Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Macgregor 26M

Macgregor 26M 12 mei 2017 16:56 #834574

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
"smoke on the water" als tune bij een zeilboot. Ze hebben er inderdaad niets van begrepen...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 13 mei 2017 14:53 #834794

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Inderdaad bijzondere zeilkunsten. Maar toch moet je er niet vreemd van opkijken als dit er toe leidt dat over 25 jaar dit bedrijfje een aanzienlijk deel van de boten produceert die hier verkocht worden.
Het zijn meestal doorzetters tenslotte.
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 05 aug 2017 21:48 #858894

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Enig idee of er verdelers van Imexus odin 28 zijn,in NL of omstreken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 05 aug 2017 23:21 #858906

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Van hun eigen website:

Germany

Imexus Yachts International Sp. z o.o.

E-Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 06 aug 2017 08:33 #858933

of op facebook

www.facebook.com/Odin-Yachten-...cht-268185343193765/

of deze

www.lamprecht-yachtzentrum.de/

is wel wat degelijker dan mijn MacGregor M26 (ook wel duurder), die is trouwens te koop, gaat maandag naar de Zuidschor in Wolphaartsdijk.

heb een oude zeiler gekocht met een klein dieseltje, het was leuk om ff snel te kunnen gaan maar hebben dat maar een paar keer gedaan en hebben er verder geen behoefte aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 06 aug 2017 09:09 #858937

Bobbob schreef :
Enig idee of er verdelers van Imexus odin 28 zijn,in NL of omstreken?

Er schijnt in het westen bootjessloperij te zitten: deze is vast goed in het delen van bootjes ;)

Geeft internet geen resultaten als je op "importeur" zoekt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 13 mei 2018 17:20 #943081

Hallo. Toch even reageren op de berichten hieronder. Wij hebben nu al een jaar of 5 een macgregor 26M en zijn er zeer tevreden over. Het is waar, er zijn betere zeilboten en bij 5 BF op zee met een noordwester is het niet leuk zeilen. Maar als motorboot doet deze het prima.

Op meer beschutte wateren doet deze het prima. Géén enkel probleem. Je kan er bovendien een 50PK achter hangen. Maar met een 20PK gaat het ook vlot.

Verder de ideale boot om in en uit het water te laten en om meerdaagse tochten. De stevigheid valt echt mee. Het grote voordeel is dat je hem makkelijk kan traileren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 06:50 #970521

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hoi,

We overwegen al sinds langere tijd een gebruikte MacGregor 26M aan te schaffen en kennen deze inmiddels oude thread als geen ander. Ook de boot met zijn (on)mogelijkheden kennen we in THEORIE als bijna geen ander, maar de PRAKTIJK is een geheel ander verhaal.
Helaas hebben we nooit de kans gehad de boot ergens te huren en eens te kijken of het werkelijk iets voor ons is. Wat ons vooral trekt, is dat de boot redelijk gemakkelijk na een vaar seizoen uit het water te halen is en dat zo winterstalling kosten en vervoer naar een ander gebied, gemakkelijker in de hand te houden zijn. Komt varen een keer een seizoen niet uit (door werk b.v.), dan laat je hem in een binnenstalling staan en kost hij verder niet veel meer dan die stalling en verzekering (klopt?). Ook de combinatie van zeilen en motoren spreekt ons erg aan, vooral omdat we dichter bij het rivierenland wonen en zeilen niet altijd mogelijk is.
We hebben onlangs weer eens naast een MacGregor 26M gestaan (op de wal) en vanzelfsprekend valt op hoe smal hij is (moet ook wel voor trailer vervoer). Dat in combinatie met waterbalast, hoe instabiel maakt het de boot in het water. Wij snappen ook wel dat zeilen boven 4 - 4.5 Bft ophoudt, maar wat we ook belangrijk vinden is dat je niet bij elke beweging op de boot het gevoel hebt dat hij omvalt (ook al lig je bijna stil).

Weet iemand op dit forum een verhuurbedrijf wat een MacGregor 26M verhuurt in Nederland? Wij zouden na jaren van theoretisch praten erover, graag zelf eens mee willen maken hoe hij in de praktijk nu voelt.
Er liggen er inmiddels wel een paar te koop, maar allemaal op de kant en niet vaarklaar om eens mee te gaan en te proberen.

Daarnaast is alle advies/commentaar welkom, waarvoor bij voorbaat dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 06:56 #970523

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Is er echt geen (internationaal) forum of merkenclub waar je jezelf kan aanmelden? Opvallend inderdaad dat ze allemaal op de kant staan. Hoe willen die verkopers dat doen met een proefvaart? Kennen die verkopers geen andere eigenaar waar je kan proefvaren, is er geen dealer die er eentje heeft liggen die je tegen betaling mag huren?

Voor de rest geen advies voor wat betreft merk en model. Elk schip is goed als het je verwachtingen in de praktijk zal invullen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 09:09 #970565

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 09:23 #970571

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Egeerlof waar woon je dat maakt het voor leden makkelijker.

Ik heb zelf een 26S deze zeilt beter tot 6 geen probleem maar motoren is minder. Dit is een compleet andere boot dan de X en M welke hybride boten zijn.

Wanneer leeg is hij instabiel maar zodra de 550 liter water in de tank zit is hij zeer stabiel en beweegt niet tijdens het bewegen op de boot. Het lijkt me dat de M dat ook heeft maar daar weet eclipse meer van .

Het zijn trailersailers dus de meeste liggen op de trailer te wachten voor de ter water lating de mijne staat ook op de trailer en is binnen 1 1/2 uur vaarklaar.

Plaats een oproep om een keer mee te mogen met een 26M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 09:26 #970573

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Logisch dat ze dan op de kant staan, dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 09:33 #970578

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
egeerlof schreef :
Hoi,

We overwegen al sinds langere tijd een gebruikte MacGregor 26M aan te schaffen en kennen deze inmiddels oude thread als geen ander. Ook de boot met zijn (on)mogelijkheden kennen we in THEORIE als bijna geen ander, maar de PRAKTIJK is een geheel ander verhaal.
Helaas hebben we nooit de kans gehad de boot ergens te huren en eens te kijken of het werkelijk iets voor ons is. Wat ons vooral trekt, is dat de boot redelijk gemakkelijk na een vaar seizoen uit het water te halen is en dat zo winterstalling kosten en vervoer naar een ander gebied, gemakkelijker in de hand te houden zijn. Komt varen een keer een seizoen niet uit (door werk b.v.), dan laat je hem in een binnenstalling staan en kost hij verder niet veel meer dan die stalling en verzekering (klopt?). Ook de combinatie van zeilen en motoren spreekt ons erg aan, vooral omdat we dichter bij het rivierenland wonen en zeilen niet altijd mogelijk is.
We hebben onlangs weer eens naast een MacGregor 26M gestaan (op de wal) en vanzelfsprekend valt op hoe smal hij is (moet ook wel voor trailer vervoer). Dat in combinatie met waterbalast, hoe instabiel maakt het de boot in het water. Wij snappen ook wel dat zeilen boven 4 - 4.5 Bft ophoudt, maar wat we ook belangrijk vinden is dat je niet bij elke beweging op de boot het gevoel hebt dat hij omvalt (ook al lig je bijna stil).

Weet iemand op dit forum een verhuurbedrijf wat een MacGregor 26M verhuurt in Nederland? Wij zouden na jaren van theoretisch praten erover, graag zelf eens mee willen maken hoe hij in de praktijk nu voelt.
Er liggen er inmiddels wel een paar te koop, maar allemaal op de kant en niet vaarklaar om eens mee te gaan en te proberen.

Daarnaast is alle advies/commentaar welkom, waarvoor bij voorbaat dank.

Allereerst ga ik een paar misverstanden uit de weg helpen. Als zeilen boven 4 bft niet zou gaan, moest ik een groot deel van het jaar in de haven blijven liggen. Een Mac is daarin niet veel anders dan vergelijkbare scheepjes van die grootte. Vanwege het waterballastsysteem met bijkomend relatief hoog zwaartepunt moet je wel eerder reven dan bij de meeste vergelijkbare boten.

De boot is inderdaad smal en de 26M is ook nog eens hoog. Door die hoogte heeft hij toch veel binnenruimte en stahoogte, maar omdat hij smal is zal je geen kastjes vinden en moet alles onder de banken worden weggestouwd. Door die hoogte en het lage eigen gewicht is de boot windgevoelig! Dat ervaar ik in ons winderige landje als grootste nadeel. Mits gevaren volgens de instructies is 'ie zeker niet instabiel. De 750 kilo waterballast wordt zeer efficient over de boot verdeeld. Vergeleken met een traditionele kielboot komt hij iets eerder onder helling en stabiliseert dan heel snel omdat een groot gedeelte van de ballast boven de waterlijn komt. Als je aan boord stapt, voel je de boot even bewegen, maar dat is het dan ook. Dat heeft meer te maken met de lage totale massa dan met instabiliteit.

Je veronderstelling over de relatief goedkope winterstalling klopt helemaal. Mijn boot, een 26X, gaat eind oktober het water uit en staat tot april in een stalling voor caravans en campers. Ik betaal een fractie van wat gebruikelijk is voor winterstalling voor boten. :)

Er is in Europa één 26M te huur en die ligt in Split. Ik heb er een week op gevaren, maar was matig te spreken over de verhuurder.

Last but not least: misschien heb je al in je om laten gaan waarom je een 26M wilt en geen 26X of ouder model. Ik heb zeer bewust voor een 26X gekozen omdat ik de indeling van de kajuit veel prettiger vind en omdat ik als wadzeiler meer heb aan een klapzwaard dan aan een steekzwaard. Dat laatste is in het rivierenland wellicht minder relevant.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 aug 2018 12:07 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 10:18 #970597

mijn 26M staat te koop en heeft een rolgiek en rolfok wat heel makkelijk is, en een originele amerikaanse tandemtrailer welke niet gekeurd is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 16:43 #970739

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Dank Eclipse, maar deze site kennen we en kan alleen helpen onze theoretische kennis te vergroten, maar we willen zo graag de boot eens huren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 16:46 #970740

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Het was meer een antwoord op de vraag van Beauty of er geen forum of merkenclub is. Die is er. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 16:46 #970741

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
marcs schreef :
Egeerlof waar woon je dat maakt het voor leden makkelijker.

Ik heb zelf een 26S deze zeilt beter tot 6 geen probleem maar motoren is minder. Dit is een compleet andere boot dan de X en M welke hybride boten zijn.

Wanneer leeg is hij instabiel maar zodra de 550 liter water in de tank zit is hij zeer stabiel en beweegt niet tijdens het bewegen op de boot. Het lijkt me dat de M dat ook heeft maar daar weet eclipse meer van .

Het zijn trailersailers dus de meeste liggen op de trailer te wachten voor de ter water lating de mijne staat ook op de trailer en is binnen 1 1/2 uur vaarklaar.

Plaats een oproep om een keer mee te mogen met een 26M.

Sorry en goed idee. We wonen vlakbij Eindhoven. Komen oorspronkelijk uit het westen en zeilwater is hier dus echt een probleem (maar soms moet je wat over hebben voor werk ;) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 17:07 #970747

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Eclips schreef :
Het was meer een antwoord op de vraag van Beauty of er geen forum of merkenclub is. Die is er. :)

Yep, klopt Eclips.
Dank ook voor het rechtzetten van misverstand en het geven van zeer waardevolle aanvullingen.
Eerder reven is natuurlijk geen enkel probleem, maar wat is een windsterkte waar je de zeilen wel helemaal binnen gaat halen? En is motoren (b.v. terug naar de haven) dan goed te doen, of wordt hij daar juist instabieler van? Als ik b.v. in een Polyvalk zeil en het waait flink (4,5 -5 bft), ga ik nog steeds liever terug op gereefde zeilen, dan op de motor. Vooral bij flinke wind lijkt de motor dan geen invloed te hebben op de boot, terwijl met wind in de zeilen de boot in elk geval maar één kant op geduwd wordt.

Split is helaas niet echt in de buurt en ik heb op forums niet veel positiefs over de verhuurder gelezen.

Een M of een X, daar zouden we ook nog niet helemaal uit zijn. De M zou in theorie verbeterde zeileigenschappen moeten hebben, maar of wij dat verschil gaan merken?

Ik zal het advies van marcs opvolgen en inderdaad een oproep plaatsen om een keer mee te mogen met een 26M of 26X.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 17:09 #970749

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
marcs schreef :
Egeerlof waar woon je dat maakt het voor leden makkelijker.

Ik heb zelf een 26S deze zeilt beter tot 6 geen probleem maar motoren is minder. Dit is een compleet andere boot dan de X en M welke hybride boten zijn.

Wanneer leeg is hij instabiel maar zodra de 550 liter water in de tank zit is hij zeer stabiel en beweegt niet tijdens het bewegen op de boot. Het lijkt me dat de M dat ook heeft maar daar weet eclipse meer van .

Het zijn trailersailers dus de meeste liggen op de trailer te wachten voor de ter water lating de mijne staat ook op de trailer en is binnen 1 1/2 uur vaarklaar.

Plaats een oproep om een keer mee te mogen met een 26M.

Goed idee marcs, ga ik doen (en ook hierbij mijn oproep B)) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 21 aug 2018 20:37 #970841

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
egeerlof schreef :
Dank ook voor het rechtzetten van misverstand en het geven van zeer waardevolle aanvullingen.
Eerder reven is natuurlijk geen enkel probleem, maar wat is een windsterkte waar je de zeilen wel helemaal binnen gaat halen? En is motoren (b.v. terug naar de haven) dan goed te doen, of wordt hij daar juist instabieler van? Als ik b.v. in een Polyvalk zeil en het waait flink (4,5 -5 bft), ga ik nog steeds liever terug op gereefde zeilen, dan op de motor. Vooral bij flinke wind lijkt de motor dan geen invloed te hebben op de boot, terwijl met wind in de zeilen de boot in elk geval maar één kant op geduwd wordt.

Eerlijk gezegd kan ik me niet heugen dat ik ooit de zeilen heb gestreken omdat de wind te hard was. Ik heb "slechts" 15 pk, dus mijn boot planeert niet. In mijn situatie is het daarom vrijwel altijd comfortabeler om te zeilen. Als je 50 of 60 pk tot je beschikking hebt wordt het een ander verhaal. Dan kun je je letterlijk uit de voeten maken zodra je hoort dat het weer gaat verslechteren. En een op de motor planerende Mac gedraagt zich weer heel anders dan één onder zeil, ook omdat hij dan op het water ligt en de ballast er uit is. Een M planeert rustiger dan een X.

egeerlof schreef :
Een M of een X, daar zouden we ook nog niet helemaal uit zijn. De M zou in theorie verbeterde zeileigenschappen moeten hebben, maar of wij dat verschil gaan merken?

Ik vraag me af of je dat verschil inderdaad merkt. De M is een beetje sneller, maar de X is ook best een prima zeiler. Ik kan over het algemeen goed meekomen met de boten om me heen. De layout van de kajuit vind ik persoonlijk belangrijker. De X heeft een volledig afgesloten toilet naast de kajuitingang. De M heeft een toiletruimte met een harmonicadeur, min of meer midscheeps in de kajuit. Tegenover die harmonicadeur is een bank, maar daar zul je logischerwijs niet snel gaan zitten. Wie wil er nou uitzicht hebben op de wc(deur)? In de X zit op die plaats de eethoek, met als bijkomend voordeel dat het bed in de punt beter te benutten is. Door één rugleuning in de dinette te verwijderen betrek je de zitting bij het bed, wat daardoor geschikt is voor langere mensen. Die mogelijkheid heeft de M niet.
De M heeft een verschuifbaar keukenblok. Dat klinkt mooi, maar ik vond het gammel aanvoelen en het schuiven ging ook niet van harte. Daarbij moet vanwege die constructie het water door een lange, vrij dunne slang weglopen en dat is niet praktisch. Het vaste keukenblok van de X maakt het ook geschikter om zelf aan te passen met eventuele rekjes en dergelijke.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 21 aug 2018 20:37 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 22 aug 2018 08:13 #970917

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Wederom dank voor aanvullende info Eclips.
Van dat van de afvoer van keukenblok, daar hadden we nog niet over nagedacht, maar klinkt wel logisch.
Gek eigenlijk van MacGregor destijds dat ze een modernere versie van de X hebben gemaakt, vooral op gebied van zeil performance en planeren (al is het misschien allemaal een beetje theoretisch), terwijl ze inderdaad de kajuit indeling minder logisch hebben gemaakt. Ons lijkt die aparte toilet ook veel beter en wat wij dan misschien los moeten laten, is dat je dan een oudere boot koopt (de X i.p.v. de M).
Dus toch weer iets om over na te denken. Gelukkig staan er momenteel gelukkig zowel een aantal M als X te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 22 aug 2018 09:08 #970945

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
egeerlof schreef :
Dus toch weer iets om over na te denken. Gelukkig staan er momenteel gelukkig zowel een aantal M als X te koop.

Omwille van de zeileigenschappen en het elimineren van corrosiegevoelige delen onder water zijn ze overgestapt van een scharnierend midzwaard op een steekzwaard. Keerzijde van dat idee was dat dan ook de kajuitindeling anders moest omdat dat steekzwaard nou eenmaal meer ruimte inneemt.
Een zeilboot van +/- 20 jaar oud is nog steeds relatief jong. Neem de tijd, ga beide modellen goed bekijken, ga in de kajuit zitten en probeer je voor te stellen dat je er langere tijd in moet verblijven.
En mocht je uiteindelijk op een X uitkomen, kies dan één vanaf bouwjaar '99. En wel hierom: web.archive.org/web/2001041820...hanges_to_the_26.htm
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 22 aug 2018 19:56 #971166

Ik heb ze beide gehad.
Mijn voorkeur ging wel naar de M.
Bij mijn S gebeurde het meerdere keren dat het klapzwaard in de horizontale stand bleef steken. Dan moest ik het water in om het zwaard los te wrikken. In koud water is dat geen pretje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 22 aug 2018 20:05 #971171

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
etap28fw3 schreef :
Ik heb ze beide gehad.
Mijn voorkeur ging wel naar de M.
Bij mijn S gebeurde het meerdere keren dat het klapzwaard in de horizontale stand bleef steken. Dan moest ik het water in om het zwaard los te wrikken. In koud water is dat geen pretje!

Die klacht heb ik vaker gehoord, ook bij andere midzwaardboten trouwens. Een enkele keer wilde hij bij mij ook wel even blijven steken, als er b.v. modder van het droogvallen in de zwaardkast was gekomen. Maar hij ging dan vanzelf weer los. Ik heb er (nog) nooit het water voor in gehoeven.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 23 aug 2018 06:33 #971223

  • egeerlof
  • egeerlof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Het blijft een lastig verhaal om de X en M goed met elkaar te vergelijken. Wij gebruikten altijd deze site: www.macgregor26.com/comparison...ison_26x_and_26m.htm

Goede tip om voor de X in elk geval naar vanaf bouwjaar '99 te kijken.

Het enige echte (en grootste) bezwaar wat we tegen de M zouden hebben, is dat er vrijwel geen sanitair mogelijkheid is.
Je 's ochtens even wassen aan het keukenblokje, dat zal nog wel gaan. Maar dat systeem met die deurtjes om je behoefte te doen tijdens varen, dat ziet er minder aantrekkelijk uit.
Iemand met M ervaring die daar iets over kan zeggen (etap28fw3, Dirk-McGregor)?

@Eclips, hoe zit dat precies met de sanitair ruimte in de X? Kan je daar met gesloten deur op het toilet zitten en je evt. wassen? Hoe hoog is die ruimte daar?

@Dirk-McGregor, jouw boot staat te koop schrijf je (en snap dat je hier dan ook niet te kritisch over wil antwoorden). Kan je iets zeggen over je ervaring op sanitair en leefruimte gebied in de M?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl