HotSnail schreef :
In mijn persoonlijke ervaring (bij een werf betrokken geweest bij de keur van een aantal jachten) is die controle er wel.
Misschien de uitzondering op de regel? Mijn eerste kennismaking met de CE papierwinkel was 20-22 jaar geleden voor de nieuwbouw van een 18m one-off wood-core zeilboot. De persoon die de boot liet bouwen had zelf de NB geregeld om het papierwerk spoedig te laten verlopen. De beste man moest zogenaamd de sterkte en stabiliteits berekeningen controleren. Laat ik het kort samenvatten; hij wist nog niet eens wat GM of wat een Sectie Modulus is. In de stabiliteitsberekeningen had ik een knoepert van een typfout gemaakt, hij had die er uit moeten halen. Gelukkig kwam ik er tijdens het doen van de stabiliteitsproef achter en had het verder geen consequenties.
Kort daarna een serie van 5 identieke motorboten. Geimporteerd uit Vietnam voor de Duitse markt via een Nederlandse importeur. Het bedrijf waar ik voor werkte werd ingehuurd om missende berkeningen te reverse-engineren om aan de CE vraag te voldoen. NB werd ingehuurd voor afhandeling. Ik heb weken lang geprobeerd om een bezoek afspraak te maken zodat de NB de boten in eigen persoon kon bekijken. Iedere keer een ander excuus waarom hij niet kon komen. Opeens lagen alle gestempelde en getekende papieren in de post. Ik weer bellen, hoe kan dit? Antwoord was: ik krijg €2.000 per bot, je denkt toch niet dat ik in de auto stap voor zo'n bedragje?
Werkzaam als zeilmaker doen we een hoop werk voor een Nederlandse seriewerf die 10 tot 12 boten per jaar aflevert. Allemaal CE plichtig en allemaal boven de 12m. Ik ben nieuwsgierig naar boten en bouwen en een van de werknemers daar geeft me een rondleiding van een paar uur. De CE komt ook ter sprake en de beste man die mij alles laat zien is zelf een scheepsbouwkundige die een boel van de berekeningen binnenshuis doet. Zijn antwoord: breek me de bek niet open, wat een bende. Uiteindelijk hebben ze een van hun personeelsleden de cursussen laten doen en hebben hun eigen NB in dienst zodat ze hun eigen waren kunnen keuren.
Nog een tiental projecten gedaan voor mijn toenmalige Nederlandse werkgever, voornamelijk import vanuit het buitenland en verkoop op de Europese markt. Altijd hetzelfde verhaal. NB's die geen idee hebben waar ze naar kijken op bouwtekeningen of sterkte berekeningen en nog nooit heb ik er een naar de werf zien komen om de boot in kwestie te bekijken. De laatste boot die ik voor die werkgever gedaan heb was 2008, het voorjaar daarop ben ik geemigreerd.
Fast forward naar enkele jaren terug, op dat moment heb ik al meer dan 10 jaar niets meer met CE gedaan. Ik word ingehuurd door een bekende van me om het papierwerk voor zijn boot te regelen die in aanbouw is op een Nederlandse werf. Het betreft een 19m zeilboot gemaakt van aluminium. Prachtig ding, maar moet CE op. Dus ik help mee om de bundel met papieren compleet te maken en voor overdracht naar een NB voor 'controle'. De boot was al opgeleverd en niet eens meer in Nederland. Nooit is er gevraagd of ze de boot mogen zien.
Een zeilvriend komt bij ons op bezoek in Sitka. Ook een one-off in Aluminium gebouwd in Nederland, geen CE plicht, maar moest wel met 'handleiding' opgeleverd worden. Deze was samengesteld door een NB. Hij liet me de handleiding zien en ik lees het aandachtig door. Hij vraagt wat ik er van vind, ik ken zijn boot goed en hij zag de vraagtekens op mijn gezicht. Het was de handleiding voor een andere boot waar de voorpagina van veranderd was. Systemen werden beschreven die niet eens aan boord zijn. Eigenaardigheden voor deze specifieke boot werd met geen woord over gerept. Netjes afgestempeld als 'CE-compliant'. Ik vroeg hem wat hij er van vond, hij moest hard lachen met als antwoord: waarom heb je een handleiding nodig van de boot, een set goede installatie tekeningen heb je veel meer aan. Zo'n handleiding kost overigens vaak meer dan €10.000 voor een one-off.
Er is een Nederlandse werf die bekend is over de hele wereld en ze bouwen (semi)one-offs sinds een jaar of 30. 20 jaar terug zijn ze gestopt met het leveren van boten waar CE op zit. Het is het niet waard en blijkbaar kom je daar dus mee weg.
10 jaar terug was ik op een Deense werf waar ze zeilboten voor de Europese markt bouwen. De bouwnummers 1 van ieder model bouwen ze voor 'eigen gebruik' of labelen ze als 'experimenteel', hoeft daarom geen CE op. Zo nu en dan gaat het personeel er mee varen. Na 5 jaar word de boot verkocht met een CE-exempt label vanwege de leeftijd. Bouwnummers 2 en meer zijn op die exempt boten gebaseerd en worden als CE-serie aangeboden zonder dat er sterkte berekeningen of stabiliteitberekeningen nodig zijn (laat staan 'controle' daarop) omdat het een 'beproefd ontwerp is'.
Zo heb ik nog wel een tiental voorbeelden, maar ik denk dat de rode draad wel duidelijk is.
Aanvulling. Zit ik net even verder op het forum te lezen en schreef zeilprutser vanochtend het volgende. Lees de laatste zin van deze post eens:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ng?start=100#1658211