Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 19 okt 2025 12:26 #1656012

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8870
samvh schreef :
Ik ken dit effect uit ervaring, maar dan ontstaat er toch niet een volle stuuruitslag binnen 2 seconden.
Het zou mogelijk zijn dat dit oude geklonken schip, een coaster uit 1920, sterk magnetisch is - hoewel dat werd ontkend door de eigenaresse- , ik ga dat zeker binnenkort nog eens meten. Maar het zou me verbazen als dat toch de oorzaak is.
Eigenlijk zou ik met mijn schip het geheel nog eens moeten herhalen, om te kijken of het de omstandigheden ter plekke zijn, die hiertoe hebben geleid. Op de dag vd botsing zelf had ik door de consternatie niet de tegenwoordigheid van geest om dat brutaalweg te gaan doen. Ik denk dat men in de haven me dat niet in dank had afgenomen.

Als ik door een sluis vaar, en op mijn kompas let, zie ik zomaar uitslagen tot 30 graden. Een dikke stalen bak zal dat ook vast kunnen doen. Let er maar eens op als je weer in zo'n situatie bent.

Een stuurautomaat stuurt primair op magnetisch kompas. Allemaal.

Daar omheen zit een regelkring die XTE of windhoek bij houdt.

Maar als dus het magnetisch veld vervormd is, gaat je boot daar keihard achteraan.

De geleerde les is dus: In nauw vaarwater altijd op t handje sturen. Zo nauwkeurig en stabiel zijn stuurautomaten gewoon niet.

Ik hoor mijn leraar vaarbewijs nog in zijn nasale Amsjterdamsje aksjentje over "op de GPS de box in sturen." Da's mooi, maar ik stap wel effe af van te voren.
Laatst bewerkt: 19 okt 2025 12:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 19 okt 2025 12:35 #1656013

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4745
Joop66 schreef :

Als ik door een sluis vaar, en op mijn kompas let, zie ik zomaar uitslagen tot 30 graden. Een dikke stalen bak zal dat ook vast kunnen doen. Let er maar eens op als je weer in zo'n situatie bent.

Een stuurautomaat stuurt primair op magnetisch kompas. Allemaal.

Daar omheen zit een regelkring die XTE of windhoek bij houdt.

Maar als dus het magnetisch veld vervormd is, gaat je boot daar keihard achteraan.

De geleerde les is dus: In nauw vaarwater altijd op t handje sturen. Zo nauwkeurig en stabiel zijn stuurautomaten gewoon niet.

Ik hoor mijn leraar vaarbewijs nog in zijn nasale Amsjterdamsje aksjentje over "op de GPS de box in sturen." Da's mooi, maar ik stap wel effe af van te voren.

Zoals ik het begrepen heb schrijft Zeilprutser in dit draadje dat zijn stuurautomaat via de gps zijn cog stuurt. Dus niet allemaal.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 20 okt 2025 19:07 #1656259

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8870
AdB schreef :

Zoals ik het begrepen heb schrijft Zeilprutser in dit draadje dat zijn stuurautomaat via de gps zijn cog stuurt. Dus niet allemaal.

A

Dan wordt hij niet beinvloedt door magnetische objecten, maar wel weer andere zaken. Bomen of zo. Of toch een hoge sluiskolk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 20 okt 2025 19:40 #1656264

Tegenwoordig heb je heel goede 9-assige sensoren (IMU's). Deze kunnen door de versnellingen te meten de oriëntatie van het schip berekenen, dat kunnen ze heel erg goed. Echter ze hebben een onhebbelijkheid: drift. Als de rotatieversnelling ietsje afwijkt, dan heeft dat tot gevolg dat daaruit een toenemende rotatiesnelheid wordt afgeleid, en zelfs een kwadratisch afwijkende oriëntatie. Gelukkig kan je voor die afwijkingen goed compenseren, aan de hand van, ja daar komt ie, de GPS-COG! Je gaat dus vergelijken tussen de (langzaam variërende) GPS-COG en de snel veranderende IMU-oriëntatie en hieruit bereken je een correctiesignaal, dat correctiesignaal pas je dan weer toe op de actuele IMU-oriëntatie en voila je hebt een erg goede en snelle sensor die de oriëntatie aangeeft. Erg goed ook om daaruit de D-factoren te halen, want die krijg je dus rechtstreeks van de sensor, en je hoeft ze niet af te leiden van je kompaskoers.
(Eerst een delta van je kompaskoers maken, en dan nog weer een delta van de delta's voor de versnelling.)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 24 okt 2025 11:42 #1656870

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
rooiedirk schreef :
samvh schreef :
Ja, nu ik weet dat dit kan gebeuren, welliswaar zéér zeldzaam, weet ik dat ik minder op de automaat kan vertrouwen.
Pagina 1 van de manual :) In dit geval Raymarine


OK ik negeer dat soort waarschuwingen meestal ook, maar beroepsmatig toch meerdere keren storing in automaat/stuurwerk gehad.

PS. Ik heb vele aankomend stuurlieden aanboord gehad, en het eerste wat ik ze leer als ze voor het eerst op de brug komen is: zorg dat je blindelings de knop van het general alarm kan vinden en ook blindelings kan overschakelen op hand/noodsturen.
En dat heeft zeker één keer een aan de grond lopen in het NOK voorkomen omdat de stagair ook op de brug was en onmiddelijk kon ingrijpen. (De stuurman was in dit geval beduidend minder competent :( )

Ja, ik werd door de Nederlandse vertegenwoordiger ook op deze waarschuwing in de manual gewezen. Deze grijpt echter in op de primaire functie van de stuurautomaat - je moet dus naast de stuurautomaat blijven zitten, nou dan kan je hem net zo goed weglaten - dus bij een geschil dat voor de rechter komt kan de producent zich hier niet achter verschuilen. Ik weet hoe het werkt vanuit mijn praktijk als ontwerper van medische apparatuur, daar is de regelgeving rond CE markering nog een graadje strenger. Een slecht ontwerp kan je niet compenseren met waarschuwingen e.d. in de manual. Deze stuurautomaat ontbeert dus een controlemechanisme dat extreme roeruitslagen - die in de praktijk altijd ongewenst zijn - detecteert en voorkomt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 11:44 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 24 okt 2025 11:49 #1656873

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Booty24 schreef :
TS weet de oorzaak niet, maar weet ondertussen wel dat in zijn systeem ingrijpen in dit geval onmogelijk was.
Dat zijn twee problemen.
Aanwezig zijn had hem volgens hem niet geholpen. Ongeacht of hij er was.
Dat komt als beide zijn opgelost.

Klopt. Al had ik er naast gestaan, de stuuruitslag had ik niet kunnen tegenhouden, de hydrauliek is veel sterker. Omdat uitschakelen vd automaat naar standbye geen effect had was er iets extremers aan de hand dan alleen een verkeerde interpretatie van stuuruitslag of kompasinput.
Het enige wat ik had kunnen doen is de motor direct vol achteruit laten slaan. Had dat geholpen?
Het klopt dat de vaarruimte daar te gering voor was. Nú weet ik dat dit niet kan met deze automaat. Na duizenden keren foutloos gebruik... Juist dat is het probleem: ik dacht er op te kunnen vertrouwen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 11:51 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 24 okt 2025 14:49 #1656904

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8870
samvh schreef :
Ik weet hoe het werkt vanuit mijn praktijk als ontwerper van medische apparatuur, daar is de regelgeving rond CE markering nog een graadje strenger. Een slecht ontwerp kan je niet compenseren met waarschuwingen e.d. in de manual. Deze stuurautomaat ontbeert dus een controlemechanisme dat extreme roeruitslagen - die in de praktijk altijd ongewenst zijn - detecteert en voorkomt.

Welkom in de VS. Daar kun je veel meer afdekken met een sticker. De medische hoek uitgezonderd. Het hele kwaliteitsbesef, en wat er bedoeld wordt met "fit for use" is echt heel erg anders.

Ik ben bang dat je dit inderdaad alleen maar via een rechter naar jou kant kan trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 24 okt 2025 15:32 #1656923

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Een ander aandachtspuntje zijn de vele magneetjes die in allerlei toestellen en dingetjes ingebouwd worden. Zelfs in tasjes, in de hoes van telefoons, in zaklampjes.
Allemaal ingebouwde kleine, maar krachtige magneetjes.
En zo kan er snel een probleem ontstaan als zo een magneetje dicht bij je compassensor komt te hangen.
Wel een zaak om attent op te zijn, want je ziet ze meestal niet.
( zelf een probleem je gehad met een LED lampje waar voor mij, toen nog geweten, een magneet in zat. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 27 okt 2025 16:19 #1657501

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
inmiddels heb ik een simpel testje gedaan met een handpeilkompas. Op de wal vertoonde het een lichte uitslag bij het schip vóór het aangevaren schip, op het water, in het midden van de haven varend, was er geen significante uitslag te zien. Voorlopig ga ik er dus van uit dat een lokale anomalie dus geen oorzaak van de sterke koerswisseling was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 27 okt 2025 18:18 #1657525

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 787
Ik heb ook voor je getest. Langs een stalen binnenvaartschip varen op een meter of 5 doet idd niet zoveel met het kompas. In een sluis liggen maakt wel enorm uit. Mijn kompas gaf 180 aan, toen ik uit de sluis voer was dit 145 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 27 okt 2025 20:08 #1657535

De invloed van magneten, ijzer en andere bronnen van magnetische velden door stroomkabels wordt ernstig overschat.

Ijzer heeft pas echt grote invloed als het tussen het kompas zit en de richting van het magnetisch veld. In Nederland is dit 68 graden naar beneden kijken richting het noorden. Een sluis of brug heeft ook veel meer effect dan een kade of langsvarend binnenvaartschip. Als ik het kompass kalibreer van mijn autopilots doe ik dit gewoon binnen in mijn huis met gewapend betonnen vloer, maar wel aan de rand van de noordkant van mijn woning.

Magnetische velden nemen kwadratisch af, en de invloed van metaal ook. Bij de autopilot controller zit het high power motor gedeelte op dezelfde prinplaat als het kompas. Wat wel uitmaakt is bijvoorbeeld hoe dicht de condensatoren bij de.kompas chip zitten. Door ze slechts een paar millimeter verder te plaatsen is het effect al echt veel minder.

Kreeg vorige week een foto van een klant die de stroomtoevoer over de compass chip liet lopen met 10 ampère, had nog nooit een probleem ondervonden. Nu corrigeert de gyro hier ook natuurlijk maar dit is wel extreem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 27 okt 2025 21:40 #1657557

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31608
Aswin schreef :
Ik heb ook voor je getest. Langs een stalen binnenvaartschip varen op een meter of 5 doet idd niet zoveel met het kompas. In een sluis liggen maakt wel enorm uit. Mijn kompas gaf 180 aan, toen ik uit de sluis voer was dit 145 graden.

Wij hadden vroeger een Sestrel Moore kompas op de houten roef staan, als je de sluis in voer ging het kompas compleet in de rondte.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 08:06 #1657596

1: Houd dus altijd voldoende afstand om op tijd te kunnen ingrijpen.
2: Voorkom problemen door standaard op grondkoers van je GPS te varen, een goede AP schakelt automatisch over op overliggende heading als de GPS een moment onbetrouwbaar is.
3:Een tillerdrive en stuurwieldrive zijn zelf te ontkoppelen in een noodsituatie en een onderdekse drive behoort in alle omstandigheden met standby te ontkoppelen.
TS wenst het merk en type van zijn systeem niet te melden dus we weten niet welk systeem er niet aan 2 en 3 voldoet.....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 08:50 #1657604

Dat is mooi gezegd maar een technische storing kan die functionaliteit flink in de war schoppen denk ik. Dat is volgens mij aan de hand gezien ook de moeite die TS moest doen om te ontkoppelen.
Toch wel iets om bij stil te staan bij een onderdekse automaat.
(Mijn automaat kan alleen technisch ontkoppelt worden door het geheel los te schroeven, (Jefa transmission drive)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 09:10 #1657608

Noballast schreef :
(Mijn automaat kan alleen technisch ontkoppelt worden door het geheel los te schroeven, (Jefa transmission drive)

Da's niet handig.
De RM Type 1 zit met een oog om een pen op het kwadrant. Til je er in 1 tel vanaf.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 09:15 #1657610

Ik neem aan dat ontkoppelen gebeurt met de "clutch" dus als jij op standby drukt kun je het roer overnemen.
Ik verwacht bij een error in het systeem dus als standby niet werkt dat het systeem de koppeling dan niet bekrachtigd, als dat niet zo is dan verbaasd het me dat ik nog nooit op een schip een noodknop gezien heb tussen de voedingsdraad naar de "clutch".
Theoretisch zou je koppeling/relay nog kunnen blijven "hangen/plakken" maar dan moet tegelijk en je systeem in error zijn en de koppeling blijven hangen dat is wel erg onwaarschijnlijk.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 09:16 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 09:55 #1657617

Baasklusje schreef :
Da's niet handig.
.

Juist wel, geen extra koppelingen, degelijk en mooi compact.
In het uiterste onwaarschijnlijke geval inderdaad stroom eraf.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 10:03 #1657619

Pieter Oskam schreef :
...

Ijzer heeft pas echt grote invloed als het tussen het kompas zit en de richting van het magnetisch veld. In Nederland is dit 68 graden naar beneden kijken richting het noorden. Een sluis of brug heeft ook veel meer effect dan een kade of langsvarend binnenvaartschip. Als ik het kompass kalibreer van mijn autopilots doe ik dit gewoon binnen in mijn huis met gewapend betonnen vloer, maar wel aan de rand van de noordkant van mijn woning.
...

Aquaducten kunnen ook lekker vervelend doen zie bijvoorbeeld hier zeilersforum.nl/index.php/foru...agen/566991-aquaduct
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 10:04 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 16:23 #1657663

Zeilprutser schreef :
1: Houd dus altijd voldoende afstand om op tijd te kunnen ingrijpen.
2: Voorkom problemen door standaard op grondkoers van je GPS te varen, een goede AP schakelt automatisch over op overliggende heading als de GPS een moment onbetrouwbaar is.
3:Een tillerdrive en stuurwieldrive zijn zelf te ontkoppelen in een noodsituatie en een onderdekse drive behoort in alle omstandigheden met standby te ontkoppelen.
TS wenst het merk en type van zijn systeem niet te melden dus we weten niet welk systeem er niet aan 2 en 3 voldoet.....
In theorie allemaal leuk en aardig, maar na ongeveer 250.000 mijl met stuurautomaten op kleine boten gevaren te hebben kan ik je vertellen dat het niet meer is dan dat: theorie. Geen enkel systeem werkt gegarandeerd foutloos en de levensduur van dit soort systemen vind ik helemaal bedroevend.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 28 okt 2025 16:27 #1657664

Zeilprutser schreef :
Theoretisch zou je koppeling/relay nog kunnen blijven "hangen/plakken" maar dan moet tegelijk en je systeem in error zijn en de koppeling blijven hangen dat is wel erg onwaarschijnlijk.
Dat is mij met een Jefa Clutch dus een keer gebeurt. Een flinke klap met een hamer op de behuizing was nodig om de clutch penen terug te laten trekken. Na uit elkaar halen bleek dat er corrosie op de magneten zat. Veroorzaakt door de 5 verschillende metalen op 1 plek waar een hoge DC stroom doorheen gaat. Een van de vele redenen waarom ik de Jefa spullen (veel te laat) uiteindelijk overboord heb gekieperd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 31 okt 2025 17:49 #1658111

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Zeilprutser schreef :
Ik neem aan dat ontkoppelen gebeurt met de "clutch" dus als jij op standby drukt kun je het roer overnemen.
Ik verwacht bij een error in het systeem dus als standby niet werkt dat het systeem de koppeling dan niet bekrachtigd, als dat niet zo is dan verbaasd het me dat ik nog nooit op een schip een noodknop gezien heb tussen de voedingsdraad naar de "clutch".
Theoretisch zou je koppeling/relay nog kunnen blijven "hangen/plakken" maar dan moet tegelijk en je systeem in error zijn en de koppeling blijven hangen dat is wel erg onwaarschijnlijk.

De drive is hydraulisch, een gesloten systeem waarbij de pompdraairichting de richting van de uitslag bepaald. Een aparte bekrachtigde klep op de cylinder, aangestuurd vanuit de computer, wordt gesloten als de cilinder kracht moet leveren. Als de automaat op standby staat of als het systeem uit is, staat de klep open en stroomt de olie dus onbelemmerd rond, zodat ik de helmstok kan bewegen.
Bij deze storing bleef de computer deze klep dus bekrachtigen en daarmee was het roer niet bedienbaar. Pas door de spanning van het systeem te halen kwam hij weer vrij.

Over het levensduur van het systeem: het enige werkelijk slijtende deel is de pomp, de cilinder gaat wel even mee. De stuurelectronica is diep in het schip geplaatst op een gegarandeerd droge plek. Ik trof op Flores een jacht met dezelfde pomp die niet meer werkte, althans wel draaide maar geen druk meer leverde. Uiteindelijk was de conclusie dat hij te klein en daardoor te intensief gebruikt was, omdat hij aan een dubbelwerkend systeem was gekoppeld, met twee cilinders op het kwadrant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 31 okt 2025 18:52 #1658128

samvh schreef :
Als de automaat op standby staat of als het systeem uit is, staat de klep open en stroomt de olie dus onbelemmerd rond, zodat ik de helmstok kan bewegen.
Bij deze storing bleef de computer deze klep dus bekrachtigen

De solenoid bediende klep zal fail-safe zijn, dus wanneer spanningsloos wordt de helmstok vrijgegeven. In jouw geval heeft dat niet geholpen want de fout zat in de aansturing niet in de bedrading. Je zou best kunnen overwegen een in de kuip bedienbare noodknop te instslleren, waarmee je de spanning naar de magneetspoel onderbreekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 01 nov 2025 08:48 #1658172

samvh schreef :
Een aparte bekrachtigde klep op de cylinder, aangestuurd vanuit de computer,
Dat noem ik dus de "clutch"/koppeling zoals ik al aangaf het verbaasd me dat ik daarvoor nog nooit een noodknop heb gezien.
Ik overweeg ook onderdekse systemen te verkopen en dan zit ik ook met dat dilemma, als ik een noodknop meeneem in mijn schema dan zal dat wel nodig zijn, bij de grote merken is het niet nodig denken de potentiële klanten dan dus die zullen dan wel betrouwbaarder zijn..... Dat terwijl mijn systeem bijvoorbeeld veel betrouwbaarder is tov de Raymarine systemen.
Neem de Heavydrive van Pelagic ik heb de drive getest, levensgevaarlijk omdat er geen vrijloop/clutch mogelijkheid op zit en veel te sterk om nog met de hand te kunnen ontkoppelen.
En dan heb ik nog een instelbare over current/kracht beveiliging waardoor hij bij blokkade alleen nog in de andere richting beweegt dat hebben zij niet eens.
Maar niemand die er over klaagt totdat er een ongeluk mee gebeurt.
En dan moet dat ongeluk nog in de publiciteit gebracht worden en merk, type en reden aangegeven worden.
TS wenst ook niet te melden welk systeem hij heeft....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 nov 2025 08:49 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 01 nov 2025 09:39 #1658179

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31608
Pieter Oskam schreef :
De invloed van magneten, ijzer en andere bronnen van magnetische velden door stroomkabels wordt ernstig overschat.

Ijzer heeft pas echt grote invloed als het tussen het kompas zit en de richting van het magnetisch veld. In Nederland is dit 68 graden naar beneden kijken richting het noorden. Een sluis of brug heeft ook veel meer effect dan een kade of langsvarend binnenvaartschip. Als ik het kompass kalibreer van mijn autopilots doe ik dit gewoon binnen in mijn huis met gewapend betonnen vloer, maar wel aan de rand van de noordkant van mijn woning.

Magnetische velden nemen kwadratisch af, en de invloed van metaal ook. Bij de autopilot controller zit het high power motor gedeelte op dezelfde prinplaat als het kompas. Wat wel uitmaakt is bijvoorbeeld hoe dicht de condensatoren bij de.kompas chip zitten. Door ze slechts een paar millimeter verder te plaatsen is het effect al echt veel minder.

Kreeg vorige week een foto van een klant die de stroomtoevoer over de compass chip liet lopen met 10 ampère, had nog nooit een probleem ondervonden. Nu corrigeert de gyro hier ook natuurlijk maar dit is wel extreem.

Dat heet inclinatie. Rooie Dirk kan daar veel meer over veryellen denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storing stuurautomaat leidend tot aanvaring 01 nov 2025 09:45 #1658181

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31608
@ Prutser

Hoe snel reageert of schakelt je piloot om van GPS naar mag? en wat als bede even niet te vertrouwen zijn?

Situatie:
Ik heb seizoen met een (bijna wheelmark) satelliet kompas gevaren en een magnetisch kompas RFC35R. Op de terugweg vanuit de oostzee binnendoor. Onder elke brug sprong het GPS kompas even terug naar de evenaar en onder veel bruggen het magnetisch kompas wat aan de haal. Kompas zit 50cm boven het vlak tussen de gietijzeren kielen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...6991-aquaduct#650581
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 01 nov 2025 09:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl