Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Re: Het grote Eurokruiser Topic 31 jan 2012 07:14 #260377

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fanman schreef :
Apae schreef :
Als je een 13x8 hebt berekend, zou ik de 13x11 niet willen, eigenlijk. Dat ligt wel heel ver van wat je nodig had, met dus het risico dat de schroef te zwaar is en het niet op toeren komt.
Is de spoed van die 13x7 niet bij te stellen naar 13x8?
Ik heb nu een bijna vergelijkbare spoed, 13x11 is maar 0,5 meer dan originele schroef, dus op toeren komen zal denk ik niet het probleem zijn.
Apea heeft een goed punt. Je neemt n.l ook nog een schroef met een grotere diameter. `Dit houdt in dat de omtreksnelheid op het punt waar de spoed gemeten wordt (0.7 x Diam.) groter is dan bij je 12 x10,5 schroef. Dus nog meer koppel en vermogen nodig om de schroef rond te krijgen.Misschien redt je motortje het, maar het is ook mogelijk dat hij overbelast gaat draaien,vooral met tegenwind en golfslag.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 31 jan 2012 14:04 #260483

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
douwe schreef :
Apea heeft een goed punt. Je neemt n.l ook nog een schroef met een grotere diameter. `Dit houdt in dat de omtreksnelheid op het punt waar de spoed gemeten wordt (0.7 x Diam.) groter is dan bij je 12 x10,5 schroef. Dus nog meer koppel en vermogen nodig om de schroef rond te krijgen.Misschien redt je motortje het, maar het is ook mogelijk dat hij overbelast gaat draaien,vooral met tegenwind en golfslag.
De diameter si exact 1 inch groter, en de spoed een halve inch.
Het enige waar ik een dramatisch verschil van hoop te ondervinden is het verschil van twee-blad naar een drie-blad schroef.

Nu kom ik niet door stroming, golfslag & tegen wind in omdat ik geen "grip" op het water krijg.
De motor komt met de huidige schroef extreem snel op toeren.

Ik denk dus zelf dat het wel los zal lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 31 jan 2012 17:34 #260533

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Vandaag met de technische man gesproken van de haven waar ik op dit moment lig.
Tabellen erbij gepakt, gegevens vergeleken, enz.

De 13x11 kon wel, maar was verre van optimaal volgens hem.
Combineer dat met advies hier op het forum, toch een keuze kunnen maken.
Uiteindelijk toch voor een Vetus P3C 13x7 gekozen.

Zaterdag kan ik hem ophalen.

Ben benieuwd als ons scheepje weer het water in gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 01 feb 2012 15:05 #260725

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik zal ook maar eens wat foto's plaatsen van de Eurokruiser MKII die wij ooit hadden.
Het was een kimkieler, welke omgebouwd was naar een enkele kiel (door de vorige eigenaar destijds).

We hebben Tobbe in 2003 weer verkocht. Vorig jaar zag ik de boot weer te koop staan, toen in erbarmelijke staat (voor €500). Ik meen dat ze toen door een (niet echt actief) forumlid is gekocht. Ik ben wel benieuwd wat er van geworden is.








Het zijn foto's van foto's, vandaar de lage kwaliteit... de scanner die ik heb werkt niet op Win7, dus dan maar op deze manier...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 feb 2012 15:07 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 01 feb 2012 15:17 #260729

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Dat moet je wel aan het hart zijn gegaan, Hen3... Ze zag er zo knap uit! Houten giek en mast! Waren de rode zeilnummers en zeilteken kenmerkend voor de €Xr II? Ik zie dat het 'golfje' onder de nummers ook langer is dan bij de III. Thanks for sharing!
Met de komst van forumlid Yvi weten we dat ze de €Xr III opnieuw zijn gaan nummeren.
@Fanman: iets om in de €Xr wiki te zetten?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 01 feb 2012 19:48 #260791

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Fanman schreef :
Na diverse eigenaren van een Eurokruiser gesproken te hebben, werd het tijd om een eigen Eurokruiser topic te openen.
(hopelijk locatie topic goed, anders hoor ik het wel van de modjes)

Werf
De Eurokruiser werd gebouwd in de werf van firma "Olympus".
Eurokruiser MK III is voor zover ik weet het laatste type Eurokruiser welke deze werf heeft gebouwd.

Het schip
Nog niet veel over de historie van de eurokruiser is mij bekend, maar dit is wat ik weet:

  • Eurokruiser MK I BJ XXXX t/m XXXX
  • Eurokruiser MK II BJ XXXX t/m 1970
  • Eurokruiser MK III BJ 1970 t/m 1980 (Aanname)

De Eurokruiser MK I

De Eurokruiser MK II was een polyester romp met een houten opbouw.

De Eurokruiser MK III is hoofdzakelijk in twee verschillende type geleverd.
De normale versie, en een "deluxe" versie.
De "deluxe" versie onderscheidde zich door de aanwezigheid van een "Hondenkooi" naast de keuken.

bouwjaar 1971? zeilnummer 137, “Salamander”, kimkieler,
bouwjaar 1973? zeilnummer 179,
bouwjaar 1974 zeilnummer 225, “Betelgeuze”, Bulbkielkiel,
bouwjaar 1974 zeilnummer 228,
bouwjaar 1975? zeilnummer 252, “Autarkie”, kimkieler,
bouwjaar 1975? zeilnummer 267, “Endless”, middenkiel
bouwjaar 1978-9? zeilnummer 313,
bouwjaar eind 1979 zeilnummer 321,
bouwjaar eind 1979 zeilnummer 323,
bouwjaar 1980 zeilnummer 324, zou de laatst gebouwde zijn!
bouwjaar 1980? zeilnummer 335.

Ontwerper: Uus van Essen. (ontwerper van de 'Flying Dutchman')
Lengte over alles: 7,35m.
Lengte waterlijn: 5,10m.
Breedte: 2,30m.
Diepgang kimkiel uitvoering: 0,70m. (belast met 4 personen en complete uitrusting)
Ballast: 2 x 295kg = 590kg. De kimkielen zijn met (stalen, geen rvs) kielbouten aangehangen.
Diepgang Bulbkielkiel uitvoering: 1,10m. (belast met 4 personen en complete uitrusting)
Ballast: 1 x 490kg. Bevestiging kiel met kielbouten.
Totaal gewicht: (opgaven variëren van 1400kg door de werf voor een Bulbkiel uitvoering, tot 1800kg door particulieren voor een kimkiel uitvoering) bij 2400kg waterverplaatsing.
Bouwwijze: 'hand lay up' polyester, later in een vezel-polyester spuit procedé, 1 schaal voor de romp en 1 schaal voor het dek en de bovenbouw.
"Hullspeed": 12km/h
Boot is trailerbaar op een trailer met een maximum totaal gewicht van 2200kg.

Mastlengte: 7,50m in mastvoet op 1,30m geeft een doorvaarthoogte van 8,80m (9,00m aanhouden vanwege evt. antennes en windvaantjes).
Kruiphoogte met gestreken mast op het schip: 2,00m (2,50m aanhouden voor plaatsing van de mast op mik of schaar).
Stahoogte in kajuit: 1,75m, onder het luik: 1,80m.
Watertank Origineel: 80 liter.(polyester, inspectieluik in voorpunt, vulopening op de voorplecht, beluchting stuurboord-voor)
(nb. Betelgeuze bezit een RVS tank van ongeveer 80 ltr onder de dinette)

Mast en giek: Aluminium, 6 x verstaging RVS 6mm. RVS zaling met 2 vlaggenlijnen. Achterstag met trim mogelijkheid (optioneel). Klampen voor fokke- en grootval, 'kikkers' voor vlaggenlijnen (aan stuurboord en bakboord) en kraanlijn (bakboordzijde mast).
Zeilplan: torentuig met grootzeil ca. 12m2 (2 riffen mogelijk) en stormfok (5m2; 'de luxe'), fok (ca. 8m2) en genua (16,5m2; 'de luxe').
Schootlieren (met hevels; 'de luxe').
Railing: RVS preekstoel, RVS scepterpotten met RVS staalkabel (RVS hekstoel optioneel, standaard in de luxe uitvoering).
Roer: Aangehangen half-balansroer van polyester.


Wie weet er meer van de Eurokruiser?
Alle info wordt bij dit topic toegevoegd.


Mijn bootje moet er eigenlijk ook nog even bij toch ? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 01 feb 2012 20:04 #260795

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Endless schreef :
De mijne heeft ook echt wel een bulbkieltje toch? :P

Nou..de mijne niet.... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 01 feb 2012 20:19 #260799

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Fanman schreef :
Hoi ivy,

Hartstikke leuk, en welkom in de club van Eurokruiser eigenaren.
Aan je foto's te zien heb je een Eurokruiser MK III, welke een aantal extra's van werf uit heeft meegekregen.
Mocht je een keer een lek raamrubber hebben, wij hebben nog een beste rol liggen.
Tevens hebben wij origineel foldermateriaal van de Eurokruiser liggen.
Ik heb ongeveer een half jaar geleden het één en ander in de zeilforum wiki gezet over de eurokruiser.
Aanvullen mag altijd natuurlijk :)

Wel vreemd wat voor een kiel je nu werkelijk hebt.
Heb je misschien een foto waar de kiel op zichtbaar is?

Groetjes
Floris & Saskia
Hartelijk dank hoor !
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 07:57 #260888

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
@Ivy:
Jouw €Xr is heel speciaal (dat wist je zelf natuurlijk al, iedereen vindt zijn/haar eigen boot speciaal) want (voor zover ik weet) is jouw €Xr de enige met kimkielen en een centrale kiel. Door de ballast in de kimkielen is het niet nodig dat de centrale kiel ook ballast voert en heb je dus geen centrale bulbkiel maar een kiel zonder ballast, eigenlijk meer een zwaard dan een kiel.
Ik mail je een .pdf-je met de update van de €Xr gegevens.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 08:08 #260891

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Peper schreef :
(voor zover ik weet) is jouw €Xr de enige met kimkielen en een centrale kiel.
Nou.. mijn MKII had dat blijkbaar ook, voordat de kimkielen waren verwijderd. Ik heb niet gezien hoe het voor de ombouw zat, maar weet wel dat er al een centraal kieltje op zat gebout. Alle 3 kielen zijn verwijderd en het bevestigingspunt van de centrale kiel is gebruikt om er een langere op te zetten. Misschien is de boot van Ivy dan een soort overgangsmodel geweest?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 08:15 #260894

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Dat zou goed mogelijk zijn Hen3... Het zeilnummer is 12 dus het is de 12e MKIII en een 'regular' model en misschien wel een overgangsmodel geweest. Maakt de boot extra interessant (voor liefhebbers). Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 11:54 #260949

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Hen3 schreef :
Peper schreef :
(voor zover ik weet) is jouw €Xr de enige met kimkielen en een centrale kiel.
Nou.. mijn MKII had dat blijkbaar ook, voordat de kimkielen waren verwijderd. Ik heb niet gezien hoe het voor de ombouw zat, maar weet wel dat er al een centraal kieltje op zat gebout. Alle 3 kielen zijn verwijderd en het bevestigingspunt van de centrale kiel is gebruikt om er een langere op te zetten. Misschien is de boot van Ivy dan een soort overgangsmodel geweest?

Mijn centrale kiel zit er nog onder hoor..een kimkiel is losgeraakt en de ander moest er ivm vervoer noodgedwongen worden afgehaald...is niet lek overogens, ze ligt in het water....

Vriendelijke groeten

Ivy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 12:09 #260952

  • Ivy
  • Ivy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Peper schreef :
@Ivy:
Jouw €Xr is heel speciaal (dat wist je zelf natuurlijk al, iedereen vindt zijn/haar eigen boot speciaal) want (voor zover ik weet) is jouw €Xr de enige met kimkielen en een centrale kiel. Door de ballast in de kimkielen is het niet nodig dat de centrale kiel ook ballast voert en heb je dus geen centrale bulbkiel maar een kiel zonder ballast, eigenlijk meer een zwaard dan een kiel.
Ik mail je een .pdf-je met de update van de €Xr gegevens.
Groet, Peper.



Ohw, nou bij een rustig windje ga ik gewoon proberen hoe ze t doet..wat een gedoe ook he? Ben benieuwd.Dank je wel....goed om al deze informatie vd forumleden te krijgen...ik ga mijn mail even checken!!
Laatst bewerkt: 02 feb 2012 12:18 door Ivy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 18:51 #261057

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Peper schreef :
@Fanman: iets om in de €Xr wiki te zetten?
Kan je ook zelf Peper :)
Ivy schreef :
Mijn bootje moet er eigenlijk ook nog even bij toch ?
Helaas kan ik de beginpost niet "zomaar" aanpassen. Na een x tijd gaat een post op slot voor bewerking.
Ik zal de moderators eens vragen of ik de post tijdelijk weer aanpassen mag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 02 feb 2012 19:03 #261063

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
FanMan, je hebt een PB omtrent je edit-vraag. Check even je inbox als je wilt.

Gr Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 05:11 #261127

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Ivy, je staat er bij.
Baines, bedankt voor je inzet.
Peper, bedankt voor extra info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 05:20 #261128

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
mocht iemand helemaal weg zijn van Eurokruisers na dit topic, dan staat er nu 1 op marktplaats! link.marktplaats.nl/527335075
ps: geen baat bij de verkoop! Kwam hem toevallig tegen en moest eraan denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 05:25 #261131

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
carinco606 schreef :
mocht iemand helemaal weg zijn van Eurokruisers na dit topic, dan staat er nu 1 op marktplaats! link.marktplaats.nl/527335075
ps: geen baat bij de verkoop! Kwam hem toevallig tegen en moest eraan denken.
Er staan er meer te koop, maar dank voor je tip. :)

n.b.
De adverteerder spreekt over een MKII maar op de foto's staat een MKIII afgebeeld.
Laatst bewerkt: 03 feb 2012 05:25 door Fanman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 05:27 #261132

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
hahaha slordig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 05:36 #261136

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
carinco606 schreef :
hahaha slordig
Kennelijk een niet lang eigenaar geweest, of weet niet wat hij vaart :)
Inderdaad wat slordig.

Zal hem eens een mail sturen via marktplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 08:01 #261192

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Het is overduidelijk een MKIII regular, want de opbouw is van kunststof en de mast is van aluminium, maar met optionele hekstoel en een extra patrijspoort om optisch het schotkompas te balanceren (wel leuk gedaan overigens). Het zeilteken is rood en dat zou passend kunnen zijn voor een MKII (zoals de MKII die ooit van Hen3 was). Misschien zijn de zeilen wel van een MKII en geeft dit de verwarring. Ze ziet er op de foto's netjes uit, maar dat zijn maar foto's.
Ik ben er in geslaagd het onderdeel €Xr MKIII in de boottypen database van de ZeilersWiki te updaten zonder alles van de server te kiepen. Eigenaars van €Xr's op dit forum, kijk er eens naar. Ik heb foto's gebruikt die jullie op het forum hebben gepost, zonder de afbeelding van personen erop. Mochten jullie andere foto's willen, post ze dan in dit topic, dan kan ik ze plaatsen (geldt ook voor de andere €Xr bezitters, waarvan ik geen foto's heb).
Groet Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 10:06 #261231

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Peper schreef :
..
Ik ben er in geslaagd ... ZeilersWiki te updaten zonder alles van de server te kiepen.
Peper, je bent de goeiste :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 10:21 #261235

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hen3 schreef :
Ik zal ook maar eens wat foto's plaatsen van de Eurokruiser MKII die wij ooit hadden.
Voor historie doeleinden heb ik je "oude Tobbe" ook in de wiki geplaatst Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 16:43 #261344

Dag Peper,

Mooie actie, die wiki. Hierbij een foto van de Watergeus.

Freek
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het grote Eurokruiser Topic 03 feb 2012 17:00 #261345

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
fvanderploeg schreef :
Dag Peper,

Mooie actie, die wiki. Hierbij een foto van de Watergeus.

Freek
Wilde hem snel toevoegen, maar zag dat ie al toegevoegd was door Peper :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.876 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl