Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 00:17 #1364827

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Wat je kachel betreft, ik heb hem op dezelfde plek zitten, iets hoger, meer in de kuiprand. 2KW, met een uitblaas onder de kajuittafel en voorin. Ik heb dit om de uitlaat zitten, isoleert geweldig! www.fabertronics.nl/webasto-is...vEAQYASABEgJTePD_BwE
Ik ben dit weekend waarschijnlijk wel op m´n boot.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 07:21 #1364841

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja mooie plek voor een kacheltje gaat er bij mij ook komen, al hou ik het wat simpeler en beperk ik mij tot de kajuit met een 2 kw.

Je gaat rap zo Daan..

Wel leuk dat er vroeger dus een rolmogelijkheid voor de giek zat die werd gebruikt om het grootzeil op te rollen.

Motortje loopt en start goed ?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 07:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 09:03 #1364870

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
mrtnm schreef :
Daarvoor zit bij mij er een dyneema lijntje onder aan het lummelbeslag, naar de mastvoet. Met gestreken grootzeil rust het lummelbeslag op een pin in de mastgroef. (Zit er een stukje hoger nog 1, om de leuvers in de mastgroef te houden)
Ik hijs het grootzeil, vanuit de kuip,totdat het dyneema lijntje strak staat. Hoger kan hij dan niet. En zet de val strak, in mijn geval met een lier op het kajuitdak. Niet loeistrak, dat heeft bij mijn grootzeil weinig zin/nut.
Er zit een cunningham hole in het zeil, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Met de neerhouder, onderlijkspanning, schoot en overloop heb ik trim mogelijkheden zat voor mijn bootje.
De meeste 23(sl) blijf ik ook wel voor (sorry) B)

Martijn :)

Ja, zo'n soort oplossing is simpel!

Ha, dat je ze voor blijft zou ik niet gedacht hebben! Ik heb gelezen dat de 22 een andere rompvorm heeft die wat minder gunstig is. Misschien is dat dan larie?
Wel heb jij een giek over de hele lengte van de kuip en dus waarschijnlijk wat meer grootzeil dan ik.
mrtnm schreef :
Wat je kachel betreft, ik heb hem op dezelfde plek zitten, iets hoger, meer in de kuiprand. 2KW, met een uitblaas onder de kajuittafel en voorin. Ik heb dit om de uitlaat zitten, isoleert geweldig! www.fabertronics.nl/webasto-is...vEAQYASABEgJTePD_BwE
Ik ben dit weekend waarschijnlijk wel op m´n boot.

Martijn :)

Dank voor de tip van deze isolatie, ik was al op zoek en kon nog niks vinden dat ik er simpelweg omheen kan schuiven. Ik ga bestellen!
Ik stuur je mijn telefoonnummer in pb: zou het wel leuk vinden om je dit weekend even te treffen!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 09:05 #1364871

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
peter1 schreef :
Ja mooie plek voor een kacheltje gaat er bij mij ook komen, al hou ik het wat simpeler en beperk ik mij tot de kajuit met een 2 kw.

Je gaat rap zo Daan..

Wel leuk dat er vroeger dus een rolmogelijkheid voor de giek zat die werd gebruikt om het grootzeil op te rollen.

Motortje loopt en start goed ?

Dankjewel Peter!
Ja, inderdaad leuk, maar ik weet niet of ik die rolreefmogelijkheid ga gebruiken...

Ja, de motor is prima! Ik verdenk nog een vuiltje ergens in de carburateur, want de hoeveelheid choke luistert nog wel erg nauw tijdens opwarmen. Ik leg die carburateur binnenkort nog in een ultrasoonreiniger.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 10:31 #1364899

Die roleefmogelijkheid lijkt mooi maar werkt slecht en is lastig te gebuiken. Is niet te vegelijken met een modern rolgootzeil in een giek. Ook kun je geen normale neerhouder gebuiken en rolt het zeil niet bepaald netjes op zodat er van de efficientie weinig meer overblijft. Ik heb destijds daarom het rolmechanisme geblokkeerd en een eenlijns reefsysteem geinstalleerd wat vanuit de kuip bedienbaar is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 11:17 #1364906

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Wat leuk, nog een buurman gespot hier op ZF :-) Er ligt net 1 bootje tussen deze Leisure en mijn Westerly.

En niet zo maar een bootje, maar ook een kleine kimkieler: ook hier welkom bij de club :-)

Gefeliciteerd met deze gave aankoop, veel plezier met opknappen en vooral varen en vast tot ziens de komende tijd! Mooi schip hoor ik heb er al een paar keer naar gekeken, ook op mp, leuk om wat nieuwe foto's en je beoordeling te zien.

Veel succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 11:28 #1364912

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Thijs1971 schreef :
Wat leuk, nog een buurman gespot hier op ZF :-) Er ligt net 1 bootje tussen deze Leisure en mijn Westerly.

En niet zo maar een bootje, maar ook een kleine kimkieler: ook hier welkom bij de club :-)

Gefeliciteerd met deze gave aankoop, veel plezier met opknappen en vooral varen en vast tot ziens de komende tijd! Mooi schip hoor ik heb er al een paar keer naar gekeken, ook op mp, leuk om wat nieuwe foto's en je beoordeling te zien.

Veel succes!

Dankjewel Thijs! Jij hebt ook een leuk scheepje!

Ik ben nog maar een klein weekje buurman. Volgende week ga ik naar mijn eigen haven.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 13:00 #1364949

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja dat denk ik ook , bij mij is dat ook heel anders er zitten haakjes op de giek en elastieken door de twee reefmogelijkheden zodat je hem mooi kan opbinden, zo zal het bij Daan ook zitten.
ik vond nog wel de sleutel waarmee de de giek kan ronddraaien.

maar goed reven doe je toch niet zo snel met de Leisure23.

Yellow Boat schreef :
Die roleefmogelijkheid lijkt mooi maar werkt slecht en is lastig te gebuiken. Is niet te vegelijken met een modern rolgootzeil in een giek. Ook kun je geen normale neerhouder gebuiken en rolt het zeil niet bepaald netjes op zodat er van de efficientie weinig meer overblijft. Ik heb destijds daarom het rolmechanisme geblokkeerd en een eenlijns reefsysteem geinstalleerd wat vanuit de kuip bedienbaar is.
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 13:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 01 feb 2022 14:07 #1364965

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
peter1 schreef :
Ja dat denk ik ook , bij mij is dat ook heel anders er zitten haakjes op de giek en elastieken door de twee reefmogelijkheden zodat je hem mooi kan opbinden, zo zal het bij Daan ook zitten.
ik vond nog wel de sleutel waarmee de de giek kan ronddraaien.

maar goed reven doe je toch niet zo snel met de Leisure23.

Yellow Boat schreef :
Die roleefmogelijkheid lijkt mooi maar werkt slecht en is lastig te gebuiken. Is niet te vegelijken met een modern rolgootzeil in een giek. Ook kun je geen normale neerhouder gebuiken en rolt het zeil niet bepaald netjes op zodat er van de efficientie weinig meer overblijft. Ik heb destijds daarom het rolmechanisme geblokkeerd en een eenlijns reefsysteem geinstalleerd wat vanuit de kuip bedienbaar is.
Ad

Ja ik ga ook een klampje op mijn giek monteren en een blokje aan mijn schootoog/houder zodat ik ook mijn tweedehands bindgereefd zeil kan bindreven.
Ik ben enthousiaster over het rolreefsysteem, ik vind de mate van variabiliteit handig. Al heb ik bij 5BFt mijn rolletjes weer eruit gereerd en mijn grote fok er maar weer op, want inderdaad, mijn zware scheepje is ook niet bepaald overtuigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 02 feb 2022 00:42 #1365148

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
daan1508 schreef :
mrtnm schreef :
Daarvoor zit bij mij er een dyneema lijntje onder aan het lummelbeslag, naar de mastvoet. Met gestreken grootzeil rust het lummelbeslag op een pin in de mastgroef. (Zit er een stukje hoger nog 1, om de leuvers in de mastgroef te houden)
Ik hijs het grootzeil, vanuit de kuip,totdat het dyneema lijntje strak staat. Hoger kan hij dan niet. En zet de val strak, in mijn geval met een lier op het kajuitdak. Niet loeistrak, dat heeft bij mijn grootzeil weinig zin/nut.
Er zit een cunningham hole in het zeil, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Met de neerhouder, onderlijkspanning, schoot en overloop heb ik trim mogelijkheden zat voor mijn bootje.
De meeste 23(sl) blijf ik ook wel voor (sorry) B)

Martijn :)

Ja, zo'n soort oplossing is simpel!

Ha, dat je ze voor blijft zou ik niet gedacht hebben! Ik heb gelezen dat de 22 een andere rompvorm heeft die wat minder gunstig is. Misschien is dat dan larie?
Wel heb jij een giek over de hele lengte van de kuip en dus waarschijnlijk wat meer grootzeil dan ik.
mrtnm schreef :
Wat je kachel betreft, ik heb hem op dezelfde plek zitten, iets hoger, meer in de kuiprand. 2KW, met een uitblaas onder de kajuittafel en voorin. Ik heb dit om de uitlaat zitten, isoleert geweldig! www.fabertronics.nl/webasto-is...vEAQYASABEgJTePD_BwE
Ik ben dit weekend waarschijnlijk wel op m´n boot.

Martijn :)

Dank voor de tip van deze isolatie, ik was al op zoek en kon nog niks vinden dat ik er simpelweg omheen kan schuiven. Ik ga bestellen!
Ik stuur je mijn telefoonnummer in pb: zou het wel leuk vinden om je dit weekend even te treffen!

De rompvorm van de 22 is heel anders, minder rond en diep als de 23. Hij heeft een breder en wat vlakker achterschip, de 23 is wat voller en ronder onderwater. Onder de kajuittafel bijvoorbeeld zit een ruimte onder de vloer die bij de 23 vaak als bergruimte wordt gebruikt, om de biertjes koel te houden. Doordat de romp dus minder rond/diep is, past er nog geen bierblikje in, kon er met veel moeite een bilgepomp onder krijgen. En een 22 is 300kg lichter. De lengte op de waterlijn is nagenoeg hetzelfde.





(oude foto, met nog blauw onderwaterschip)
En als je met een hond het wad op gaat...




Ik ben waarschijnlijk zaterdag de hele dag op de boot, Stuur je tegen die tijd wel even een appje.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 02 feb 2022 09:06 #1365198

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Grappig, hij mag zeker niet de voorkajuit in ?
mrtnm schreef :
daan1508 schreef :
mrtnm schreef :
Daarvoor zit bij mij er een dyneema lijntje onder aan het lummelbeslag, naar de mastvoet. Met gestreken grootzeil rust het lummelbeslag op een pin in de mastgroef. (Zit er een stukje hoger nog 1, om de leuvers in de mastgroef te houden)
Ik hijs het grootzeil, vanuit de kuip,totdat het dyneema lijntje strak staat. Hoger kan hij dan niet. En zet de val strak, in mijn geval met een lier op het kajuitdak. Niet loeistrak, dat heeft bij mijn grootzeil weinig zin/nut.
Er zit een cunningham hole in het zeil, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Met de neerhouder, onderlijkspanning, schoot en overloop heb ik trim mogelijkheden zat voor mijn bootje.
De meeste 23(sl) blijf ik ook wel voor (sorry) B)

Martijn :)

Ja, zo'n soort oplossing is simpel!

Ha, dat je ze voor blijft zou ik niet gedacht hebben! Ik heb gelezen dat de 22 een andere rompvorm heeft die wat minder gunstig is. Misschien is dat dan larie?
Wel heb jij een giek over de hele lengte van de kuip en dus waarschijnlijk wat meer grootzeil dan ik.
mrtnm schreef :
Wat je kachel betreft, ik heb hem op dezelfde plek zitten, iets hoger, meer in de kuiprand. 2KW, met een uitblaas onder de kajuittafel en voorin. Ik heb dit om de uitlaat zitten, isoleert geweldig! www.fabertronics.nl/webasto-is...vEAQYASABEgJTePD_BwE
Ik ben dit weekend waarschijnlijk wel op m´n boot.

Martijn :)

Dank voor de tip van deze isolatie, ik was al op zoek en kon nog niks vinden dat ik er simpelweg omheen kan schuiven. Ik ga bestellen!
Ik stuur je mijn telefoonnummer in pb: zou het wel leuk vinden om je dit weekend even te treffen!

De rompvorm van de 22 is heel anders, minder rond en diep als de 23. Hij heeft een breder en wat vlakker achterschip, de 23 is wat voller en ronder onderwater. Onder de kajuittafel bijvoorbeeld zit een ruimte onder de vloer die bij de 23 vaak als bergruimte wordt gebruikt, om de biertjes koel te houden. Doordat de romp dus minder rond/diep is, past er nog geen bierblikje in, kon er met veel moeite een bilgepomp onder krijgen. En een 22 is 300kg lichter. De lengte op de waterlijn is nagenoeg hetzelfde.





(oude foto, met nog blauw onderwaterschip)
En als je met een hond het wad op gaat...




Ik ben waarschijnlijk zaterdag de hele dag op de boot, Stuur je tegen die tijd wel even een appje.

Martijn :)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 02 feb 2022 23:52 #1365412

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Ha, nee! Als hij enigzins opgedroogd is onder de tafel in z´n mand. Bij de kachel..

Martijn :)
peter1 schreef :
Grappig, hij mag zeker niet de voorkajuit in ?
mrtnm schreef :
daan1508 schreef :
mrtnm schreef :
Daarvoor zit bij mij er een dyneema lijntje onder aan het lummelbeslag, naar de mastvoet. Met gestreken grootzeil rust het lummelbeslag op een pin in de mastgroef. (Zit er een stukje hoger nog 1, om de leuvers in de mastgroef te houden)
Ik hijs het grootzeil, vanuit de kuip,totdat het dyneema lijntje strak staat. Hoger kan hij dan niet. En zet de val strak, in mijn geval met een lier op het kajuitdak. Niet loeistrak, dat heeft bij mijn grootzeil weinig zin/nut.
Er zit een cunningham hole in het zeil, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Met de neerhouder, onderlijkspanning, schoot en overloop heb ik trim mogelijkheden zat voor mijn bootje.
De meeste 23(sl) blijf ik ook wel voor (sorry) B)

Martijn :)

Ja, zo'n soort oplossing is simpel!

Ha, dat je ze voor blijft zou ik niet gedacht hebben! Ik heb gelezen dat de 22 een andere rompvorm heeft die wat minder gunstig is. Misschien is dat dan larie?
Wel heb jij een giek over de hele lengte van de kuip en dus waarschijnlijk wat meer grootzeil dan ik.
mrtnm schreef :
Wat je kachel betreft, ik heb hem op dezelfde plek zitten, iets hoger, meer in de kuiprand. 2KW, met een uitblaas onder de kajuittafel en voorin. Ik heb dit om de uitlaat zitten, isoleert geweldig! www.fabertronics.nl/webasto-is...vEAQYASABEgJTePD_BwE
Ik ben dit weekend waarschijnlijk wel op m´n boot.

Martijn :)

Dank voor de tip van deze isolatie, ik was al op zoek en kon nog niks vinden dat ik er simpelweg omheen kan schuiven. Ik ga bestellen!
Ik stuur je mijn telefoonnummer in pb: zou het wel leuk vinden om je dit weekend even te treffen!

De rompvorm van de 22 is heel anders, minder rond en diep als de 23. Hij heeft een breder en wat vlakker achterschip, de 23 is wat voller en ronder onderwater. Onder de kajuittafel bijvoorbeeld zit een ruimte onder de vloer die bij de 23 vaak als bergruimte wordt gebruikt, om de biertjes koel te houden. Doordat de romp dus minder rond/diep is, past er nog geen bierblikje in, kon er met veel moeite een bilgepomp onder krijgen. En een 22 is 300kg lichter. De lengte op de waterlijn is nagenoeg hetzelfde.





(oude foto, met nog blauw onderwaterschip)
En als je met een hond het wad op gaat...




Ik ben waarschijnlijk zaterdag de hele dag op de boot, Stuur je tegen die tijd wel even een appje.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 08 feb 2022 22:41 #1367035

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Naar huis varen?

Afgelopen week moest er eens aan gewerkt worden aan het naar huis brengen van de boot. De ligplaats in Naarden hield namelijk een beetje op.

We moeten naar Culemborg. Dat is aan de Lek.
Eerst dus van Naarden over het Gooi- en IJmeer naar Muiden.
Met de mast omhoog pas ik niet onder de bruggen van het Amsterdam Rijnkanaal door (waar dat met de vorige boot wel pastte). Daarom leek het mij prettiger om lekker de Vecht af te varen tot Maarssen. Daar ga ik dan onder de Opburenbrug door, het kanaal op, en dan 1.5 uur verder door de Beatrixsluis de Lek op.

Om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk bruggen open hoeven onderweg, heb ik vrijdag de mast van boord gehaald en op een boottrailer gelegd. Dat was weliswaar in de stromende regen maar is goed gegaan. Tevreden. De doorvaarthoogte is nu ongeveer 170cm.

Nu moeten er op de Vecht nog 2 of 3 bruggen open: de Nieuwersluisbrug (aldaar) en de Ter Meerburg (Maarssen) moeten sowieso open. Heel misschien past de Dorpsbrug (Loenen) wel zonder bediening. De Nieuwersluisbrug is van Waternet en kan bediend worden, ongeveer 1 uur na aanvraag, behalve op zondag. De 2 andere bruggen zijn van gemeente Stichtse Vecht en moeten 24 uur vantevoren aangevraagd worden. Ze worden alleen doordeweeks bediend.

Zaterdag vertrekken we uit Naarden. We mikken er in ieder geval op tot Loenen te komen. Daar hebben we ook een auto neergezet. Passen we daar onder de brug door, dan varen we tot Nieuwersluis en vragen we daar de brug aan. Dan varen we zo ver mogelijk door, het liefst tot de Ter Meerbrug. Die hoeft dan maandag alleen maar aangevraagd te worden en dan varen we dinsdag naar huis.

Vertrekken deden we. De motor snorde vrolijk en al gauw waren we onder de Hollandse Brug door. Bij Eiland 't Hooft zochten we de betonning om af te kunnen steken. Die tonnen lagen er niet vanwege de winter, dat had ik al zien aankomen. Met de gps er bij konden we het geultje toch vinden.

Snel kwam de sluis van Muiden in zicht. Papa stond op de kant met 2 puntjes appeltaart. Dat hadden we niet verwacht maar had ik eigenlijk wel op kunnen rekenen.
We voeren door naar Weesp. Bij de Lange Vechtbrug stond papa weer, gezellig.

10 minuten later viel het toerental terug en hoorde ik iets schrapen. Ik vroeg Kira om aan het roer te gaan staan en tilde het motorluik op. Niks te zien... Toch even aanleggen en beter kijken.

Had ik dat oliedruklampje nou maar wel aangesloten. Het werkte niet. Bij iedere start van de motor controleerde ik oliedruk met de multimeter. Later bleek dat het niks had uitgemaakt, maar dat leg ik zo pas uit.

Ik controleer de oliedruk met de meter. Ik heb oliedruk. Oh. Dan moet ik me geen zorgen maken.
We varen verder. Ik heb het motorluik open en luister heel kritisch. Bij het eerste beetje rare geluid leggen we weer aan. Ik vertrouw het niet.

Ik controleer weer de oliedruk. Huh? Geen oliedruk!!
Goed dat we hebben aangelegd. Ik controleer het oliepeil en dat is in orde.
Ik bel pa en hij komt kijken.

We redeneren: waarom valt de oliedruk af en toe weg? De thermostaat van de motor doet het niet en de temperatuurmeter geeft maximaal 40 graden Celsius aan. Misschien blijft de olie zo koud en dik dat ze niet snel genoeg terugstroomt?

We rijden naar een winkel en kopen een lamp om aan de oliedrukschakelaar te hangen.
Terug aan boord sluiten we die aan. Alleen hij gaat niet branden ondanks goed aangesloten.... De oliedrukschakelaar doet het af en toe niet. Alle 'informatie' van eerder kunnen we in de prullenbak gooien: die is niet meer betrouwbaar.

Wat nu?!
Er hangt een beugel voor buitenboordmotor aan de spiegel.... Laten we die maar gaan gebruiken.
Heel voorzichtig en met de motor langzaam draaiend varen we terug naar Weesp. Papa en ik aan boord, Kira met de auto.
We pakken in en gaan naar huis. Daar maak ik een buitenboordmotor in orde.




Zondag hangen pa en ik de buitenboordmotor aan de boot. Het regent pijpenstelen. De motor draait en koelt goed en ik ben tevreden. Ik bestel de bruggen van Stichtse Vecht voor dinsdag (via email, kreun...) en we nemen ons voor om maandag iig tot Loenen te gaan varen.

Maandagochtend word ik wakker en zie ik een email van de bruggenwachter van de Stichtse Vecht:
"Geachte heer Spek

Ik kreeg zojuist U bericht van de gemeente
Dit gaat niet lukken
De Vecht is gespert tussen Maarssen Evert Stockbrug en Breukelen volledig gespert, kan geen schip door."


Oh... Kira en ik kijken elkaar aan: hoe nu?
Ik kijk op de kaart en zeg: we moeten langer over het Amsterdam Rijnkanaal. Als we tot Nieuwersluis varen kunnen we er daar op, maar dan moet er wel een brug extra open.

Ik bel bovengenoemde brugwachter. Zijn antwoord: het spijt me. Dat kan ook niet. Het sluisje bij Nieuwersluis is deze winter met schotten afgetimmerd.

De enige mogelijkheid die overblijft is bij Nigtevecht het kanaal op en dan 32 km het kanaal af... Dat hebben we eerder gedaan. Het is onprettig, lang, saai, onplezierig, maar het gaat wel goed. Het is nu alleen iets onprettiger omdat de buitenboordmotor op de beugel zich nog moet bewijzen.

Enigszins tegengeslagen stappen we in de auto. We pakken de spullen aan boord en varen weg. Het valt niet tegen: de 5pk 4takt buitenboordmotor uit 1986 krijgt de boot vol gas, vlak water, op 9.5 km/u.

Na een klein uurtje varen zijn we bij Nigtevecht. Het manouvreren is erg moeilijk met de buitenboordmotor waarvan de hendels moeilijk te bereiken zijn. De motor hangt ook niet recht achter het roer hangt waardoor er geen sprake is van roerdruk. Met handen en voeten leggen we bij de brug aan. Ik veeg het zweet van mijn voorhoofd: pfoe, het is gelukt. Ik ben blij dat ik zo'n goeie matroos (en lieve vriendin) heb. We zijn goed op elkaar ingespeeld.

De brugwachter komt meteen uit zijn huisje. Is dat even geluk! Hij doet de brug meteen open en we draaien het kanaal op. Kruissnelheid 8 km/u. 4 uur te gaan. Onderweg melden we ons bij Sector Maarssen op de marifoon. Ondanks spanning bij 3 oplopende binnenvaartschepen (zien ze ons wel?) komen we om 15u30 bij de Beatrixsluizen aan. Daar horen we een schipper op de marifoon met de sluiswachter spreken over een jachtje. De schipper zegt: "het is wel een heel klein bootje hoor, ik weet niet of ze marifoon hebben." Ik neem de haak en spreek: "het jachtje luistert".

We liggen voorin de sluis op instructie van de sluiswachter. Het aanleggen gaat moeizaam maar lukt toch. Het verval is 1 meter 90.
Daarna draaien we de sluis uit terwijl ik op mijn telefoon mijn hoorcollege kijk: het studerende leven gaat nog door op de achtergrond.

Een 20 minuten later lopen we aan op sluis Hagestein. Het stroomt tegen, de GPS snelheid is ongeveer 2 km/u gedaald bij dezelfde gasstand. Ik meld ons aan op kanaal 18 en de sluiswachter zegt dat hij net opweg naar boven is met een schip. Die schipper meldt zich: "laat dat jachtje nog maar even doorkomen hoor, ik wil de hond nog uitlaten". We sluiten 10 minuten later aan.

Nog een uur later lopen we de haven van Culemborg binnen. Moe, voldaan, maar gelukkig niet te koud dankzij de kachel. En de oude Honda buitenboordmotor.

Komend weekend maar eens kijken wat er mis is met de inboordmotor. Wordt vervolgd.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 08 feb 2022 22:59 #1367038

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Jammer dat we elkaar net gemist hebben zaterdag. Heel avontuur! Maar jullie zijn aangekomen. Ik hoop dat de motorproblemen meevallen, zijn mits goed onderhouden prima motortjes. Het is hetzelfde motorblok als de Honda BF75. Die heb ik vroeger ooit gehad, onverwoestbaar.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 04:09 #1367041

Spannend en leuk geschreven verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 04:21 #1367042

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4677
Erg leuk geschreven!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 05:37 #1367043

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Leuk geschreven. Ik heb vd zomer v Vreeland naar Muiden gevaren om mijn bootje op te halen en ik vond het erg leuk langs de landhuizen, molens en oeverloos veel woonarken langs De Vecht.

Het was leuk buren geweest te zijn (en jullie zowaar even ontmoet te hebben!) en ik hoop tot snel en dan op het Wad, hoor!

Veel vaar- en klusplezier met jullie prachtige boot!

Thijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 07:23 #1367046

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
leuk geschreven, heel avontuur geweest.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 08:18 #1367053

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
mrtnm schreef :
Jammer dat we elkaar net gemist hebben zaterdag. Heel avontuur! Maar jullie zijn aangekomen. Ik hoop dat de motorproblemen meevallen, zijn mits goed onderhouden prima motortjes. Het is hetzelfde motorblok als de Honda BF75. Die heb ik vroeger ooit gehad, onverwoestbaar.

Martijn :)

Inderdaad jammer!

Die motor is vast op te knappen. Anders koop ik een Honda BF75 buitenboordmotor en zet ik het motorgedeelte op mijn saildrive. Komt altijd goed!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 08:20 #1367054

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Thijs1971 schreef :
Leuk geschreven. Ik heb vd zomer v Vreeland naar Muiden gevaren om mijn bootje op te halen en ik vond het erg leuk langs de landhuizen, molens en oeverloos veel woonarken langs De Vecht.

Het was leuk buren geweest te zijn (en jullie zowaar even ontmoet te hebben!) en ik hoop tot snel en dan op het Wad, hoor!

Veel vaar- en klusplezier met jullie prachtige boot!

Thijs

Inderdaad, de Vecht is een mooi stuk!
We komen elkaar vast en zeker op het Wad tegen!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 09 feb 2022 09:21 #1367062

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
daan1508 schreef :
Thijs1971 schreef :
Leuk geschreven. Ik heb vd zomer v Vreeland naar Muiden gevaren om mijn bootje op te halen en ik vond het erg leuk langs de landhuizen, molens en oeverloos veel woonarken langs De Vecht.

Het was leuk buren geweest te zijn (en jullie zowaar even ontmoet te hebben!) en ik hoop tot snel en dan op het Wad, hoor!

Veel vaar- en klusplezier met jullie prachtige boot!

Thijs

Inderdaad, de Vecht is een mooi stuk!
We komen elkaar vast en zeker op het Wad tegen!


En inderdaad afgesloten bij Breukelen tot eind feb (voorlopige planning)
Dat staat ook op vaarweginformatie.nl/frp/main/#/nts/map
Even inzoomen:
vaarweginformatie.nl/frp/main/...waterstaat-2021-4575

Wat daar niet op staat maar zeker 30 jaar al gebruik is, is de afsluiting van het ARK naar de Nieuwe Wetering rg NIeuwersluis. Beetje vreemd, wordt gedaan voor de rust voor de woonschepen aan de NW.
Maar zo erg was het ARK toch ook weer niet ? en wel sneller..
Suc6 met fixen van je pruttel.
JB
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 09:23 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 10 feb 2022 00:00 #1367339

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
daan1508 schreef :
mrtnm schreef :
Jammer dat we elkaar net gemist hebben zaterdag. Heel avontuur! Maar jullie zijn aangekomen. Ik hoop dat de motorproblemen meevallen, zijn mits goed onderhouden prima motortjes. Het is hetzelfde motorblok als de Honda BF75. Die heb ik vroeger ooit gehad, onverwoestbaar.

Martijn :)

Inderdaad jammer!

Die motor is vast op te knappen. Anders koop ik een Honda BF75 buitenboordmotor en zet ik het motorgedeelte op mijn saildrive. Komt altijd goed!

De BF100 schijnt ook te passen, 2,5pk meer.. B)

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 10 feb 2022 08:28 #1367374

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
JB-NL schreef :
En inderdaad afgesloten bij Breukelen tot eind feb (voorlopige planning)
Dat staat ook op vaarweginformatie.nl/frp/main/#/nts/map
Even inzoomen:
vaarweginformatie.nl/frp/main/...waterstaat-2021-4575

Wat daar niet op staat maar zeker 30 jaar al gebruik is, is de afsluiting van het ARK naar de Nieuwe Wetering rg NIeuwersluis. Beetje vreemd, wordt gedaan voor de rust voor de woonschepen aan de NW.
Maar zo erg was het ARK toch ook weer niet ? en wel sneller..
Suc6 met fixen van je pruttel.
JB

Het was inderdaad niet zo erg en wel sneller!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 10 feb 2022 08:30 #1367375

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
mrtnm schreef :
De BF100 schijnt ook te passen, 2,5pk meer.. B)

Martijn :)

De BF100 verschilt maar weinig van de BF75: de boring en slag is hetzelfde. De carburateur is hetzelfde, op een sproeier na. De nokkenas is wel anders.

Welke sproeiers/nokkenas een MB2A 50S heeft? Ik kan het je niet vertellen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met de kimmen in het zand: Leisure 23SL 10 feb 2022 08:34 #1367376

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Ik juich nog niet te vroeg, want alles moet zich nog bewijzen, maar:


Nieuwe oliedrukschakelaar

Eergisteren monteerde ik een oliedrukmetertje. Ik heb toen gedraaid. Nog zonder thermostaat. (ik wilde de omstandigheden hetzelfde houden als van het weekend).
De oliedruk is bij belasting 2 bar, bij stationair 1 bar. De motor is dan zo goed op temperatuur als kan zonder thermostaat.
Dat is niet fout.

Gisteren monteerde ik een oliedrukschakelaar die bij 0.5 bar, en een thermostaat. Ik heb weer 20 minuten proefgedraaid. Kira en ik poetsten de boot een heel eind. Wat een verschil.

Het oliedruklampje gaat nooit branden, ook niet bij stationairdraaiende motor. Dat is goed nieuws!
Rare geluiden zijn er nauwelijks. Ik ga de kleppen nog stellen en voorzichtig proefvaren (met backup).

Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl