Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria, maar nu serieus.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:31 #163957

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Ienhoarn schrijft:
Beste Philip,

dat is waar. In het verleden is natuurlijk wel gebleken dat sommige chinese auto's niet helemaal aan de veiligheidseisen voldeden.
wat zou er gebeuren als een gerenommeerde jachtbouwer de bouw van de rompe en dek zou uitbesteden aan china ? (misschien heeft HR dat eenmalig geprobeerd :) )
En hoe zou het autoforum eruitzien als die Dacia er wat minder houterig uit zou zien, het formaat zou hebben van een audi A6 met alles erop en eraan ?
Het gaat me niet om de voorbeelden maar dat bij bijv. auto's ook zeker naar andere merken uitgehaald wordt op gebied van (verwachte) kwaliteit, imago, persona's van de gebruikers etc.
Over Chineese boten: wacht maar ;) meerendeel van de optimisten zijn al chineees. Er zijn al (kleinere) jachten uit china op de markt en er zijn werven bij met veel (europese) amibitie. Momenteel ben ik bezig met een opdracht voor een NL jachtontwerpbureau en chinese werf.
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 14:33 door Philip.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:36 #163958

Kwalitatief hoogwaardig bouwen is zeer goed mogelijk in China (of korea, india, vietnam, thailand or where ever) zolang je maar een goede surveyor permanent on-site hebt tijdens de bouw, dan gaat er niets, maar dan ook niets fout. Chinezen vragen namelijk alles 100.000 keer zodat ze zelf niet verantwoordelijk gehouden worden, dat is een overblijfsel van het communisme. Als je een boot daarentegen in india gaat bouwen, dan heb je wel een probleem. In India zijn ze bang om te vragen dus doen ze maar wat ze zelf denken dat goed is....

Maar goed back on topic, Bavaria gebruikt geen goedkope man uren, zij gebruiken robots voor vrijwel alles. Is niet te vergelijken...

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:41 #163960

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nu weet ik waarom ze in India nee schudden als ze ja bedoelen!. ;)
Als je maar geniet!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:43 #163962

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schrijft:
Het kan een vertekend beeld zijn omdat er nu net zoveel Bavaria's verkocht worden natuurlijk.

precies, de bekende Base Rate Error.

Net zoiets als dat je in afrika ineens zoveel zwarte mensen tegenkomt. Da's ook niet gek ;-)

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:44 #163965

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schrijft:
Je moet toch fouten maken, anders kun je er ook niet van leren ;).

de kunst is 'steeds betere fouten' te gaan maken ;-)

groet
t
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:51 #163969

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Over aziatische productie gesproken...

Heb je wel eens op een goede en grote Chinese scheepswerf gekeken? Daar gaat het volgens koreaanse standaard!
Bij de minder goede gaat het volgens een mindere standaard en wordt er bijna alleen maar te laat opgeleverd...

Maar ja, dat is nog geen productie van auto's, laat staan zeiljachten....

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 14:58 #163971

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
bespaar me de BAVALIAS
made in PRC

(waarom zie je steeds vaker PRC ipv Ch? ;valt minder op; Peoples Republic of China)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 15:39 #163982

Omdat iedereen wel zou willen dat z'n Bavaria in CH zou zijn gemaakt. CH is Zwitserland.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 18:12 #164024

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
So, und jetzt ein Bavaria!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 18:13 #164025

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
Beauty schrijft:
So, und jetzt ein Bavaria!

:laugh: :laugh: lol
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 18:16 #164026

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
en naar de prijzen in de super gekeken klopt dat ook wel weer;
veel B-klasse bier voor weinig geld
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 18:42 #164036

En nu weer on topic. Automatisering is kostenbesparend en goed voor kwaliteit waarborging. Is bavaria dan niet juist goed en door innovatie marktleider? Ik wil het graag bij feiten houden.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 18:47 #164038

Automatisering is de kwaliteit constant maken.
Welke kwaliteit gaat het dan om. Als je proces verkeerd is en je automatiseert dat proces goed, is het resultaat nog steeds K.U.T.
Voorbeeld, ik bak oliebollen en vervang daarbij consequent de suiker door zout, resultaat is smerige oliebollen. Als ik dat automatiseer zijn alle oliebollen wel het zelfde maar ze smaken nog steeds smerig.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 18:54 #164041

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
goed of niet, hun productieproces is ongekend in de jachtbouw. Machines werken preciezer, maar om topkwaliteit af te leveren hebben ook die tijd nodig. De boten zijn niet perse goed of slecht omdat ze door mensenhanden of machines gemaakt zijn.
En ik durf wel te stellen dat ze door hun productie marktleider zijn geworden, daarvoor waren ze weinig onderscheidend.

hoewel repareren niet altijd makkelijk is(probeer er maar eens een kastje heel uit te krijgen wat is geplaatst voor het dek er op kwam) heb ik wel eens dingen moeten vervangen wat meer Plug&play was. Kapotte potdeksel er af, kit verwijderen, opschuren, kitten, nieuw stuk potdeksel er op, vastschroeven en afkitten. potdeksel kwam precies op maat aan, schroef en propgaten keurig voorgeboord op de juiste plek. Ideaal!
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 19:00 door JRomkes.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 20:13 #164057

Als de Bavarias al een probleem zouden hebben, is dat volgens mij ook niet het probleem van de delen die door robots gemaakt worden.

CNC is prachtig, je krijgt inderdaad allemaal precies identieke kastdeurtjes, maar als (ik noem maar iets, ik heb nog nooit een Bav van binnen gezien :dry: ) de romp niet dik genoeg is gemaakt, gaan ze misschien toch klemmen bij een stevig windje.

Het gaat er niet om of de onderdelen goed gemaakt worden, het gaat om het totaal van ontwerp, onderdelen en assemblage.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 20:22 #164059

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Na 15000 mijl gaat de puntdeur klemmen doordat de romp hoger en smaller is geworden.. De oplossing: verstaging los, trekstangen een paar slagen strakker draaien, verstaging weer vast. Ken overigens ook Victoires waarbij de puntdeur niet meer open of dicht kan als je de mast met de juiste voorspanning en prebend trimt..

Dus ik snap wat je bedoelt, eigenlijk hetzelfde verhaal als de met zout gebakken oliebollen.

Het is alleen in bovenstaand geval ook weer de vraag of het erg is als de boel een beetje elastisch vervormd, goed je zeilt er minder hard door maar dat maakt de toerzeiler niet uit. De boel moet alleen wel heel blijven, blijven functioneren, zodat je veilig op je bestemming aankomt.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 21:15 #164065

FMJ schrijft:
Het is alleen in bovenstaand geval ook weer de vraag of het erg is als de boel een beetje elastisch vervormd, goed je zeilt er minder hard door maar dat maakt de toerzeiler niet uit.

Dat hoeft natuurlijk niet, een goed ontwerper neemt de vervorming mee en compenseert al van te voren de rompvorm. In het geval van een kastdeurtje is het natuurlijk wat moeilijker te voorspellen, maar de rompvorm is geen enkel probleem.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 21:37 #164071

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
waverider82 schrijft:
Automatisering is de kwaliteit constant maken.
Welke kwaliteit gaat het dan om. Als je proces verkeerd is en je automatiseert dat proces goed, is het resultaat nog steeds K.U.T.
Geldt ook voor die ISO certificaten. Daarin leg je alleen een procedure vast. Als je vastlegt dat je boten van papiermaché maakt en je houdt je daar aan, dan is die papiermaché boot gebouwd volgens ISO negenduizenddingest. Consequent fout is ook gewoon fout.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 21:51 #164076

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Hen3 schrijft:
Delphi32 schrijft:
'Sjonnies met petjes rijden Volkswagen Golf' (sorry Werner)
Ik heb Werner nog nooit met een petje gezien...

Ja,.. ja,..
aandachtig zit ik met mijn .. petje op.. achter de laptop,
al die verhalen te lezen..

ik word er niet koud nog heet van..
lust toch geen bier...
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 22:56 #164095

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
waverider82 schrijft:~...is het resultaat nog steeds K.U.T.
[/quote]

Voor de jeugdige lezers: Waverider doelt met deze afkorting niet op geslachtsdelen of vleeswaren maar gebruikt slecht deze afkorting om aan te geven dat wat Bavaria doet niet echt best is....

Kortom
Uitermate
Teleurstellend
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 22:58 door Jeroen_123.
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 23:05 #164097

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend was de afkorting dacht ik, maar dat kan ik mishebben ;)

Erikdejong schrijft:
Dat hoeft natuurlijk niet, een goed ontwerper neemt de vervorming mee en compenseert al van te voren de rompvorm. In het geval van een kastdeurtje is het natuurlijk wat moeilijker te voorspellen, maar de rompvorm is geen enkel probleem.
Dat kastdeurtje doet een beetje CAD-programma ook niet moeilijk over toch?
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 02 dec 2010 23:26 #164102

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Kan ook.... er zijn een paar varianten op, de jouwe past misschien nog beter op de bev...eh bavaria
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 dec 2010 00:54 #164109

web schrijft:
Erikdejong schrijft:
Dat hoeft natuurlijk niet, een goed ontwerper neemt de vervorming mee en compenseert al van te voren de rompvorm. In het geval van een kastdeurtje is het natuurlijk wat moeilijker te voorspellen, maar de rompvorm is geen enkel probleem.
Dat kastdeurtje doet een beetje CAD-programma ook niet moeilijk over toch?
FEA analyse op een romp gaat wel lukken, maar om de deformatie van het keukenkast deurtje te voorspellen vergt toch wel een iets geavanceerdere cumpter dan wat jij en ik op ons bureautje hebben staan....
Een rompje door rekenen is nog wel te doen met 3 of 4 schotten erin, de rest van het interieur draagt toch niet bij aan de stijfheid van het geheel. Maar als de romp vervormt, vervormt het interieur ook. Om dat te analyseren gaat ver, erg ver....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 dec 2010 09:41 #164141

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
ja, en daarom zitten om de meeste deurtjes e.d. keurig speling :)
Discussie gesloten.

Re:Bavaria, maar nu serieus. 03 dec 2010 22:03 #164241

Ik ben even een paar weken druk en er ontvouwt hier zich een gesprek over Bavaria's. Grappig en beledigend tegelijk.

Met de aanschaf van een nieuwe 32 cruiser (2011) wordt ik in één keer uitgemaakt voor een zielloze, zeilloze, ervaringsloze "zeiler" die dus door deze keuze blijkbaar bij sommige mensen direct een aversie jegens mij (of elke andere bavaria zeiler) afroept. Er wordt een link gelegd naar auto's welke ze wellicht rijden. Ik raak bijna in een identiteitscrisis.

Wat zal ik zeggen? Ik zal wel zien of het allemaal zo slecht is als ik er straks mee kan zeilen. Ik kwam van een Wibo II via een Domp 770 uiteindelijk bij de 32 Cruiser. Rij in het dagelijks leven in een Ford Focus of Volkswagen Transporter. Kom uit de linkse hobby hoek, ik zit in de cultuursector. Reis in mijn vak geregeld over de wereld en haat strandvakanties en alles wat daar op lijkt.

Maar de mensen die een Bavaria zielloos noemen: die wonen dan ook vast in een vrijstaande boerderij met zadeldak of een of ander statig pand. En niet in een vinexwijk of andersoortig op Almere gelijkende huizen, toch?

Ik vind dat ieder een inhoudelijke discussie mag voeren over de kwaliteiten van een boot en of dat dan wel of niet verstandig is maar om daar nou een waardeoordeel aan de persoon wie er op vaart aan vast te hangen. Sorry, dat gaat mij te ver.

Waarom een Bavaria? Ik wil mijn ouders en grootouders mee kunnen nemen, wil graag iets meer ruimte. Snelheid zal me een worst wezen, dan had ik wel een motorboot gekocht. Ik kies voor de ontspanning van het zeilen gecombineerd met het gemak. En de prijs? Ja, die was heel belangrijk voor me. Er is namelijk nog meer in het leven dan alleen die ene boot. En dat moet ook bekostigd kunnen worden. Ik had ook een boot van 1,5 ton kunnen kopen, maarja, dan is het alleen nog werken voor 2 hypotheken. En dat wilde ik niet.

En ik zal jullie op de hoogte houden van het wel en wee op de Bavaria 32 Cruiser. Op 10 maart a.s. wordt de boot voor het eerst te water gelaten.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl