GeertDecock schreef :
Ik zit nog met enkele vragen rond dit project en waardeer elk objectief antwoord.
- Ik vind spijtig genoeg enkel MG26X te koop van voor 1999. Zijn deze voor 1999 dan slecht, onveilig of valt het allemaal nog mee?
Dag Geert,
Allereerst hartelijk welkom!
De X van voor '99 is van beduidend mindere kwaliteit. Voor een dobbertochtje op een Amerikaans meer wellicht geen probleem, maar voor ons klimaat naar mijn mening ongeschikt als je er groter water mee wilt opzoeken. Belangrijkste minpunten:
-de roerophanging was van aluminium gietstukken.
-de kabel-stuurinrichting had een "safe work load" van 136 kg. Ter vergelijk: latere modellen hebben
tandheugelbesturing met een work load van 930 kg.
-de kikkers waren van plastic.
-de kern van het dek was van balsa. Veel boten hadden last van indringing van water in de balsa-kern, met verlies van sterkte tot gevolg.
GeertDecock schreef :
- Mijn (toekomstige auto) zal 1.8T hebben als tract.vermogen, is dit voldoende? (mijn eerste beraming = Boot 1.100kg + trailer 300kg + moteur 100kg + diverse 200kg = 1.7T)
Het lege gewicht van de boot is volgens mij nog iets lager. De auto zou het dus prima moeten kunnen doen. Probeer zoveel mogelijk van het "diverse" gewicht in de auto mee te nemen. Hoe zwaarder de auto is ten opzichte van de trailer met boot, hoe beter het rijdt.
GeertDecock schreef :
- Valt het mee om met zo een trailer op vakantie te gaan (500 à 900 km? Kan ik dat vergelijken met een grote caravan of is het zweten als je een dorp binnenrijd
Allereerst zoals hierboven: de auto zo zwaar mogelijk, de motor zo licht mogelijk. Punt van aandacht: de boot moet recht op de trailer staan. Dat klinkt als een open deur, maar de meeste X'en in onze contreien staan op een traditionele rollentrailer, meestal een Pega. Door de vorm van de scheepsromp is het behoorlijk lastig om de boot goed op de trailer te krijgen, weet ik uit ervaring. Het Amerikaanse systeem waarbij een trailer zonder rollen in zijn geheel het water wordt ingereden, werkt veel beter. Staat alles eenmaal goed, dan is er prima mee te rijden. De combinatie is inderdaad zo groot als bij een flinke caravan, maar de stroomlijn is gelukkig een stuk beter.
GeertDecock schreef :
- De meeste MG 26X die ik vind hebben een 15pk motor, is dat voldoende om bij slecht weer snel de haven weer in te gaan?
Destijds was de importeur Combinautic. Zij boden de boot aan met een optiepakket, waar de Yamaha F15ae een onderdeel van was. Als je niet wil kunnen planeren is het vermogen meer dan voldoende om alle omstandigheden in het bedoelde vaargebied het hoofd te kunnen bieden. Zelf ga ik met ingang van dit seizoen met nog wat minder vermogen varen, want ik heb de F15 ingeruild voor een FT9.9 High Thrust.
GeertDecock schreef :
- Ook zijn de trailers meestal enkelassen, is dat een groot probleem (tja, een klapband is natuurlijk direct grote ellende...)
Dat is een persoonlijke afweging. Hoe groot is de kans op een klapband, vooropgesteld dat je banden van goede kwaliteit zijn? Ik heb een enkelasser en bij mij in de haven is het stallen van een tandemasser 2x zo duur als van een enkelasser, ongeacht de afmetingen van de trailer. Maar los van 1 of 2 assen, meestal koop je gewoon de trailer die toevallig bij de boot zit, toch? Als je echt trailerafwegingen wil maken, is voor deze boot een "dompeltrailer" met dubbele, waterdichte assen de beste keus.