Booty24 schreef :
Dat je, bijvoorbeeld bij een scherp jacht, relatief meer vrijboord hebt en minder water aan dek krijgt.
In de scheepsbouw is het grootste verschil tussen zee en binnenvaart: vrijboord en boeghoogte voor schepen die niet vele malen langer zijn dan de golflengte. Dat is voor een klein jacht al snel het geval.
Daarnaast, en zeker als je met minder vrijboord toch in zwaardere omstandigheden gaat varen: waterdichte constructie, waterdichte afdichting en afwatering.
Samen bepaalt dit je reserve drijfvermogen en weerstand tegen overkomende golven bij een juist gekozen koers.
Vandaar het verschil tussen een voor zee ontworpen Bomschuit (met ruim vrijboord) en een “Platbodem” (met gering vrijboord, welke we toch associëren met binnenvaart).
Ik moet toch even het beeld rechtzetten:
het grootste verschil tussen binnenvaart en zeevaart is dat een zeeschip veeel stijfer is. Een binnen schip is een slappe darm in de lengte en soms de breedte. Kleine platbodems zijn alleen stijver door de verhouding, skutsjes, binnen vrachtschepen, klippers zijn slap. het langsverband is minder omdat er geen grote golven zijn. met een klipper zie je met zwaar weer in de vliestroom het schip gewoon bewegen, terwijl een groninger schoener op zee geen krimp geeft. dat het vrijboord hoger is is evident.
Een coaster is ook gewoon een platbodem, niks meer of minder dan een klipper of tjalk. Hij is alleen groter en stijver. De meeste zeeschepen zijn stijver.