Mijn kijk op platbodems en de Med.
Ik heb verschillende platbodems gezien in de Med, vooral zo´n 20 jaar terug. Het kan vanzelfsprekend, is echter volgens mij niet aan te raden. Ten eerste moet je in delen van de Med de marina´s in en je wil niet weten wat zo´n platbodem daar zal moeten betalen. Bovendien komt zo´n schip er vaak niet eens in. Dan komt nog de rompvorm. Ik vaar zelf een Bawley, dat zijn breder gemaakte pilot cutters. Ze zijn breder als een pilot cutter of een Falmouth working boat omdat ze gebruikt werden om te vissen en de netten over het boord werden binnengebracht.
Mijn bootje alsook de Curlew van Tim en Paukine Carr (
nmmc.co.uk/object/boats/falmouth-quay-punt-curlew/ ) zijn voorbeelden daarvan.
Toen we onderweg waren van Italië naar Griekenland kregen we een medezeiler. Harald. (R:I:P:)
Hij was zo onervaren dat hij bij ons ging plakken. Hij zeilde een prachtig 11 meter stalen jacht, mooie rondspant maar met een ongeveer een halve meter brede 20 mm dikke bodemplaat waarop hij kon droogvallen. Ophaalbare kiel. Erg mooi schip, zeer breed, klasse.
Hij wilde absoluut met Kerst op Corfu zijn en haalde me over om tijdens een minder windsterke periode de overtocht van ST Maria di Leuca naar Corfu te zeilen. Ik had het niet gedaan want er stond reeds een week windje 6 – 8 Bf uit Noord dus de Adria was wild maar ik was zo stom me te laten overhalen.
Bleek er een zeer grove zee te staan (logisch) en Harald´s jacht begon in die diepe golfdalen paaltjes te pikken. Alhoewel veel langer en een groter tuig als ons bootje kon hij niet mee. Ik had geen zin in remmen met 2 nachtvaarten hartje winter door enorm slecht weer en we zeilden weg van hem.
Hier een uittreksel uit een dagboek van me :
Nu hoe het Duitse Harald gegaan is.
Tijdens de nacht in dat slechte weer zijn we gewoon van hem weggevaren. Alhoewel zijn jacht langer en moderner is kon hij ons bij die zeegang en wind niet bijhouden.
We haalden slechts 4 knopen met de Perkins diesel maar met harde wind loopt ons bootje als een speer. Het marifooncontact verloren we omdat zijn antenne stuk was en hij de reserve antenne op de voor preekstoel geschroefd had. Die zat net zoveel in als boven het water in die zeegang.
Harald had een prachtig sterk jacht dat echter in die brekende zeeën en die wind paaltjes ging pikken. Die halve meter brede platte plaat. Ons bootje gaat door de golven, enkel het doghouse zorgt er voor dat de kuip droog blijft.
Harald had nog nooit zo´n weer meegemaakt, veel ging mis. Net na het reven heeft de grootschoot hem in het gezicht geveegd. Bloedneus, duizelig, even weg, bril verdwenen. Ik had hem gezegd om bij slecht weer Othenoi eiland aan te lopen, had zelfs de coördinaten in zijn plotter gezet. Hij had zo´n modern ding met een pijltje hoe je moet sturen om bij een waypoint te komen.
Harald was kapot, zo goed als blind, er sopte water over de vloer, hij besloot om het pijltje te volgen. Nu komt het, dat waypoint had ik net buiten de haven gelegd, je moet echter wel OM het eiland en dan het waypoint aanlopen. Daar moet iets fout gegaan zijn. Volgens zijn zeggen deed het plots “RHOEMS” en hij zat aan de westkust van Othenoi op de rotsen. De bodemplaat van zijn stalen schip was 20 mm dik, dus hij trekt de kiel hydraulisch omhoog en komt weer los. Tegen die tijd, daar in het stikkedonker met die golven, was Harald gaar. Hij heeft dan besloten om vóór de wind te gaan varen. Twee nachten en een dag. Dan draaide de storm en waaide hij gewoon terug. Hij haalde uiteindelijk Corfu langs de ZO zijde, meerde in Gouvia marina aan en is een jaar lang niet meer uitgevaren. Schrik. Hij moet in de buurt van het Zuidwestelijke vuurtorentje van Othenoi op de kust gevaren zijn, dat hij die vuurtoren niet heeft gezien begrijp ik niet. OK, z´n bril was weg en de reserve vond hij niet maar een vuurtoren zie je toch ook zonder bril. Misschien is hij even ingeslapen, hij wilde er niet over vertellen. Op de stuurautomaat heeft hij niet gevaren want die was ook stuk.
Later heeft hij de stier bij de horens gevat en is in vijf dagen van Corfu naar Fethiye in Turkije gedieseld, heeft de Fethiye golf niet meer verlaten met zijn jacht.
Wat die man heeft meegemaakt tijdens onze overvaart moet verschrikkelijk geweest zijn.
Hij die nooit en van niks bang was had zijn meester gevonden. Hij wilde er nooit over praten, deed altijd ontwijkend. Eén keer, met een glaasje teveel op beweerde hij dat het hele voorval eigenlijk mijn schuld was. Ik had het waypoint ingegeven, had niet gezegd dat het eiland eerst gerond moest worden. Misschien is het zo, heb ik gewoon aangenomen dat je zoiets weet.
Harald zeilt niet meer, heeft verkocht.
Met een platbodem vaar je vanzelfsprekend niet met dit weer, de weerberichten zijn nu beter en te krijgen (wij hadden enkel marifoon)
Op de Franse kanalen zie je erg veel Nederlandse platbodems. Zelfs tot net op de zee zelf, getuige een foto die hier in dit draadje getoond werd. Ik was op die plaats, is geliefd bij kanalenvaarders, ze gaan echter niet op zee.
Er varen heel veel platbodems op de Med. Alle werkschepen zijn platbodems.