Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 01 nov 2025 12:06 #1658203

Zeilprutser schreef :
Ik overweeg ook onderdekse systemen te verkopen en dan zit ik ook met dat dilemma, als ik een noodknop meeneem in mijn schema dan zal dat wel nodig zijn, bij de grote merken is het niet nodig denken de potentiƫle klanten dan dus die zullen dan wel betrouwbaarder zijn..... Dat terwijl mijn systeem bijvoorbeeld veel betrouwbaarder is tov de Raymarine systemen.
Volgens mij heeft bijna iedereen al een soort van noodstop: Motor achteruit, of stroom er af (schakelpaneel). Een knop bij de stuurstand zal allicht niet heel veel meer toevoegen omdat daar al de gashendel zit. De aanname wordt gedaan dat de opvarende ook bij de stuurstand staat. In de situatie van TS was er simpelweg geen tijd genoeg met geen enkele noodstop om het te voorkomen.

Mocht je een noodstop overwegen, dan zou ik persoonlijk voor een hardwired optie gaan, dus de clutch draden onderbreken. Hiervoor hoef je niets extra's te ontwerpen en is het een keuze voor de zeiler.

Een bevriende zeiler van mij is ooit met zijn catamaran haaks de kade ingevaren omdat hij een gereedschapskist op de bank binnen zette waaronder het kompas was gemonteerd. Gevolg was veel schade en zoals hij zelf zei "A very expensive mistake".

Er is ook een merk onderdekse automaten, naam ben ik even vergeten, die met een staalkabel de drive op de pin geleiden. Omdat je die constant bediend is er ook sprake van muscle-memory en dus ook een uitstekende noodstop.

De Jefa drives zijn nog iets "gevaarlijker" omdat ze een solenoid gebruiken die dan een tandwiel laten blokkeren/vrijlopen. Deze solenoid gaat bij spanningsval niet gegarandeerd los omdat de pennen kunnen blijven hangen. Door even aan het roer te bewegen schiet hij dan wel los. Ze verkopen dit zelfs als nice feature for a smooth handover.

Zeilprutser schreef :
Neem de Heavydrive van Pelagic ik heb de drive getest, levensgevaarlijk omdat er geen vrijloop/clutch mogelijkheid op zit en veel te sterk om nog met de hand te kunnen ontkoppelen.

Deze is toch niet bedoeld voor onderdekse montage? Ik heb hem hier ook liggen maar met de 9kg is deze volgens mij veel te zwaar als tiller drive. Als de drive op zijn limiet is, maar het roer niet, dan kan je hem toch altijd ontkoppelen omdat de kracht op de pin dan niet heel groot is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 01 nov 2025 12:57 #1658211

Pieter Oskam schreef :
Deze is toch niet bedoeld voor onderdekse montage? Ik heb hem hier ook liggen maar met de 9kg is deze volgens mij veel te zwaar als tiller drive. Als de drive op zijn limiet is, maar het roer niet, dan kan je hem toch altijd ontkoppelen omdat de kracht op de pin dan niet heel groot is?
Als verkoper moet het veilig zijn voor alle toepassingen waar je hem voor verkoopt.
Hij wordt verkocht als tillerdrive (dus bovendeks) als jij er klem tussen zit (dat moet jij, je hand, je vinger, je arm, je been, kind!!!! of oma dan al overleven) en de AP in error wat dan?
Autopilot uitschakelen dan opnieuw opstarten en hopen dat jij met het pijltje de goede kant op stuurt? (90% kans dat je in die hectische omstandigheid op het verkeerde pijltje drukt)
Wat ik al aangaf is dat ik zelfs een over current beveiliging er op heb waardoor hij iig niet meer kracht levert dan voor jouw schip nodig is en dan kan hij alleen nog de andere kant op, ook dat vindt ik niet veilig genoeg, maar je ziet dat andere leveranciers daar kennelijk geen enkel probleem mee hebben.
Ik had ook een prachtige afstandsbediening ontworpen met display en een lipo batterijtje die draadloos was op te laden, helaas brandgevaarlijk, ik krijg hem echter zo door de CE, maar voor mij is hij om die reden onverkoopbaar, in de prullenbak er mee.....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 nov 2025 14:45 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 01 nov 2025 14:50 #1658228

Heb zelfs het vermoeden dat bij Pelagic bij blokkering van deze drive de zekering er door gaat, stel je komt er vast tussen te zitten en de zekering gaat door, dan moet je eerst de zekering vervangen ergens in de boot om weer los te komen... Dat ding drukt met ruim 300kg!!!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 06 nov 2025 20:32 #1658952

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
www.pbo.co.uk/practical-projec...j105tm6c9i2gjnw0lwzs

Ik ben er niet helemaal ingedoken, misschien interessant
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 09:08 #1659002

Ik weet niet eens war voor drive ik heb en/of waaar hij zit :blink:

Na 2 weken aan boord heb ik heb ik m nog niet gevonden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 09:28 #1659013

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2129
Begin eens te zoeken in de buurt van het roer (bijna altijd aangebracht aan de achterzijde van je schip).
En dan langzaam naar voren werken, succes.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 09:41 #1659018

Ik denk dat een mechanische ontkoppeling het enige dat echt zekerheid biedt.
Elektriek en hydrauliek kunnen altijd weigeren te ontkoppelen.

De RM Type1 kan ik altijd (ook onder druk) in luttele seconden van het kwadrant (de pin daarop) af tillen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 nov 2025 09:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 11:35 #1659034

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
Zeilprutser schreef :
Heb zelfs het vermoeden dat bij Pelagic bij blokkering van deze drive de zekering er door gaat, stel je komt er vast tussen te zitten en de zekering gaat door, dan moet je eerst de zekering vervangen ergens in de boot om weer los te komen... Dat ding drukt met ruim 300kg!!!

Als de zekering door is, drukt ie niet meer met 300kg.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Laatst bewerkt: 07 nov 2025 11:35 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 11:42 #1659035

daan1508 schreef :
Als de zekering door is, drukt ie niet meer met 300kg.
Hij blijft in de stand staan waar hij is gekomen met 300kg druk! Hij kan alleen met stroom weer ingeschoven worden.
Als je klem zit blijf je klem zitten tot je de zekering hebt vervangen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 11:46 #1659036

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8388
Zeilprutser schreef :
daan1508 schreef :
Als de zekering door is, drukt ie niet meer met 300kg.
Hij blijft in de stand staan waar hij is gekomen met 300kg druk! Hij kan alleen met stroom weer ingeschoven worden.
Als je klem zit blijf je klem zitten tot je de zekering hebt vervangen.
Is het geen kogelomloopspindel dan? Want die zijn niet zelfremmend. Traditionele draadstang is wel zelfremmend.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 12:18 #1659039

Koezt schreef :
Is het geen kogelomloopspindel dan?
Nee
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 07 nov 2025 12:22 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 07 nov 2025 15:36 #1659064

Baasklusje schreef :
Ik denk dat een mechanische ontkoppeling het enige dat echt zekerheid biedt.
Elektriek en hydrauliek kunnen altijd weigeren te ontkoppelen.

De RM Type1 kan ik altijd (ook onder druk) in luttele seconden van het kwadrant (de pin daarop) af tillen.
Bij de meeste boten heb je slecht toegang tot het kwadrant en had je een situatie als deze niet kunnen voorkomen.

Hydrauliek is heel makkelijk failproof te ontkoppelen, zelfs op afstand. Ik heb een by-pass leidinkje gemaakt tussen de ingaande en uitgaande leiding van de cilinder. Daar zit een kogel afsluiter tussen. Zit die dicht dan werkt het systeem, is die open dan is het systeem 'lek' en kan de cilinder ten alletijden vrij mee lopen met het roer. Aan de handel van de afsluiter heb ik een stop kabel van een motor zitten zodat ik vanaf de autopilot positie de boel kan 'kort sluiten' wanneer het nodig is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl