Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 14:33 #1655535

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Berghout-2 schreef :
H700 schreef :
Als de techniek goed blijkt, probeer dan hetzelfde stuk nog eens?

Het moet, als het weer gebeurt, een verstoring zijn in het magnetisch veld, wat hier ook wordt aangegeven.
Had het onlangs ook in de haven, ruk naar stuurboord, daar lag een 20mtr stalen schip van RWS.
Betreft een ST2000+.

De symptomen, zoals beschreven door TS, wijzen niet op een magnetische verstoring.
Maar ze komen volledig overeen met een storing van de roerstandgever.
Nix meer en nix minder.

Nee, roerstandgever werkt normaal. De display liet dan ook zien dat er sprake was van een volle stuuruitslag. Omdat mijn schip stuurloos ronddreef, moest ik eerst het roer ontkoppelen.
Het geblokkeerd zijn van het roer was ook a-typisch, omdat bij terug naar standbye zetten van de pilot, wat ik natuurlijk direct had gedaan, de bypass-klep geactiveerd moet worden zodat de hydraulische cilinder weer vrij loopt. Deze bleef echter vast staan, waardoor het roer niet te bewegen was. Pas door de spanning van het systeem te halen, kon ik weer sturen. En naar de eigenaresse toe varen van het betreffende schip die nogal ruw gewekt was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 14:39 #1655538

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Aswin schreef :
Ik denk eigenlijk dat de stuurautomaat prima werkt.
Je schrijft dat je tegen een stalen woonboot aan bent gevaren. Het volgende scenario kan zich hebben afgespeeld.

De stuurautomaat wordt aangezet op het moment dat er geen verstoring is in het magnetisch veld.
Kort daarop nader je de woonboot.
De woonboot begint een lichte verstoring in het magnetischveld te geven.
De stuurautomaat denkt dat er een koersafwijking is een corrigeert de koers.
De koerscorrectie is richting de woonboot.
Als gevolg van de koerscorrectie nadert je boot de woonboot.
Omdat je dichterbij de woonboot komt wordt de verstoring groter.
De stuurautomaat denkt dat de koersafwijking groter wordt en gaat nog meer compenseren.
Hierdoor ga je nog sneller naar de woonboot.
Je blijft in deze zichzelf versterkende loop.

Onder deze omstandigheden kan je heel snel een heel grote roeruitslag krijgen. Een stuurautomaat reageert namelijk niet alleen op de grootte van de koersafwijking (of verstoring) maar ook op de ontwikkeling hiervan. Als een koersafwijking kleiner wordt dan gaat een stuurautomaat minder hard sturen om ervoor te zorgen dat je niet te ver doorstuurt. Andersom is ook het geval, als een koersafwijking groeit stuurt een stuurautomaat juist harder, dan wanneer ze constant blijft of kleiner wordt. In bovenstaand scenario is er sprake van een groeiende verstoring en krijg je roeruitslagen die heel groot zijn.

Ik heb iets soortgelijks wel eens meegemaakt toen ik de stuurautomaat al aanzette nog voordat ik de sluis uit was. Bij de sluisdeuren ging ik plots hard de kant in. Gelukkig kon ik mijn drive direct losgooien en had ik geen aanvaring.

Ik ken dit effect uit ervaring, maar dan ontstaat er toch niet een volle stuuruitslag binnen 2 seconden.
Het zou mogelijk zijn dat dit oude geklonken schip, een coaster uit 1920, sterk magnetisch is - hoewel dat werd ontkend door de eigenaresse- , ik ga dat zeker binnenkort nog eens meten. Maar het zou me verbazen als dat toch de oorzaak is.
Eigenlijk zou ik met mijn schip het geheel nog eens moeten herhalen, om te kijken of het de omstandigheden ter plekke zijn, die hiertoe hebben geleid. Op de dag vd botsing zelf had ik door de consternatie niet de tegenwoordigheid van geest om dat brutaalweg te gaan doen. Ik denk dat men in de haven me dat niet in dank had afgenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 14:48 #1655543

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Nachtvlinder schreef :
Met filter ingesteld werkt het prima, ik zal dan wel een ouderwetse GPS hebben (Vesper XB-8000 AIS transponder)

Het heeft niet zoveel met ouderwets te maken. Doppler berekeningen kosten rekenkracht en dus energie. Dus dat ga je niet in een mobile telefoon stoppen. Tenminste niet meer dan nodig. Voor de positie berekening is uiteraard ook een Doppler berekening nodig.

Maar in het verleden heb ik het een en ander getest door mijn automaat te voeren met een HDM nmea bericht wat in feite een omgeschreven COG van mijn GPS was. Op een goedkope GPS chip bleek de automaat niet te kunnen sturen op een Garmin 19x wel.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 15 okt 2025 14:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 14:48 #1655544

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
koko schreef :
Hmmm, er zijn wel wat scenario’s die door mijn hoofd gaan, maar zonder wat meer details over het type automaat allemaal speculatief.

TS, welke automaat heb je en communiceren je andere instrumenten ook met de automaat?

Ik wil merk en type vd automaat hier niet publiek maken, het kan zijn dat de verzekering aansprakelijkheid gaat claimen. Vooralsnog zijn geen vd hierboven genoemde suggesties valide.
Het systeem zou ook beveiligd zijn tegen 'sparks' in de voeding - ik schakelde immers net de navigatieverlichting in -. Er lopen geen kabels langs het flux-kompas, ik heb een aluminium schip,
voor en na het incident ging alles weer normaal.
Via een multiplexer is de pilot verbonden met de GPS en met de windsensor. De input van die instrumenten werd op dit moment niet gebruikt.
Het is vooral verbazingwekkend dat het spontaan lijkt te gebeuren, en dan uitgerekend op het moment dat het niet uitkomt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 14:53 #1655546

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Erikdejong schreef :
Ik heb een dergelijke ervaring ook meerdere malen gehad.

De volgende oorzaken gehad:
- De instellingen van de AP volledig gewist waardoor de default instellingen gebruikt werden en daardoor waren BB-SB verwisselt. Was een leeg batterijtje in de AP computer.
- Eens omdat het stangetje tussen de roerstandaanwijzer los was komen te zitten, was gemaakt van fragiel plastic, daarna vervangen door een zelfgemaakt RVS eindstuk.
- Eenmaal omdat het draadje van de roerstand aangever door een los object was doorgeschavield. Daar zit inmiddels een beschermend kastje omheen zodat er niets meer bij in de buurt kan komen.
- Eenmaal omdat ik een kleine lekkage in het hydrauliek had en het expansie tankje leeg was. Daardoor ontstond er een drukverlies aan een kant van het systeem als de pomp niet liep, daardoor liep het roer langzaam naar 1 kant.
- Driemaal omdat de g#dv$rg&t$ns@ stuurcomputer het verdomde om zijn werk te doen. Alle drie de gevallen betrof een Simrad Automaat, tweemaal onder garantie vervangen en de derde heb ik min of meer overboord gedonderd en vervangen door een Furuno.
- Twee of drie maal omdat het satcompas geen of (heel) foute heading doorgaf binnen het ingestelde tijdsbestek. Inmiddels hangen de twee sat.kompassen op een betere plek en is het niet meer voorgekomen.

Kortom, er zijn meerdere mogelijkheden, en allemaal zijn ze redelijk makkelijk te herleiden.

Ik had even moeten vermelden dat voor en na het incident het systeem normaal functioneerde. Dit sluit al de door jou genoemde oorzaken uit.
Het was een weird eenmalig incident, op het meest ongelukkige moment. Natuurlijk met het effect: kan ik dit ding nog vertrouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 15:07 #1655553

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
samvh schreef :
Het was een weird eenmalig incident, op het meest ongelukkige moment. Natuurlijk met het effect: kan ik dit ding nog vertrouwen?

Dan zou ik gaan zoeken naar losse contacten. Die doen t soms wel, soms niet. Een aderbreuk in een kabel telt daar ook onder.

Ik weet niet wat voor kompas je installatie heeft. Een sateliet kompas kan tijdelijk een glitch hebben. Zeker als je in een ruime cirkel rond Kaliningrad vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 15:22 #1655558

Je zou nog eens langs dat schip kunnen varen om lokale magnetische verstoring te kunnen bevestigen/uit te sluiten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 16:37 #1655565

Calidris schreef :
Als ik het goed begrijp, beveel je altijd een losse U-blox aan om dat te kunnen doen. Bij bijna geen toestel kan je de settings als gebruiker instellen.
Nee ik gaf aan dat 1hz voldoende kan zijn bij onze AP, mits de data niet te "oud" is, voldoet jouw GPS daar niet aan dan is er een goedkoop alternatief dat iig wel voldoet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 18:58 #1655587

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1071
Nachtvlinder schreef :
Je zou nog eens langs dat schip kunnen varen om lokale magnetische verstoring te kunnen bevestigen/uit te sluiten…

Gezien het feit dat de stuurautomaat gereset moest worden geloof ik er niks van dat een tijdelijke , mogelijk grote, verstoring in het magnetisch veld dit veroorzaakte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 19:26 #1655590

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8905
Ik heb dit 1x meegemaakt doordat de hydroliek er mee ophield en 1x in het NOK door ?? Geen idee, maar de boot achter mij reageerde wat minder snel en ging de kant in.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 15 okt 2025 20:02 #1655597

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Nachtvlinder schreef :
Je zou nog eens langs dat schip kunnen varen om lokale magnetische verstoring te kunnen bevestigen/uit te sluiten…

Ik overweeg om er even met de watertaxi langs te varen met een kompas er bij. Mocht dat opvallend variëren dan moet er maar een kompasspecialist komen om een rapportje op te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 05:51 #1655612

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7174
Volgens de heren die er verstand van (denken te) hebben, de veiligheidsraad voor de scheepvaart, moet je nauw vaarwater altijd een roerganger op de hand laten sturen.
Het is en blijft techniek dus wéét je dat het kapot gaat. Helaas niet wanneer, maar volgens Murphy altijd op een ongelegen moment.

Iets als een snelsluiting/koppeling tussen de stuurautomaat en helmstok lijkt me zeker iets nuttigs om snel te kunnen ingrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 06:49 #1655616

...De helmstok cq drive stond daarbij ook geblokkeerd in de uiterste stand, zelfs na uitschakelen stuurfunctie...
Dat duidt op een fout in de automaat, niet op een magnetische afwijking. Zelfs bij het wegvallen van een roerstandgever verwacht ik niet zo'n storing. Dus vastlopen van de software acht ik het meest plausibel.
(Ja, ik ben zelf software engineer)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 07:14 #1655621

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31587
samvh schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je zou nog eens langs dat schip kunnen varen om lokale magnetische verstoring te kunnen bevestigen/uit te sluiten…

Ik overweeg om er even met de watertaxi langs te varen met een kompas er bij. Mocht dat opvallend variëren dan moet er maar een kompasspecialist komen om een rapportje op te maken.

Heeft die taxi niet wat veel magnetische zooi aan boord? motor?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 16 okt 2025 07:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 07:55 #1655628

It Paradyske schreef :
Dat duidt op een fout in de automaat, niet op een magnetische afwijking. Zelfs bij het wegvallen van een roerstandgever verwacht ik niet zo'n storing. Dus vastlopen van de software acht ik het meest plausibel.
(Ja, ik ben zelf software engineer)
Zeilprutser schreef :
Volgens mij is dat een typisch Raymarine kwaaltje, ik heb bijvoorbeeld begrepen van ocean rowers dat als zij door een golf gepakt worden daarna eerst de Raymarine AP moeten resetten, bij ons systeem gebeurt dat niet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 08:06 #1655631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Zeilprutser schreef :
It Paradyske schreef :
Dat duidt op een fout in de automaat, niet op een magnetische afwijking. Zelfs bij het wegvallen van een roerstandgever verwacht ik niet zo'n storing. Dus vastlopen van de software acht ik het meest plausibel.
(Ja, ik ben zelf software engineer)
Zeilprutser schreef :
Volgens mij is dat een typisch Raymarine kwaaltje, ik heb bijvoorbeeld begrepen van ocean rowers dat als zij door een golf gepakt worden daarna eerst de Raymarine AP moeten resetten, bij ons systeem gebeurt dat niet.

Er is hier toch geen sprake van door een golf gepakt worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 10:11 #1655648

Wadloper schreef :
Er is hier toch geen sprake van door een golf gepakt worden?

Er is voor de AP een onverklaarbare grote koersverandering die de AP niet kan corrigeren en daardoor mogelijk in error gaat, de AP weet niet waardoor het komt die constateert dat alleen maar, of dat nu komt omdat zijn waarneming niet klopt (magnetische afwijking) of dat het schip daadwerkelijk ineens 90 graden wordt omgezet door een golf dat verschil kan de AP niet zien hij heeft alleen een magnetische sensor en een roersensor.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 okt 2025 10:11 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 10:39 #1655653

Ik probeerde het filmpje te vinden dat Mark Slats me stuurde waar de AP koers hield tijdens het surfen, ik kan hem zo snel niet vinden, op Insta is het o.a. verwerkt in bijgevoegd filmpje, je krijgt zo wel een indruk in welke omstandigheden de AP moet blijven werken, soms is de roeiboot een speelbal van de golven je snelheid is laag en dan valt er weinig te sturen, zij zijn geweldig enthousiast dat de AP goed stuurt, heel blijft en niet steeds in error springt. www.instagram.com/p/DB1gitCNZDX/
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 19:48 #1655736

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
rooiedirk schreef :
Volgens de heren die er verstand van (denken te) hebben, de veiligheidsraad voor de scheepvaart, moet je nauw vaarwater altijd een roerganger op de hand laten sturen.
Het is en blijft techniek dus wéét je dat het kapot gaat. Helaas niet wanneer, maar volgens Murphy altijd op een ongelegen moment.

Iets als een snelsluiting/koppeling tussen de stuurautomaat en helmstok lijkt me zeker iets nuttigs om snel te kunnen ingrijpen.

Ja, nu ik weet dat dit kan gebeuren, welliswaar zéér zeldzaam, weet ik dat ik minder op de automaat kan vertrouwen. Omdat de hydraulische drive onderdeks zit, is een mechanische ontkoppeling niet uitvoerbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 16 okt 2025 19:51 #1655738

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Calidris schreef :
samvh schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je zou nog eens langs dat schip kunnen varen om lokale magnetische verstoring te kunnen bevestigen/uit te sluiten…

Ik overweeg om er even met de watertaxi langs te varen met een kompas er bij. Mocht dat opvallend variëren dan moet er maar een kompasspecialist komen om een rapportje op te maken.

Heeft die taxi niet wat veel magnetische zooi aan boord? motor?

Dat maakt niet uit. Ik hoef immers geen absolute kompasmeting te doen, alleen een relatieve:
als we langs het schip varen en de kompasnaald gaat bewegen, is er dus spraken van een afwijkend veld. Zolang ik me maar niet verplaats op de taxi tijdens de meting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 17 okt 2025 04:07 #1655751

samvh schreef :

Ja, nu ik weet dat dit kan gebeuren, welliswaar zéér zeldzaam, weet ik dat ik minder op de automaat kan vertrouwen. Omdat de hydraulische drive onderdeks zit, is een mechanische ontkoppeling niet uitvoerbaar.
ik heb een kogelafsluiter tussen de in en uitgaande leiding van de cylinder zitten. Op de Handel heb ik een stop kabel gezet net als je op de motor hebt zitten. Daarmee kun je van achter het stuurwiel het hydrauliek kortsluiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 17 okt 2025 07:15 #1655758

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7174
samvh schreef :
Ja, nu ik weet dat dit kan gebeuren, welliswaar zéér zeldzaam, weet ik dat ik minder op de automaat kan vertrouwen.
Pagina 1 van de manual :) In dit geval Raymarine


OK ik negeer dat soort waarschuwingen meestal ook, maar beroepsmatig toch meerdere keren storing in automaat/stuurwerk gehad.

PS. Ik heb vele aankomend stuurlieden aanboord gehad, en het eerste wat ik ze leer als ze voor het eerst op de brug komen is: zorg dat je blindelings de knop van het general alarm kan vinden en ook blindelings kan overschakelen op hand/noodsturen.
En dat heeft zeker één keer een aan de grond lopen in het NOK voorkomen omdat de stagair ook op de brug was en onmiddelijk kon ingrijpen. (De stuurman was in dit geval beduidend minder competent :( )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 17 okt 2025 09:14 #1655764

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2609
La Mavare schreef :
Ik heb dit 1x meegemaakt doordat de hydroliek er mee ophield en 1x in het NOK door ?? Geen idee, maar de boot achter mij reageerde wat minder snel en ging de kant in.

Ik heb dat ook een keer gehad in het NOK. Er liep niets bovenlangs dus het moet haast wel iets verstorends onder water zijn geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 17 okt 2025 09:37 #1655770

Ik zit helemaal op de lijn van RooieDirk. Op klein vaarwater moet er een menselijke roerganger met voldoende mogelijkheden en informatie zijn. Ook ik heb ervaringen met stuurautomaten die spontaan eigenwijs gingen doen zonder dat er achteraf een oorzaak te vinden was.
Natuurlijk is het goed om te zoeken naar oorzaken en proberen iets preventief te doen. Maar de schipper is en blijft verantwoordelijk en mag in die soort situatie niet verwijzen naar de elektronica, we weten dat die wel eens vreemd kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 17 okt 2025 11:35 #1655782

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
TS weet de oorzaak niet, maar weet ondertussen wel dat in zijn systeem ingrijpen in dit geval onmogelijk was.
Dat zijn twee problemen.
Aanwezig zijn had hem volgens hem niet geholpen. Ongeacht of hij er was.
Dat komt als beide zijn opgelost.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 17 okt 2025 11:37 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl