Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Macgregor 26M

Re: Macgregor 26M 17 sept 2012 07:17 #319515

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik heb er met een vriend van mij 1x mee gezeild.
Ik had de indruk dat hij pas 'stabiel' werd als we al vrij schuin lagen en dat komt ongeveer overeen als er genoeg water van de ballast boven water zit. Wel een tof zeilertje, maar je moet het (echt) schuin gaan er wel bijnemen en ook leuk vinden.
Is wel een zeer persoonlijke ervaring natuurlijk hè....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 20 sept 2012 14:22 #321033

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Mijn idee over de Mac: "Een speedboat met hulpzeilen".
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 sept 2012 14:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 20 sept 2012 15:01 #321046

jan smits schreef :
Ik geef 1 voorbeeld: sterkte van de constuctie. de Macgregor is licht gebouwd, zeker in vergelijking met jaren 70 polyester schepen van engelse makelij, die van bomvrij dik polyester gebouwd zijn. Die kan je alleen niet traileren.
Deze snap ik niet, waaruit blijkt met dit voorbeeld dat de Macgregor's sterkte beter is dan die van een zwaar(der)gebouwde boot? Zijn er botsproeven gedaan? zijn er schade rapporten van ongelukken die aantonen dat de een sterker of zwaker is dan de ander? Licht bouwen is niet zo moeilijk, heel houden wel.

Dan de stabiliteit: Water weegt in water net zo veel als: niets...
toch helpt het wel degelijk de boot overeind te houden. De stabiliteit die we hier bedoelen is richtend moment, deze word gevormt door de richtende arm en de massa van de boot. Om het richtendmoment groter te maken kun je dus de massa vergroten of de arm verlengen of beide. Massa vergroten is waarvoor hier gekozen is. De arm word bij 30 graden helling wel lichtelijk verlengt doordat het gewichtszawaartepunt van de boot als geheel naar beneden gaat, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Het water helpt hier mee, mits de tank 100% gevult is en er dus geen bewegend vloeistof oppervlak is. Dat zou de boel namelijk erger maken dan geen ballast in de boot.

Is de macgrogor veilig? zeker wel, maar dan wel onder de omstandigheden waar deze voor bedoeld is! en dat is niet om de noordzee zeilend over te steken. Met die 90pk motor ben je overigens wel in een paar uurtjes in Lowestoft vanuit IJmuiden dus je zou hem wel als motor boot kunnen gebruiken.

Toch zou ik zelf niet met die boot willen varen in golven die hoger zijn dan 1,5m. En wel om de reden dat de boot een hoog vrijboord heeft, zeer geringe breedte en een relatief erg hoog gewichtszwaartepunt. Deze heeft dus weinig vormstabiliteit (geen breedte) en weinig gewichtsstabiliteit (omdat het gewicht te hoog zit).

Ik zou me heel erg verbazen als deze boot CE cat.B haalt, maar vermoed dat het C zal zijn.

Doen zeileigenschappen er niet zoveel toe voor je en mag je graag de boot mee naar huis nemen na een weekeindje varen, of met de auto naar de Med willen om daar met je eigen boot te gaan varen, dan heb je er een prima boot aan denk ik. Er mee de zee over steken? nee bedankt!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 sept 2012 15:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 23 sept 2012 18:07 #322124

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7016
Het verbaast me dat de importeur van dit schip nog steeds geen reactieheeft gegeven op de vraag naar de CEclassificatie. Die vraag is toch echt ter zake als je een inhoudelijke discussie over een schip wilt voeren. Of gaat de heer Smits deze discussie liever uit de weg omdat op dit forum de McG26 min of meer wordt afgebrand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 24 sept 2012 10:26 #322325

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
MaGregor 26M heeft een CE-C classificatie.
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...XkzgULlh8mv1ciX_KGvA
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 24 sept 2012 10:27 door Proost. Reden: M vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 24 sept 2012 11:04 #322351

jerry schreef :
Of gaat de heer Smits deze discussie liever uit de weg omdat op dit forum de McG26 min of meer wordt afgebrand?
Afbranden niet echt, maar er staat in hoofdletters op het pamflet waar Proost naar linkt dat je nooit of te nimmer met meer dan 27 knopen wind moet gaan varen of golven van meer dan 2m. Die laatste vind ik een beetje groot voor de boot, maar ala, zij hebben de berekeningen gedaan en ze zijn goedgekeurd door een notified body dus het zal wel kloppen.

Zou ik er de zee mee opgaan? nee, zou ik er ooit een willen hebben? Nee, zijn het slechte boten? Denk ik niet, zijn het gevaarlijke boten? Als je ze gebruikt binnen de restricties van de ontwerper dan niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 24 sept 2012 12:20 #322369

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Erikdejong schreef :
Als je ze gebruikt binnen de restricties van de ontwerper dan niet.

Maar dat geldt toch voor alles ?
Jouw boot is gebouwd met een bepaald gebruikt in gedachten, als jij daarme bv op het veerse meer zou gaan zeilen dan zal je daar ook niet gelukkig mee zijn. Boot steekt te diep om buiten te geul te komen opkruisen zal niet leuk zijn in de smalle geulen etc.

't is eigenlijk maar wat je ermee wil doen, niet ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 24 sept 2012 12:28 #322374

iGrf schreef :
't is eigenlijk maar wat je ermee wil doen, niet ?
Precies, en het gebruiksspectrum van de Macgregor 26M is iets anders als dat we gewend zijn, maar daarom nog geen reden om het volledig af te kraken. Ik heb een aantal mensen in mijn kennissen kring die de boot mooi vinden. Laten we zeggen: over smaak valt niet te twisten :side:

Maar terug komend op de vraag van de topic starter of de boot geschikt is voor een tochtje naar Engeland? Die is wel beantwoord denk ik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 08 okt 2012 17:55 #327841

Vaartuig gecertificeerd voor Ontwerp Categorie C, “binnen- en kustwateren”:
Vaartuig ontworpen voor gebruik in kustwateren, grote baaien, riviermondingen, meren en rivieren, waar weersomstandigheden tot en met windkracht zes en golven tot en met een hoogte van twee meter kunnen voor komen.

Ik ga natuurlijk geen enkele discussie uit de weg, maar wil de toon wel leuk houden.
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 20:23 door Delphi32. Reden: Dubbelpost verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 08 okt 2012 18:18 #327848

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Om nou met 2 nagenoeg dezelfde posts te bevestigen wat ik ruim 2 weken geleden al schreef met een link naar info is nu niet echt vlot. Maar er zijn ongetwijfeld liefhebbers van dit soort boten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 08 okt 2012 19:31 #327856

Inderdaadn, 3 posts van de heer Smits en we zijn nog niets te weten gekomen. Wellicht wil de heer Smits alsnog zijn onderbouwde mening geven over deze opvallende boot?

Ik geloof niet dat de overige reacties over het algemeen nu zo: "niet leuk" waren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 09 okt 2012 07:05 #327902

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
jan smits schreef :
Ik ga natuurlijk geen enkele discussie uit de weg, maar wil de toon wel leuk houden.
Ik vind het qua toon nogal meevallen. Men is kritisch, maar dat lijkt me bij zo'n uitgesproken boot ook logisch. Het is een echte out-of-the-box boot, die waarschijnlijk een ander publiek zal aanspreken dan de gemiddelde lezer op dit forum. Dat is toch niet erg? Ik zou een reactie zeker op prijs stellen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 09 okt 2012 07:21 #327910

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
"leuk" houden .... LEUK HOUDEN ....... LEUK HOUDEN :evil:

Wat mij betreft zijn we super vriendelijk, afwachtend, geduldig, redelijk, meegaand, optimistisch or what ever geweest. Er zijn onvriendelijkere topics dan deze te vinden. Sterker nog, ik acht dit HET voorbeeld van gastvrijheid. :laugh: Maak hem sticky!

Vote!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 26 mrt 2013 09:15 #382513

Hallo, Ik heb inderdaad zo een boot en ben er heel tevreden over.
De constructie is echt doordacht, zeer zuim voor een 26 voeter en tevens vrij licht, dus makkelijk te traileren.

Ik vaar voorlopig op de binnenwateren, Naar Engeland zou ik het niet aanraden. Nu als je het weerbericht volgt en het beloofd een mooie dag, waarom niet, de zee op ?
Ik heb er een 50PK Honda motor op staan en dan vaar je makkelijk tegen 25 km/uur of +/-14 knopen weer de haven binnen, als het nodig is.

Dus bij verantwoord gedrag, is dit echt wel een veilige boot. Met een zeilboot met doorgaans een kleine motor, mag je blij zijn als je 6 knopen haalt. Dus als het dan ineens begint te stormen, weet ik welke boot te kiezen.

De zeileigenschappen, tja : Weinig gewicht onderaan en bij een beetje wind gaat hij direct schuin hangen. Langs de andere kant gaat ie volgens mij zeer makkelijk door de wind en vaart hij voldoende scherp aan de wind.

Ik zeilde er zelf mee op een kanaal (De Ruppel), tegen de wind (maar een 100 meter breed is en sterke stroming). De boot stuurt zeer makkelijk en koersvast en we gingen nog vooruit. Het is echt geen slechte zeiler, zoals anderen beweren. Een echte zeilboot heeft natuurlijk betere zeileigenschappen.

Dus ben je een zeiler en ga je voor het echte zeilwerk, dan is dit geen boot voor jou. Maar hou je van zeilen en wil je gewoon fun hebben op het water.

Ikzelf ben een zeiler, maar praktisch gezien is dit gewoon een heel goede combinatie.

Conclusie : Ken je materiaal en de limieten, dan zal je er veel plezier aan beleven. Je gaat ook niet met een stadswagen in de velden rijden, daarvoor heb je een jeep. Maar een veldwegje met droog weer, kan geen kwaad. B)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2013 09:20 door mdequanter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 26 mrt 2013 12:12 #382553

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb je de benodigde vaarbewijzen?.

Hoe dan ook, het seizoen is weer begonnen voor alle vormen van watersport. Veel plezier allemaal!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 26 mrt 2013 12:15 #382555

Uiteraard. Een jachtman brevet. Op de Belgische binnenwateren is dit ok. Op zee is er géén verplichting. Maar ik zou het toch aanraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 26 mrt 2013 12:41 #382559

mdequanter schreef :
Dus bij verantwoord gedrag, is dit echt wel een veilige boot. Met een zeilboot met doorgaans een kleine motor, mag je blij zijn als je 6 knopen haalt. Dus als het dan ineens begint te stormen, weet ik welke boot te kiezen.

Ik zou het ook wel weten, met mijn boot die op de motor 6 en max 7 knopen haald. Dan zit ik met een storm liever zeilend op mijn eigen boot dan op een lichte 26 voet motorboot, die met dezelfde storm (en golven) met 14knopen snelheid naar een haven probeert te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Macgregor 26M 26 mrt 2013 13:11 #382573

Hallo,

Ik wou alleen maar een punt maken. Onder verantwoord gedrag begrijp ik : We houden de situatie in het oog. Met een beetje zeemanschap kan je zien dat er slecht weer op komst is. Als je een marifoon gebruikt, kan je het bovendien horen. Dus vooraleer de situatie verslechterd kan je veilig tegen 14 knopen naar de haven varen en de storm letterlijk voor zijn.

Dat is trouwens van toepassing bij ieder niet zeewaardig schip en laat me duidelijk zijn met een macgregor 26M vaar je niet de wereld rond ... Met een een ZuidWester vaar je niet in de golven als je aan de Noordzeekust naar een haven vaart .....

Ik ben al verschillende keren in de gietende regen teruggevaren en dan ben ik blij met die extra knopen!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2013 13:14 door mdequanter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 25 feb 2016 10:16 #709353

Tis natuurlijk al een oud ondrwerp maar wou wel graag wat zeggen,

hebben pas een MacGregor 26M (2006) gekocht,
en het is zoals ze zeggen of je bent ervoor of je bent ertegen, ik vind het een mooi bootje maar over smaken kan je niet discucieren, ik hou wel van zeilen maar ook van moteren, had liever een oceaanwaardige zeilboot gehad maar die past niet in mijn budget, en had ook graag een oceaanwaardige motorboot gehad, idem dito, veels te duur voor deze arme man met rijke mensenwensen.
Wouden 6jaar geleden al een McGregor kopen, werd ons langs alle kanten afgeraden want het zou geen echte boot zijn maar een badkuip volgens doorwinterde zeilers , dus maar laten schietendan, verder gekeken en gehuurd, zowel zeil- als moterboten, beide vonden we het zowel het zeilen als moteren leuk en het was zeer moeilijk om een keuze te maken, hebben toch maar een klein,oud scherp jachtje gekocht voor een klein bedragje, geen spijt van hoor, maar is niet echt ons ding, veels te klein vanbinnen, na 2jaar uit te kijken naar iets meer passenders ,en naar meerdere botenbeurzen geweest te zijn zoals in Hamburg en Dusseldorf, kwamen er 3 trailerbare bootjes in aanmerking, op de eerste plaats een HABER 800, een motorsailer met inboord dieseltje, heel leuk model maar toch stevige nieuwprijs, 2de Plaats Odin 82O, heel mooi bootje en zelfde princiepe als de Mac, waterbalast en buitenboord, in dit geval een 100 PK, gunstigere prijs dan de Haber maar de Haber is CE-B en de Odin een C net zoals de Mac.
We (mijn vrouw en ik)waren onze financien aan het bekijken om toch maar een nieuwe odin te kopen en toen kwam bootje 3 op de proppen een 2006 MacGregor 26M, en dit voor een aantrekkelijke prijs (na onderhandelingen), het bootje heeft een ruimer gevoel dan de odin, die is dan weer mooier afgewerkt en heeft meer opbergmogelijkheden, dus wij hebben beslist om voor de Mac te gaan en als die niet voldoet aan de eisen dan gaat ie er gewoonweg terug uit, zal hier nog wel dingen posten denk ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 25 feb 2016 10:27 #709356

Dirk-McGregor schreef :
over smaken kan je niet discucieren

Jawel hoor (lees dit draadje maar eens terug!)

Gefeliciteerd en welkom op dit forum!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 25 feb 2016 14:15 #709406

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Gefeliciteerd dit is echt een Hybride prima motorboot en redelijke zeilboot en lekker ruim en toch eenvoudig trailerbaar. Heb er zelf ook na gekeken maar ben uiteindelijk gegaan voor de 26S de classic dit is meer een zeilboot en minder motorboot ik ben erg tevreden met mijn Mcgregor en tot windkracht 3 zeil ik er heel veel uit daarna ga ik het verliezen maar ik ben dan ook een mooi weer zeiler.

Veel plezier er mee. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 25 feb 2016 19:24 #709471

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Dirk-McGregor schreef :
...hebben pas een MacGregor 26M (2006) gekocht...
...ik vind het een mooi bootje...
...kwamen er 3 trailerbare bootjes in aanmerking, op de eerste plaats een HABER 800...

Man, je hebt groot gelijk! Als jij een McGregor een mooie boot vindt dan doet het er niets toe wat een ander daarvan vindt. En een Haber 800 heb ik zelf ook op het oog als ik ooit beter in de centen kom te zitten! (Om heel eerlijk te zijn nog liever een Haber 34C4, maar die kost nog meer).

Ik wens jullie heel veel vaarplezier met je nieuwe aanwinst!
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 27 feb 2016 22:55 #710104

Ja een Haber 34c4 is een prachtige boot maar te duur voor ons, ik ga echt mijn huis niet verkopen om er één te kunnen kopen, maar mocht ik ooit een lotterij winnen . . . nou dan weet ik het wel.

Voorlopig zal het bij de MacGregor 26M blijven en afwachten hoe we ons er op voelen dit seizoen, maar ik hoop echt wel dat hij gaat voldoen , de tijd maakt ons wijzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 28 feb 2016 17:29 #710305

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Dirk-McGregor schreef :
Ja een Haber 34c4 is een prachtige boot maar te duur voor ons, ik ga echt mijn huis niet verkopen om er één te kunnen kopen, maar mocht ik ooit een lotterij winnen . . . nou dan weet ik het wel.

Voorlopig zal het bij de MacGregor 26M blijven en afwachten hoe we ons er op voelen dit seizoen, maar ik hoop echt wel dat hij gaat voldoen , de tijd maakt ons wijzer

Eigenlijk is het een speedboot met hulpzeilen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Macgregor 26M 28 feb 2016 22:46 #710416

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
douwe schreef :
Eigenlijk is het een speedboot met hulpzeilen

Vertel eens, heb jij er zelf mee gezeild?
Zoja, wat zijn dan jouw persoonlijke ervaringen ermee?
Zonee, hoe kun je dat dan zo hard stellen?

Je zal mij niet horen zeggen dat het een geweldige zeiler is, net zo min als dat ik zal zeggen dat het totaal niet vooruitkomt. Ik heb nog niet de kans gehad om er zelf mee te zeilen, maar van wat ik aan filmpjes op internet gezien heb valt het wel mee met die "hulpzeilen". De boot komt ook zonder motor aardig van zijn plaats, en ook weer terug. Maar je hebt wel gelijk dat als er een grote motor achter hangt dan vaart het als een speedboot.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl