mijn boot is een zwaardboot en behoorlijk plat en breed van achter , maar idd hij is wel gevuld met alles wat we nodig hebben.
het is al niet zo makkelijk om op rompsnelheid te varen,(met allround genua) ik zit wel snel op 5.5-5.8 met een redelijk windje, maar die laatste 0,3 daar heb ik al wel wat voor nodig, ik verdenk nog steeds de buitenboordmotor voor dat stuk.
Maar dan wordt de komende maand anders gemaakt, dat gaan we ervaren.
zelf kon ik nog wel 16 kilo afvallen, dat heb ik gedaan, maar het is en blijft een toer bootje met wat extra performance .
de genaker is nogal een lap zeil wat een enorm vermogen zou kunnen genereren.
toch lijkt mij dat gewicht nog niet eens zo een item is , de keer dat ik mee ging op een j22 zaten we er met 4 man op en die ging toch pittig in plannee met bf 5 ( 13kts even) .
wellicht als je met weinig wind in planee wilt ,zal je het gewicht naar beneden moeten brengen.
met veel wind is er een enorm vermogen en kan je blijkbaar met veel bemanning of gewicht dat ook bereiken
ik zal zeker een dikke bf 4 nodig hebben met mijn t7 onder genaker als het me lukt met de bb constructie.
en dan nog solo ook.
ik kan ook nog mijn zwaard optrekken dat scheel ook weer wat weerstand.
i
Team OSD schreef :
Qua planee, er zit genoeg kracht in een genaker maar gewicht en rompvorm van familiebootjes helpen vaak niet mee. Ook in een kleine boot moeten kennelijk 4 personen op vakantie kunnen en daarom slepen ze relatief veel 'bagage' mee. Inmiddels heb ik er al flink wat uit gehaald: keuken-toilet-tafel-accu's. Een trailersailer heeft aanvullend nog extra gewicht in een hef- of klapkiel constructie en dat is en niet uit te halen. Soms zijn er niet de slimste keuzes gemaakt en daar vind ik nog wel 50 kg om te reduceren.
Blijft over de rompvorm, te diep, te rond en smal van voor. Het valt niet mee maar soms...