egeerlof schreef :
Hoi,
We overwegen al sinds langere tijd een gebruikte MacGregor 26M aan te schaffen en kennen deze inmiddels oude thread als geen ander. Ook de boot met zijn (on)mogelijkheden kennen we in THEORIE als bijna geen ander, maar de PRAKTIJK is een geheel ander verhaal.
Helaas hebben we nooit de kans gehad de boot ergens te huren en eens te kijken of het werkelijk iets voor ons is. Wat ons vooral trekt, is dat de boot redelijk gemakkelijk na een vaar seizoen uit het water te halen is en dat zo winterstalling kosten en vervoer naar een ander gebied, gemakkelijker in de hand te houden zijn. Komt varen een keer een seizoen niet uit (door werk b.v.), dan laat je hem in een binnenstalling staan en kost hij verder niet veel meer dan die stalling en verzekering (klopt?). Ook de combinatie van zeilen en motoren spreekt ons erg aan, vooral omdat we dichter bij het rivierenland wonen en zeilen niet altijd mogelijk is.
We hebben onlangs weer eens naast een MacGregor 26M gestaan (op de wal) en vanzelfsprekend valt op hoe smal hij is (moet ook wel voor trailer vervoer). Dat in combinatie met waterbalast, hoe instabiel maakt het de boot in het water. Wij snappen ook wel dat zeilen boven 4 - 4.5 Bft ophoudt, maar wat we ook belangrijk vinden is dat je niet bij elke beweging op de boot het gevoel hebt dat hij omvalt (ook al lig je bijna stil).
Weet iemand op dit forum een verhuurbedrijf wat een MacGregor 26M verhuurt in Nederland? Wij zouden na jaren van theoretisch praten erover, graag zelf eens mee willen maken hoe hij in de praktijk nu voelt.
Er liggen er inmiddels wel een paar te koop, maar allemaal op de kant en niet vaarklaar om eens mee te gaan en te proberen.
Daarnaast is alle advies/commentaar welkom, waarvoor bij voorbaat dank.
Allereerst ga ik een paar misverstanden uit de weg helpen. Als zeilen boven 4 bft niet zou gaan, moest ik een groot deel van het jaar in de haven blijven liggen. Een Mac is daarin niet veel anders dan vergelijkbare scheepjes van die grootte. Vanwege het waterballastsysteem met bijkomend relatief hoog zwaartepunt moet je wel eerder reven dan bij de meeste vergelijkbare boten.
De boot is inderdaad smal en de 26M is ook nog eens hoog. Door die hoogte heeft hij toch veel binnenruimte en stahoogte, maar omdat hij smal is zal je geen kastjes vinden en moet alles onder de banken worden weggestouwd. Door die hoogte en het lage eigen gewicht is de boot windgevoelig! Dat ervaar ik in ons winderige landje als grootste nadeel. Mits gevaren volgens de instructies is 'ie zeker niet instabiel. De 750 kilo waterballast wordt zeer efficient over de boot verdeeld. Vergeleken met een traditionele kielboot komt hij iets eerder onder helling en stabiliseert dan heel snel omdat een groot gedeelte van de ballast boven de waterlijn komt. Als je aan boord stapt, voel je de boot even bewegen, maar dat is het dan ook. Dat heeft meer te maken met de lage totale massa dan met instabiliteit.
Je veronderstelling over de relatief goedkope winterstalling klopt helemaal. Mijn boot, een 26X, gaat eind oktober het water uit en staat tot april in een stalling voor caravans en campers. Ik betaal een fractie van wat gebruikelijk is voor winterstalling voor boten.
Er is in Europa één 26M te huur en die ligt in Split. Ik heb er een week op gevaren, maar was matig te spreken over de verhuurder.
Last but not least: misschien heb je al in je om laten gaan waarom je een 26M wilt en geen 26X of ouder model. Ik heb zeer bewust voor een 26X gekozen omdat ik de indeling van de kajuit veel prettiger vind en omdat ik als wadzeiler meer heb aan een klapzwaard dan aan een steekzwaard. Dat laatste is in het rivierenland wellicht minder relevant.