindingen kom je overal tegen. Die is overigens altijd gelijmd waar ik schroeven ben tegengekomen. (en die lijm is behoorlijk sterk in de meeste gevallen, je trekt er het laminaat mee kapot)
mochten de schroeven daar zitten voor enkel een mechanische verbinding, dan zou ik toch eens wat gaan vervangen door boutjes en moeren.

(trouwens, wat mij betreft kan de naam van dit topic wel veranderd worden naar moderne serieproductiejachten. De rest is niet perse beter dan bavaria's zijn.)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 18:23 #163805

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bij mijn weten is een CE-merk een lijst met specificaties waar je aan moet voldoen, geen echte keuring. Dus als 't op papier klopt, waarom zou je er dan geen CE merk op knallen.

De praktijk, dat is een ander verhaal..

Ik werkte vroeger bij een leverancier van projectverlichting. Het meeste was import, en het ene product dat we zelf vakkundig maakten hebben we bij de invoering van het CE-merk maar aan een sociale werkplaats uitgedeeld. Die maakten het een stuk minder fraai en minder veilig, maar wel mét CE-merk.. ;)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 18:51 #163816

beewee schrijft:
Bij mijn weten is een CE-merk een lijst met specificaties waar je aan moet voldoen, geen echte keuring. Dus als 't op papier klopt, waarom zou je er dan geen CE merk op knallen.

De praktijk, dat is een ander verhaal..

Ik werkte vroeger bij een leverancier van projectverlichting. Het meeste was import, en het ene product dat we zelf vakkundig maakten hebben we bij de invoering van het CE-merk maar aan een sociale werkplaats uitgedeeld. Die maakten het een stuk minder fraai en minder veilig, maar wel mét CE-merk.. ;)

Er is officieel wel controle op de werven, sommige werven mogen echter de controle zelf doen omdat er te kort controleurs voor de CE zijn. Ik weet wel dat er behoorlijk wat boten onder de ontwerp maat geleverd worden.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 18:55 #163817

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8936
Zo'n filmpje geeft aan hoe ernstig er over het productieproces wordt nagedacht.
Doen ze dat niet, dan draait de boel niet. Het is een teken van zorg en constante kwaliteit tijdens de productie. Dit kan ik alleen maar bewonderen, ook al is het liefdeloos zoals iemand zei.

Het knappe productieproces staat los van de eindkwaliteit uiteraard. Daar spelen zaken als romp- en wrangendikte, gebruikte materialen etc een rol. Dat kunnen we niet beoordelen adhv het filmpje.

Ik vind ook dat we voorzichtig moeten zijn met uitspraken als "goede kwaliteit gezien de prijs". Dit impliceert misschien dat het eigenlijk op geen bal trekt, maar ach, het is goedkoop...
Een boot moet degelijk zijn. Punt.

Wat vijzen van romp-dek betreft: daar hoeft absoluut niks mis mee te zijn.
Gevoelsmatig lijken bouten beter, maar dat is niet zo.
Ik vergelijk het met een auto die door ongeveer 3000 - 5000 puntlasjes in elkaar gezet is ipv lasnaden of bouten. En meer en meer vindt ook daar lijmen zijn plaats.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 20:10 #163834

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15848
Interessant topic. Heb totaal geen mening over Bavaria schepen, daar weet ik nu eenmaal niks van. Wat me wel opvalt aan het filmpje dat Capo postte is dat de fabriekant er prat op gaat dat alles machinaal gaat, JIDT en dat er ergens onmogelijke aantallen worden geproduceerd met slechts 4 man.
Maar zo'n machine ziet toch helemaal niet als iets net niet helemaal lekker zit, wat een mens wel waarneemt. Er mag dan wel een eindcontrole zijn, maar als je altijd een wakend oog hebt zie je in een veel eerder stadium iets mis lopen. Die tussentijdse controle zie ik niet in het filmpje.
En of dat liefdeloos is weet ik niet, het moet geweldig zijn om zo'n productieproces aan de praat te krijgen.
Wel zie ik liever een "manmade" schip in verband met die controle.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 20:54 #163839

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die mannen kunnen dan alleen ook weer allemaal nieuwe fouten introduceren, terwijl die robots gewoon exact doen wat we ze opgedragen hebben, iedere keer weer.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 20:59 #163841

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8936
Maar zo'n machine ziet toch helemaal niet als iets net niet helemaal lekker zit

Juist wel!
Of denk je dat de wagen waarmee je rijdt door honderden mannen/vrouwen in elkaar gestoken wordt?
En jouw computer loopt vast als "er iets net niet helemaal lekker zit".

Robotten leveren juist de betere en constante kwaliteit tov mensen. Iedere keer weer zoals FMJ zegt.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 21:12 #163845

oud artikel gevonden waarin de directeur zegt dat ze boten proberen te bouwen vergelijkbaar met hallberg rassy ;)

1/ 2/3/
4/5
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 21:24 #163850

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Of je dat na het draadje van laatst nu als positief moet zien ;-)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 01 dec 2010 21:26 #163851

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Laatst heel fijn gezeild op een Bavaria, vond het een doordachte boot.. Brede gangboorden, handige afstap, handgrepen waar je handgrepen wil hebben... Was wel een half race modelletje dus een wat minder grote kajuit..

Met de varende sleurhutten die je zovaak ziet heb ik minder, maar ieder zijn meug.. lekker relaxen op het IJsselmeer bij 25+ kan ook fijn zijn.

Het hoeft allemaal niet snel, fanatiek, en hoog aan de wind toch?
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 08:41 #163874

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
om de discussie verder op te porren;
stelling;
een deel van de indrukken (lees aversie) betreffende Bav's komen ook door (een deel) van het publiek dat een Bav aanschaft.
B)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 08:58 #163876

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
sy helios schrijft:
om de discussie verder op te porren;
stelling;
een deel van de indrukken (lees aversie) betreffende Bav's komen ook door (een deel) van het publiek dat een Bav aanschaft.
B)

Dat is wel te hopen anders was het nergens op gebaseerd; als je ergens geen eigen ervaring mee hebt, wat is je toegevoegde waarde (de mening die je ventileerd) dan in een discussie?
(het tentenmakers verhaals valt daar wat mij betreft ook onder want, die man heeft uit 1e hand de ervaring opgedaan)

Voor veel mensen is een Bavaria de enige manier een boot betaalbaar te kunnen varen in de maatvoering die zij zoeken, want als dat niet zo was werden ze niet verkocht. Hoeveel mensen die commentaar hebben op dergelijke boten hebben de centjes daar niet eens voor?

Emotie is iets dat een mens er zelf in kan brengen: maw als je een Bavaria koopt en je kleed de boot netjes aan (en leuke inrichtingsdetails) dan valt er best wat van te maken waar emotie in zit: namelijk die van jezelf.

Als je een toerboot zoekt met veel ruimte en doordachte details, is het zo'n drama boot nog niet; mij spreken ze niet aan omdat ik van veel meer snelheid houd maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die ze kopen, hoewel ik dat zelf zeer waarschijnlijk nooit zal doen.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 09:00 #163877

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt. Kan je uitleggen wat voor aversie het Bav-kopend publiek oproept bij anderen? Wie zijn die anderen? Welk deel van de Bav-kopers hebben we het over?
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 09:26 #163881

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
sy helios schrijft:

"stelling;
een deel van de indrukken (lees aversie) betreffende Bav's komen ook door (een deel) van het publiek dat een Bav aanschaft."

Leest niet makkelijk maar het is natuurlijk zo dat na aanschaf minpunten over die aankoop naar boven komen. Het maakt niet uit welk artikel aangeschaft wordt of het een boot, auto, huis is of mobieltje, een gebruiker zal natuurlijk - en + tegenkomen. Een commentaar van een nietgebruiker moet je wel interpreteren op de juiste manier. Van horen zeggen kan net als drank meer kapotmaken dan je denkt.
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 09:27 #163882

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sommige van mijn beste vrienden hebben een Bav ;-)

Ik kan altijd op ze rekenen voor een gezellige avond, ze zijn zelden de haven uit ;-)

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 09:32 #163884

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
ik bedoelde mijn met stelling; hoe andere zeilers tegen bezitters van Bavs aankijken
en of dat dan ook iets zegt over de Bavs ansich

het niet zeilen is er in elk geval één..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl