egeerlof schreef :
Het blijft een lastig verhaal om de X en M goed met elkaar te vergelijken. Wij gebruikten altijd deze site:
www.macgregor26.com/comparison...ison_26x_and_26m.htm
Goede tip om voor de X in elk geval naar vanaf bouwjaar '99 te kijken.
Het enige echte (en grootste) bezwaar wat we tegen de M zouden hebben, is dat er vrijwel geen sanitair mogelijkheid is.
Je 's ochtens even wassen aan het keukenblokje, dat zal nog wel gaan. Maar dat systeem met die deurtjes om je behoefte te doen tijdens varen, dat ziet er minder aantrekkelijk uit.
Iemand met M ervaring die daar iets over kan zeggen (etap28fw3, Dirk-McGregor)?
@Eclips, hoe zit dat precies met de sanitair ruimte in de X? Kan je daar met gesloten deur op het toilet zitten en je evt. wassen? Hoe hoog is die ruimte daar?
@Dirk-McGregor, jouw boot staat te koop schrijf je (en snap dat je hier dan ook niet te kritisch over wil antwoorden). Kan je iets zeggen over je ervaring op sanitair en leefruimte gebied in de M?
@egeerlof:
ik wil best wel kritisch zijn hoor, eerlijkheid is nog steeds goud,
wij hebben dat harmonica deurtje er af gehaald en staat gewoon in de garage te wachten op de nieuwe eigenaar
De boot wordt enkel door mijn vrouw en mezelf gebruikt en we zijn niet echt preuts
het toiletgebruik aan boord is eerder uitzonderlijk te noemen, gaan meestal in de haven en als ik vaar pak ik ff een emmertje voor een plasje en dat gaat dan overboord ( emmertje hangt aan een touw, dus die komt terug aan boord
)
de punt is bij ons enkel als opslag, is enkel geschikt voor kinderen en de onze zijn de deur al uit,
het keukenblok, ja dat kan men verschuiven en dat gaat redelijk soepel hoor, maar wij zijn lui van aard en laten dat blok gewoon staan, recht tegenover de tafel is voor ons dan ook gemakkelijkste opstelling, zo heb je links van het blok nog een zitplaats en alsook een gemakkelijke toegang naar het toch wel zeer ruime bed, je hebt dan rechts van het blok ook nog zitruimte die wij eigelijk nooit gebruiken, die kussens zijn ook niet aan boord (in de garage)zodat er tassen gemakkelijk op blijven staan en we gemakkelijk in de opbergruimte eronder kunnen.
Het varen, wij zijn geen super doorwinterde en ervaren zeilers en doen het graag rustig aan, maar de boot kan echt wel wat aan bij de juiste schipper, we hebben een rolgenua en een rolgiek(easyroll) en dat is echt easy, je kan het grootzeil zowat in elke windrichting al varend hijsen en strijken, zelfs een reefje is zo beurd, er zitten zeillatten in het grootzeil evenwijdig met de giek, op elke lat kan je reeven(lat aan de onderkant van de giek is het beste)
we hebben een paar keer met slecht weer gevaren en waren blij met de 50 pk, er was geen enkele boot aan het zeilen en er waren zeer weinig andere jachten te zien, beroepsvaart volop,dat wel, man ik kan je vertellen, achteraf is het leuk maar op het moment denk je daar toch anders over, gelukkig met die 50pk ff extra gas erop (met volle ballasttank) gaat de punt ook wel omhoog en kwam er iets minder water over de neus naar de kuip, ik was wel kletsnat die dag en het was niet aan het regenen, geen sprayhood en je zit helemaal vanachteren aan je stuurtje en je kant geen kant op als er water overkomt van voor naar achter, met een helmstok en joystick kan je nog tot tegen de kajuit kruipen om zo wat beschut te zijn, maar hier helaas niet, vind ik wel een nadeeltje .De M heeft ook vaste ballast, die heeft de X niet waardoor de M iets rustiger zou snel varen, wij hebben nooit gevaren met lege ballasttank, zien daar het nut niet van in tenzij je zonder de mast erop gaat snel varen, niet zo ons ding
zo hoop dat je er wat aan hebt, wij hebben lol gehad met dat ding, hebben nu een oude boot seamaster 800(1975) met een ééncylinder diesel 8pk, vaste schroef, 80cm diepe kimkieler en 3ton nogwat zwaar, nou het is niet te vergelijken en zeilen doet ie als een dweil terwijl de mac toch wel sportief aanvoelt, heb wel de droom om ooit eens een haber 800 te mogen hebben
2 fotootjes van de Mac en eentje van de Seamaster