Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zeileigenschappen Roskilde

zeileigenschappen Roskilde 16 jan 2018 17:39 #908229

Ik was overigens de gene die schreef dat ik dacht dat Roskilde van geen meter zal zeilen en bedoelde: als je dit schip met een moderne "echte" zeiler vergelijkt en niet met andere motorzeilers. Moet ik dat laatste nog toelichten?
Ik dacht dat juist niet alleen op basis van de getallen. Berevolle kop, dus het verhaal van Erik kon ik wel direct plaatsen (niet heel goed gedrag in golven op de kop, als ik dat goed vertaal). Relatief (erg) weinig diepgang, dus grote kans dat het zwaartepunt niet al te diep ligt, in combinatie met de erg flauwe kimmen en niet te grote breedte betekent dat niet heel veel richtmoment. Dus zelfs al had Roskilde een fatsoenlijke SA/D, dan zou het schip zo snel moeten reven of onder zoveel helling varen, dat dát cijfer dan in elk geval niet zo heel veel meer zegt over de snelheid. Dat is natuurlijk ook de reden dat Roskilde een heel laag SA/D cijfer heeft, want anders reef je je suf. Bovendien heeft het schip niet alleen een lange kiel, maar heeft er drie. Dat resulteert gegarandeerd in een groot nat oppervlak, dus de eigenschappen voor weinig wind zullen zeker niet om over naar huis te schrijven zijn, dat kan ik ook wel zonder de getalletjes zien.
Zo zie je dat de getallen wellicht niet altijd meteen iets zeggen, laat staan alles, maar dat je, zeker in combinatie met wat plaatjes, je met behulp van die getallen wel een beeld kunt vormen van hoe dit ontwerp in relatie tot de prestaties zullen uitpakken.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 16 jan 2018 19:11 #908280

En wie heeft dat hélemaal gefileerd? Juist, de instantie die op basis van kengetallen zo exact mogelijk probeert te voorspellen hoe snel een jacht zeilt; de Rating Office! (Jaja, daar hebben we 'm)

Jullie hoeven echt niet het hele document te snappen, maar echt werkelijkwaar voor iedere zeiler is hoofdstuk 3 van de uitleg van het Velocity Prediction Program een must-read.

Het legt PRECIES uit wat de invloeden zijn van alle factoren. We kennen allemaal wel de versimpelde plaatjes van de krachten op een zeilboot, maar dat is echt een grove versimpeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 16 jan 2018 23:48 #908343

gaaf, dank! De vergelijkingen zijn allemaal wel degelijk redelijk goed te snappen hoor. Wat ze dan doen in een model is natuurlijk iets anders. Maar zo kun je wel goed zien wat de grondslagen zijn. Dat "precies" is natuurlijk niet helemaal zo, althans, niet in een model, want iteratieve modellen hebben altijd wat last van chaosdynamica, maar ja, dat kun je vast heel goed renormaliseren aan de hand van empirische data.
Gaaf!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 16 jan 2018 23:50 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 17 jan 2018 04:53 #908347

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De empirische data waar het ORC VPP op gebaseerd is, is de DSYHS plus wat aanvullende modellen die in Southampton gesleept zijn. Daar zit geen langkieler bij. ;)

Als je uitleg wilt, moet je het boek van Fossati of het boek van Slooff lezen. Het stuk van de ORC is daarbij vergeleken een samenvatting. Fossati was bij leven ook lid van de technical committee van de ORC.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 17 jan 2018 05:57 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 17 jan 2018 20:24 #908724

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
[...]Bestaan er ook langkielers met hóge SA/D ratio's eigenlijk, of kunnen dit soort ontwerpen gewoon niet zoveel zeil dragen?
Het was wel even zoeken, maar het blijkt iig niet principieel onmogelijk. Zie je Sinterklaas-cadeautje (8ste dr., 1977) blz 342-343: spitsgat langkieler van K.W. Rauh, LOA 7,3 m, LWL 5,9 m, B 2,27 m, T 1,15 m, waterverplaatsing 1,9 ton, waarvan 870 kg ballast. Zeiloppervlak met genua 31,1 m^2
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 08:31 #908828

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JotM schreef :
Nachtvlinder schreef :
[...]Bestaan er ook langkielers met hóge SA/D ratio's eigenlijk, of kunnen dit soort ontwerpen gewoon niet zoveel zeil dragen?
Het was wel even zoeken, maar het blijkt iig niet principieel onmogelijk. Zie je Sinterklaas-cadeautje (8ste dr., 1977) blz 342-343: spitsgat langkieler van K.W. Rauh, LOA 7,3 m, LWL 5,9 m, B 2,27 m, T 1,15 m, waterverplaatsing 1,9 ton, waarvan 870 kg ballast. Zeiloppervlak met genua 31,1 m^2

Nabrander: als ik dit scheepje (dat met dezelfde gegevens ook in de 7de druk beschreven is) met de rest vergelijk heb ik eerlijk gezegd een beetje moeite te geloven in de juistheid van de gegevens. Als in: ik vermoed dat de waterverplaatsing te laag is aangegeven.
In de 7de druk staan wel meerdere langkielers die vwb de SA/D verhouding in de buurt van 18 zitten, zoals de overnaadse langkielers van Gait Kroes.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 09:02 #908846

Interessant, zal het boek eens afstoffen!

Is dat op basis van genua (=een lichtweer optie, net als een spinnaker) of, zoals "hoort", op basis van een LP=J voordriehoek?

Over die laatste opmerking, ook al is het zo "afgesproken", ik denk niet dat het in alle gevallen juist is om van een 100%-voorzeil uit te gaan. Boten zoals de Spirit 28 worden eigenlijk altijd (tot 6 bft schijnt!) met genua gevaren. Volgens mij mag je er bij dit soort boten dan vanuit gaan dat dat het standard-tuig (SA) is.

Lastig is dan om "dit sort boten" te definieren.

Over waterverplaatsing: ik weet in iedergeval dat werven nooit te hoog opgeven. Voor de First 310 heb ik 1 (van de vele) meetbrief gezien die slechts 200 kg boven designgewicht is; voor mijn boot wordt zelfs 3600 kg opgegeven, terwijl die 600 kg zwaarder gemeten is...
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 09:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 14:59 #908963

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Dat is op basis van genua. (staat er ook bij)

En zo doen we dat bij bijv. o.a. de Loper ook volgens mij. Anders is dat ook maar een middenmoter. :)

En legt het dan af tegen bijv. een Contessa 32.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 15:01 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 16:17 #908990

100% voordriehoek Loper (J=3.3; I=9.3) is 16.3 m2
Grootzeil is 10.4 m2
Sail Area (100% fore+main triangles): 26.7 m2 (1 m2 méér dan Sailboatdata zegt). Dat is dus niet uitgaande van een genua.

Voor de Contessa 32 is de 100%-driehoek (J=3.9; I=11.3) 23 m2
Grootzeil is 16.3 m2
Sail Area (100% fore+main triangles): 39.3 m2 (1 m2 mínder dan Sailboatdata zegt). Ook dat is dus uitgaande zónder genua.

SA/D voor beide boten is dus op basis van 100%-voordriehoek (en ligt praktisch gelijk).

De Contessa zou, door haar langere waterlijn en grote overhangen dus sneller moeten gaan. Dat doet ze ook, behalve bij licht weer; daar zal het grote nat oppervlak haar denk ik parten spelen.

Deze polars gaan uit van de zeilvoering zoals gemeten.

Bij 20 kn wind gaat de Contessa sneller vanwege de langere waterlijn, zeker onder helling. Ik vind het verschil gevoelsmatig kleiner dan ik zou verwachten:



Bij lichtweer (6 kn wind) gaat de Loper harder: in absolute zin zelfs. Er vanuit gaande dat beide boten met genua gemeten zijn (dat neem ik aan, anders ga je geen wedstrijden varen met dit soort boten met deze kort giekjes), wint de Loper het vanwege z'n hogere SA/WS ratio:



Dat krijg je met zo'n mooie ronde romp en voor die tijd modern kiel en roer ;)

NB het gaat hier om een 32 voeter vs. een 27 voeter

Prachtige romp trouwens: daar kun je ver mee komen!
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 16:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 17:31 #909019

Hmm, lijkt wel dat ze beiden een klein dieseltje hebben bij staan? Bij en invalshoek van de wind van 0 graden en 20 knts varen ze nog steeds 4 knts? :ohmy:
Vind de bijna 7 knts bij 120 graden met windje 5 bft ook iets wat me niet heel erg waarschijnlijk lijkt. Maar goed, dit is theoretisch, toch? ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 18:29 #909032

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Waar komen die "polaire diagrammen" eigenlijk vandaan? Rekenmodel of metingen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 18:33 #909035

  • StevenF
  • StevenF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
steef ton schreef :
Ik was overigens de gene die schreef dat ik dacht dat Roskilde van geen meter zal zeilen en bedoelde: als je dit schip met een moderne "echte" zeiler vergelijkt en niet met andere motorzeilers. Moet ik dat laatste nog toelichten?
Ik dacht dat juist niet alleen op basis van de getallen. Berevolle kop, dus het verhaal van Erik kon ik wel direct plaatsen (niet heel goed gedrag in golven op de kop, als ik dat goed vertaal). Relatief (erg) weinig diepgang, dus grote kans dat het zwaartepunt niet al te diep ligt, in combinatie met de erg flauwe kimmen en niet te grote breedte betekent dat niet heel veel richtmoment. Dus zelfs al had Roskilde een fatsoenlijke SA/D, dan zou het schip zo snel moeten reven of onder zoveel helling varen, dat dát cijfer dan in elk geval niet zo heel veel meer zegt over de snelheid. Dat is natuurlijk ook de reden dat Roskilde een heel laag SA/D cijfer heeft, want anders reef je je suf. Bovendien heeft het schip niet alleen een lange kiel, maar heeft er drie. Dat resulteert gegarandeerd in een groot nat oppervlak, dus de eigenschappen voor weinig wind zullen zeker niet om over naar huis te schrijven zijn, dat kan ik ook wel zonder de getalletjes zien.
Zo zie je dat de getallen wellicht niet altijd meteen iets zeggen, laat staan alles, maar dat je, zeker in combinatie met wat plaatjes, je met behulp van die getallen wel een beeld kunt vormen van hoe dit ontwerp in relatie tot de prestaties zullen uitpakken.

Werkelijk, drie kielen? Berevolle kop ?

Roskilde 39 midzwaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 18:46 #909041

  • StevenF
  • StevenF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
JotM schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zou je nog eens uit willen leggen wat je dán bedoelt?
En toch vraag ik mij af of die getallen één-op-één bruikbaar zijn voor wat traditionelere ontwerpen.
Wel eens van de ontwerpen van T. Harrison Butler gehoord?...Eén van zijn ontwerpen, het "Yonne" ontwerp, wordt in die kringen als een "sports model" aangeduid. Een beetje een jaren '30 kleine cruiser/racer (niet zo groot).

Een waterverplaatsing van 6,8 ton bij een LWL van 22'6" geeft een D/L ratio van 596

Heeft (wat je bedoelt...) temaken met wat je eerder stelt?
...de verhoudingsgetallen zijn wellicht een mooie basis om een Westsail 32 en een Roskilde onderling te vergelijken, maar als schepen (op meerdere vlakken) teveel van elkaar gaan verschillen heb je er verdomd weinig aan.

Ik denk dat, óók bij verschillende rompvormen, SA/D en D/L best veel zeggen over het snelheidspotentieel van boten.

Ben op zoek geweest naar voorbeelden van verschillende type boten van vergelijkbare lengte, waarbij één van die boten (die met een lage SA/D en hoge D/L) toch sneller vaart dan een boot met hoge SA/D en lage D/L. Ik heb ze niet gevonden; andersom wél heel veel.

Ik heb met "de verhoudingsgetallen" steeds de verschillende waarden van D/L bedoeld.
Voor wat betreft SA/D heb ik eerder Eric Sponberg geciteerd (had ook Larsson kunnen citeren want die geeft in zijn boek PoYD hetzelfde aan), waar hij stelt "For similar hull forms, at the same Froude Number (or as we saw in the last lesson, at the same speed-length ratio) resistance per ton of displacement is the same.".
Met andere woorden, als het "geïnstalleerde vermogen" (SA) per eenheid waterverplaatsing (D) hetzelfde is, mag je bij gelijksoortige schepen bij eenzelfde waterlijnlengte ongeveer dezelfde snelheid verwachten. Dan doet D/L er eigenlijk niet zo toe.

Bij niet-gelijksoortige schepen gaan andere eigenschappen die uit elkaar lopen een rol spelen. Zoals bijvoorbeeld (wat Erik ook al noemde) een verschil in nat oppervlak.

Waar overigens nog een grapje in kan zitten, want vaak (niet altijd) heeft een "dikbuikig" schip minder nat oppervlak per massa (m^2/ton) dan een licht en gestrekt schip. Bij eenzelfde SA/D heeft het "dikbuikige" schip dus meer "geïnstalleerd vermogen"/nat oppervlak dan het lichte gestrekte schip. Wat kan betekenen dat het lichte schip wel sneller aanspringt, maar uiteindelijk niet harder loopt, als je de tijd hebt. Edit: en zelfs dat sneller aanspringen zal bij eenzelfde relatief vermogen (SA/D) niet eens zoveel schelen.

Om te weten wat qua snelheid van Butler's Yonne verwacht moet worden in verhouding tot gelijksoortige tijdgenoten moet je dan dus naar SA/D kijken en maakt D/L niet zoveel uit. Als ze niet gelijksoortig zijn moet je naar SA/D kijken en de rij beschrijvende parameters die Erik daarvoor regelmatig te berde brengt. D/L geeft dus vooral een hint naar karakter, niet naar "prestaties" en vooral niet over de grenzen van groepen heen. Dat bedoel ik.

En daarmee zie ik in de D/L geen grond om tot de conclusie te komen dat iets voor geen meter zal zeilen, welke mijns inziens wel op die grond ten aanzien van de Roskilde werd getrokken.

overigens:

Voorbeeld Roskilde 30 (zie aanhangsel)

SAD met genua 14.6

SAD met genua en kluiver 19.9

DLR 431

Dit soort scheepjes wordt natuurlijk niet voor niets vaak met kluiver en kluiverboom gevaren. Een SAD berekening met alleen voordriehoek zegt m.i. voor dit type boot niet zoveel
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 18:47 door StevenF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:02 #909044

  • StevenF
  • StevenF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Nachtvlinder schreef :
Interessant, zal het boek eens afstoffen!

Is dat op basis van genua (=een lichtweer optie, net als een spinnaker) of, zoals "hoort", op basis van een LP=J voordriehoek?

Over die laatste opmerking, ook al is het zo "afgesproken", ik denk niet dat het in alle gevallen juist is om van een 100%-voorzeil uit te gaan. Boten zoals de Spirit 28 worden eigenlijk altijd (tot 6 bft schijnt!) met genua gevaren. Volgens mij mag je er bij dit soort boten dan vanuit gaan dat dat het standard-tuig (SA) is.

Lastig is dan om "dit sort boten" te definieren.

Over waterverplaatsing: ik weet in iedergeval dat werven nooit te hoog opgeven. Voor de First 310 heb ik 1 (van de vele) meetbrief gezien die slechts 200 kg boven designgewicht is; voor mijn boot wordt zelfs 3600 kg opgegeven, terwijl die 600 kg zwaarder gemeten is...

Bedankt trouwens voor dat handige sprealdsheet!

Overigens wordt in dit soort berekeningen voor toerzeilers liefst de “halfload” gebruikt, dit kan nog weleens een ander beeld geven.

www.yachtingmonthly.com/yacht-...oat-statistics-30154
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 19:03 door StevenF. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:10 #909049

lodewijk stegman schreef :
Erikdejong schreef :
Zijn erg langzame boten die heel veel liggen te stampen in golven en daardoor maar zeer weinig voortgang kunnen maken aan de wind.

Echt? Stampt het nog meer op de golven dan al die platjakkers zonder voorvoet?
Ik zou het lijnenplan van die boot wel eens willen zien!

Naschrift: ik kon het niet laten om er toch nog even naar te kijken.
go.openbms.nl/uploads/517/1163...cuments/Roskilde.pdf

Als ik op zoek was naar een comfortabel zeilend jacht dat tegen een stootje kan en ik had niet zo'n behoefte aan droogvallen (opvallend genoeg verwijst de tekst van de pdf naar ex-platbodemschippers) en ik had het geld ervoor, dan zou het misschien wel een van mijn kanditdaten zijn. De prijzen die ik voorbij zie komen vind ik behoorlijk aan de hoge kant, voor een stalen schip, maar zonder dat wij het weten is hier misschien wel sprake van een liefhebbersschip met een zekere reputatie.

Maar ja; een langkieler kan echt niet meer, als je de goegemeente van ZF moet geloven.
Stampen aan de wind? Je moet zo'n boot niet net zo hoog willen varen als een boot met een vinkiel en een balansroer. Niet zo hoog als theoretisch kan, maar een paar graden lager. Dan loopt het gewoon, durf ik zomaar te voorspellen..
Moet er natuurlijk wel een beetje wind zijn. Beneden 3 bft zal het niet veel doen. Bij een wind 4 tot 5 daarentegen, komen dit soort schepen pas in hun element. En dan zeilt het heel comfortabel.

Ja, hier laat je wat; daar vindt je wat, hè?

Naschrift 2: Wat blijkt? De boot heeft ook nog kimkielen. Nu begrijp ik die verwijzing naar platbodemzeilers pas.. Keurige asymmetrische kimkielen.. zorgvuldig ontworpen bootje..
Joh, het zou bijna mijn ideale schip kunnen zijn.

En ja hoor: de boot waarvan de tuigtekening in de pdf staat kan met LW onder de Zeelandbrug door..

Sorry, zag bij teruglezen idd dat je voor de Roskilde met midzwaard ging. In mijn hoofd zat nog de hierboven genoemde quote.
Over volle kop, ik geef toe, een wat subjectieve benadering, kun je van mening verschillen. Tov de meeste "moderne zeilschepen" is de kop erg vol.
SA/D zegt natuurlijk niks over hoeveel zeil je er eventueel op zou kunnen hangen. Reden van gebruik van de voordriehoek is dat het zo iets zegt over de hoeveelheid zeil die er iha op bedacht is door de ontwerper. Een genua is normaal gesproken ook een zeil dat er bij bft 4 niet meer op staat. Daarom is relatief richtmoment eigenlijk een getal wat meer zou zeggen. Maar zoals Erikdejong al aan gaf: dat is niet zo makkelijk even uit de gegevens van een schip op te maken. Goh, ik val erg in herhalingen :unsure:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:28 #909059

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
StevenF schreef :
[...]

overigens:

Voorbeeld Roskilde 30 (zie aanhangsel)

SAD met genua 14.6

SAD met genua en kluiver 19.9

DLR 431

Dit soort scheepjes wordt natuurlijk niet voor niets vaak met kluiver en kluiverboom gevaren. Een SAD berekening met alleen voordriehoek zegt m.i. voor dit type boot niet zoveel

Dat niet alleen. Bij langkielers ligt het lateraal punt op aandewindse koersen verder naar voren. Zonder die kluiver kunnen ze de neiging krijgen (erg) loefgierig te worden.

Of, zoals Slooff het beschrijft:
For a ‘classical’ yachts equipped with a long keel and attached rudder the characteristics and mechanism governing the hydrodynamic yawing moment and static directional stability are a little different. In particular when keel and hull form a ‘blended’ configuration as in Fig. 6.4.7, they act more like one (thick) lifting surface of low aspect ratio than as a combination of a hull with separately attached keel and rudder. This implies that there is no ‘Munk moment’ caused by the hull and that the centre of pressure or centre of lateral resistance is positioned ahead of the 25 % chord-line (see Sect. 5.15, Fig. 5.15.13) at a depth of about 50 % of the draft (see Fig. 6.4.7). This corresponds with, approximately, a point at ≅ 25 % LWL from the bow. This is considerably further forward than for yachts with fin keels and separate rudder. It means that the static hydrodynamic directional stability of yachts with long keels is not as good as for yachts with fin keels and separate rudder.
It has also been found (Larsson and Eliasson 1996; Marchai 1983c; Claughton et al. 2012) that the centre of lateral resistance of blended, long keels varies considerably with leeway. This in the sense that the CLR moves aft with increasing angle of leeway. The explanation for this phenomenon is the relatively large effect of side edge separation of low aspect ratio lifting surfaces (see Sect. 5.15).
("The Aero- and Hydromechanics of Keel Yachts", §6.4)
Op die koersstabiliteit komt hij trouwens een paar paragrafen later nog terug, als het over de hydrodynamica in meelopende golven gaat.
Altogether, the discussions just given suggest that classical, heavy yachts with long keel and attached rudder will have better dynamic directional stability properties in following and overtaking seas than modern light displacement yachts with separate keels and rudders. Recalling (see the preceding paragraphs) that the opposite is the case for the calm water conditions, one may conclude that, here also, a yacht designer will have to adopt some form of compromise.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:30 #909061

  • StevenF
  • StevenF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ja, maar een ontwerp met boegspriet heeft in wezen een dubbele voordriehoek en is dan bedoeld te zeilen met dubbel voorzeil. Dit in tegestelling tot een modern sloeptuigage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:34 #909062

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Kan. Of je zet één uit de kluiten gewassen voorzeil, zoals bij sandbaggers, maar dat komt uiteindelijk toch op hetzelfde neer?

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:35 #909063

  • StevenF
  • StevenF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Soit.

Mischien vinden jullie dit nog interessant:

ROLL MOMENT OF INERTIA

While the amount of displacement per water plane area will have a very real effect on a vessel's reaction to the sea surface, it is the distribution of a vessel's mass that has the greatest effect on dynamic roll motions. A vessel's "Mass Moment of Inertia" also called "Roll Moment of Inertia" is a way of expressing resistance to being put into motion by a force.

We can improve comfort, and we can improve safety by increasing the "Roll Moment of Inertia" of the vessel. This is accomplished by spreading out the various weights aboard rather than having them highly concentrated. This is very much counter to the often assumed requirement for a specific 'ballast ratio' on sail boats, or that there must be a certain amount of ballast present for the safety of a power boat.

For the most basic understanding of this, we can observe that an object with its mass distributed toward its perimeter will have a much higher resistance to changes in motion. It is therefore evident that it will be more dynamically stable. This can be intuitively thought of as the "gyroscope" effect.

On boats, it has been well proven that distributing weights away from the roll axis, say into the structure and the rig, is extremely favorable to a vessel's dynamic stability. By direct observation, we have learned that boats that have been dismasted are much more likely to be rolled over.

Why, you might ask...? Don't they have a much lower CG as a result of the dismasting...?

A dismasted sailboat is more likely to capsize due to the greatly reduced "Roll Moment of Inertia" and the consequent relative ease with which a heavy roll can be suddenly induced. This cannot be demonstrated by any kind of static analysis as one would normally expect. Said differently, while the dismasted boat obviously has 'more' static stability without its mast, in the ocean where dynamic forces are at work, the effect is the opposite...!

More explicitly, Roll or Mass Moment of Inertia is a way of expressing resistance to being put into motion by a force. This is quite different from static Torque or "Righting Moment" which is calculated as a quantity of mass times its distance from an axis. Instead, Roll Moment of Inertia is calculated as a quantity of mass times the fourth power of its distance from an axis.

It is helpful to perform a few basic calculations... For example, assume we have 2,000 pounds of ballast located 5 feet from the roll axis. This will provide a Righting Moment (Torque) of 5 * 2,000 = 10,000 lb-ft however it will yield a Roll Moment of Inertia of 5^4 * 2,000 = 1,250,000 lb-ft^4. Much more dramatic is to consider a 200 pound mast having its CG located 25 feet above the roll axis. The mast will introduce a Heeling Moment of 25 * 200 = 5,000 lb-ft, but will have a Roll Moment of Inertia of 25^4 * 200 = 78,125,000 lb-ft^4.

In this example, the mast exerts exactly half the static moment (torque) as compared to the ballast, but although the mast has only one tenth the mass of the ballast, by virtue of its distance from the roll axis the mast is some 62.5 times more effective at resisting being put into motion...!! It is by this simple example that we can observe the extraordinary benefits conferred by well-distributed masses.

Many years ago during the Fastnet Race, rigorous analyses done after the loss of many vessels revealed that the boats which had concentrated ballast, light structure, and very light rigging suffered excessively due to their harsh rolling motions which caused many dismastings with consequent capsizes, as well as widespread seasickness and inability to function.

By comparison, boats with heavier structure, lesser "ballast ratios" and heavier rigs resisted being "thrown" into severe roll accelerations, had much more seakindly roll motions, were easier on their rigging, did not lose their masts, did not capsize, and did not experience nearly the degree of seasickness among their crews. This is counter-intuitive because the heavier vessels typically had a higher center of gravity and therefore less "static" stability. However due to their distributed masses they had much greater "dynamic" stability, which enhanced both seakindliness and seakeeping ability, and vastly improved survivability.

With regard to structure, as compared to a fiberglass vessel a steel vessel will inherently have its mass distributed farther from its roll center, therefore a steel vessel will have a higher roll moment of inertia (mass moment of inertia) and will be less active 'dynamically' in terms of roll, pitch, and yaw, thus a steel vessel will inherently be much more seakindly.

Uit Kasten yacht design
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 19:44 #909065

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
StevenF schreef :
[...] This is quite different from static Torque or "Righting Moment" which is calculated as a quantity of mass times its distance from an axis. Instead, Roll Moment of Inertia is calculated as a quantity of mass times the fourth power of its distance from an axis.
[...]
Nope. Onjuist.

nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 19:47 door JotM. Reden: nadruk aangebracht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 20:02 #909072

Nog afgezien van te simplistische benaderingen van traagheidsmomenten (en dus ook onjuiste) gaat het artikel ook voorbij aan het feit dat meer massa in de romp juist betekent een kleiner traagheidsmoment om de x-as. Zo'n boot rolt niet minder en langzamer, maar juist meer en sneller. Om de y-as een groter traagheidsmoment betekent idd minder grote versnellingen, maar dat betekent dan wel weer een boot die in golven meer water overneemt. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Ik voer een keer vanuit Bagenkop naar Kiel een stukje samen op met een Colin-Archer-achtige zeilboot van ongeveer gelijke lengte (niet lang, want we hielden niet allebei helemaal de zelfde snelheid :whistle: ). Er stond 35 knts wind, flinke golven, we voeren beiden 70 graden aan de wind. Het was een heftig tochtje, maar wel goed te doen bij mij aan boord. Beide effecten vielen mij op. Het scheepje rolde behoorlijk en er kwamen enorme hoeveelheden water over de boot heen. Wij voeren vrijwel droog, afgezien van de regen, want dat krijg je er bij zo'n tochtje vaak gratis bij :( .
Ken nog zo'n voorbeeld toen ik met bft 10 in de duitse bocht zelf op een grote zeillogger (turbolangkieler) zat, maar dat verhaal bewaar ik wel voor een andere keer. Wel soortgelijke ervaring.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 21:05 #909087

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Mijn (in verhouding tot menig ZF-er wat beperkte) ervaring op dit punt is dat je onderscheid zou moeten maken tussen een paar scenario's.

Eén scenario is een schip met een fijn voorschip en relatief gering volume voorin die toch, door een hoog tuig en diep in/aan de kiel hangende ballast, een vrij groot traagheidsmoment ten opzichte van de y-as (rotatie-as stampen) heeft. Die zal veelal door de golven snijden (aka wave piercing), wat een rustig gedrag en niet al te natte ervaring zal opleveren, zolang de golven niet te hoog èn te steil worden. Want als ze dat wel worden heb je kans op van dat fijne vaste water wat in de lengte over het hele schip loopt.

Een ander is een schip wat wel veel volume voorin heeft. Die heb ik zelf in twee versies meegemaakt. De eerste (een niet te lange boeier) had in verhouding tot het volume voorin een gematigd traagheidsmoment en in verhouding tot IJsselmeer-golven een beperkte massa. Droog, maar je kwam helemaal nergens. Eén grotere steilere golf en binnen een kwart scheepslengte dood in het water. De tweede versie (stalen Lemmeraak) was wat zwaarder en langer en beukte met al die massa dat volume voorin dwars door die IJsselmeer-golven heen. Vrijwel geen vast water aan dek, maar verder zeiknat. We kwamen wel ergens, dat dan weer wel. Maar als bij die laatste de golven gewoon nog net een maatje groter worden zou het zomaar kunnen dat het èn zeiknat is èn je helemaal nergens meer komt. Daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Uiteindelijk gaat het mijns inziens om het "karakter" van het schip (waaronder de eigen stamp- en rolperiode van het schip) in combinatie met het vaarwater (w.o. waterdiepte en strijklengte van de wind) en de omstandigheden.

Ik heb op de weg huiswaarts (toen Muiderzand) na een 24-uurs eens wel bijna een uur naar een Waarschip kwarttonner zitten kijken waarmee we (met een Catalina 30) gelijkop voeren en me af zitten vragen waarom wij elke pakweg 9 golven een paaltje pikten en zij niet. Een beter antwoord dan "een net wat fijnere combinatie" van het bovenstaande heb ik tot nog toe niet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 18 jan 2018 21:10 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 18 jan 2018 23:18 #909121

Mee eens. "Hobbelpaard-effect" van diepe bulbkiel versus klassiek "vol" schip.
Daarnaast resonantie van scheepsbewegingen met schijnbare frequentie van golven (afhankelijk van snelheid van schip en afstand tussen golftoppen) en demping daarvan. Helemaal niet moeilijk om precies te begrijpen :unsure: :silly: :blink: :huh: (wel dus).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 19 jan 2018 05:22 #909203

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De principes begrijpen gaat wel, maar de effecten van door elkaar lopende golven met als je mazzel hebt nog een flinke deining erin vindt ik op het water nauwelijks te doorzien.
Als het allemaal en beetje eenduidig is een er één duidelijk overheersende fasesnelheid is, soit. Maar als het een beetje breder spectrum wordt met kruisgolven zie ik bijvoorbeeld de groepssnelheid van dat golfpatroon buiten niet meer hoor. Doe me dan maar een rekenmodel. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeileigenschappen Roskilde 19 jan 2018 06:32 #909206

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Vers van de pers, dit is andere koek. ;)

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl